Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Schakel uw ad-blocker uit om onze website te blijven gebruiken.
Let op: registratieproblemen
Er zijn op dit moment registratieproblemen bekend, na verzenden van de gegevens is de pagina soms erg traag met verversen.
Ons technisch team probeert dit zo spoedig mogelijk te verhelpen.
Neem contact met ons op via het contact formulier zodat wij uw account handmatig kunnen activeren als u geen mail met activatielink ontvangen heeft.
Indien u foutmeldingen heeft gezien, zou het ons zeer helpen deze te vermelden.
Forumregels
- Nieuws hoeft niet over Renault alleen te gaan, alles wat interessant is, kan hier geplaatst worden
- Meningen kunnen ver uiteen lopen over sommige (actuele) onderwerpen, speel svp op de bal en niet op de man
- Slechts een linkje plaatsen is niet echt de bedoeling, copy-paste een stuk van de tekst met de bron-link eronder
- Je kan (stukken van) het bericht onder de tags zetten, dan zijn ze alleen voor ingelogde gebruikers leesbaar.
Oeso: ‘Elektrische SUV’s zijn schadelijker dan auto's met verbrandingsmotor’
Elektrische auto's sparen de stadslucht doordat ze minder CO2 uitstoten. Maar volgens een nieuwe studie kunnen grote en zware elektrische auto’s zelfs meer schadelijke fijnstof produceren dan auto's met een verbrandingsmotor.
Volgens een nieuwe studie van de Oeso, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, verhoogt fijnstof de kans op overlijden aanzienlijk, veroorzaakt het luchtwegaandoeningen en zou het zelfs coronavirus-epidemieën als Sars en Covid19 verergeren. De Oeso citeert studies die het aandeel van het wegverkeer in fijnstofverontreiniging met deeltjes tot 2,5 micrometer (PM2,5) op 25 procent zien.
Lees ook
De emissie van deze gevaarlijke kleine deeltjes zijn geen probleem van benzine- of dieselmotoren alleen, zo meldt het Duitse blad Auto Motor und Sport. Voor voertuigen die schoon zijn in overeenstemming met de Euro 6d-emissienorm, schat de Oeso-studie dat tussen de 88 en 98 procent van het fijnstof niet langer afkomstig is van verbrandingsmotoren, maar vooral van rem- en bandenslijtage.
Door de energieterugwinning van elektrische auto's produceren ze bij het remmen weliswaar minder fijnstof, maar de banden van grote elektrische auto's worden volgens de studie veel zwaarder belast. Voor grote elektrische voertuigen met accu’s met een actieradius van zo’n 480 kilometer gaat het onderzoek uit van drie tot acht procent meer fijnstofproductie dan bij vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor.
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!! Wie dingen uitstelt, heeft altijd wat te doen ... Freudiaanse verspreking: 'onbedoelde uitspraak die inzicht kan geven in de onbewuste gedachten of verlangens' Trumpiaanse verspreking: 'per ongeluk de waarheid vertellen'
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut