Wiellager voor

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
Marc1970
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 okt 2015 15:54
Actief als: particulier

Wiellager voor

Bericht door Marc1970 »

Hallo beste forummensen,

Een vraagje: ik heb met mijn Zoe een botsing gehad...de andere partij had mij niet gezien en boorde zijn auto in mijn linkerwielkast/linkerspatbord.
Dus daar ging de Zoe...terug naar de Renault Dealer....kosten €6000,- :shock:
Inmiddels is de Zoe weer in showroom staat, dankzij de geweldige Renault mensen... ( hielden mij helemaal op de hoogte van alles, super fijn!! )

Na het ophalen van de Zoe, viel mij direct een vreemd geluid op....dus terug naar de Renault...zij hebben met zijn 2-en erin gereden en inderdaad....een vreemd geluid rechtsvoor. Het moet het wiellager zijn.

Nu is mijn vraag aan de alwetende forummensen hier :dance: : De grote klap is linksvoor geweest....voor de botsing was het lager nog muisstil, nu is het lager rechts 'kapot'.... Is een wiellager na 36000 km al versleten, of kan het door de klap gekomen zijn??
Het lager moet sowieso vervangen worden, maar nu gaat het mij erom of het door de botsing is gekomen of is het gewoon slijtage...al vind ik 36000 km wel erg snel!

Ik hoor graag jullie mening hierover :D

Groetjes van een tevreden Renault rijder!!

Marc

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Injector1
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 462
Lid geworden op: 15 apr 2019 21:01
Actief als: particulier

Re: Wiellager voor

Bericht door Injector1 »

Het zou me niets verbazen, als het toch het l.v wiellager is.
Daar is de grote klap op gekomen.
Was de Linkervoor velg, ook beschadigd?
Als het rechter voorwiel niet tegen een stoeprand aangekomen is, tijdens de aanrijding, dan lijkt me schade aan het rv wiellager onwaarschijnlijk.
Bij een aanrijding van links, wordt de klap op rechts, opgevangen door de band, die over de weg schuift.
Ik weet uit ervaring, 40 jaar in de autobranche gewerkt, hoe moeilijk het is , om te oordelen welk wiellager defect is.
Laat het even weten, als het hersteld is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
Marc1970
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 okt 2015 15:54
Actief als: particulier

Re: Wiellager voor

Bericht door Marc1970 »

Dank je wel voor jouw reactie Injector1 .
De linkervelg is niet beschadigd...spatscherm, wielkastbekleding, spoiler, oplaadaansluiting...dat was aan diggelen...
Inderdaad, de auto schuift dan 20 of 30 cm naar rechts over de band...daar heb jij wel gelijk in ja....
Het valt alleen op, dat het wiellager na die botsing stuk is...onder het rijden hoor je van de rechterkant ( tenminste...het lijkt van rechts te komen ) een geluid alsof er iets aanloopt...heel subtiel, maar als je het eenmaal hebt gehoord, hoor je het constant...
Maar goed, we zullen het wel zien....
Ik kwam vanavond achter nog een dingetje....tegenliggers seinden....dus ik dacht...uuuuhm....is er iets??? Linkerkoplamp schijnt iets omhoog, dus dat zal ik dan ook nog even moeten zeggen....

Als het gemaakt is, laat ik het jou weten....

Groetjes,
Marc

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Injector1
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 462
Lid geworden op: 15 apr 2019 21:01
Actief als: particulier

Re: Wiellager voor

Bericht door Injector1 »

Een defect wiellager, maakt geen slepend geluid.
Het defecte lager, maakt een grommend geluid en reageert op het nemen van bochten.
Dus b.v in een linker bocht wel geluid en in een rechter bocht niet, of veel minder.
Het slepende geluid, kan veroorzaakt worden, door de metalen plaat, die net achter de remschijf zit, tijden het rijden, licht, de riemschijf raakt.
Die plaat is om de remschijf te beschermen, tegen vuil e.d.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Eric 71
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jul 2020 11:55
Actief als: particulier

Re: Wiellager voor

Bericht door Eric 71 »

Mee eens, een kapot wiellager bromt. Maar ik vraag me sowieso (Zoe-zo :D) af hoe dat bij een elektrisch voorwielaangedreven auto zit, zitten daar aandrijfassen etc? Het kan natuurlijk van alles zijn afhankelijk van hoe dat in elkaar steekt; daar zit meer dan alleen maar een wiellager.
En hoe meer het euvel naar het midden zit, hoe lastiger om aan te geven waar het vandaan komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Injector1
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 462
Lid geworden op: 15 apr 2019 21:01
Actief als: particulier

Re: Wiellager voor

Bericht door Injector1 »

Ook aandrijfassen.
En een differentieel, omdat in de bochten, het toerental van beide voorwielen verschillend is.
In mijn vorige reactie, heeft mijn I-pad van remschijf, riemschijf gemaakt.
Maar het moet echt remschijf zijn.
Laat nog geen wiellager vervangen, eerst naar die spatplaat, achter de remschijf, of riemschijven kijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Wiellager voor

Bericht door OlafH »

Wat het ook is, het komt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid door de aanrijding. Met 36.000 km zijn er nog geen reguliere onderdelen versleten of aan vervanging toe. Tenzij je alleen zandpaden rijdt.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht