SCENIC II (2008): camera aansluiten aan achteruitrijlicht

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, etc.
Plaats reactie

Topic author
Caleido
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2015 00:54
Actief als: particulier

SCENIC II (2008): camera aansluiten aan achteruitrijlicht

Bericht door Caleido »

Ik ben van plan om in mijn Scenic 2 uit 2008 een achteruit rij camera te installeren. Geen origineel spul. Een klein schermpje op het dashboard en een camera boven de nummerplaat en een kabel die zowel het videosignaal als electriciteit levert. (12v)

Het technisch gedeelte heeft wel wat hindernissen voor een niet-expert. Zo moet de camera stroom krijgen van ergens, en ideaal zou uiteraard zijn van het achteruitrij licht. Omdat in dat geval de camera & het scherm alleen aan gaan als het nodig is. Geen zin om met een altijd-aan scherm op het dashboard te zitten. Of een aparte aan/uit knop te installeren.

Dus ik wou de positieve kabel van de camera laten aftappen van het klein kabeltje dat naar het achterlicht gaat (achter de bestuurder) en de negatieve pool bevestigen op de het chassis (massa), zoals de achterklep of zijwanden.

Probleem is dat de achterlichtunit van deze Scenic niet bestaat uit losse kabels die elk naar een individueel lampje gaat, maar een grote stekker die in een plastiek harnas klikt, waarin de lampen bevestigd zijn. De verbinding liggen op het plastiek, de stekker houdt wel een bundel kabels samen, elk met hun kleur. Maar zonder schema zie je niet wat wat is. Het is dus moeilijk om te zien welke kabel naar welke lamp gaat.

Via Google lees ik vaak dat "zwart" meestal de massa is en dat "wit" het achteruitrij licht is.

Kan iemand dat bevestigen? Heeft iemand een schema van de kabels die richting de lichtunit gaan? Ik lees ook dat bijvoorbeeld bij de Clio, de kleuren gewijzigd zijn toen ze van Fase 1 naar Fase 2 gingen... En op andere plaatsen lees ik dat Renault niet consequent is in zijn kleuren.

En misschien een domme vraag, maar indien ik de juiste kabel vind, kan ik deze zomaar doorknijpen en samenvoegen met de kabel van de camera, of moet hiervoor de batterij afgesloten worden? Ik wil uiteraard niets beschadigen of kortsluiten.

In deze video zie je de verbinding:


Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Paul_U
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 aug 2018 11:16
Actief als: particulier

Re: SCENIC II (2008): camera aansluiten aan achteruitrijlicht

Bericht door Paul_U »

Het is een beetje een oude koe uit de sloot halen, maar ik ben benieuwd of dit plan nog wat is geworden?
Heb zelf recentelijk een Grand Scenic aangeschaft, en zou dit ook wel een interessante optie vinden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Tamaartje
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 apr 2019 09:36
Actief als: particulier

Re: SCENIC II (2008): camera aansluiten aan achteruitrijlicht

Bericht door Tamaartje »

Ook ik ben benieuwd welke kleur kabel het nu was? Of dat er voor gekozen is het op de plaat te solderen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: SCENIC II (2008): camera aansluiten aan achteruitrijlicht

Bericht door mechanic »

Altijd controleren met de multimeter welke draad van het achteruitrijlicht is. Kleine moeite en je bent zeker van.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



PapavanDrie
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 1
Berichten: 24
Lid geworden op: 22 aug 2018 20:16
Actief als: particulier

Re: SCENIC II (2008): camera aansluiten aan achteruitrijlicht

Bericht door PapavanDrie »

seenikII schreef: 26 jan 2018 03:12 Ik ben van plan om in mijn Scenic 2 uit 2008 een achteruit rij camera te installeren. Geen origineel spul. Een klein schermpje op het dashboard en een camera boven de nummerplaat en een kabel die zowel het videosignaal als electriciteit levert. (12v)

Het technisch gedeelte heeft wel wat hindernissen voor een niet-expert. Zo moet de camera stroom krijgen van ergens, en ideaal zou uiteraard zijn van het achteruitrij licht. Omdat in dat geval de camera & het scherm alleen aan gaan als het nodig is. Geen zin om met een altijd-aan scherm op het dashboard te zitten. Of een aparte aan/uit knop te installeren.

Dus ik wou de positieve kabel van de camera laten aftappen van het klein kabeltje dat naar het achterlicht gaat (achter de bestuurder) en de negatieve pool bevestigen op de het chassis (massa), zoals de achterklep of zijwanden.

Probleem is dat de achterlichtunit van deze Scenic niet bestaat uit losse kabels die elk naar een individueel lampje gaat, maar een grote stekker die in een plastiek harnas klikt, waarin de lampen bevestigd zijn. De verbinding liggen op het plastiek, de stekker houdt wel een bundel kabels samen, elk met hun kleur. Maar zonder schema zie je niet wat wat is. Het is dus moeilijk om te zien welke kabel naar welke lamp gaat.

Via Google lees ik vaak dat "zwart" meestal de massa is en dat "wit" het achteruitrij licht is.

Kan iemand dat bevestigen? Heeft iemand een schema van de kabels die richting de lichtunit gaan? Ik lees ook dat bijvoorbeeld bij de Clio, de kleuren gewijzigd zijn toen ze van Fase 1 naar Fase 2 gingen... En op andere plaatsen lees ik dat Renault niet consequent is in zijn kleuren.

En misschien een domme vraag, maar indien ik de juiste kabel vind, kan ik deze zomaar doorknijpen en samenvoegen met de kabel van de camera, of moet hiervoor de batterij afgesloten worden? Ik wil uiteraard niets beschadigen of kortsluiten.

In deze video zie je de verbinding:


Benieuwd of je de juiste draadkleur al hebt gevonden. Mijn Scenic is van 2004.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht