Gebruikerservaringen Megane 1.6 The GT 205 EDC

Plaats reactie

Topic author
MarkT
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2020 11:39
Actief als: particulier

Gebruikerservaringen Megane 1.6 The GT 205 EDC

Bericht door MarkT »

Hallo,

Nog geen jaar geleden was mijn vrouw op zoek naar een nieuwe auto. We hebben toen een proefrit gemaakt in een Renault Megane GT, Toyota CH-R, Alfa Romeo Giulietta QV en een Mazda CX-3. Nogal uiteen lopende modellen waaruit ze uiteindelijk de Mazda CX-3 heeft gekozen. Deze was zuiniger, de hoge zit leek haar wel prettig en handig met een aanstaand kind in en uit de auto halen.

De realiteit valt soms tegen, de Mazda doet zijn werk maar is haar soms te traag. Nu heeft ze er spijt van dat ze toen der tijd niet voor de Megane gekozen had! (Altijd bij de lokale dealer onderhouden, van een klant die hem ingeruild had voor een RS en de versnellingsbak was al vervangen voor een geüpgraded exemplaar)

Enfin, ze is dus weer rond het neuzen op gaspedaal op zoek naar eventueel een opvolger van de Mazda. Zijn er hier leden die ervaring hebben met het model (2016-2018) en me al eens kunnen wijzen op de aandachtspunten waar op te letten bij een bezichtiging? De richting die we op zoeken zijn; Auto uit 2016-2018, Rond de 20K, Iron Blue (ofzoiets), Alcantara interieur.

- Bij de dealer in Roermond kregen we in ieder geval te horen dat de versnellingsbak een aandachtspunt kon zijn in vroegere modellen?
- Verder ben ik heel erg benieuwd naar het onderhoud van deze uitvoering. Nu heeft ze een 2.0 met 120 PK, ongeblazen dus daar zullen niet zo snel problemen mee zijn. Iets waar ik dus wel bang voor ben bij een 1.6 geblazen tot 205 PK.
- Hoe is de versnellingsbak bij automatisch gebruik? Ik ga er niet vanuit dat mijn vrouw constant de flippers gaat gebruiken.
- Heeft het Carlink systeem Apple car play ondersteuning, of is dat iets wat achteraf ingebouwd kan worden, en werkt de telefoon koppeling zonder problemen?

Ik ben benieuwd naar jullie input in deze!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



knight-rider
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2017 02:09
Actief als: particulier

Re: Gebruikerservaringen Megane 1.6 The GT 205 EDC

Bericht door knight-rider »

Ik zie dat er nog niemand hier gereageerd heeft, dus zal ik mijn ervaring maar even posten.
Sorry voor de wat late reactie, maar ik kom niet zo vaak op dit forum.
Ik heb van februari 2017 een Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC (het is TCe, niet THe)
Deze word nu 4 jaar en heb er net 48.000 km op staan.

- Van versnellingbakproblemen heb ik ook al gehoord, maar tot op heden heb ik daar zelf niet echt last van gehad.
Alleen toen eens wat vlotter reed, snelheden ver beven het legale op onze wegen kreeg ik de boodschap "versnellingbak oververhit", dat is 2 keer gebeurd.
- Klein onderhoud om de 15.000 km of jaarlijks, groot onderhoud om de 30.000 km of om de 2 jaar
- De versnellingsbak schakelt heel vlot, ik gebruik de flippers ook weinig bij gewoon rijden. Alleen terugschakelen doe ik wel bijna altijd met de flippers (afremmen op de motor)
- Ik heb geen apple carplay, die mogelijkheid zit pas vanaf een bepaalde datum bij de RLink, maar ik zou niet kunnen zeggen vanaf wanneer dat zo is.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Cabrio 2.0 8v
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2021 17:13
Actief als: particulier

Re: Gebruikerservaringen Megane 1.6 The GT 205 EDC

Bericht door Cabrio 2.0 8v »

Ben eerste eigenaar van een GT 205 EDC estate van februari 2017 met inmiddels 75.000 Km op de teller.
Behalve leren bekleding zitten alle toeters en bellen erop.
Koppeling van de even versnellingen is inmiddels vervangen. Na 4 keer oververhit te zijn geweest kwamen er bijgeluiden.
In de log van de auto is de temperatuur van de koppelingsplaat tijdens de storing terug te vinden.
Auto's geproduceerd vanaf ergens week 17 in 2017 ondersteunen wel Apple CarPlay.
Met de navigatie aan, wil het infotainment systeem wel eens uitvallen en start na een paar minuten dan weer stapje voor stapje op. (Dealer kan niets vinden, wordt niet gelogged).
Adaptive cruise-control werkt niet altijd optimaal. De auto gaat er spontaan vandoor als de weg vóór je vrijkomt.
Waarschuwingen voor verkeerscamera's worden zo af en toe uitgeschakeld. (Dealer kan niets vinden, wordt niet gelogged).
Één keer wilde de versnellingsbak niet meer uit de achteruitversnelling. Stop/start van de motor loste het op. (Dealer kan niets vinden, wordt niet gelogged).
De auto rijdt fantastisch. Bij vlotte rijstijl is flipperen te adviseren. In de "drive" stand komt de motor al snel in het rode toeren-gebied.
Heb nog één jaar garantie op de auto.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



knight-rider
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 dec 2017 02:09
Actief als: particulier

Re: Gebruikerservaringen Megane 1.6 The GT 205 EDC

Bericht door knight-rider »

Ah even oud als de mijne zie ik, maar wel al met meer kilometers op de teller.
Ik heb het panoramisch dak en de subwoofer in de koffer niet, de rest wel.
Dode hoek waarschuwing zat in die tijd ook niet op GT, is later wel een optie geworden die je kon kiezen.
Het uitvallen van het infotainment systeem heb ik ook wel gehad, had bij mij trouwens niks met de navigatie te maken, ook zonder navigatie gebeurde dat. Vroeger gebeurde dat vrij veel, maar sinds een update van de R-Link, zo'n 2 jaar geleden is het bijna niet meer voorgevallen.
De adaptieve cruise control gebruik ik zo goed als nooit net om die reden dat hij veel te agressief reageert, de snelheidsbegrenzer gebruik ik dan weer bijna altijd.


In neutraal of comfort (wat ik het meeste gebruik) komt hij nooit te hoog in toeren.
In de sportstand gaat hij dan weer wel hoger in toeren, maar dan is zelf schakelen wel een uitweg.
Ook ik heb nu nog één jaar garantie, had ook de verlengde garantie tot 5 jaar genomen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Cabrio 2.0 8v
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jan 2021 17:13
Actief als: particulier

Re: Gebruikerservaringen Megane 1.6 The GT 205 EDC

Bericht door Cabrio 2.0 8v »

Als je eenmaal een panoramisch dak gewend bent, dan kun je niet meer zonder. Mijn Scénic had er 2.
(Mijn cabrio uit 1998 verklaart de rest).
De subwoofer ligt in een 5e aluminium wiel. (ongelukje met een stadsbus, dat de auto voor de deur stond).
Het schadeherstelbedrijf stelde dat het wiel nog wel bruikbaar was.
Nee, geen specifieke krik. 90 euri vond ik toch wat veel.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht