Eigen laadpaal

Plaats reactie

Topic author
Zoe35
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2020 15:51
Actief als: particulier

Eigen laadpaal

Bericht door Zoe35 »

Hallo,

Ik rij sinds kort een Renault Zoe uit 2015. Ik laad nu nog via het stopcontact maar ben aan het kijken naar het laten plaatsen van een laadpaal. Het opladen via het stopcontact is niet zo veilig begrijp ik. Dat het langer duurt is voor mij nu geen probleem. Het gaat nu dus prima zo, maar die veiligheid is wel een dingetje...wat is jullie ervaring met laden via stopcontact/eigen laadpaal?

Hebben jullie tips voor welke laadpaal (privé en bij voorkeur aan de muur) en zijn er bedrijven die ze verkopen en plaatsen?

Bedankt alvast!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Eigen laadpaal

Bericht door zoe2goe »

Een "echte" lader is veiliger, effectiever (sneller) en wat efficiënter. Er zijn veel merken en installateurs. Persoonlijk zou ik wegblijven bij EVBox hardware. Ik heb zelf, maar dat is 7 jaar geleden, een box door Nuon laten installeren naar volle tevredenheid. Geen idee of ze dat nog doen. Toen was het allemaal nog raar er vreemd. Volgens mij doet tegenwoordig elke prikkemans het wel.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1415
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Eigen laadpaal

Bericht door Pepone »

Mijn ervaring is dat een "gerenommeerde" lader leverancier vaak onderaannemers het werk laten doen.
Je bent dan overgeleverd aan hun expertise en vaardigheden.

Bij mij kwam een alleen Engelssprekende, ik dacht Hongaarse monteur die een collega had meegenomen om te vertalen.
Gelukkig spreek ik redelijk Engels.

Hij, en later nog een andere monteur moesten nog twee keer terugkomen om zijn fouten te herstellen.
De monteur van netwerkbeheer, vond later nog een fout in de installatie.

Tot zover mijn ervaringen.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: Eigen laadpaal

Bericht door Knarf93 »

Terwijl het niet zo moeilijk is. Je kan het ook zelf doen (de box installeren, kabels trekken) eventueel de extra groep en het aansluiten door de lokale elektricien laten doen. Vooral als er graafwerkzaamheden komen kijken word het wat meer werk.
Verder moet je even nadenken over of je 1fase/3fase, loadbalancing, een vaste kabel, plug en charge/sleutel/pas etc wilt. En zakelijk heb je volgensmij nog een aparte kwh meter nodig (kan eventueel in de paal).

Ik vind de Zappi wel mooi spul, veel instelbaar, loadbalancing, laden vanuit je zonnepanelen, eventueel connected.
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Zoe35
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2020 15:51
Actief als: particulier

Re: Eigen laadpaal

Bericht door Zoe35 »

Bedankt voor de snelle reacties!
Het gaat mij vooral om de veiligheid. Dat het sneller gaat is mooi meegenomen natuurlijk.
Ik zal me eens verder verdiepen in de verschillende opties. Ben echt een leek en heb helaas ook geen bekenden die 100% elektrisch rijden. De auto bevalt me wel heel goed!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MacManiac78
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 jun 2019 20:29
Actief als: particulier

Re: Eigen laadpaal

Bericht door MacManiac78 »

installatie is prima zelf te doen.
Veel mensen vinden het spannend, maar het stelt niet veel voor. Gewoon goed kijken en blijven nadenken.

Beschik je over 3 fase (3x25A) of 1x 35A? (Met 1 fase schiet je niet heel veel op.)

3 fase schakelautomaat met B (of C) karakteristiek.
3 fase kabel vanaf 4mm² (beter is om 6mm² te kiezen i.v.m. minder verlies)
Huis stroomloos maken.
Met dikke schroevendraaier klemmen van hoofdschakelaar losdraaien (NIET die NAAR de hoofdschakelaar gaan!)
Bruin Zwart Grijs zijn fase draden. Blauw is NUL, geelgroen is aarde.
Vanuit hoofdschakelaar bedraden naar nieuwe automaat en losgehaalde draden bijklemmen. (Liefst met aderhulsen)

Na automaat draad naar paal aanleggen.
kleurvolgorde is bruin zwart grijs maar is in dit geval niet van belang.
Alles HEEL GOED vastdraaien! Trek de schroeven gerust na.

Hoofdschakelaar weer AAN en je bent klaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Eigen laadpaal

Bericht door zoe2goe »

<necrothread alert>

<pedantic alert>

- Een éénfase huisaansluiting is in Nederland 1 x 40A. ZOE kan 1 fase 32 A opladen, dat is ruwweg 7 kW en daarmee laadt je grofweg 30 kilometer range per uur en een volle batterij per nacht. Ik zou dat niet "schiet je niet heel veel op" noemen. Je meterkast laten ombouwen naar 3 fasen is te overwegen, maar zeker geen moetje of zelfs blind in alle omstandigheden verstandig. Uiteraard heb je dan nog maar 8A over voor het huis, maar met in de nacht opladen is dat geen enkel probleem *)

</pedantic alert>

- Als je éénfase aanlegt is het van groot belang dat je die ene fase ALLEEN en ENKEL op de L1 aansluiting van het oplaadpunt aansluit. Alle andere "varianten" (ik ben te vriendelijk) zijn fout en leiden tot serieuze, en allemaal voorgekomen problemen.

- Voor een 16A aansluiting (per ader) is 4mm2 zat, voor een kort lijntje, zeg eens 5 meter kan het ook met 2.5 maar ik zou dat persoonlijk niet doen, voornamelijk omdat je dan bij een eventuele verzwaring de draad weer moet vervangen: niet het duurste materiaal, maar wel vaak veel werk.

-nog nooit een wandcontactdoos aangelegd? Dit niet doen dan.


*) zei de jongen met weliswaar een oude Q210, maar een 16A enkelfase oplader. Altijd vol ;-)

</necrothread alert>
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



MacManiac78
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 jun 2019 20:29
Actief als: particulier

Re: Eigen laadpaal

Bericht door MacManiac78 »

Jeroen, ik verzon de 35A niet zelf.

Google: "In veel bestaande woonhuizen vindt u een 1 -faseaansluiting (aansluitwaarde van 1 x 35 Ampère voor elektriciteit. Er komt dan via één kabel (fase) 230 volt binnen. Bij nieuwbouw wordt in veel gevallen met een een aansluiting van 3 x 25 Ampère geïnstalleerd."

"In Nederland zijn de meeste woningen aangesloten op het elektriciteitsnet via een enkel fase aansluiting. In de standaard woning is deze normaliter 35A, maar in sommige situaties kan dit ook nog 25A of 40A zijn."

16A (3.7 kW/H) is niet accucapaciteit delen door vermogen om tot een oplaadtijd te komen. Dat weet jij als geen ander, maar anderen leden mogelijk niet.

Elke accu laad in het begin snel en later (rond de 80% vol) veel langzamer. Een ZE40 laad op 1 fase (16A) bijna 12 uur. Met een halve accu zit je inderdaad op de helft van die tijd en dat zal acceptabel zijn voor de 22KW rijders. Kan je met 32A laden dan halveer je die tijd. (van 5.9 uur met 16A naar 3 uur met 32A voor de 22kW).

Een ZE50 en een granny cable (16A) euhmmm tja... het KAN.... maar het duurt langgggg. (14.1 uur)

Met 32A zit je op 7 uur. Maar heb je 20A (bij de hoofdzekeringen van 35A) dan zit je alsnog op 10,6 uur.

Je schiet er dus weinig mee op en de verbeterde veiligheid tussen een Granny cable en een laadpaal zie ik niet.

Opbouwdozen op 1.20-1.50 meter hoogte (oude huizen) kunnen ook aangepast worden naar inbouwdoos op hoogte XX.

De grote stekker van de granny kan er ook af om er een platte op te zetten.

Wat ik dus zeggen wilde.... als het tijdsverschil in laden niet van belang is en men slechts naar de veiligheid kijkt, dan zie ik niet dat je opschiet met een laadpaal, zeker niet voor de 22kw ZOE. Met geringe kosten kan je het kapotlopen van de stopcontact en stekker ook voorkomen.

Speelt snelheid wel een rol, ja dan praten we over serieuse tijdswinsten met een laadpaal.
3 fase 16A voor de ZE50 (52kw) 4.7 uur en met 32A 2.3 uur laadtijd.
Absoluut waar.... maar of een laadpaal veiliger is dan de granny cable. Je hebt slecht een stekker minder en misschien van opbouwdoos naar inbouwdoos. - Als je de stekker van de Granny niet afknipt en inbouwt. :-) -

Verder zie ik geen stapje meer i.r.t. veiligheid.

Maar de beginpost gaat over een 22kw accu. Heb je daar een "snelle" laadpaal voor nodig?

Enkel fase... (16A) 5.9 uur of (32A) 3 uur.
3 fase (16A) 2 uur (32A) 1 uur.

Meestal slaap je dan toch.... In dit geval zou ik denken, houd het geld voor die paal lekker in je zak. Koop je een auto met een grotere accu, of maak je nu vaker per dag langere ritten vanuit huis, dan zou het zin hebben.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Eigen laadpaal

Bericht door zoe2goe »

I stand corrected (35A). Hoe ik bij die 40 kwam? Dunno,

Paar kleine opmerkingen.

16A vol-continue laden via een shuko stekker is echt niet verstandig. Het is niet voor niets dat de meeste "granny" laders op 10, hooguit 12A staan ingesteld. Je hebt wel extra zware versies oa van Legrange maar dat is weer erg prijzig. De power factor gaat bij die stromen ook hard omlaag vanwege de grote filtercondensatoren en dat maakt dat het NOG langer duurt. Ik zou er persoonlijk voor niet-incidenteel gebruik niet aan beginnen. Let's agree to disagree.

Met een goede automaat en het stopcontact is (naast dus oververhitting) het electrische risico significant hoger als een laadpaal, maar ik zou het persoonlijk nog steeds niet doen. Een laadpaal met een vaste stekker is zo veel makkelijker en degelijker, geen electronicabox op de natte grond, geen losse stekker weer in de muur, geen gehannes met de kofferbak. En echt veel hoeft het niet meer te kosten. Zelfde stelling over "(dis)agree", laat iedereen er zijn voordeel mee doen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

daf55
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 360
Lid geworden op: 18 jun 2014 19:11
Actief als: particulier
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

Re: Eigen laadpaal

Bericht door daf55 »

Van alle technische zaken heb ik geen verstand. Wel ben ik heel blij met mijn nu al 7 jaar oude laadpaal/box (new motion, toenmalige partner van Renault, zat bij de koop van mijn 1e Zoe in) met lange vast laadkabel! De box is ook al een keer verhuisd, ging prima. Wel door een goede electricien weer veilig aan laten leggen.

Nu heb ik naast de Zoe ook een Volvo XC 60 T8 (hybride) gekocht, en nu laad de Volvo elke dag aan deze kabel. Ideaal! Ze Zoe hoeft vaak maar 1x in de week bijgeladen te worden vanwege de ruime actieradius.

Dus als je de mogelijkheid hebt om een eigen paal met vast kabel te nemen, doen!
Al sinds 2014 tevreden Zoe rijder!

Renault Zoe Intens december 2019, Volvo XC60 T8 (2018), Daf 55 (1970) en een Mobylette

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Eigen laadpaal

Bericht door zoe2goe »

Quote van mijzelf, omdat ik het nu pas zie en het te laat is voor aanpassen......
zoe2goe schreef: 30 mei 2021 00:31 Met een goede automaat en het stopcontact is (naast dus oververhitting) het electrische risico significant hoger als een laadpaal, maar ik zou het persoonlijk nog steeds niet doen....
Grrrr, het woordje NIET weggevallen, NIET significant hoger dus. Excuus.

Uiteraard, maar dat zal helder zijn, eens met @daf55
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht