Captur II traffic jam companion probleem

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie

Topic author
Brt12vr
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2021 19:53
Actief als: particulier

Captur II traffic jam companion probleem

Bericht door Brt12vr »

Sinds kort in het bezit van een Captur initiale paris met traffic jam companion.

Wie heeft er ervaring met de functie lane centring assist? Ik merk dat mijn captur vrij vaak moeite heeft de auto in het midden van de rijstrook te houden. Vaak net uit het midden waardoor ik heel de tijd tegen moet sturen als het ware. Daarnaast, zeker op N wegen 80km per uur worden de rijstrook markeringen totaal niet herkend. Of dezelfde weg de ene dag wel de andere dag weer niet. Daarnaast al paar keer gehad op de snelweg dat de auto een beohoorlijke ruk aan het stuur geeft, alsof hij ineens een andere markering ziet.

Camera etc al schoongemaakt maar helpt niet, kortom het systeem komt wat onzeker over, iemand die dit herkent? Want lees op duitse fora dat het juist heel goed zou moeten werken. En de dealer roept, beperking van het systeem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Abdelitto
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 feb 2019 22:46
Actief als: particulier

Re: Captur II traffic jam companion probleem

Bericht door Abdelitto »

Ik wacht op mijn Captur 2 rond begin 2e kwartaal van dit jaar maar ik heb 1x leenauto gehad en 1x proefrit met de nieuwe Captur mogen rijden. Moest zeggen dat dit gewoon goed werkte maar goed, dat waren geen dagen maar binnen een dag. Ik kan je dat dus zelf niet bevestigen.

Ik hoop dat veel kinderziektes zijn opgelost met de nieuwe phase Captur.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Bandjeplak
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 jul 2020 17:30
Actief als: particulier

Re: Captur II traffic jam companion probleem

Bericht door Bandjeplak »

Volgens mij moet je zelf zorgen dat de auto in het midden rijdt, en niet de auto..
Brt12vr schreef: 08 jan 2021 20:00 Sinds kort in het bezit van een Captur initiale paris met traffic jam companion.

Wie heeft er ervaring met de functie lane centring assist? Ik merk dat mijn captur vrij vaak moeite heeft de auto in het midden van de rijstrook te houden. Vaak net uit het midden waardoor ik heel de tijd tegen moet sturen als het ware. Daarnaast, zeker op N wegen 80km per uur worden de rijstrook markeringen totaal niet herkend. Of dezelfde weg de ene dag wel de andere dag weer niet. Daarnaast al paar keer gehad op de snelweg dat de auto een beohoorlijke ruk aan het stuur geeft, alsof hij ineens een andere markering ziet.

Camera etc al schoongemaakt maar helpt niet, kortom het systeem komt wat onzeker over, iemand die dit herkent? Want lees op duitse fora dat het juist heel goed zou moeten werken. En de dealer roept, beperking van het systeem.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Abdelitto
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 feb 2019 22:46
Actief als: particulier

Re: Captur II traffic jam companion probleem

Bericht door Abdelitto »

[mention]Bandjeplak[/mention]

Nee volgens mij niet, tenzij je van rijstrook wisselt, maar hij hoort precies midden de strepen te rijden......het is gewoon een assistentie. Als je je handen van de stuur afhaalt krijg je ook een melding. Maar hij helpt je gewoon precies midden de strepen te rijden. Kan handig zijn bij vermoeidheid of onoplettendheid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1400
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Captur II traffic jam companion probleem

Bericht door Pepone »

De Zoe heeft pas een software-update gehad bij de dealer voor de voorruit camera.
Misschien hier ook nodig?

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Florisdb
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 feb 2021 11:10
Actief als: particulier

Re: Captur II traffic jam companion probleem

Bericht door Florisdb »

Ik heb sinds enkele weken ervaring met deze systemen op mijn Espace. Op de snelweg bevalt het mij zeer goed. Heerlijk ontspannen rijden en laatst in behoorlijke regen viel mij op dat het systeem goed bleef functioneren op een enkel moment na dat de actieve rijbaanondersteuning even werd onderbroken. De adaptieve snelheidsregelaar bleef altijd keurig zijn werk doen.

De auto centreert zich netjes in het midden van de rijstrook. Als je zelf stuurt rij je nooit precies in het midden. Ik zoek vaak de zijde op waar geen verkeer is. Zo rij ik wat meer rechts op de uiters rechtse strook en wat meer links op de meest linker strook. Dat doet het systeem idd niet. Wat gebeurt er als je het stuur gewoon even los laat?

In de documentatie van het systeem staat dat het enkel gebruikt mag worden op: snelwegen of een weg met meerdere rijstroken, waarbij de twee rijrichtingen van elkaar zijn gescheiden. Dat zal de rede zijn dat het op de N weg niet goed werkt. Zodra het systeem herkent dat het op een dergelijke weg rijdt zal het uitgeschakeld worden (is mijn ervaring)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

batfink
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 39
Lid geworden op: 25 aug 2020 19:02
Actief als: particulier

Re: Captur II traffic jam companion probleem

Bericht door batfink »

Brt12vr schreef: 08 jan 2021 20:00 Sinds kort in het bezit van een Captur initiale paris met traffic jam companion.

Wie heeft er ervaring met de functie lane centring assist?
Ik heb er sinds kort ervaring mee en ik vind dat het echt heel goed werkt. Ook ‘s avonds, met 130 km/h, op 80 km wegen en snelwegen die in slechte staat zijn zoals in Duitsland werkt het systeem goed. Ik ben positief verrast.
De ervaringen die jij beschrijft herken ik niet, dus ik zou er echt terug mee naar de dealer gaan.
2021 Captur 1.3 TCE140 EDC Initiale Paris Bleu Iron/Noir Etoilé

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Brt12vr
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2021 19:53
Actief als: particulier

Re: Captur II traffic jam companion probleem

Bericht door Brt12vr »

Dank voor alle reacties zover.

De dealer zoekt momenteel eenzelfde type Captur zodat ik daar een proefrit in kan maken ter vergelijking.
De camera is inmiddels wel opnieuw gecalibireerd, maar dit geeft geen verschil.

Ik herken het probleem ook niet van de proefrit.

Mijn Captur maakt, met de centreren actief (je ziet dan 2 groene lijnen met 2 groene > < tekens), heel vaak een soort stuurcorrecties, niet vloeiend meer schokkend. Alsof er telkens 1 seconden even aan je stuur getrokken wordt (als je het stuur los laat, zie je dit ook).

Daarnaast merk ik vaak op, terwijl de auto keurig in het midden rijdt dat deze na enige tijd iets aan het stuur gaat trekken waardoor ik moet gaan tegensturen om in het midden te blijven rijden. Als ik op dat moment het stuur los laat, zwiept de auto iets naar (bijna altijd) rechts, gaat vrijwel tegen de wegmarkering rijden om dan na enkele seconden weer de auto naar het midden te sturen.

Overigens, los van bovenstaande, zeer tevreden over de rest van de auto. Ik lees dat veel mensen problemen hebben met andere elektronische zaken (zoals het easy link systeem), daar herken ik dan weer niks in.

Toegevoegd in 4 minuten 55 secondes:
Florisdb schreef: 20 feb 2021 08:50 In de documentatie van het systeem staat dat het enkel gebruikt mag worden op: snelwegen of een weg met meerdere rijstroken, waarbij de twee rijrichtingen van elkaar zijn gescheiden. Dat zal de rede zijn dat het op de N weg niet goed werkt. Zodra het systeem herkent dat het op een dergelijke weg rijdt zal het uitgeschakeld worden (is mijn ervaring)
Dit klopt voor het traffic jam companion verhaal, echter volgens de handleiding zou in dat geval de functie Lane departure warning en Lane Keep Assist (zonder centreren) in werking moeten treden, dit systeem werkt vanaf 70km per uur en is niet gekoppeld aan de snelweg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht