scheve slijtage banden
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 4
- Laatste bezoek: 22 mei 2012 22:42
- Actief als: particulier
- Contacteer:
scheve slijtage banden
Natuurlijk ben ik van plan om hiermee naar de garage te gaan, maar voordat ik dit doe wil ik graag weten of het een bekend probleem is:
Bij mijn Grand Scenic 2.0 16v 2005 zie ik dat de achterbanden aan de buitenkant bijna glad zijn en midden en binnen nog genoeg profiel hebben.
Dit lijkt me een probleem dat de garage moet oplossen, maar komt het vaker voor bij (Grand) Scenics?
Joris
Bij mijn Grand Scenic 2.0 16v 2005 zie ik dat de achterbanden aan de buitenkant bijna glad zijn en midden en binnen nog genoeg profiel hebben.
Dit lijkt me een probleem dat de garage moet oplossen, maar komt het vaker voor bij (Grand) Scenics?
Joris
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Dit ligt niet aan de Grand Scenics, maar aan de plaatsing/montage van de velgen/banden. Dat is dus verkeerd gegaan.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Contacteer:
Denk hierbij eens aan:
- verkeerde bandenspanning
- verkeerde uitlijning
Nu uitlijnen met scheve banden heeft geen nut, sterker nog, dat word alleen maar
beroerder, dus helaas.... 2 nieuwe banden en gelijk uitlijnen.
- verkeerde bandenspanning
- verkeerde uitlijning
Nu uitlijnen met scheve banden heeft geen nut, sterker nog, dat word alleen maar
beroerder, dus helaas.... 2 nieuwe banden en gelijk uitlijnen.
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Hide post links |
-
- lid
@DexterXL
Weet jij toevallig ook wat "cuppen" van banden is?
Weet jij toevallig ook wat "cuppen" van banden is?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 6
- Laatste bezoek: 04 mei 2025 19:37
Heren, dit fenomeen is "normaal" bij een scenic! De fabricant heeft ervoor gekozen een zo goed mogelijke wegligging/rijgedrag/comfort te nemen, en staan de wielen dus onder een hoek op de auto. Dit is niet af te stellen, dus met uitlijnen los je niks op. Let maar is op als je een scenic op een brug zet en de wielen loshangen, onder welke stand ze dan hangen.
Het cuppen van banden is dat ze niet geheel rond meer zijn, maar dat er wat rechte vlakken in het loopvlak zitten. Vaak geeft dit ook een bijgeluid wat verward kan worden met een defect wiellager.
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... agtand.jpg[/url]
Het cuppen van banden is dat ze niet geheel rond meer zijn, maar dat er wat rechte vlakken in het loopvlak zitten. Vaak geeft dit ook een bijgeluid wat verward kan worden met een defect wiellager.
http://www.gbshop.nl/content/informatie ... agtand.jpg[/url]
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Heren velen dank.
Maar wie heeft er nu gelijk?
Ik meen me ook te herinneren dat ik dit vaker gelezen heb over de scenic, maar zeker ben ik daar niet van vandaar mijn vraag hier.
Natuurlijk ga ik ook even bij de garage langs. Het is een topoccassion en heeft nog zo'n 15.000km garantie.
Ik vind het in elk geval niet normaal dat banden scheef slijten, kan me niet voorstellen dat dit goed is.
Joris
Maar wie heeft er nu gelijk?
Ik meen me ook te herinneren dat ik dit vaker gelezen heb over de scenic, maar zeker ben ik daar niet van vandaar mijn vraag hier.
Natuurlijk ga ik ook even bij de garage langs. Het is een topoccassion en heeft nog zo'n 15.000km garantie.
Ik vind het in elk geval niet normaal dat banden scheef slijten, kan me niet voorstellen dat dit goed is.
Joris
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Ik wil mezelf niet de hemel in prijzen, maar ik weet dat de scenic's en ook de megane's hier veel last van hebben, en dat je het met uitlijnen echt niet oplost. Zie het ook vrijwel dagelijks in de garage. Met de topoccasion garantie zal je je banden niet vergoed krijgen, gezien het een slijtage deel is en de band waarschijnlijk toen de auto verkocht werd nog mee dan 3mm profiel had.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Dank.
Is het wel op te lossen dan?
Mijn boeren verstand zegt dat mijn banden op deze manier minder lang meegaan. Met een normaal loopvlak drukt de auto op 205mm en slijt de band gelijkwaardig. Als de auto meer op de buitenste helft van de band drukt dan zal dat stuk sneller slijten en zal de band eerder aan vervanging toe zijn. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Ik vind dat dan een montage/constructie fout en dient herstelt te worden, toch?
Joris
Is het wel op te lossen dan?
Mijn boeren verstand zegt dat mijn banden op deze manier minder lang meegaan. Met een normaal loopvlak drukt de auto op 205mm en slijt de band gelijkwaardig. Als de auto meer op de buitenste helft van de band drukt dan zal dat stuk sneller slijten en zal de band eerder aan vervanging toe zijn. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Ik vind dat dan een montage/constructie fout en dient herstelt te worden, toch?
Joris
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Het is zo dat de band sneller aan vervanging toe is. Maargoed, Renault heeft een compromis gesloten tussen rijgedrag/bandenslijtage. Hierdoor slijten ze wat sneller, maar ligt de auto goed op de weg. Ik vind ook dat de banden vaak erg schuin afsluiten, maar er is niks aan te doen. Ervaring leert wel dat hoe breder de band, hoe meer het effect duidelijk is.
Wat betreft het cuppen, dit is vaak bij nieuwe banden ( achter ) al te merken na de eerste 30.000km/1jaar beurt.
Wat betreft het cuppen, dit is vaak bij nieuwe banden ( achter ) al te merken na de eerste 30.000km/1jaar beurt.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
Er is iets geweest met verkeerde achterassen, maar geloof dat het de gewone scenic was. Die kregen nieuwe achteras.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
heb ik in de bijna 4jaar bij renault nog niks van mee gekregen. kan morgen is informeren.
Hide post links |
-
- lid
Normaal gesproken gaat een autoband 40.000 kilometer mee. Rij je 20.000 km per jaar, kun je om de 2 jaar nieuwe banden aankopen.
Met schuin afslijten gaat het natuurlijk nog harder op bepaalde delen. Lastig met de APK. Ik zag trouwens Koos Spee vanmiddag op TV, en die vertelde mij iets nieuws: auto's van na 1 jan 2005 hebben eerst een interval van 4 en dan van 2 jaar.
hmm heb even gekeken op de site van de RDW en het hoeft inderdaad pas weer in 2011 bij mij
Met schuin afslijten gaat het natuurlijk nog harder op bepaalde delen. Lastig met de APK. Ik zag trouwens Koos Spee vanmiddag op TV, en die vertelde mij iets nieuws: auto's van na 1 jan 2005 hebben eerst een interval van 4 en dan van 2 jaar.
hmm heb even gekeken op de site van de RDW en het hoeft inderdaad pas weer in 2011 bij mij

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 28 okt 2020 12:33
@ mechanic, ik geloof dat dit gebeurde bij de eerst geleverde Scenics. Weet het ook niet juist meer, is al tijdje geleden en ik ben geen mechanieker maar verkoper
(spijtig genoeg nu net een jaar ziek
)
Maar die banden sleten snel en scheef, zodanig zelfs dat de klant een gedeelte van de banden betaald kreeg (in verhouding tot gereden km)

Maar die banden sleten snel en scheef, zodanig zelfs dat de klant een gedeelte van de banden betaald kreeg (in verhouding tot gereden km)
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Schuin afslijten hoeft geen punt te zijn voor de apk, als er in de hoofdgroeven maar voldoende profiel zit mag de zijkant helemaal kaal zijn. Veel banden alleen in het midden de hoofdgroef, verschilt uiteraard merk/type.
Banden gaan wel meer mee dan 40.000km hoor, afhankelijk van je rijstijl. Kom ze tegen dat ze bij 100.000km pas vervangen hoeven te worden. Vaak zijn dit alleen maar snelweg km's.
Banden gaan wel meer mee dan 40.000km hoor, afhankelijk van je rijstijl. Kom ze tegen dat ze bij 100.000km pas vervangen hoeven te worden. Vaak zijn dit alleen maar snelweg km's.
Hide post links |
-
- lid
Ja ze gaan ook gemiddeld 40.000 km mee. Jongens van 18 die regelmatig lekker driften halen slechts 20k, en kantoorwerknemers kunnen inderdaad de 100k wel halen.
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
mechanic schreef:Ik wil mezelf niet de hemel in prijzen, maar ik weet dat de scenic's en ook de megane's hier veel last van hebben, en dat je het met uitlijnen echt niet oplost. Zie het ook vrijwel dagelijks in de garage. Met de topoccasion garantie zal je je banden niet vergoed krijgen, gezien het een slijtage deel is en de band waarschijnlijk toen de auto verkocht werd nog mee dan 3mm profiel had.
Klopt helemaal, dit is gewoon zo!
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Contacteer:
Nee, pas als het een constructie fout is dan gaat de topoccacion regeling tellen.
Ben net bij de garage geweest. Volgens het oog van de expert had het te maken met banden spanning en veel bochten maken. Ik ben niet zo'n snelwegrijder voor woon werk verkeer, maar wel veel provinciale weg (en daar liggen tegenwoordig toch veel rotondes in...) Ik heb de auto gekocht met 4 van deze banden erop. Twee zijn vernieuwd en 2 zijn blijven zitten. Is me toen niet opgevallen.
Joris
Ben net bij de garage geweest. Volgens het oog van de expert had het te maken met banden spanning en veel bochten maken. Ik ben niet zo'n snelwegrijder voor woon werk verkeer, maar wel veel provinciale weg (en daar liggen tegenwoordig toch veel rotondes in...) Ik heb de auto gekocht met 4 van deze banden erop. Twee zijn vernieuwd en 2 zijn blijven zitten. Is me toen niet opgevallen.
Joris
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Vind ik persoonlijk een beetje een waardeloos argument van de "expert", meer zoon antwoord we willen je afschepen. Het heeft niks te maken met bochten maken, zolang je gewoon normaal rijdt is dat niet van toepassing. Waar hij wel gelijk in heeft is dat de spanning goed moet zijn, maar als deze gewoon op de voorgeschreven spanning staat, en toch nog schuin slijt, heeft het toch echt een andere oorzaak. Deze heb ik al benoemd, en dat is ook echt het probleem.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-