Kloppend/tikkend geluid motorblok

Plaats reactie

Topic author
SJEES
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00

Kloppend/tikkend geluid motorblok

Bericht door SJEES »

Hallo,
Ik ben in het bezit van een renault Espace 2.0 b.j.2001 deze heeft ongeveer 140.000 gelopen
Onlangs is de v-snaar geknapt en door de een of andere reden (vlgs. de garage was de nokkenas versteller kapot)
is alles van zijn positie gelopen waardoor alle kleppen krom waren. Blok eruit en nieuwe kleppen gezet en natuurlijk
ook een nieuwe distributieriem
Nu ben ik met deze auto alweer aan het rijden maar het valt mij op dat de motor veel ruwer loopt en als deze
na een kwartiertje warm wordt dan gaat hij een kloppend of tikkend geluid maken hoe warmer de motor hoe harder het geluid. Renault garage zegt dat het een gekantelde zuiger is maar ik heb er voor deze reparatie
helemaal geen last van gehad. Kan dit zomaar ontstaan vlgs de garage stond de afstelling goed (nog gecontroleerd)
ze willen nu iets met andere motorolie gaan doen is dit een oplossing?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02
Actief als: particulier

Bericht door mechanic »

Waarschijnlijk is je distributieriem gebroken door de nokkenas versteller, en niet je multiriem.
Betreft het een 2.0 16v, of een 2.0 8v? De laatste heeft namelijk geen nokkenas versteller..
De versteller zou dan al een tijdje getikt moeten hebben, deze lopen normaal nooit kapot. Deze wordt bij de montage in de goede positie vastgeklikt. Wordt dit niet goed gedaan kan de timing alsnog veranderen en zodoende een bijgeluid geven.
Je hebt dus aan reparatie een gehad: nieuwe kleppen, koppakkingset,distributieriem+versteller,multiriemset?
Heb je dit bijgeluid bij een bepaald toerental, of is het altijd aanwezig bij warme motor. Welke motorolie zit erin, je moet 10w40gebruiken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
SJEES
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door SJEES »

Hoi mechanic,
bedankt voor je reactie het is een 2.0 V16, bij elk toerental hoe hoger de toeren hoe sneller het geklop de distributieriem is hierbij niet kapot gegaan maar waarschijnlijk een paar tanden opgeschoven oorzaak??? het verhaal van een multiriem is mij totaal onbekend of bedoel jij de V-snaar?
Ben helaas geen automonteur. Ze hebben in dezefde klus natuurlijk wel meteen de distributieriem vervangen.
moet hier ook nog bij vermelden dat mijn nieuwe v-snaar na 5 weken alweer vervangen moest worden omdat hij helemaal afgerafeld was aan de zijkant liep naar een kant toe ik zou zeggen een scheef wiel.
er is gratis een andere snaar op gezet maar de oorzaak is eigenlijk niet verholpen
Wat betreft de olie ik dacht 10 W40 maar ze willen er nu dikkere olie in gooien om te proberen zeg maar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02
Actief als: particulier

Bericht door mechanic »

Als je nokkenasversteller defect is, staat de distributieriem een aantal tanden verkeerd. Hierdoor heb je kans dat de zuigers de kleppen raken, en zo krom geslagen worden.
Ik ga er vanuit dat het tikkend geluid dat nu aanwezig is, gezien het toeneemt bij toerental je kleppen zijn die tikken.
Jou auto heeft geen vsnaar, maar een multiriem :wink:
Als je multiriem gebroken/afgerafeld is dan zit er zeker een probleem in de aangedreven organen. Looprol/spanrol/dynamo/aircopomp/stuurpomp/krukaspoulie. Houdt het in de gaten bij deze nieuwe riem. Deze moet op de buitenste baan liggen, dus je hebt waarschijnlijk 1baan over. De krukaspoulie moet eigenlijk altijd vervangen worden bij een 2.0 16v wanneer de distributie vervangen wordt.
Gezien je garage een reparatie heeft uitgevoerd, en het zaakje nog niet is opgelost lijkt mij, mits andere afspraken gemaakt zijn dat ze het voor nop moeten oplossen.
Laat de auto is uitlezen, wellicht heb je gewoon een storing in je nokkenas verschuiver. Plunjer bij cilinder 4.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
SJEES
3-posting-rookie
3-posting-rookie

Bericht door SJEES »

alles nageplozen garagebedrijf zegt dat ze niets kunnen vinden en dat de motor op zijn einde loopt en om mij enigzins
tegemoet te komen gaan ze er een andere motor in gaan zetten incl nieuwe distriebutieriem en 3 maanden garantie
motor heeft 120.000 km gelopen zeggen ze, dit alles voor de prijs van 1000 euries
is dit een goede deal?? krijg langzaam een naar gevoel bij het merk renault

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen