dat doet de deur dicht - problemen met zijraam
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Laatste bezoek: 18 mei 2014 14:01
dat doet de deur dicht - problemen met zijraam
Zo, Prins VSI is eindelijk ingebouwd, ringtank in de kofferbak, met afdekplaat en behoud van reservewiel.
Maar... wat vond de inbouwer: achterbanden slecht (zie ander topic, dus geen verrassing), remmen rondom slecht zowel schijven als blokken en bougies waarschijnlijk nog nooit vervangen. Genoeg te doen dus...
Als klap op de vuurpijp echter blijkt nu dat het zijraam bij de rechterdeur niet meer automatisch een stukje zakt bij het open doen. Wie weet raad?
Achterbanden ben ik nu wel uit (via www.bandengids.nl); remmen ga ik offertes voor opvragen;
bougies doe ik bij de lpg inbouwer, zijraam nog geen idee (weet namelijk de oorzaak niet).
Alle tips en trucs zijn welkom!
Maar... wat vond de inbouwer: achterbanden slecht (zie ander topic, dus geen verrassing), remmen rondom slecht zowel schijven als blokken en bougies waarschijnlijk nog nooit vervangen. Genoeg te doen dus...
Als klap op de vuurpijp echter blijkt nu dat het zijraam bij de rechterdeur niet meer automatisch een stukje zakt bij het open doen. Wie weet raad?
Achterbanden ben ik nu wel uit (via www.bandengids.nl); remmen ga ik offertes voor opvragen;
bougies doe ik bij de lpg inbouwer, zijraam nog geen idee (weet namelijk de oorzaak niet).
Alle tips en trucs zijn welkom!
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 11 aug 2015 16:22
- Actief als: particulier
- Contacteer:
Hoi Marcel,
Waarschijnlijk al geprobeerd, maar je kunt de ramen opnieuw "inleren" door contact te maken, en dan de raambediening minimaal 3 seconden op omhoog indrukken. Dan weet de computer weer de stand van het dichte raam en zou hij ook weer moeten weten hoe ver hij het raam omlaag moet halen bij het openen van d deur.
Waarschijnlijk al geprobeerd, maar je kunt de ramen opnieuw "inleren" door contact te maken, en dan de raambediening minimaal 3 seconden op omhoog indrukken. Dan weet de computer weer de stand van het dichte raam en zou hij ook weer moeten weten hoe ver hij het raam omlaag moet halen bij het openen van d deur.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Ja, had net ff de rust om in het handboek te kijken..., en het raam werkt weer perfect!
Tips voor banden en remmen blijven natuurlijk welkom.
Tips voor banden en remmen blijven natuurlijk welkom.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Voor remmen: offerte laten aanmaken via www.mijngarage.nl
Zelf erg goede ervaringen mee.
De Profile Tyrecenter heeft nu 25% korting op Dunlop banden. Op=op zeggen ze
.
Succes!
Zelf erg goede ervaringen mee.
De Profile Tyrecenter heeft nu 25% korting op Dunlop banden. Op=op zeggen ze

Succes!
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Bedankt voor de tip!
Het hele verhaal brengt me nu wel op de vraag wat een onderhoudsbeurt bij een Renault dealer eigenlijk inhoudt.
Weet iemand dat misschien?
Het hele verhaal brengt me nu wel op de vraag wat een onderhoudsbeurt bij een Renault dealer eigenlijk inhoudt.
Weet iemand dat misschien?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 16:31
De Renaultdealer heeft een aantal soorten onderhoud:
-controle bezoek--> Voor auto's met een onderhoudsinterval van 2jaar, is dit een tussenbezoek wat na 1jaar 'kan' worden uitgevoerd. Deze controle houd in: controle vloeistoffen, verlichting,accu, ruitenwissers, banden en bandenspanning, remmen.
er worden geen wielen van de auto gehaald, alleen bij twijfel over de staat van de remmen.
kortom: een controle die ervoor zorgt dat de auto er weer een jaar tegenaan kan tot de volgende beurt.
-klein onderhoud--> Hierbij wordt er een proefrit gemaakt alvorens de auto de werkplaats ingaat. De auto wordt uitgelezen en eventuele storingen komen hierbij aan het licht. Verder wordt de gehele auto nagekeken. Alle wielen worden gedemonteerd voor een goede inspectie van de remmen. Uitzondering zijn de trommelremmen, deze worden alleen gecontroleerd volgens het onderhoudsschema van het type auto, bij twijfel van een goede werking, of op advies van de klant. De verlichting wordt gecontroleerd, De airco wordt gecontroleerd op werking+uitstroomtemp. De accu wordt doorgemeten, KVS en REMVL worden gecontroleerd op de staat,voortrein,achtertrein,stuurinrichtingbanden,uitlaat,motoropghaning, trekhaakaansluiting etc wordt gecontroleerd. Kortom, een complete controle van de auto. Bij het klein onderhoud blijft het bij de beurt vaak bij olie+filter, interieurfilter.
-groot onderhoud-->De controle is gelijk aan die van klein onderhoud. Bij groot onderhoud worden vaak meerdere dingen vervangen, afhankelijk van type auto en motor. Olie+filter, interieurfilter,luchtfilter,brandstoffilter,bougies,distributieriem (indien nodig ),remVL
Natuurlijk zit er onderling wel wat verschil in de controles per dealer, maar ze moeten allemaal met dezelfde onderhoudsschema's werken. Tevens wordt er ook vermeld, dat als bij de beurt gebreken worden gezien die nog niet meteen gemaakt hoeven te worden, dat deze binnenkort eraan zullen komen.
-controle bezoek--> Voor auto's met een onderhoudsinterval van 2jaar, is dit een tussenbezoek wat na 1jaar 'kan' worden uitgevoerd. Deze controle houd in: controle vloeistoffen, verlichting,accu, ruitenwissers, banden en bandenspanning, remmen.
er worden geen wielen van de auto gehaald, alleen bij twijfel over de staat van de remmen.
kortom: een controle die ervoor zorgt dat de auto er weer een jaar tegenaan kan tot de volgende beurt.
-klein onderhoud--> Hierbij wordt er een proefrit gemaakt alvorens de auto de werkplaats ingaat. De auto wordt uitgelezen en eventuele storingen komen hierbij aan het licht. Verder wordt de gehele auto nagekeken. Alle wielen worden gedemonteerd voor een goede inspectie van de remmen. Uitzondering zijn de trommelremmen, deze worden alleen gecontroleerd volgens het onderhoudsschema van het type auto, bij twijfel van een goede werking, of op advies van de klant. De verlichting wordt gecontroleerd, De airco wordt gecontroleerd op werking+uitstroomtemp. De accu wordt doorgemeten, KVS en REMVL worden gecontroleerd op de staat,voortrein,achtertrein,stuurinrichtingbanden,uitlaat,motoropghaning, trekhaakaansluiting etc wordt gecontroleerd. Kortom, een complete controle van de auto. Bij het klein onderhoud blijft het bij de beurt vaak bij olie+filter, interieurfilter.
-groot onderhoud-->De controle is gelijk aan die van klein onderhoud. Bij groot onderhoud worden vaak meerdere dingen vervangen, afhankelijk van type auto en motor. Olie+filter, interieurfilter,luchtfilter,brandstoffilter,bougies,distributieriem (indien nodig ),remVL
Natuurlijk zit er onderling wel wat verschil in de controles per dealer, maar ze moeten allemaal met dezelfde onderhoudsschema's werken. Tevens wordt er ook vermeld, dat als bij de beurt gebreken worden gezien die nog niet meteen gemaakt hoeven te worden, dat deze binnenkort eraan zullen komen.
Hide post links |
-
- lid
Dat is nuttige info, mechanic!
Bedankt voor het delen met ons.
Bedankt voor het delen met ons.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
waarde van een beurt...
OK, mijn laatste beurt was bij een officiele dealer bij km stand 161.903 met de volgende factuur:
- all in onderhoud (oliefilter, carterplugring, olie): 233 euro
- all in luchfilter element: 51 euro
- all in pollenfilter: 116 euro
- all in remvloeistof: 49 euro (na telefonisch overleg)
- gratis apk (met aantekening over de achterbanden).
Niks over bougies en remmen, toch een beetje vreemd niet?
- all in onderhoud (oliefilter, carterplugring, olie): 233 euro
- all in luchfilter element: 51 euro
- all in pollenfilter: 116 euro
- all in remvloeistof: 49 euro (na telefonisch overleg)
- gratis apk (met aantekening over de achterbanden).
Niks over bougies en remmen, toch een beetje vreemd niet?
Hide post links |
-
- lid
@Marcel D
De remmen worden bij de APK gecontroleerd, dus als daar geen aantekening bij is, zijn die goed. Althans, daar mag je als particulier toch wel vanuit gaan.
Over de bougies zou ik dan nog even nabellen, maar dat moet toch ook wel gebeurd zijn. Ze controleren immers veel meer dan dat er op de factuur staat meestal (zie de post van mechanic).
Toch geen nieuwe bougies? Goedkoper om die zelf even te verwisselen
. Pak dan eventueel ook de bougiekabels mee.
De remmen worden bij de APK gecontroleerd, dus als daar geen aantekening bij is, zijn die goed. Althans, daar mag je als particulier toch wel vanuit gaan.
Over de bougies zou ik dan nog even nabellen, maar dat moet toch ook wel gebeurd zijn. Ze controleren immers veel meer dan dat er op de factuur staat meestal (zie de post van mechanic).
Toch geen nieuwe bougies? Goedkoper om die zelf even te verwisselen

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 10 mei 2025 13:49
Hoi Marcel,
Ik weet niet of de bougie's al een keer vervangen zijn.
Ik weet wel dat het speciale bougies zijn die volgens de boeken ongeveer 100.000 km meegaan, om die reden zijn ze ook niet goedkoop.
Mogelijk dat ze daarom niet vervangen zijn.
Groet Martin
Ik weet niet of de bougie's al een keer vervangen zijn.
Ik weet wel dat het speciale bougies zijn die volgens de boeken ongeveer 100.000 km meegaan, om die reden zijn ze ook niet goedkoop.
Mogelijk dat ze daarom niet vervangen zijn.
Groet Martin
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Bougies zijn inderdaad niet vervangen, geen onderdeel van het all in onderhoud.
Met de achterbanden en remschijven en -blokken ga ik al richting 1000 euro bij een lokale vakgarage.
Wat kosten de (speciale) bougies bij benadering?
Met de achterbanden en remschijven en -blokken ga ik al richting 1000 euro bij een lokale vakgarage.
Wat kosten de (speciale) bougies bij benadering?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Dat is natuurlijk wel jammer dat er van de banden wel iets gezegd wordt, en van de remmen niet. Voor de apk is de regel dat als er nog voering op zit het goedkeur is. Wel hadden er in jou geval alle wielen vanaf moeten gaan, en dan was dit zeker opgevallen. Het kan ook zijn dat de receptionist de werkorder niet goed heeft gelezen, en de monteur het wel heeft opgeschreven.
De bougies van een V6 gaan 120.000km mee, hiervoor dient dan het inlaatspruitstuk,en div. andere onderdelen gedemonteerd te worden. Dit resulteerd in een uurtje of 3-4 werk, en maakt het zo duur. Wat die bougies kosten durf ik niet te zeggen. De bougies van de meeste andere motoren gaan 60.000km mee voor ze vervangen dienen te worden. Is me even ontgaan wat voor motor je hebt.
Remdelen imitatie aanschaffen via ebay, of de lokale onderdelenwinkel maakt bakken met verschil in prijs vergeleken met de dealer, en de onderdelen zijn van vrijwel dezelfde kwaliteit. Banden bij de lokale boer laten draaien is ook stuk goedkoper.
De bougies van een V6 gaan 120.000km mee, hiervoor dient dan het inlaatspruitstuk,en div. andere onderdelen gedemonteerd te worden. Dit resulteerd in een uurtje of 3-4 werk, en maakt het zo duur. Wat die bougies kosten durf ik niet te zeggen. De bougies van de meeste andere motoren gaan 60.000km mee voor ze vervangen dienen te worden. Is me even ontgaan wat voor motor je hebt.
Remdelen imitatie aanschaffen via ebay, of de lokale onderdelenwinkel maakt bakken met verschil in prijs vergeleken met de dealer, en de onderdelen zijn van vrijwel dezelfde kwaliteit. Banden bij de lokale boer laten draaien is ook stuk goedkoper.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Oke, dan zouden je bougies al 2x vervangen moeten zijn, en pas weer aan de beurt zijn bij de 180-190dkm. Nu je auto voorzien is van LPG, veranderd de vervangingstermijn van 60.000km naar 30.000km! Dus elke onderhoudsbeurt. Ik weet niet of je auto voorzien is van een los LPG filter, zou onder de motorkap moeten zitten. Dan is de termijn van het vervangen hiervan: de eerste keer na 30.000km,hierna om de 60.000km. Ik meen namelijk dat jou auto ook een interval heeft van 30.000km/2jaar. Of je dit laat uitvoeren is natuurlijk aan jezelf, Renault schrijft het voor bij LPG auto's.
Edit: bougies van jou motor vervangen is ong 15-20min werk..
Edit: bougies van jou motor vervangen is ong 15-20min werk..
Hide post links |
-
Topic author - Lid
ok, bedankt voor alle input; vrijdagavond 10 juli zetten we koers naar Spanje, dus voor die tijd nog wel wat te regelen...
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-