Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
themen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:31
Actief als: professional

Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door themen »

Model/uitvoering Twingo:
Bouwjaar 2001 :
Brandstof benzine:

Hallo Mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb een probleem met mijn Twingo. Ik zal beginnen met een introductie en het probleem.

Intro
Mijn vriendin is in bezit van een Twingo II restyled uit 2001, 1.2L Cinétic, handbak, airco (volgens uitleesapparatuur en grossierdatabase op mijn werk) (het model met de "Heldere" koplampen)( en heb hier een probleem mee, maar eerst het volgende. Zelf ben ik monteur bij een universele garage op zaterdag en in de vakanties (verder ben ik HBO student maar hiervoor een MBO opleiding gericht op de autotechniek gevolgd). Ik ben op het gebied van auto's totaal geen leek maar op dit moment kom ik even niet verder.

Het probleem
Het probleem ontstaat tijdens het rijden en komt niet structureel voor maar af en toe. Tijdens het rijden begint hij een aantal keer (2/3) te schokken/hokken en vervolgens slaat de motor af. Het is lastig te omschrijven en te herleiden waar het vandaan komt.

Extra info en wat heb ik er zelf tot nu toe aan gedaan
De eerste keer dat dit gebeurde was het vrijdag 6 september. Bij een rit van ongeveer 75 km schokte hij en viel hij uit na de eerste 5 kilometer. De overige 70km zonder problemen gereden. De tweede/derde/vierde keer dat het gebeurde was zaterdag avond 7 september. Hij schokte en viel toen drie keer vlak na elkaar uit. De dag er na (zondag 8 september) de auto opgehaald en zonder problemen een rit van 20 km terug naar huis gereden (vanaf de locatie waar hij op zaterdag avond stond). Vanaf zondag heb ik de auto van mijn vriendin overgenomen en ben ik op maandag 10 september naar mijn werk gegaan en geprobeerd de auto uit te lezen. Dit is echter niet gelukt. We beschikken over uitleesapparatuur voor meerdere merken waardoor het minder specifiek en gedetailleerd is als het uitleesapparatuur van de dealer wat merk gericht is. Ik kwam het systeem niet in. De volgende optie was een OBD LOG. Dit is een klein kastje wat je in de uitleesstekker plugt en deze registreert de parameters van de auto. Mocht het probleem/storing zich weer voor doen registreert hij dit en kan dit wel uitlezen. Ik heb hier zeker een week mee rond gereden en ruim 150km mee gereden. Vandaag (pas) 9 september deed het probleem zich weer voor. Hij schokte viel vervolgens stil. Direct naar mijn werk gereden om de OBD LOG aan de computer te verbinden. Helaas, geen fout geregistreerd. De optie om naar de Renault dealer te gaan om hem daar uit te laten lezen was volgens collega's ook zinloos aangezien het probleem geen foutcode veroorzaakt.

Verleden
In het verleden startte hij soms slecht. Motor draait rond maar sloeg niet aan. Ik heb toen de BDP sensor vervangen, dit bleek echter niet het probleem te zijn maar de sleutel. Waarbij de transponder waarschijnlijk niet goed meer werkt. Nu wordt er altijd gebruik gemaakt van de reserve sleutel. Dit wil ik melden om aan te geven dat de BDP sensor uitgesloten kan worden die is vrijwel nieuw.

Wat kan dit probleem zijn?

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2825
Lid geworden op: 30 sep 2004 00:34
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door Rossy »

Behalve dat er geen kilometerstand bij staat is de beschrijving vrij duidelijk.
Ik weet van een Kangoo en andere modellen met deze motor dat een dergelijk probleem vaker voorkwam.
Dit is uiteindelijk opgelost door de bougies, de bobines en de kabelboom in de motorruimte te vervangen.
Dit is in deze volgorde gebeurt.
Het is een ontstekingsprobleem die geen storing geeft maar die de motor er gewoon mee laat ophouden.
Uiteindelijk zou het om een draadbreuk gaan in de ontsteking.
Je zou kunnen proberen om nieuwe draden tussen de computer en de bobines te leggen, is makkelijker en goedkoper als een nieuwe draadboom.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
themen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:31
Actief als: professional

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door themen »

Bedankt voor je reactie. De km stand ben ik inderdaad vergeten te vermelden.

Deze is afgerond 62.000 km. De DB is bij de 45.000km vervangen in 2011 samen met een grote beurt.

Ik had ook al een vermoeden dat het iets met de ontsteking is. Bougies lijkt me niet. Dan zouden ze allemaal falen dat zou té toevallig zijn, evenals de bougie kabels. Ik denk eerder de bobine....

Kabels verwijderen en opnieuw aanleggen naar de computer wilde ik eigenlijk niet meteen doen. De auto ziet er echt heel goed uit, zowel binnen als van buiten. De kabelboom is ook netjes verpakt. Het probleem is ook dat je het niet gemakkelijk kunt na meten o.i.d.

Een kennis, (auto monteur Volvo), gaf aan dat het ook wel eens in het brandstoffilter zou kunnen zitten. Mijn ervaring is dat wanneer er een brandstof probleem is dat hij dan niet goed trekt, meerdere malen hapert wanneer de gasklep volledig open gaat. Deze symptomen vertoont hij niet....dus denk ik persoonlijk niet dat dit het is. Misschien proberen waard?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
themen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:31
Actief als: professional

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door themen »

Misschien andere mensen met tips?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Scenic2000
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 766
Lid geworden op: 02 apr 2013 22:14
Actief als: professional
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door Scenic2000 »

Hallo, relais die soms hapert.
crashsensor die slecht contact maakt( zit dicht tegen remoliereservoir) .
Deze sluit stroom af van ontsteking en brandstofpomp.
Kan je met draad doorverbinden .
Als je de storing hebt en je legt nadien het contact terug aan moet je de pomp horen zoemen in interieur.
anders nog eens de BDP sensorbedrading controleren op soldure die beroken is.
Mvg Kurt

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
themen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:31
Actief als: professional

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door themen »

Hoi Kurt,

Bedankt voor je reactie.

Wat bedoel je met "Relais wat soms hapert"? Welk relais?

Oke, ik bekijk de crash sensor naast de remvloeistof pot, misschien vind ik iets.

De brandstofpomp is het probleem niet. Die hoor je altijd zoemen in het interieur en hij trekt en rijd verder gewoon goed. geen symptomen van brandstof tekort.

Ook zal ik de bedrading van de BDP sensor nog eens controleren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
themen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:31
Actief als: professional

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door themen »

Even een *Update*

Vandaag niet veel wijzer geworden :applause: :lol:

Wat heb ik gecontroleerd:

- Zekeringen (waren OK)
- Brandstofpomp + Relais (is OK. Brandstofpomp hoor je overduidelijk bij contact aan)
- Bougies (OK)
- Bougiekabels (OK, ingespoten met vaseline)
- Bobine (Massa bevestiging op het blok schoongemaakt, verder weinig te zien aan buitenkant bobine)
- Stekkertjes
- Bekabeling van ontsteking naar computer. Deze zitten netjes ingepakt, lijkt me niet het probleem.

Weet iemand of dat een twingo uit 2001 een centrale inspuiting heeft of multipoint? Dit kan namelijk al een hoop betekenen. Wanneer de centrale inspuiting stopt, stopt heel de motor. Wanneer bij een multipoint 1 injector stopt, stopt niet heel de motor.

Zoals ik in mijn eerste post vertelde: als je constante snelheid rijd voel je in 1x dat het gaspedaal even niks meer doet dan stotteren en valt uit. Het stotteren zou van twee dingen kunnen komen: 1. De ontsteking die uitvalt en het weer gaat doet, waardoor hij stottert of 2. Omdat er even geen brandstof komt en direct erna wel wat het stotteren veroorzaakt, dit zou dan in fracties van seconden moeten gebeuren.

Map sensor?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door mechanic »

De bobine en kabels zijn een bekend punt bij de 1.2 motor. Het type wat vanuit fabriek gemonteerd is, wordt niet meer gemaakt en is gewijzigd.
Bij de 1.2 16V motor is klepspeling nog wel eens een probleem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
themen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:31
Actief als: professional

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door themen »

Bedankt voor je reactie.

Maar bij een kapotte bougie kabel, slaat de motor niet uit...dan zouden ze allemaal kapot moeten zijn en tevens heb ik er 150km zonder problemen mee gereden..

Vanavond weer een stukje gereden. 4x uitgevallen, na het uitvallen ook slecht starten, toen ook de stekker van de map sensor eraf gehaald, dan zou hij prima moeten starten (Want zonder map sensor start hij prima zoals dat hoort) mocht het daaraan liggen maar hij startte niet goed. Dus aan de map sensor ligt het niet. Je merkt er niet altijd iets van, soms merk je dat je in snelheid mindert en als je dan het gaspedaal in drukt, gebeurt er natuurlijk niets. De motor valt uit. Omdat je de koppeling niet intrapt draait de motor nog mee met de bak. Zodra je de koppeling intrapt komt de motor volledig stil te staan (dus draait niet meer mee) en dan gaan de lampjes op dashboard branden, zoals altijd als je het contact aan zet.

Ik vermoed misschien toch de BDP sensor. Deze heb ik in maart vernieuwd....de oude sensor heb ik nog, die ga ik morgen terug zetten om het weer te bekijken. (Bij het vervangen van de BDP sensor bleek de sleutel niet goed te zijn waardoor hij slecht startte dus de oude BDP is nog OK)

Als dat het niet is ga ik kijken naar het brandstoffilter, ondanks hij geen brandstof te kort vertoont, bij volgas trekt hij prima. Nog een optie is de bobine wisselen en testen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door mechanic »

Een probleem met een injector kan ook nog..
Heb je ook de stekker vernieuwd van de bdp sensor??

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
themen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:31
Actief als: professional

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door themen »

Ja, met een injector kan. Dan krijg je haperend lopen, slecht trekken e.d. Maar niet plots uitvallen van de motor.

Ja, de stekker is ook vernieuwd van de BDP. Dat moet, aangezien stekker vanuit de fabriek niet op de nieuwe sensor past.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door WillemS »

Themen, zoek een garage die een scoop heeft, bij voorkeur een scoop van GMTO.
Hiermee is het mogelijk je probleem op te lossen.
mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
themen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:31
Actief als: professional

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door themen »

Ik heb op het werk een scoop meter. Een Fluke. Ik heb daar verder weinig ervaring mee.

Kun je me wat tips geven WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6852
Lid geworden op: 04 okt 2009 11:49
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door WillemS »

Ik bedoel een 4 kanaalsscoop, hiermede kan je goed zien welk onerdeel niet conform functioneerd.
GMTO heeft van honderden automotoren de data in het systeem opgeslagen. Maw. op het scherm is exact te zien waar de verschillen zitten, de lijnen wijken dan af. Dit instrumentarium wordt veelvuldig gebruikt dij dit soort incidentele storingen.
Weet niet waar je woont, anders kan ik je wellicht een adres geven waar ze ermee werken.
mvg WilleS
p.s. je kunt ook nog zelf proberen om bij draaiende motor wat te "rommelen" met de bekabeling, soms lukt het zo een draadbreuk te vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
themen
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 9
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 sep 2013 17:31
Actief als: professional

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door themen »

Woon in de regio van Gorinchem.

Ik ga dat ook inderdaad nog proberen met draaiende motor. Wellicht kom ik dan toevallig wat tegen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rwink
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2018 23:49
Actief als: particulier

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door Rwink »

Ik hoop dat iemand kan helpen, de auto van mijn dochter vertoont dezelfde kuren als beschreven in dit item. Helaas kom ik hier geen oplossing tegen en ik hoop dat Themen toch nog even misschien ter afsluiting van dit item aan kan geven hoe dit afgelopen is?
Alvast bedankt voor reacties.

Het betreft een Renault twingo 1.2 16v expression uit 2002.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



merijn0301
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 okt 2016 10:59
Actief als: particulier

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door merijn0301 »

Als het een D7F motorblok is (doe dit NIET bij de 16 V) dan kan het volgende ECHT helpen :

- Gasklephuis uitbouwen en schoonmaken met remmenreiniger (is bij dit blok niet heel lastig, bouw ook de stappenmotor uit en spuit met remmenreiniger de kop schoon. Ook het "gat" waar het ding uitkomt.
- Eventueel stappenmotor vervangen (+/- E 100,= .. )
- ALLE stekkers en contacten aan het gasklephuis EN luchtfilterhuis loshalen en goed inspuiten met bijv. remmenreiniger (ACTION) of contactspray.

Ik heb dezelfde problemen ook lang gehad, soms erger, soms minder of niet. Vaak lijkt het op een ontstekingsprobleem of benzinepomp o.i.d.. Maar dit systeem is heel gevoelig voor problemen gerelateerd aan de "ademhaling".
Sindsdien doe ik dit regelmatig en geen problemen meer.

Groeten Merijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Twingoagogo
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 dec 2020 11:51
Actief als: particulier

Re: Twingo (2001) Stottert en valt uit tijdens rijden

Bericht door Twingoagogo »

Ik had het zelfde probleem,

Ik heb het probleem opgelost door het advies van WillemS op te volgen op dit Forum;

Het kan veroorzaakt worden door wat oudere brandstof, die slecht verdampt nu het wat kouder is.
Vul de tank eens met bv Shell V-power, of gebruik een injektie-reiniger, die laatste zou ik in de tank doen als die nog 1/4 inhoud heeft, dan is het lekker geconcentreerd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht