TPMS

Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
PeterBijns
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2019 12:49
Actief als: particulier

TPMS

Bericht door PeterBijns »

Beste allemaal,

Vandaag heb ik mijn winterbanden weer eraf gehaald en de zomerbanden set erop gezet, maar nu leest het systeem niet meer de bandendruk uit. Er is steeds te zien dat de plaatsbepaling van de banden bezig is.
Betekend dit dat de batterijen van de TPMS sensoren leeg zijn? zo ja wat gaat mij dat ongeveer kosten in een Renault garage?

Is het mogelijk nieuwe baterijen in de TPMS Sensoren te plaatsen of gaat dit niet.
Zijn deze TPMS Sensoren ergens goedkoop aan te schaffen bijvoorbeeld Aliexpress?

Of is goedkoop duurkoop?

Alvast bedankt op het antwoord op mijn vragen.

Groet, Peter
Renault Mégane 140pk automaat nov 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: TPMS

Bericht door Kata »

Hoi Peter,

IK weet niet of je die set al een paar gewisseld hebt en dit de 1e keer is dat je dat probleem hebt?

Bij onze vorige Grand Scenic(III) werden de bandendrukken als het ware al "achter de hoek" opgepikt na het verwisselen van winter- naar zomerbanden en omgekeerd.
Toen deed ik die setwissel wel telkens zelf.

Maar bij onze huidige Grand Scenic(IV) duurt dat "plaatsbepalen" héél wat langer. Ik doe daar de setwissel niet zelf maar laat dit doen bij onze merkgarage een kleine 30Km verderop (waar onze bandenset ook ligt opgeslagen). De 1e keer dat dit gebeurde belde ik achter de hoek van de garage al om te zeggen dat de plaatsbepaling nog bezig was. Hun antwoord was dat dit toch wel even kon duren en ik moest het even bekijken. Kwam het niet goed dan mocht ik terugkomen. Uiteindelijk was het telkens nadat ik al terug thuis was geweest en terug vertrok naar mijn volgende bestemming dat het goed kwam. Toch wel een goede 35km rijden...

Ik zou het dus nog even bekijken.

Ivm de batterijen denk ik dat ik slecht nieuws heb want als ik me niet vergis zijn die niet verwisselbaar. Maar ben niet 100% zeker daarover.

Met Aliëxpress geen ervaring maar de plaatselijke bandenboer heeft gewoonlijk wel goedkopere alternatieven dan de originele. Dat zijn dan types waarbij het originele ID van de aanwezige druksensors van de zomerbanden worden gekloond in de set van de winterbanden. Die zaten ook in onze vorige wagen. Misschien had de korte plaatsbepalingstijd daar wel wat mee te maken want in onze nieuwe zijn het originele van Renault.

Als laatste om te testen: Komt het écht niet goed zou ik de winterset (of 2 banden van dezelfde as) er eens terug op zetten. Komt het goed dan kunnen het idd de batterijen van de zomerset zijn. Komt het niet goed dan moet je eens bekijken of er de antenne (wit langwerpig blokje binnenkant achterbumper niet stuk is).

succes!
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: TPMS

Bericht door Thomas84 »

Voor mijn Espace heb ik voor mijn winterset vier Schrader bandenspanningsensoren bij Autodoc besteld. Deze sensoren zitten er origineel ook onder. Bij de dealer zou ik 70/75 euro per sensor kwijt zijn ex montage. Bij Autodoc was ik 21 euro per sensor kwijt. Bij de bandenboer de sensoren tijdens de wissel laten monteren en bij de dealer ze in laten leren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk


Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
PeterBijns
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2019 12:49
Actief als: particulier

Re: TPMS

Bericht door PeterBijns »

Dank jullie wel voor de adviserende antwoorden ik ben weer een beetje wijzer geworden en ik ga eerst een langere rit maken welke ik deed om de sensoren in te lezen mogelijk doen ze het toch nog.
Ik heb trouwens geen idee hoelang de batterijen in de sensoren meegaan die van mij zijn eerdaags dus 3 jaar oud.

Groet, Peter
Renault Mégane 140pk automaat nov 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: TPMS

Bericht door Kata »

3 jaar lijkt me nogal kort qua leeftijd. Maar je weet nooit natuurlijk. Vraag is of de accu's van sensors die bij de fabrikant/dealer een tijd op het schap hebben gelegen minder lang zouden meegaan want indien niet gebruikt gaan die ook niet snel hun lading verliezen denk ik?

Hou ons hier in elk geval op de hoogte als je wilt.
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: TPMS

Bericht door Thomas84 »

Die van mij zijn nu 7 jaar oud. Tijdens de wissel afgelopen winter had er een moeite met opstarten. Uiteindelijk deed hij t wel weer. Ze werken nu nog steeds allemaal goed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
PeterBijns
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2019 12:49
Actief als: particulier

Re: TPMS

Bericht door PeterBijns »

Beste allemaal,

Dank voor jullie antwoorden ik ga een langere rit maken om te kijken of ze inlezen.
Ik heb nog geen tijd gehad om met de auto te rijden ik rij eigenlijk zeer weinig km.

Ik hou hoop en ga genieten van het mooie weer.

Groet, Peter
Renault Mégane 140pk automaat nov 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
PeterBijns
Lid
Lid
Posts in topic: 4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2019 12:49
Actief als: particulier

Re: TPMS

Bericht door PeterBijns »

Beste allemaal maar weer,

Goed nieuwe heb ik te melden want vandaag na 1,5 km zowaar daar waren de TPMS sensoren ingelezen precies gaven zij de bandendruk aan waar ik de banden op gezet had.

Ik moet zeggen dat ze wel erg precies zijn dus dat val mij echt mee.

Ik ben weer blij dat ze het nog doen en wens iedereen een heel fijne dag toe.

Groet, Peter
Renault Mégane 140pk automaat nov 2019

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 3
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: TPMS

Bericht door Kata »

Bedankt om te laten weten en ben blij voor je dat het ook gewoon wat langer wachten was. Maar moet gezegd, toen ik het de 1e keer voorhad dacht ik toch ook dat er iets mis was want meer dan 35Km rijden alvorens de drukken er door kwamen leek me echt niet normaal.

Ondertussen al 2 keer ervaren, 1 keer vorig najaar tijdens wisselen van zomer naar winter en dit voorjaar na de omgekeerde ruil.

Toch blijft het handjesknijpen want met al die electronica tegenwoordig...
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht