Voor- en achterbanden omdraaien

Plaats reactie

Topic author
ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Voor- en achterbanden omdraaien

Bericht door ffonz »

Hier op het forum is al gemeld dat de standaard Michelin EV banden op een aparte manier slijten. Hier staan een paar foto's van typische Zoe Michelin EV slijtage: viewtopic.php?p=194082#p194082
Mijn banden zijn nog niet zo erg, maar ik zie wel duidelijk verschil tussen de voor- en achterbanden.
Daarom dacht ik er aan om de voor- en achterwielen om te draaien. Dan slijten voor en achter wat gelijkmatiger. Nu staat er in de handleiding dat het verwisselen van de wielen wordt afgeraden (h. 5.6). Maar van Renault mag je niks aan de auto veranderen (geen trekhaak, dakdrager, achterklepdrager), dus daar geloof ik niet meer zo in. Ik weet dat je links en rechts niet moet omdraaien vanwege de draairichting, maar voor en achter kan toch geen kwaad? Het enige wat ik kan verzinnen zijn de TPMS-sensoren. Kan het omwisselen van de banden wel met de sensoren? Bij de Zoe zijn de spanningen van voor en achter gelijk, dus dat kan toch ook geen problemen opleveren?
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: Voor- en achterbanden omdraaien

Bericht door Knarf93 »

Tuurlijk kan dat, word bij veel meer auto’s gedaan, of het nou een ev is of niet. Toen wij onze ZOE kochten heeft de dealer dat zelf gedaan.
Volgens mij kan je zelfs met CanZe aangeven dat je de voorbanden hebt omgewisseld met achter.
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Voor- en achterbanden omdraaien

Bericht door ffonz »

Bedankt voor je snelle reactie. Ik dacht al zoiets in de CanZE app te hebben gezien. Hier kan ik wat mee.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Voor- en achterbanden omdraaien

Bericht door daf55 »

Ik doe het ongeveer 2x per jaar, dan maak ik de velgen ook gelijk schoon aan de binnenzijde. Geen probleem, en slijt alles mooi gelijkmatig af.

Op mijn ICE auto heb ik nu zelfs de iets gecupte banden voor gezet. Ze begonnen al lawaai te maken achterop de auto, en was dus al iets te laat met wisselen. Nu merk ik iets geschraap op als ik flink instuur, maar vermoedelijk met een paar duizend kilometer zijn ze weer mooi rond en vlak, en dan wissel ik weer om.
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht