Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Plaats reactie

Topic author
Eco~Roller
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2019 10:43
Actief als: particulier

Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Eco~Roller »

Ik post dit bericht omdat ik benieuwd ben of andere gebruikers hier vergelijkbare situaties hebben meegemaakt en een idee hebben wat me staat te wachten of hoe ik dit het beste verder kan aanpakken, maar ook omdat ik het gehele verloop nogal verwarrend vind en dit met jullie wil delen.

Riemen vast...


Helaas had onze Renault Zoe R240 22kW van 03-2016 geen zin in een lekkere vakantie rit van Leiden naar Susteren (200km).
Hoewel we nooit echt een mankement of iets dergelijks hebben meegemaakt ging het nu toch mis.

We reden lekker rustig en zuinig (eco stand, cruise control 88km/h, airco stand 1, bijna windstil, buiten temperatuur 22, zonnig) op de snelweg bij IJsselstein toen plotseling uit het niets de melding op het display: “STOP electr. storing GEVAAR” verscheen.
Ik was natuurlijk net de afrit voorbij dus dacht, houd nog even vol, maar binnen 30 seconden begon de Zoe onverwachts (zonder verdere melding of iets dergelijks) uit zichzelf te remmen (gas geven deed niks) en belandden we gelukkig zonder problemen op de vluchtstrook.
Dat was toch wel even schrikken, de auto achter me lette gelukkig goed op.
Gebeld met de Renault route service 0800 0303, de oorzaak van het probleem was niet bekend maar er werd voorgesteld om de auto eens aan en uit te zetten zodat deze zou resetten en als er dan geen melding zou komen was het mogelijk een storing en konden we de reis voortzetten.
De melding was weg en we reden weer verder.

Net voorbij knooppunt Empel bij ’s-Hertogenbosch kwam dezelfde melding weer tevoorschijn dus weer op de vluchtstrook voordat de Zoe zelf in zou grijpen.
Weer gemeld en de “reset” geprobeerd, een klein stukje binnendoor gereden zonder problemen en de snelweg weer op.
We waren ’s-Hertogenbosch bijna voorbij of de melding verscheen weer.
Renault route service weer gebeld en opnieuw het probleem uitgelegd.
Er werd weer gevraagd of ik zelf verder kon rijden of dat er een sleepwagen moest komen.
Ik vertelde dat ik mogelijk, net als daarvoor, wel een stukje zou kunnen rijden maar dat de melding net als de vorige keren waarschijnlijk wel weer terug zou komen en ik er liever even een monteur naar laat kijken.
De dichtstbijzijnde Renault garage blijkt, na advies van De Renault Routeservice helpdesk, Stern Renault ’s-Hertogenbosch te zijn.
Wij rijden er vervolgens zonder problemen naartoe, wel hadden wel uit voorzorg zoveel mogelijk uitgeschakeld zoals de airco, radio en de navigatie.
Daar aangekomen vertellen wij over het probleem en na een tijdje wachten kon de auto onderzocht worden.
Er is een oplaadpunt waar we gebruik van konden maken en omdat we op de helft van onze reis waren, zouden we, mits het probleem verholpen zou zijn, deze hierna mooi in 1 keer kunnen vervolgen.
Het opladen viel echter wel steeds uit, ook tot verbazig van de monteur.

Enkele uren later kregen we te horen dat het probleem niet verholpen kan worden omdat niet duidelijk is wat er precies aan de hand is.
Ik had ondertussen wat info over de melding opgezocht en stelde voor om de conditie van de 12v accu te testen, deze bleek in orde te zijn.
Ze dachten dat het probleem mogelijk in het “voorlaadfilter” zou zitten.
Hier kon ik niks over vinden dus vroeg of hier mogelijk de inverter/omvormer mee bedoeld werd.
Volgens de monteur zou het “een onderdeel” van de inverter kunnen zijn.
Dit onderdeel was niet op voorraad en de garage ging al sluiten dus de medewerker stelde voor om (op eigen kosten) een hotelovernachting te regelen of een huurauto te nemen.
Dit begreep ik niet helemaal want volgens mij zou zoiets door de Renault route service toch geregeld kunnen/moeten worden?
Ik vroeg of dat het geval was maar de garage was hier niet bekend mee en kon deze service ook aan de hand van het kenteken niet verifiëren.
Ik kon de voorwaarden niet direct terugvinden dus belde ik nogmaals met de Renault route service.
We kregen eerst een ander medewerker aan de lijn die uitlegde dat omdat wij al bij de Renault dealer staan, zij geen verdere service kunnen regelen en dat dit vanuit de dealer zelf moet komen.
Dit zorgde alleen maar voor meer verwarring dus ging ik weer vragen wat de dealer voor ons kon doen.
Zei konden voor ons een huurauto regelen maar dat kosten dan wel €68 per dag + brandstof.
Toch nog maar een keer met Renault route service gebeld, ook omdat de ene medewerker iets anders zegt dan de andere.
We kregen een medewerker aan de lijn die we al eerder hadden gesproken.
Die legde uit dat de dealer de auto in onderhoud dient te nemen en in vervangend vervoer dient te voorzien wat gewoon binnen de dekking valt.
Enkel de kosten voor onderdelen en reparatie zijn voor rekening van de eigenaar.
Ook vertelde de telefoniste dat de garage op kenteken kan zien dat deze service wordt verleend en dat de dealer hier zelf contact over kan opnemen.
Als onze auto weggesleept zou zijn dan had die ook bij deze garage geworden gebracht, en zolang de reparatie duurt moet de dealer in vervangend vervoer voorzien.
Als het buiten openingstijden van de dealer zou zijn dan kan de pech hulp service een andere vervangende auto regelen voor maximaal 3 dagen zodat daarna de dealer dit kan overnemen.
Terug bij de dealer vertel ik dit maar volgens de eigenaar klopte dit niet helemaal omdat, als ik gebruik wil maken van vervangend vervoer ik moet beschikken over “Renault route service PLUS”.
Wij staan ondertussen al 3 uur stil en de garage is eigenlijk al gesloten dus stel ik voor om toch maar gebruik te maken van de huurauto zodat we onze reis kunnen vervolgen.
Na het tekenen van de huurovereenkomst krijgen wij de sleutel van een Renault Captur en kunnen we onze bagage overladen en onze reis voortzetten.

Eenmaal op de bestemming heb ik online wat voorwaarden van de Renault route service gevonden waarin een aantal opties vermeld staan hoe een pechongeval opgelost kan worden en waar de bezitter op kan rekenen, hotelovernachting, huurauto, taxi rit heen en terug enz.
De volgende dag bel ik de gebruikelijke Renault garage waar ik het periodiek onderhoud laat verzorgen (Zeeuw & Zeeuw Noordwijk) en vertel over de storing.
Ook zij weten niet wat mogelijk het probleem zou kunnen zijn en hebben hier geen ervaring mee.
Wel willen ze contact opnemen met de garage waar mijn auto staat om de onderhoudsgeschiedenis door te geven die daar niet bekend was.
Ook vraag ik hoe het nu zit met de Renault route service en hoe dit nu verder gaat.
Dit is niet direct bekend en degene die ik aan de telefoon heb zegt dat hij dit eerst even uit moet zoeken.
Later word ik weer gebeld en wordt mij verteld dat ik Renault route service Plus heb.
Er bestaat dus: My Renault service, mobiliteit service, Renault route en plus, lekker overzichtelijk allemaal.

Ik weet zeker omdat ik mijn ANWB lidmaatschap had opgezegd (omdat wat ik via Renault zou krijgen vergelijkbaare service zou zijn) dat ik naast de batterijhuur en verzekering bij RCI geen andere service heb afgesloten, misschien dat dit door het periodiek onderhoud volgens het boekje komt maar voor een PLUS dienst moet extra betaald worden wat volgens mij ook meer bedoeld is voor het buitenland waar ik geen toekomstige bestemmingen heb.

Ik zoek nog wat op internet en vind verschillende forum topics over dezelfde foutmelding maar de oplossingen zijn niet altijd hetzelfde.
Vaak is het probleem toch de 12V accu zoals in dit interessante en uitgebreide onderzoek: picoauto .com /library/case-studies/fascia-warning-message-stop-electric-failure-danger
Ook op het Engelstalige forum: speakev .com /threads/stop-electric-failure-danger.132304/
Of: speakev .com /threads/renault-zoe-electric-failure-danger.143660/page-2
Ter informatie stuur ik deze links per email naar de garage in de hoop dat ze hier iets mee kunnen.

Later op de dag wordt ik door de Stern Renault garage in ’s-Herthogenbosch gebeld en legt de medewerker het volgende uit: Er zijn verschillende diagnose en herprogrammeringen uitgevoerd, er wordt een nieuw software pakket op de omvormer gezet en op “het vergelijkbare apparaat wat de inspuiting in een brandstof auto regelt, het apparaat wat de krachtbron geleid door de auto”. Allemaal in samenspraak met Renault Nederland voor een bedrag van €420 exclusief het vervangen van de accu wat ik zelf had voorgesteld met de kans dat het hiermee is opgelost. Mocht het niet opgelost zijn en blijven de storingen terugkomen dan wordt nogmaals contact opgenomen met Renault Nederland en wordt waarschijnlijk de omvormer zelf vervangen. Tot dan is het totaalbedrag €628

De volgende dag wordt ik weer teruggebeld en wordt het volgende verteld:
De uitgevoerde aanpassingen hebben niet het gewenste resultaat gegeven.
Nu dienen de diagnosen verder afgewerkt te worden wat wel een aantal uur gaat duren. Het probleem kan in het inlaadfilter of de laad-unit zitten wat “tig duizend euro’s” zal gaan kosten!
Volgens de dealer is de garantie 2 jaar en vallen deze kosten niet onder de dekking van de huur accu.
Ook de vervangend vervoer auto dient morgen weer ingeleverd te worden!

Pfff… wat een onverwachtse onaangename situatie, vooral ook vanwege alle onduidelijkheid tussen de verschillende groepen.

Ik heb akkoord gegeven voor de verdere onderzoek werkzaamheden wat volgens de dealer tussen de €2.000 en €10.000 kan kosten, ik verwacht daar uiteraard nog wel een specificatie van.

Ik heb deze auto 2 jaar geleden 2e hands gekocht voor €9.500 (exclusief 22kW accu).
Sinds die tijd heb ik de auto 2 keer volgens het onderhoud schema bij de officiële dealer gebracht, resultaat: 1e jaar €335, 2e jaar €587 (preventief koelvloeistof vervangen).
Rond die tijd was de SOH 80%

Wordt vervolgd…

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door zoe2goe »

Wat een vervelende toestand.

Het "inlaad filter" is een module die in de metalen box zit die, als je de motorkap hebt geopend, links zit en waar de dikke kabel die vanaf de laadstekker met en grote oranje stekker de box in gaat. Het verzorgt de filtering van de netstroom als je oplaadt. Hoewel je het niet kan uitsluiten lijkt het me niet heel waarschijnlijk dat het in deze component zit; je zou dan eerder problemen bij (alleen) opladen verwachten.

Een lelijk defect in de aandrijflijn kan zeker wel 2K kosten, maar 10K slaat echt helemaal nergens op.

Omdat de auto 5 jaar oud is vrees ik dat het wel betalen wordt, maar je doet er verstandig aan de zaken gecoördineerd te houden bij Renault Nederland. Het lijkt me erg verstandig om een dossiernummer te vragen. Mijn ervaring met ze is dat ze, als ze iets eenmaal "hun" probleem hebben gemaakt erg vasthoudend zijn, ook richting de dealer(s). Het grootste probleem lijkt op dit moment dat je met drie partijen aan het schakelen bent waarvan ten minste één zijn zaakjes niet echt op orde heeft. En je hebt natuurlijk de neiging dat zelf te corrigeren. Vraag steeds of Renault NL de dealer(s) informeert.

Succes, dit is niet grappig.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Knarf93 »

Wauw dit is echt niet leuk.. En ik maar hopen op een goed einde..

Op alle elektrische componenten (aandrijflijn/lader) zit toch 5 jaar garantie? Daar val je misschien net buiten, maar dan kan je toch wel coulance verwachten? Zeker aangezien je altijd netjes naar Renault voor onderhoud bent geweest.

Ik kreeg nog 50% korting op de fusee's die naar 4 jaar al versleten waren.

Toegevoegd in 20 minuten 52 secondes:
Hier een linkje naar de garantievoorwaarden:

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... nh39YY1EUi
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Eco~Roller
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2019 10:43
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Eco~Roller »

Bedankt voor de reacties en tips!
Ik zal inderdaad eens vragen naar het dossier nummer of iets dergelijks.

Gisteren nog eens gebeld met Renault route service hoe het nu zit met de vervangend vervoer auto.
Daar werd mij nu weer verteld dat deze voor een periode van 3 dagen ter beschikking gesteld zou worden en dat als deze auto van de dealer komt hij dit ten minste moet aanbieden, verder is het aan de dealer zelf of dat langer kan.
Volgens haar had ik geen "My Renault" of "My Renault Plus" dus enkel een basis voor in Nederland, Renault Route Service.

Daarna gebeld met RCI of die nog iets voor mij konden betekenen maar die waren de hele dag onbereikbaar.

De volgende op mijn lijst was mijn eigen all-risk autoverzekering bij Centraal beheer.
Nadat ik het hele verhaal had uitgelegd was de telefoniste kort maar krachtig:
“Het gaat om een storing, niet om een schade, u kunt hier dus geen melding van maken, het is een defect van de auto”.
Ook op mijn vraag of ik via CB dan een vervangend vervoer voertuig kan krijgen zei ze duidelijk: nee, wij blijven hier buiten omdat u al in contact ben met een andere pech hulp service.
Ze adviseerde mij om met de rechtsbijstandsverzekering contact op te nemen.
Gelukkig heb ik die ook (tevens bij Centraal Beheer), dus dat werd het volgende telefoongesprek.
Na 45 minuten in de wacht kreeg ik een medewerker aan de lijn.
Nogmaals het hele verhaal uitgelegd met vooral de vraag, hoe zit het met het vervangende voertuig?
Hij ging op zoek naar de voorwaarden en kwam met het volgende: Als er verder geen garantie meer is, dan is het helaas een geval van pech en voor het vervangende vervoer moest hij dit nog verder uitzoeken.
Ook nog even met de afdeling huuraccu van Renault gebeld maar daar was de juiste persoon niet beschikbaar en ik zou morgen door diegene worden teruggebeld hierover.

Vandaag weer contact gehad met de Stern garage ’s-Herthogenbosch.
Er wordt nog steeds een diagnose uitgevoerd, en proberen vandaag uitsluitsel te krijgen.
Het vreemde is dat de status van de huuraccu op 100% is gesteld via de icn uitdraai, hier zijn vragen aan Renault Nederland over gesteld omdat dit vreemd zou zijn voor een auto uit 2016 waarvan de accu nog niet vervangen is.
Op de vraag of de vervangend vervoer auto vandaag nog ingeleverd dient te worden daar zou hij na de middag meer over zeggen.

Om 15:30 bel ik dan zelf maar weer even, we vinden het dan ook eigenlijk wel te laat voor ons om de auto in te leveren en dan nog minstens 2 uur met het OV en al onze koffers e.d. die we op de heenreis in de auto meenamen, onze vakantie vervroegd te beëindigen en waarschijnlijk terug naar huis te reizen.
Maar goed, het is nog steeds niet duidelijk wat het probleem is en nu denken ze dat het waarschijnlijk in het "hoogspannings gedeelte" van de auto zit. De vervangend vervoerauto mogen we wel nog even houden en morgen zal dit weer verder besproken worden.

Ik kan alleen maar zeggen, wat een werk allemaal.

Ook heb ik mezelf nog even de vraag gesteld wat het mij nu eigenlijk allemaal aan kosten waard is, maar ook zou ik dit graag van de dealer zelf willen weten.

Daarom heb ik nog een aantal vragen opgesteld aan de dealer die ik hem morgen zal stellen.

Deze vragen zijn uiteraard afhankelijk van wat er uit het onderzoek komt, maar het is denk wel goed om hier alvast over na te denken.

Misschien kunnen jullie hier nog iets aan toevoegen of over zeggen?


1. Wat is de dagwaarde van deze auto zonder storing?

2. Als de reparatiekosten hier boven vallen is de auto dan total loss?

3. Welk reparatie bedrag vind u het nog waard?

4. Wat kunnen wij het beste doen als we de reparatiekosten niet kunnen betalen?

5. Voor welk bedrag zou u deze auto overnemen?

6. Wat kost een vergelijkbaar model?

7. Stel dat de auto uiteindelijk total loss verklaard wordt, wat vind u er dan van dat deze auto 5 jaar geleden verkocht is voor +€24.000 (exclusief huuraccu t.w.v. +€8000)?

8. Garantie op de aandrijflijn is 5 jaar, daar zijn wij toevallig 3 maanden overheen, we vallen ook nog binnen de 100.000 km. Bestaat er een coulance regeling vanuit Renault?


Hopelijk valt het uiteindelijk allemaal hartstikke mee, we houden hoop :pray:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Knarf93 »

Ik zou met punt 8 beginnen. :P

Heb je rechtsbijstand? Dan is het misschien ook wel handig om die in te lichten. Dan weet je wat je van hen kan verwachten, verder is het afwachten denk ik.

Succes iig.
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Riesbak »

Wat een doffe ellende, en vooral zoveel verschillende regelingen en meningen over regelingen. Renault maakt het ook niet makkelijk voor iedereen met de verschillende Route Services, wat er in zit bij garantie en buiten de garantie. Ik heb nog fabrieksgarantie voorlopig, heb een lease accu, en ben ook nog steeds lid van de ANWB. Heb ik perse ANWB nodig? Nee, tot je in iemands auto rijd en die krijgt problemen, dan is het wel makkelijk.

Wat sommige dealers voor mij onbegrijpelijk door elkaar gooien en veel verwarring zaait: accu is 100%, kijk hier de print van Renault. Dat betreft dan de tractie accu onder de auto, niet de 12 volt accu. Op zulke info zit je niet te wachten als je met pech staat. Ik zou de dealer ff op een zijspoor schuiven en contact zoeken met Renault Nederland, formeel (maar 3 maanden) uit de garantie tijd, maar nog niet uit de kilometers, vraag of ze wat kunnen regelen uit coulance. (je hebt toch niet voor niet gekozen voor een kwaliteit auto, een Renault, kuch. Wel de Zoe, andere heb ik het niet over).

Mijn Q210 van iets meer dan 5 jaar oud en iets van ik dacht bijna 130.000 kilometer hebben we ingeruild voor € 5.200 (de verkoper wilde in aanvang niet, vandaar de gevoelsmatig wat lagere prijs).
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Aboriginal
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 okt 2016 00:19
Actief als: particulier
Locatie: Den Haag

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Aboriginal »

Jeetje man,wat een vervelende situatie.
De oude zoes hebben inderdaad 5 jaar op de aandrijflijn.
Enig medeleven en coulance lijkt mij op zn plaats.
Ik hoop voor je dat het snel en klantvriendelijk word opgelost.
Succes
Zoë Intens R240/R110/R135

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Eco~Roller
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2019 10:43
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Eco~Roller »

Vanmorgen kreeg ik een telefoontje van de garage.
Ze hadden net bericht van Renault Nederland terug gekregen dat er een omvormer op het geleider blok bij de elektromotor vernieuwd moet worden omdat die de storing geeft.
Daarvoor dient de complete motor er uit gehaald te worden.
De kosten daarvoor inclusief arbeid, onderdelen €1686,86 incl. btw.
Totaal met de diagnose kosten erbij: €2106,86 incl. btw.
Dit onderdeel moet besteld worden en is mogelijk maandag of dinsdag binnen, dan is het nog 1 of anderhalve dag werk.
Ook wilden ze van mij de kilometerstand weten, omdat deze door omstandigheden niet meer afleesbaar zou zijn.
Ik vraag of er misschien nog iets van garantie toepasbaar is, maar gezien de leeftijd van de auto is daar nog geen uitsluitsel over, dit loopt wel bij Renault Nederland.
Dan gaat het weer over de vervangend vervoer auto en wanneer ik deze in moet leveren.
Ik vertel weer dat wij nu nog tot maandag (totaal 7 dagen) op vakantie zijn in Susteren en dat ik deze het liefst dan weer terug kom brengen, omdat wij anders onze vakantie vroegtijdig moeten beëindigen of dat het ons veel extra reistijd en ongemak zal kosten om terug te gaan naar onze bestemming (wat moeilijk met het OV te bereiken is).

Ik geef akkoord voor de reparatie, en over de vervangend vervoer auto wordt het verder niet echt duidelijker, maar er wordt ook niet gevraagd of we deze vandaag kunnen komen inleveren.

Ook heb ik een aantal van de vragen aan de medewerker voorgesteld die hij nog even zou gaan overleggen met de verschillende afdelingen.
De SOH van de accu is nog niet bekend en wordt ook nog gecontroleerd.
Over de vraag dat ik graag zelf met Renault NL contact wil opnemen en of zij mij het dossiernummer kunnen doorgeven, krijg ik het antwoord dat de dealer contact heeft met de “Tech line” (technische helpdesk), maar dat ik wel gewoon via de klantenservice contact kan opnemen en via mijn kenteken weten zij dan welke KIM meldingen zijn besproken.

20 minuten later word ik weer opgebeld door de dealer en zegt de medewerker: “Ik heb goed nieuws voor u, het grootste gedeelte van de reparatie wordt vergoed door Renault Europa want mijn auto valt in de speciale mededeling OTS (openstaande melding) en daaruit blijkt dat de auto in een bepaalde gradatie valt.
Alleen de diagnose kosten en dergelijke zouden niet helemaal gedekt zijn en zij zijn nu bezig om dit af te handelen, zodat daarna duidelijk wordt wat het bedrag wordt wat ik dan zou moeten betalen.

Dit zal mogelijk tussen de €400/€500 zijn.
Dit heeft te maken met iets (ik begreep niet helemaal wat), gerelateerd aan het chassis nummer.
Later op de dag zou de dealer mij nog even terugbellen, maar dat is er door onbekende redenen niet van gekomen.

Pff… al met al een hele geruststelling.
Erg blij dat Renault het serieus oppakt.
Dit zorgt zeker voor een beter gevoel dan daarvoor.

Maandag zullen we terug rijden naar de dealer, de vervangend vervoer auto inleveren en dan horen we wel weer verder hoe of wat… dan besluiten of we met en OV naar huis gaan en hem 1 a 2 dagen later weer ophalen, of dat we misschien een hotel nemen (mits de Zoe de volgende weer rijklaar is).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Knarf93 »

Dat scheelt enorm! Hopelijk kan je nu nog even genieten van je welverdiende vakantie!
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Andere Peter
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 290
Lid geworden op: 10 feb 2020 23:15
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Andere Peter »

Met zulke verhalen kan ik je alleen maar veel wijsheid en succes wensen, wat een nachtmerrie, geluk is wel dat je nog in Nederland bent.....
Fossiele brandstof rijden is net als roken,
als je er mee gestopt bent, snap je niet dat je er ooit aan begonnen bent.

R135 / 52 Intens. 03-20

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 1402
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Pepone »

Hopelijk wordt het naar tevredenheid opgelost.

Nog een compliment voor je schrijfstijl, het zijn aardig wat lappen tekst, maar het leest als een trein.

Zo mag ik het graag zien.

Als moderator wil ook graag waken voor een goed leesbaar forum.
Juist ook voor diegene die het Nederlands lezen, om wat voor reden dan ook, niet zo machtig zijn.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Eco~Roller
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2019 10:43
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Eco~Roller »

Ik heb vanmorgen met Renault NL klantenservice gebeld en gevraagd hoe het nu zit.
Maar zij zeggen dat ik dit alleen met de dealer kan bespreken of anders met Renault route service. De Tech afdeling is alleen bereikbaar voor de dealers.
Klopt dat? Of weet iemand hier waar ik het beste naar kan vragen? Mijn vraag is vooral hoe wordt het probleem opgelost, hoe zit het met de batterij SOH, en de vervangend vervoer auto?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Eco~Roller
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2019 10:43
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Eco~Roller »

Gisteren toen wij weer terug van vakantie richting huis reden, werden we gebeld door de garage.
Ze waren nog druk bezig met Renault voor de benodigde onderdelen maar die zouden vandaag misschien nog niet allemaal geleverd worden.
Op mijn vraag hoe we het nu doen met de vervangend vervoer auto was het antwoord: ‘Deze krijgt u 3 dagen vergoed vanuit Renault (t/m woensdag).’
De medewerker zou dit nu intern gaan overleggen of er nog iets met de verdere kosten gedaan zou kunnen worden.
Even later belt hij weer terug en zegt: ‘totaal kunnen we 6 dagen claimen, 3 bij RCI en 3 dagen bij Renault via de claimmodule.’
Dus van maandag t/m zaterdag, maar zondag en maandag zouden dan voor mijn eigen kosten zijn.
Hij vroeg daarna: Als het goed is heeft mijn collega met u besproken dat het €50 per dag kost?
Ik vertelde dat ik er naast hem, met verder niemand hierover gesproken had. Vandaar dat wij ook telkens aangaven, dat wij het op tijd wilden weten wanneer we deze zouden moeten inleveren.
Daarna stelde hij voor om de huur voor deze 2 dagen te verdelen, dus 50% korting te geven, en omdat het een Stern rent auto was konden we deze ook in Den Haag inleveren.
Mooi, dat scheelt ons een hoop gedoe met onze koffers en bagage in het OV, daarna wel even heen en weer vanuit huis naar Den Haag.
Eigenlijk gingen we er wel vanuit dat we de auto in gingen leveren, om verdere kosten te beperken en omdat wij voor dagelijks gebruik er niet afhankelijk van zijn, daarom waren we al onderweg naar de dealer.
Daar aangekomen legt de medewerker het volgende uit:

‘Door de diagnose kwamen 2 grote foutcodes tevoorschijn, alleen was er niet duidelijk wat er nu defect zou zijn. Dit hadden ze aan Renault gemeld en die vertelde dat het door het ingangfilter zou komen, waardoor de melding in het dashboard verschijnt.’
Ik zei dat dit dus uiteindelijk was wat de dealer in het begin al vermoedde.
Daarop antwoordde de medewerker dat ‘omdat dit zo’n grote uitgave zou zijn er toch eerst een diagnose moet worden opgesteld en niet simpel het onderdeel even verwisseld kan worden om te zien of het probleem is opgelost.’

Op het kenteken of chassisnummer of iets dergelijks (werd mij niet echt duidelijk) stond er een aantekening bij Renault dat een bepaald gedeelte een probleem kan veroorzaken (ook dit begreep ik niet helemaal).
Omdat dit probleem gerelateerd aan iets anders was valt de reparatie uiteindelijk onder (extra) garantie.
Op de vraag waar het door komt dat dit onderdeel defect gaat kon hij geen antwoord geven.
De kosten van de diagnose worden niet door de garantie vergoed.
Dit komt vaak door het gestoei met garantie tussen Renault en de importeur, maar gezien de omvang van de diagnose, kan hier achteraf nog iets mee gedaan worden.

De status van de accu konden ze nog steeds niet verklaren.
RCI geeft aan 100% SOH, middels het op afstand uitlezen van de batterij.
Op mijn vraag wat de eigen apparatuur van de dealer zelf aangeeft konden ze dit nu - omdat de auto al grotendeels uit elkaar was gehaald o.i.d. en dit nog niet hadden gecontroleerd - nog niks over zeggen.
Na de reparatie zouden ze dit verder uitzoeken.
Daarna vroeg ik nog: ‘kan de storingmelding gerelateerd zijn aan de conditie van de batterij?’ en de medewerker verzekerde mij dat dit hoogstwaarschijnlijk niet het geval zou zijn.

Op mijn vraag of ik misschien een kopie van de werkplaatsbon/aantekeningen zou mogen krijgen, antwoorde de medewerker met: ‘ik haal de monteur er wel even bij.’
Die vertelde het volgende:

Alle diagnoses lijden naar de omvormer die zorgt dat de 400v accu de 12v accu kan laden, de DC-DC gelijkstroom omvormer (onderdeel 22 op de onderdelentekening).
Dit onderdeel kan in de PEC unit verwisseld worden.
Het ingangsfilter AC – DC heeft hier niks mee te maken en is niks mis mee.
Volgens de monteur had hij zo’n reparatie nog niet eerder uitgevoerd.
Ook kon door deze storing de kilometerstand (ik nam aan tijdelijk) niet worden uitgelezen.
Op mijn vraag of misschien de SOH van de batterij uitgelezen kan worden via de canbus kreeg ik het antwoord van de monteur: ‘Dat kan wel maar deze is niet hetzelfde als die bij Renault bekend is omdat die daar nog verschillende factoren op toepassen.’
Volgens de monteur is het onduidelijk waarom de SOH via de canbus altijd verschild met die van Renault zelf, ook welke specifieke factoren er verder nog van toepassing zijn volgens Renault.
De SOH van ICN (Renault) is leidend.
Waarschijnlijk was er een probleem in de communicatie van de auto met Renault.

Goed, we ronden het gesprek af.
Pas als alle onderdelen binnen zijn krijg ik te horen wanneer de auto gerepareerd zal worden.
Afwachten maar.

Ondertussen heb ik best wat tijd besteed aan het lezen over gerelateerde problemen met mijn Zoe.

Zo kwam ik op het Engelstalige forum SpeakEV een 57 pagina lange discussie tegen over andere gebruikers die dezelfde melding kregen.
Dit had ik nooit verwacht, erg interessant (maar ook zorgwekkend) om te lezen.

https://www.speakev.com/threads/stop-el ... ger.17431/

Mochten jullie nog iets willen weten wat ik aan de dealer kan vragen over mijn storing, dan hoor ik het graag.
Ik hoop nog steeds dat ik wel iets op papier kan krijgen wat nu het probleem heeft veroorzaakt e.d., hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Maar misschien dat dit wel gewoon op de factuur vermeld wordt.

Bedankt voor voor jullie reacties en het meeleven ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Eco~Roller
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2019 10:43
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Eco~Roller »

Donderdagmiddag werd ik gebeld met het bericht dat de Zoe weer gerepareerd was en ik deze weer op kon komen halen.
Fijn dat het probleem dus redelijk snel was opgelost, binnen 2 weken.
Ik vroeg of het nog gelukt was om te zien wat de SOH van de batterij was volgens hun eigen apparatuur, maar dit hadden ze nog niet gedaan.
Ik vertelde dat ik de auto zaterdag op zou komen halen als dat mogelijk zou zijn, en dit was prima als het voor 12:30 zou lukken.

Vandaag dus met de trein naar ’s-Hertogenbosch.
De medewerker die ik hiervoor over onze auto had gesproken was er niet, maar een andere nam het over.
Hij vertelde nogmaals dat na diverse keren herprogrammering en diagnose de omvormer was vervangen, waarna het probleem was opgelost.
De DCDC omvormer zou zonder garantie met montage zo’n €2660,- incl. btw kosten.
Als alle tijd in werkplaatsuren gerekend zou worden, zou het volgens hem zo’n €5000,-/€6000,- gekost hebben (dagwaarde van onze Zoe: €7500)
Het openstaande bedrag was voor ons nog €450,- inclusief btw. (inclusief €50 voor de huurauto, excl. brandstof).
Dit waren de diagnose-kosten, die niet onder de garantie vielen.

Ik vertelde dat ik uiteraard erg blij was met de garantie op het onderdeel en de reparatie, maar het toch vreemd vond waarom de onderzoekskosten dan niet ook onder de garantie vallen.
De garantie van de DCDC 400v omvormer werd bij de dealer bekend onder de meldingscode: OTS OCFX
Op de website van het RDW kan ik dit niet terugvinden:
https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/ ... ister.aspx

Later legde hij nog uit dat er op het vervangen onderdeel, de dcdc 400v omvormer, geen nieuwe garantie wordt gegeven, omdat het onderdeel niet betaald is (en als we er €1,- voor betaald hadden wel).

Volgens ICM stond de SOH van de batterij op 100%, zelf hadden ze dit volgens de medewerker nog niet gecontroleerd met hun eigen apparatuur.
Ik zal de monteur later eens vragen of hij dit toch nog heeft gecheckt.

Op onze terugreis reed de Zoe net zo als op de heenreis als voor de storing.
Wel merkten we halverwege pas op dat de airco geen koele lucht gaf, wat het op de heenreis wel werkte.
Dit zal ik maandag nog even navragen.

Conclusie:

Wij zijn blij dat we de Zoe weer terug hebben, het is een fijne, makkelijke en compacte auto.
De uiteindelijke reparatiekosten vallen relatief mee met wat eerst geschat werd.

Dit hele proces heeft ons wel goed doen nadenken over de gebruikskosten van een auto.
Wij hadden verwacht dat elektrische auto’s door de minder bewegende delen ook lagere onderhoudskosten zouden hebben.
Alles is relatief uiteraard, maar een elektrisch onderdeel is - denk ik - vaak ook duurder om te vervangen.

In de 2 jaar dat wij deze auto hebben (vanaf 74.000km, nu 8.000 km per jaar gereden, totaal 16.000km) :
Onderhoudskosten bij de dealer volgens schema vorig jaar €335, afgelopen jaar €587,- (all-in koelvloeistof, airco verversen en reinigen) + €450 van de zojuist verholpen storing.
Voor volgend jaar moeten waarschijnlijk de banden nog vervangen worden.
Als ik dit plus de allrisk verzekering + accu-huur optel kom ik op gemiddeld +€2100,- per jaar (exclusief elektriciteit).

Door deze storing hebben wij meegemaakt hoe Renault, routeservice, de dealers e.d. niet lekker samenwerken en niet van elkaar op de hoogte zijn.
Of wij nu uiteindelijk een coulance of toch garantie hebben gekregen is mij nog niet helemaal duidelijk.
Wel is duidelijk dat als wij dit niet vergoed hadden gekregen, onze 5-jarige auto technisch zo goed als total-loss zou zijn geweest.

Ondanks dat het allemaal wel meevalt, had dit gemakkelijk anders af kunnen lopen.
Omdat de fabrieksgarantie voor onze auto nu is afgelopen en een elektrisch defect al snel in de kosten kan lopen denken wij er toch over na om de Zoe te verkopen.
Deze auto is voor ons een luxe, en we zijn er niet dagelijks van afhankelijk.
We zullen haar zeker niet vervangen voor een ICE (daar zijn we 100% van overtuigd).
Autorijden kost nu eenmaal geld, maar dit heeft ons helaas iets teveel gekost dan dat we hadden verwacht.
Nogmaals, alles is relatief, dit is hoe wij er nu over denken.
Misschien dat dit gevoel wel weer slijt na een aantal probleemloze ritten als dat we voor deze storing hadden.

Hiervoor hadden wij een Honda Insight HEV (uit 2009), waar we ondanks dat we hier wel wegenbelasting voor betaalden, uiteindelijk veel minder kosten per jaar aan hadden.
Deze auto had namelijk maar weinig onderhoud nodig, en ik heb daar – als tweede eigenaar - met veel plezier bijna 10 jaar mee gereden voordat hij voor de Zoe werd ingeruild.
Wel gewoon onderhoud volgens het boekje bij de officiële dealer, maar verder geen bijkomende mankementen of storingen meegemaakt (zelfs geen banden vervangen).

Ik ben benieuwd hoe dit bij jullie is, dus hoe jullie de eventuele overstap van ICE naar een EV ervaren qua onderhoud en kosten?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Eco~Roller
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2019 10:43
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Eco~Roller »

Vandaag een email gestuurd naar de garage in 's Hertogenbosch.

Gisteren weer een hoop trammelant met onze Zoe:

Toen wij onze renault zoe bij jullie ophaalden nadat deze weer was gerepareerd melden wij dat de airco niet meer werkte.
Ons werd geadviseerd om dit bij onze lokale Renault garage te laten controleren/repareren.
Deze garage heeft dit al 2x afzonderlijk geprobeerd.
Afgelopen week werd mij verteld dat zij het probleem weer niet konden oplossen zonder het hoogspanningsgedeelte uit te schakelen (ze vermoeden een draadbreuk) en zij zijn zelf geen EV reparatiepunt.

Gisteren ging ik samen met mijn vrouw en 3 vrienden naar een bruiloft.
Wij wisten dat we de rit niet zonder te laden konden volbrengen dus kozen we een strategisch punt uit op de route met een snellader van Fastnet.
Helaas kwamen wij er hier achter dat de auto niet sneller dan 6 kWh wilde laden, waardoor het buitengewoon lang zou gaan duren.
Wij dachten in eerste instantie dat dit aan het oplaadpunt lag, dus reden wij door naar een ander snel oplaadpunt maar ook hier werd de laadsnelheid beperkt tot zo'n 6 kWh.
Hierdoor kwamen wij 2 uur te laat op de bruiloft aan, na het ceremoniele moment.
Ontzettend vervelende situatie.

Sinds onze renault zoe bij jullie gerepareerd was hebben wij eigenlijk geen verre ritten meer gemaakt waarbij we tussentijds hebben moeten opladen, vandaar dat we hier nu pas (op dit ongelukkige moment) achter zijn gekomen.

Wij hebben sinds enkele weken geleden een eigen 3 fase oplaadpunt laten installeren, ook deze gaat met max 6 kWh terwijl er 3x 25A beschikbaar is (17 kWh).
De installateur heeft hier al heel wat uren aan besteed om uit te zoeken waarom het opladen niet sneller ging.

Maar vanwege onze bevindingen tijdens het opladen van gisteren, hebben wij vandaag een testrondje gereden langs verschillende oplaadpunten 11/22 kWh van Allego en Fastnet.
Met de Canze app kunnen we via de obd2 poort meer informatie uilezen, zie bijgevoegde bestanden.

Zoals je duidelijk kunt zien wordt de laadsnelheid door de auto en niet door het oplaadpunt beperkt.

Ik hoor graag uw reactie hoe we deze problemen op kunnen lossen.

Daar gaan we weer 😔

Iemand enig idee wat de oplaad snelheidsbeperking veroorzaakt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Kata
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 513
Lid geworden op: 30 apr 2013 19:39
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Kata »

Geen idee wat het probleem zou kunnen zijn maar zoals je zegt -> als je bij meerdere oplaadpunten hetzelfde euvel opmerkt kan je niet anders besluiten dan dat het aan de wagenzijde ligt en niet aan de lader(s).

Ik duim mee voor je dat het toch opgelost geraakt want dit is écht geen leuke situatie voor jullie. :cry2:
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Eco~Roller
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2019 10:43
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Eco~Roller »

Vorige week zaterdag heb ik onze Zoe naar de garage in ’S herthogenbosch gebracht.
Zonder veel moeite kreeg ik een Twingo EV om terug naar huis te rijden en als vervangend vervoer.

Afgelopen vrijdag kreeg ik bericht van de garage:

Het aircosysteem werkt niet door een defect EVC boardcomputer die verkeerde waardes genereert.
Dit kan gemaakt worden door de EVC unit te vervangen, kosten €927.

Het snelladen werkt niet omdat de koelmotor defect is, deze bevind zich bovenop de laadunit en zou vervangen moeten worden om te kijken of daar de complete oplossing in zit.
Dit onderdeel kost €543

Dan wordt mij de vraag gesteld of ik akkoord ga dat deze onderdelen besteld worden.

Misschien legt het aan mij maar wat heb ik voor keuze?

Ik vraag daarom of ze ook weten hoe en waardoor het komt dat deze defecten zijn opgemerkt nadat de Zoe bij hun geweest is voor de vorige reparatie.

Mij wordt verteld dat ze daarmee in overleg zijn met Renault.
En dat de EVC geen verband heeft met de vorige reparatie.
Het koelgebeuren c.q. laadgebeuren heeft mogelijk een connectie met dat de koelmotor op de motor niet goed is.

Ik begrijp het ondertussen echt niet meer en vraag of ze nog contact hebben gehad met Renault NL over de accu status.
Het antwoord is nee, eerst moet de auto weer in elkaar gezet worden voordat ze deze gegevens kunnen uitlezen.
Daarbij geef ik de opmerking dat ik deze volgorde van aanpak niet helemaal begrijp want stel de accu blijkt toe aan vervanging moet de auto weer helemaal gestript worden.
Mij wordt verzekerd dat ze hierover en over de andere defecten met Renault NL in gesprek zullen gaan en het mij laten weten.

---

Goed… zoals ik al had verteld constateerden wij dat de airco/verwarming direct na het wegrijden van de vorige reparatie niet meer werkte.
Het langzame opladen is ons niet direct opgevallen omdat wij geen verre ritten meer gemaakt hebben, maar in mijn laadgeschiedenis kan ik zien wanneer we voor het laatst sneller dan 6 kWh hebben geladen bij een openbaar oplaadpunt en wat de capaciteit van dat oplaadpunt is.

Blijkbaar geeft de Zoe geen storingsmelding of iets dergelijks, anders had de garage dit wel opgemerkt bij de diverse keren dat de auto is uitgelezen.
Het vermoeden is eerder dat het langzaam opladen met het oplaadpunt te maken heeft dan dat dit aan de lader van de auto ligt.
Op het moment van laden kan dit aangetoond worden door Canze (beschikbaare capaciteit oplaadpunt / gebruik door de Zoe) en achteraf kun je op de facturen van je laadpas de tijd/geladen kWh zien.

Ik ben erg benieuwd hoe dit verhaal verder afloopt en of we dan alle mogelijke defecten gehad hebben want ik ervaar dit als een steeds slechter verhaal.

Mijn lokale Renault dealer kon de airco/verwarmingsunit niet repareren want dan moet er een ZE monteur aan te pas komen die ook alleen bij een ZE vestiging (overigens niet permanent, maar op bepaalde dagen) werkzaam is.
Deze lokale Renault dealer verkoopt wel EV’s en ik ben benieuwd of ze nieuwe klanten dan ook vertellen dat het onderhoud 25km verder plaats vind.
Ik had gevraagd of ze mijn Zoe daar niet zelf konden brengen omdat het mij op dat moment niet uit kwam, en ondanks dat het van dezelfde keten eigenaar is was dit niet mogelijk, dan zou de auto op transport moeten en daarvan zijn de kosten te hoog.

Dus nu zijn alle kosten/reistijd voor mij als klant.
Plus, het wordt mij nu wel duidelijk dat deze auto qua onderhoud slecht in elkaar zit.
Hoe vaak de motor er al niet uit gehaald is om een ander onderdeel te vervangen…?
Dat heeft misschien te maken dat de Zoe geen geheel nieuw ontwerp is maar op het platform staat van een brandstofauto (Clio), voor de Twingo zal dat hetzelfde zijn.

Maar wat mij nog het meest verbaasd is dat deze auto soms dagen aan de diagnose apparatuur hangt, waar dan een melding uit komt, en dan is het nog maar de vraag of dat de oplossing van het probleem is.
Ik noem dat onderzoeks/studie tijd en kosten, helaas worden deze dan aan de klant doorberekend en de kennis wordt blijkbaar niet goed door het dealernetwerk gedeeld, waardoor je haast zou vermoeden dat het om een verdien model gaat?

Hopelijk is dat niet het geval, afwachten maar weer wat hier uit voort komt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door zoe2goe »

Ik ben gedurende je betogen na juni maar even stil gebleven.

Mij is wel helder dat je dealer geen idee heeft waar hij mee bezig is. Om je een beetje een idee te geven: Mijn eigen dealer heeft een grote vestiging met ZE kwalificatie 40 km verderop, maar letterlijk 5 minuten fietsen van mij zit een niet-ZE "dependance" waar ze al het werk, behalve het echte ZE kunnen doen. Ze doen dus het gewone jaarlijkse werk hier en hebben ELKE dag transport, dus als het echt fout gaat, niks aan de hand.

Auto dagen aan de diag: nonsens, het ding logt als een bezetene, en er is automatische diagnosehulp, en een enorme database van bekende issues (ACTIS). Zoeken naar een defecte A/C compressor: allemachtig, ik kan met CanZE nog wel zien dat druk niet oploopt. Motor er uit om een relatief regulier onderdeel te vervangen? Onzin, sorry.

Ja de beste stuurlui staan aan wal, en ik vind het echt heel vervelend om te zeggen maar in juni was al duidelijk dat je dealer er helemaal niks van kan. Je krijgt onzin op de mouw gespeld en ik lees het alsof je het met verbazing slikt. Fool me once, blame on you, fool me twice, blame on me. Ik speculeer zelfs dat ze helemaal geen contact met RNL hebben, want die houden niet van gesleutel aan ZOEs door een niet-ZE-gecertificeerd dealerbedrijf. Wegwezen daar.

Ik maak geen vrienden met deze post en dat snap ik wel, maar het is er toch eentje van zachte heelmeesters etc. Als je aangeeft in welke buurt je uithangt denk ik dat deze gemeenschap je wel kan helpen aan een dealer die weet waar hij mee bezig is.

Zoals ik al in juni zei: ontzettend vervelend voor je.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Eco~Roller
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2019 10:43
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Eco~Roller »

Bedankt voor je reactie, maar misschien begrijp ik het niet helemaal.

Ik vertel mijn verhaal eerlijk zoals het verloopt er vermeld letterlijk wat er tegen mij verteld word door de dealer, en ik ervaar dit inderdaad met verbazing.

Ik zal het nog even op een rijtje zetten, het wordt ondertussen een steeds uitgebreider verhaal.

1. Wij waren op weg naar vakantie en onze Zoe gaf ineens de melding "Stop elektra. storing GEVAAR", na 3 keer gebeld te hebben met Renault Route service adviseerde ze ons om naar de dichtstbijzijnde Renault "ZE" garage in 's Hertogenbosch te rijden voor zover dat nog mogelijk was.
2. Bij deze ZE dealer in 's Hertogenbosch hebben ze het probleem in 2 weken dat de auto daar stond kunnen oplossen.
3. Onderweg terug merkten we dat de airconditioner niet werkte, we melde dit bij de ZE dealer in s' Hertogenbosch en die vertelde ons dat het een hoop reistijd zou schelen (100km van ons huisadres) als we dit zouden laten onderzoeken bij een lokale officiële Renault garage en daarna overleggen of dit te maken zou hebben met de reparatie in 's Hertogenbosch.
4. De lokale officiële Renault garage vertelde mij na de 1e mislukte poging tot reparatie van de airco dat er waarschijnlijk een onderdeel (ventilator) stuk was dat alleen door een ZE garage gerepareerd zou kunnen worden en dat ze hierover contact op zouden nemen met de ZE garage in s' Hertogenbosch.
5. Ik kreeg geen terugkoppeling meer van mijn lokale Renault garage over hun contact en kwam er weken later plotseling achter dat ook de verwarming niet meer werkte, ik melde dit weer bij mijn lokale Renault garage en die stelde voor om nogmaals onderzoek te willen doen.
6. Ook deze keer lukte het mijn lokale Renault garage niet om de airco/verwarming te repareren, en vertelde ze mij dat het probleem waarschijnlijk een draadbreuk of iets dergelijks zou kunnen zijn dan onder het hoogspanningsgedeelte ligt. Ze adviseerde mij om zelf contact op te nemen met de ZE garage in 's Hertogenbosch omdat ze sterk vermoeden dat het defect te maken zou hebben met de vorige reparatie daar.
7. Daarom heb ik weer contact opgenomen met de ZE garage in 's Hertogenbosch en heb ik ze ook voorgesteld om mijn Zoe dan naar de ZE garage in Den Haag te brengen omdat dit 25km i.p.v. 100km rijden is, maar ze zeiden dat dit niet niet handig was omdat de ZE garage in 's Hertogenbosch bekend is met de situatie en daarop verder kan onderzoeken, ook zou ik dan een vervangend vervoer EV auto krijgen.

Ik heb onze Zoe op een zaterdag gebracht bij de ZE garage in s' Hertogenbosch, en kreeg vrijdagmiddag pas de resultaten van wat ze gedaan hebben (diagnose en demontage, verder zou ik het niet weten) met de vraag of ze de EVC en koelmotor met mijn instemming mogen bestellen.

De reden dat ik weer terug ben gegaan naar de ZE dealer in 's Hertogenbosch is op verzoek van hen zelf, en in de hoop op garantie/coulance.
Ook omdat mij werd verteld dat er dus ZE monteurs naar deze vestiging komen die ook op andere ZE vestigingen werken, daardoor zou je verwachten dat de kennis op dit gebied bij elke ZE vestiging hetzelfde is.

Er zullen ongetwijfeld verschillende factoren spelen waardoor deze reparatie enige tijd kan duren en dat vind ik ook niet z'n probleem want ik heb een EV leenauto ter beschikking maar ik hoop wel dat de defecten straks allemaal zijn opgelost.

Kortom mijn auto staat nu bij een ZE gecertificeerde Renault garage, dus ik hoop nog steeds (en ga er ook wel vanuit) dat ze zoals je zegt gebruik maken van de diagnosehulp, enorme database en Europese netwerk.

Als dit allemaal is opgelost kan zal ik de volgende keer kunnen kiezen om naar de ZE garage in Den Haag te gaan.
Maar omdat mijn lokale Renault garage zij dat ik zelf maar contact moest opnemen met de garage in 's Hertogenbosch over de situatie i.p.v. dat zij dit voor mij zouden regelen (en ook door al het contact met de verschillende onderdelen van Renault wat ik hiervoor heb gehad) durfde ik het nu niet aan om toch naar Den Haag te gaan.
Van de 2 mislukte pogingen om de airco te repareren door mijn lokale Renault garage heb ik ook 2 facturen ontvangen.
Ik heb hierover een email reactie geschreven naar de afzender om deze voorlopig op "HOLD" te zetten totdat duidelijk is wat er uiteindelijk aan de hand is en waardoor dit komt.
Ik vermoed dat als ik naar de ZE dealer in Den Haag was gegaan ze mij gewoon de factuur hadden overhandigd zonder overleg met de andere betrokkenen en dat ik dan zelf kan gaan onderhandelen.

Ik denk dat de screenshot van CanZE die ik naar de garage in 's Hertogenbosch stuurde het laadprobleem duidelijk aangeeft.
Maar daar staat dus ook de SOH waarvan deze dealer nog steeds zegt dat deze volgens Renault 100% is en zij deze pas kunnen uitlezen uit de auto als de bestelde onderdelen gemonteerd zijn.

Alle tips zijn welkom, ook hoe ik deze problemen misschien beter had kunnen aanpakken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 173
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Mastah »

Ik zou in ieder geval contact opnemen met Renault Nederland en hun deze situatie voorleggen. Zij zijn meer klantgericht en kunnen ook de nodige druk op de dealers uitoefenen voor een goede oplossing.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door zoe2goe »

Helder. Een second opinion is denk ik ik toch echt wel aan de orde zodra het kan. In de buurt van Den Bosch is denk ik Indumij Oosterhout (niet naast de deur maar dichter bij Den Haag een hartstikke goede. Calling @GertJan voor meer info. Caveat: Ze zijn begin dit jaar overgenomen door Van Mossel, je weet nooit wat dat in de praktijk uithaalt.

Meer naar Den Haag: ik kom zelf graag bij Hans Jongerius (ZE!) in Gouda. Hebben mij in ieder geval altijd super beleefd, en technisch uitstekend geholpen. Dat laatste valt niet mee met een doorvragend mannetje ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Eco~Roller
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2019 10:43
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Eco~Roller »

De garage in ’s Hertogenbosch kwam vanmiddag weer met een update.

Ze hadden contact gehad met de garantie/coulance afdeling van Renault Nederland waar het volgende uit voort kwam.

Voor het laadgedeelte waar de omkeermodule van defect is, kosten €2795 gaat Renault NL €2215 vergoeden = €580 kosten voor mij.
Voor de EVC unit doen zij geen tegemoetkoming en daarvan zijn de kosten €927.
Totaal €1507 aan eigen kosten.

De capaciteit van de accu was gecontroleerd bij RCI, maar er bleek geen connectie te zijn met mijn Zoe.
Hiervoor dient een software update te worden uitgevoerd waarvan de kosten tussen de €400-€450 liggen.
Ondanks dat er dus geen connectie met mij Zoe was volgens RCI was de accucapaciteit wel veranderd van 100% bij mijn vorige bezoek in ‘s Hertogenbosch naar 95,3% op dit moment.
Vreemde situatie, hier zou nog verder op in worden gegaan, ook over de kosten voor een update van het communicatie/monitoringssysteem van de huuraccu.


Dus de Koelunit/omkeermodule vallen in een coulanceregeling, de EVC regeleenheid voor de airco niet.
Daarbij vertel ik nogmaals dat ik in maart dit jaar de airco bij mijn lokale Renault garage heb laten onderzoeken en repareren (€465), en dat dit toen ook gelukt is.
Nadat onze Zoe weer was gerepareerd van de defecte DCDC unit in ‘s Hertogenbosch werkte de airco ineens niet meer en heeft mijn lokale Renault garage 2 verschillende pogingen gedaan om deze weer werkend te krijgen wat geen resultaat opleverde.
Daarbij blijf ik het vreemd vinden dat er van beide defecten geen enkele melding verschijnt voor zowel de bestuurder als voor de garagemonteur.

Ik zou graag contact opnemen met Renault Nederland over deze gehele situatie, maar hoe pak ik dat het beste aan?
Bellen met de klantenservice heb ik al eerder geprobeerd en die verwijzen me weer door naar de garagehouders.

Hebben jullie een idee naar wie ik het beste kan vragen of zal ik maar een email sturen met een link naar deze forum berichten?
Ik ben blij dat ik het zo uitgebreid mogelijk heb verwoord zodat ik het enigszins overzichtelijk terug kan lezen.
Best lastig om een beknopte samenvatting te maken zonder de nodige details te vermelden denk ik.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Eco~Roller
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2019 10:43
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Eco~Roller »

Dinsdag 9 november melden de garage in ’s Hertogenbosch dat de Zoë weer gereed was om op te halen.
De totalen kosten zouden voor mij dan nog €1558,76 incl. btw zijn.
Wel was er nog contact met Renault NL over de capaciteit van de accu, maar nog geen definitief antwoord.
Ik merk op dat het wel handig zou zijn als de software update wordt uitgevoerd waardoor de communicatie met RCI weer wordt hersteld.
De vraag blijft dan wel wie deze kosten gaat betalen van €450.
Ook vraag ik of het echt noodzakelijk is en of het doorsturen van de gegevens niet ook tijdens de geplande onderhoudsbeurten door de garage verstuurd kan worden.
Dit moet nog even verder uitgezocht worden bij Renault NL en na informeren blijkt het volgende het geval te zijn: De BMS update die nodig is voor de communicatie met RCI valt contractueel niet onder de accuhuur dus de kosten zijn voor de klant.
Wel wordt de data van de auto uitgelezen door de diagnoseapparatuur bij een bezoek aan de garage en doorgestuurd naar RCI.
Daardoor zie ik niet in dat ik voor het herstellen van de communicatie tussen mijn Zoe en RCI €450 betaal als ik toch onderhoud volgens het schema blijf doen.

Omdat ik i.v.m. mijn werk de auto pas volgende week maandag op kan halen stelt de garage in ’s Hertogenbosch voor om deze vrijdag zelf om te komen ruilen voor de leenauto.
Dit stel ik uiteraard zeer op prijs, fijn dat ze mij op deze manier tegemoetkomen.

Ik heb ondertussen weer een paar ritjes gemaakt in onze Zoë, zonder storingen en met een werkende verwarming.
Het rijdt weer prettig net zoals het deed voor al deze omstandigheden.
Toch blijf ik het gevoel hebben dat er elk moment weer iets mis kan gaan.

Ik heb een email gestuurd naar Renault Nederland en de situatie uitgelegd.
Deze is in behandeling genomen maar heb er nog geen reactie op gekregen.

Korte samenvatting:

  • Uit het niets kwam er een storing waardoor de auto onverwachts tot stilstand kwam.
  • Na 3x contact met Renault route service adviseerde ze mij om naar de Renault ZE garage in ’s-Hertogenbosch te rijden en de auto daar te laten onderzoeken.
  • In eerste instantie werd er geen vervangend vervoer door de dealer aangeboden wat mij wel door Renault route service werd verteld, ‘s Hertogenbosch wilde niet bellen met Renault route service om dit te bevestigen. Dagen later hebben ze dit door mij aandringen toch gedaan.
  • Er blijkt een inlaadfilter stuk te zijn, wegens het net verlopen van de garantie zullen de kosten voor eigen rekening vallen en wordt mij verteld dat dit meer kan gaan kosten dan de dagwaarde van de 5 jaar oude Zoë.
  • Er blijkt toch garantie of coulance toegepast te kunnen worden waardoor ik het onderdeel niet hoef te betalen maar wel voor de onderzoekskosten €450 moet opdraaien.
  • Nadat de reparatie is uitgevoerd en ik weer terug naar huis rijd merk ik op dat de airco het niet meer doet, de garage in ‘s Hertogenbosch verzoekt mij om dit bij mijn lokale Renault garage verder te laten onderzoeken.
  • De lokale Renault garage onderzoekt de oorzaak waarom de airco het niet doet maar vind de oplossing niet en zou hierover contact opnemen met de garage in ’s Hertogenbosch.
  • Enige tijd later ontdek ik dat ook de verwarming het niet doet dus neem hierover weer contact op met mijn lokale Renault garage die wederom voorstelt om hier onderzoek naar te doen.
  • Ook deze keer lukt het niet om het defect te repareren, en verwijzen ze mij door naar ’s Hertogenbosch, wel krijg ik de factuur toegestuurd.
  • Tijdens een lange rit kom ik er bij een snel laadstation ineens achter dat de Zoe niet sneller dan 6kWh wil laden, al die tijd dacht ik dat dit aan mijn eigen oplaadpunt lag.
  • Op verzoek van de ZE garage in ’s Hertogenbosch breng ik mijn Zoe nogmaals ter reparatie en wordt ontdekt dat er een EVC unit kapot is voor de airco en een omkeermodule voor het laadgedeelte.
  • Enkel op de omkeermodule krijg ik gedeeltelijk garantie of coulance en moet zelf nog €580 bijleggen. De EVC die de storing voor de airco veroorzaakt komt niet in aanmerking voor garantie of coulance en kost mij €927, erg toevallig dat de airco het net niet meer deed na de reparatie bij de ZE garage in ’s Hertogenbosch en ook dat de airco in maart dit jaar ook al gerepareerd is van een defect door mijn lokale Renault garage.


Waarom ik u deze email stuur is vanwege het volgende.


  • Ik ben telkens van het kastje naar de muur gestuurd door de verschillende Renault afdelingen wat betreft mijn situatie, het kost mij m’n vakantie en veel tijd om alles zelf uit te zoeken en te regelen.
  • Ik begrijp niet of er nu garantie of coulance van toepassing is en waarom ik zelf de benodigde onderzoekskosten moet betalen.
  • De storing waarvoor wij naar de ZE garage in ’s Hertogenbosch zijn gegaan verscheen plotseling uit het niets en creëerde een gevaarlijke situatie die ook niet serieus werd genomen door Renault route service.
  • Voor de storing van de airco en het snellaad defect werd geen melding getoond aan de bestuurder of aan mijn lokale Renault garage, dat betekent volgens mij dat deze defecten al eerder aanwezig waren dan dat ze werden opgemerkt.
  • Ik ben niet de enigste met deze problemen dat blijkt vooral uit deze topic op het Engelstalige forum: https://www.speakev.com/threads/stop-el ... ger.17431/ ook ben ik in contact met andere Zoë eigenaren die een vergelijkbaar probleem hebben, waarom wordt dit niet beter aangepakt door Renault?
  • Mijn auto heeft een huuraccu. Volgens RCI is er geen verbinding met de auto en dient er een update te worden uitgevoerd op de communicatiemodule, kosten voor mij €450, hoe zit dat en wat heb ik aan die update, kan de garage tijdens het periodieke onderhoud de stand niet doorgeven, ook verwacht ik dat dit hoort bij de huuraccu waarvoor RCI verantwoordelijk is dat dit werkt.
  • Zoals ik vertel in mijn bericht op het Renault forum, wat vind u hier zelf van? En van het feit dat wat er ondertussen aan mijn Zoë vervangen is veel meer kost dan de dagwaarde van de auto waardoor deze dus in 5 jaar is afgeschreven?


Ik hoop dat u deze opmerkingen en situaties serieus neemt zodat ik mijn vertrouwen in de Renault Zoë en in de organisatie Renault weer kan terugkrijgen, want nu denk ik alleen maar: wat zal het volgende defect zijn en wat zal dat mij dan weer aan geld en energie gaan kosten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ZoeKees
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 sep 2019 19:57
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door ZoeKees »

450 euro voor alleen een bms update is wel heel veel geld. Ik heb het gratis laten doen bij koelvloeistofwissel (ca 340 euro, eens in de 5 jaar). Voor de koelvloeistofwissel moet de hoogspanning er af gehaald worden volgens officieel Renault protocol. Het schijnt ook veilig (en goedkoper) te kunnen zonder, maar daar wilde mijn dealer niet aan. Toen heb ik wel kunnen bedingen dat ik dan een gratis update naar de nieuwste bms software kreeg omdat daarvoor toch ook de hoogspanning afgeschakeld moet worden en de update zelf dan niet echt veel meer werk is.

Ik was totaal 462 euro kwijt voor service A en koelvloeistofwissel, met de update dus gratis. Dan is 450 euro voor alleen een software update gewoon veel te duur.
Renault Zoe R240 Intens Bleu Foudre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Eco~Roller
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2019 10:43
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Eco~Roller »

Na het sturen van mijn email ben ik diverse keren gebeld door iemand van Renault NL maar telkens was ik op dat moment niet in de gelegenheid om op te nemen.
Wel heb ik elke keer teruggebeld, soms al binnen een minuut, maar kon via de klantenservice de desbetreffende persoon niet bereiken.
Na de zoveelste poging gaf ik wederom aan bij de telefoniste dat er ook een antwoord op mijn email gestuurd kan worden, en na een tijdje is dat ook gebeurd.

In de reactie van die ik ontving op 02-12-12 worden mijn punten besproken.
Op 05-12-21 stuur ik mijn aanvullende vragen, ik heb hieronder geprobeerd het overzichtelijk te maken.

1. Ik ben telkens van het kastje naar de muur gestuurd door de verschillende Renault afdelingen wat betreft mijn situatie, het kost mij m’n vakantie en veel tijd om alles zelf uit te zoeken en te regelen.

Renault NL: Uiteraard vinden wij dit enorm spijtig, echter zie ik geen communicatie met Renault Nederland over deze kwestie (tot het moment van uw melding). Renault Nederland is dfaar tot op heden niet bij betrokken geweest. U bedoelt hier waarschijnlijk de communicatie met de Renault dealer, Renault Route Service en RCI..

Ik: Ik weet niet wat voor u het moment van melding is (14-06-21)? Ik heb verschillende keren met Renault NL gebeld die mij niet konden helpen, en doorverwezen om dit met de dealer te bespreken. Ik heb zoals beschreven staat ook contact gehad met Renault dealer/route service en RCI die hier dus niet met Renault Nederland over communiceren? Het is toch zo dat het allemaal bij de organisatie Renault hoort?


2. Ik begrijp niet of er nu garantie of coulance van toepassing is en waarom ik zelf de benodigde onderzoekskosten moet betalen.

Renault NL: De garantie is verlopen op de auto. Er is sprake van een onverplichte coulance vanuit Renault Nederland. Coulance wordt uitsluitend op de reparatie (arbeid en onderdelen) geboden, niet op de diagnosekosten. Tenzij het diagnose op de tractiebatterij betreft (omdat daarop garantie van toepassing is vanuit het huurcontract), maar dat is hier niet het geval.

Ik: Bedankt voor de Coulance op arbeid en onderdelen, dan ben ik echter wel benieuwd wat er onder diagnose valt. Als enkel het uitlezen van foutcodes op de Can-bus door de Clip zoveel tijd en geld kost (wat ook door andere gebruikers van het Renault forum wordt betwijfeld) en als "diagnose" hetzelfde betekent als "vaststellen door onderzoek" dan begrijp ik niet dat de klant moet betalen voor de onderzoeksresultaten van de fabrikant vooral niet op een veel voorkomend probleem dat gemakkelijker (door herhaling en eerder onderzoek) vastgesteld kan worden.


3. De storing waarvoor wij naar de ZE garage in ’s Hertogenbosch zijn gegaan verscheen plotseling uit het niets en creëerde een gevaarlijke situatie die ook niet serieus werd genomen door Renault route service

Renault NL: Voor het feit dat u geschrokken bent van de storing en het moment waarop en de situatie waarin dit plaatsvond, hebben wij zonder meer begrip. Met betrekking tot uw ervaring met de Renault Route Service; Dat is uiteraard niet de indruk die Renault aan u als klant wil geven bij pechhulp. Dit zullen wij intern met de RRS bespreken.

Ik: Maar een auto kan toch niet zonder melding ineens uit zichzelf gaan afremmen, ik zou op z'n minst een knipperend of akoestisch signaal verwachten, dat is niet iets waar RRS iets aan kan doen, wel had het "vaker voorkomende probleem" bij hun bekend moeten zijn, net als bij de dealer. Zoals ik op het forum lees van andere gebruikers geeft de storing die ik had dezelfde problemen bij andere Zoe gebruikers.


4. Voor de storing van de airco en het snellaad defect werd geen melding getoond aan de bestuurder of aan mijn lokale Renault garage, dat betekent volgens mij dat deze defecten al eerder aanwezig waren dan dat ze werden opgemerkt.

Renault NL: Deze stelling heb ik voorgelegd aan een expert van onze Afdeling Techniek. De expert geeft aan dat de storingen niet aan elkaar gerelateerd kunnen zijn. Op het probleem aan de airconditioning geeft het systeem geen storingscode weer in het systeem (dit wordt puur op functioneren van de airconditioning in de praktijk vastgesteld) Op de koelmotor van de omkeermodule is wel eens storingscode uitgelezen.

Ik: Er is wel degelijk een storingsmelding door de lokale Renault garage opgemerkt (waarschijnlijk in de diagnose-apparatuur), iets waardoor zij als niet EV garage doorverwezen naar 's Hertogenbosch waar ze uiteindelijk melding kregen van foute gegevens door de EVC unit.

Renault NL: Op de koelmotor van de omkeermodule is wel eens storingscode uitgelezen.

Ik: Deze is dus in eerste instantie niet door de garage in 's Hertogenbosch opgemerkt na het vervangen van de DCDC module, en later bij 2 verschillende bezoeken niet opgemerkt door mijn lokale Renault garage opgemerkt terwijl ik aan de hand van mijn laadpasgeschiedenis kan zien dat snelladen niet meer werkte vanaf het moment dat wij stranden bij de garage in 's Hertogenbosch.


5. Ik ben niet de enigste met deze problemen dat blijkt vooral uit deze topic op het Engelstalige forum: https://www.speakev.com/threads/stop-el ... ger.17431/ ook ben ik in contact met andere Zoë eigenaren die een vergelijkbaar probleem hebben, waarom wordt dit niet beter aangepakt door Renault?

Renault NL: Deze opmerking heb ik eveneens voorgelegd aan een expert van de Afdeling Techniek. Het is inderdaad een bekende storing, komt vaker voor en daarom is er ook een OTS (servicecampagne) op uitgeschreven, echter is deze niet preventief maar op basis van klachtmelding, omdat de storing klaarblijkelijk niet in alle auto's voorkomt.

Ik: Deze OTS werd pas zichtbaar bij de garage in ‘s Hertogenbosch nadat ze mijn auto al een week ter reparatie hadden. Als deze eerder duidelijk was dan hadden ze me niet onnodig hoeven laten schrikken dat de reparatie tig duizenden euro's zou gaan kosten en mij de keuze gaven om met deze mogelijke gevolgen de auto wel of niet te gaan repareren.


6. Mijn auto heeft een huuraccu. Volgens RCI is er geen verbinding met de auto en dient er een update te worden uitgevoerd op de communicatiemodule, kosten voor mij €450, hoe zit dat en wat heb ik aan die update, kan de garage tijdens het periodieke onderhoud de stand niet doorgeven, ook verwacht ik dat dit hoort bij de huuraccu waarvoor RCI verantwoordelijk is dat dit werkt.

Renault NL: De waarde die de garage in ‘s hertogenbosch heeft gemeten is correct en komt overeen met de waarde die in ons garantiesysteem is opgeslagen. Uw lokale Renault garage heeft voor de meting niet de juiste procedure uitgevoerd. Het door hen gecommuniceerde percentage is dan ook niet correct. Dit is inmiddels ook uw lokale Renault garage besproken De expert van onze Afdeling Techniek geeft aan dat de communicatiemodule van uw Renault ZOE informatie doorgeeft en dus functioneert. Er is geen reden om deze te updaten en hiervoor inderdaad onnodige kosten te maken.

Wat wel mogelijk is en wordt geadviseerd is om een update voor het batterypack zelf uit te voeren. Deze update valt onder de garantie van de tractiebatterij en wordt derhalve gratis uitgevoerd. De update kan ervoor zorgen dat de actieradius op het display van uw Renault ZOE accurater wordt weergegeven. Zodoende ontstaat er een realistischer beeld van de resterende energie en actieradius tijdens het gebruik van de Renault ZOE. U kunt hiervoor een afspraak maken bij uw lokale Renault dealer, zij zijn hier reeds van op de hoogte gebracht.

Ik: Bedankt voor de verduidelijking, maar zoals u kunt lezen zijn er nu 3 verschillende afdelingen van Renault die allemaal iets anders melden en adviseren. Als ik niet beter wist had ik zo weer onnodig €450 uitgegeven op advies van uw gespecialiseerde EV garage.


7. Zoals ik vertel in mijn bericht op het Renault forum, wat vind u hier zelf van? En van het feit dat wat er ondertussen aan mijn Zoë vervangen is veel meer kost dan de dagwaarde van de auto waardoor deze dus in 5 jaar is afgeschreven?

Renault NL: Uiteraard vind Renault het spijtig dat u reeds een aantal malen bent geconfronteerd met een aantal defecten aan uw Renault ZOE. Zoals ik kan nazien heeft het merendeel van de reparaties nog binnen de fabrieksgarantie plaatsgevonden. De laatste reparaties vielen niet meer onder de fabrieksgarantiedekking, echter is voor de omkeermodule een coulance van 85% geboden. Voor de airconditioning zijn op basis van ons beleid helaas geen mogelijkheden om in de reparatiekosten te participeren.

Voor de 400 Volts componenten van de Renault ZOE hanteren wij bij onverhoopte defecten een ruimhartige coulanceregeling, juist om tegemoet te komen in hoge kosten na het verstrijken van de garantieperiode. Dit is uiteraard wel afhankelijk van leeftijd en kilometrage van het voertuig maar ook van de loyaliteit van de eigenaar van het voertuig richting onze dealerorganisatie. Mocht u onverhoopt in de toekomst nogmaals geconfronteerd worden met een defect, zal een coulance op basis van het bovenstaande in overweging genomen kunnen worden.

Ik: Daarbij wil ik toch nog even de nadruk leggen op het feit dat de DCDC module / Omkeer module snelladen / EVC module aantoonbaar (laadpasgeschiedenis/diagnose lokale garage, geen meldingen in display) op hetzelfde moment al defect waren.
Doordat deze niet direct in één keer geanalyseerd en gerepareerd zijn resulteert dit in dubbele diagnose kosten voor mij als klant.
Ik hoor graag van u wat de voorgaande reparaties aan mijn Zoe zijn geweest, daarin kunt u als het goed is zien dat de airco/verwarming al diverse keren voor onderhoud/reparaties is geweest, maar niet onder garantie zijn gerepareerd. Andere reparaties dan dat heb ik geen kennis van.
Bij de afgelopen 3 onderzoeken/reparaties "dit jaar" vertelde mijn lokale Renault garage mij dat ze het probleem niet konden verhelpen omdat dit onder het hoogspannings gedeelte moest gebeuren en aangezien de onderhoudsgeschiedenis en het feit dat deze voor het vervangen van de DCDC module wel werkte het voor de hand lag dat er toen iets mis is gegaan.

Renault NL: Mocht u onverhoopt in de toekomst nogmaals geconfronteerd worden met een defect, zal een coulance op basis van het bovenstaande in overweging genomen kunnen worden.

Ik: Eerlijk gezegd vind ik dit niet erg hoopgevend nadat wat er allemaal heeft plaatsgevonden.
Ik ben zeker niet onredelijk en ben me bewust dat een auto bij gebruik ook minder wordt vandaar dat ik het onderhoud volgens het boekje laat uitvoeren wat bij jullie bekend moet zijn, maar zoals ik op het forum ook aangeef is het onbetrouwbaar als cruciale onderdelen al zo snel (achter elkaar) defect raken.
Onderzoek naar de oorzaak is belangrijk voor de fabrikant (de gebruiker heeft hier direct weinig invloed op) maar moet niet ten koste gaan van de klant.
Nogmaals, ik vind het een fijne auto om in te rijden en heb mijn keuze gebaseerd op het gezegde dat elektrische auto's minder onderhoud nodig hebben omdat er minder bewegende onderdelen in zitten.
Dit is voor mij en zeker voor Renault (qua kosten) niet het geval.
Ik betaal en kies voor een huuraccu met bijbehorende garantie voor meer zekerheid en minder onverwachte kosten, helaas vallen alle defecten die ik had hier nu niet onder wat ik enigszins wel had verwacht.
Ik ben daarom nu niet tevreden over de afhandeling.
Ik hoop dat u mijn verhaal op het forum nog eens teruglees als zijnde gebruikersonderzoek.

Toevallig zijn deze defecten net (3 maanden) buiten de garantieperiode opgemerkt (en ontstaan), hadden wij onze reis eerder zoals gepland (door corona) gedaan dan had het mij waarschijnlijk wel wat kosten en moeite gescheeld.
Ondanks dat vallen we qua kilometers ruim binnen de 100.000.

Zoals ik het zie zou het hooguit redelijk zijn de onderzoekskosten voor rekening van de fabrikant te nemen, en daarmee de klant, maar ook de garagehouder te ontzien.
De EVC unit werkte toevallig niet meer na de reparaties in 's Hertogenbosch terwijl de airconditioning daarvoor aantoonbaar wel werkte en diverse malen is onderzocht/onderhouden/gerepareerd, hiervoor vind ik dat ik als "loyale" klant niet nogmaals de rekening moet betalen.

Tot nu toe heb ik nog geen reactie ontvangen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Eco~Roller
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 13
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 jun 2019 10:43
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Eco~Roller »

Ik kwam er niet achter hoe ik m’n vorige bericht kan updaten dus doe het maar zo.

Op 17 januari 2022 krijg ik na diverse herhalingen van mijn vorige vragen te hebben gestuurd eindelijk een reactie waarop ik vanwege de onvolledige afwijkende antwoorden opnieuw op gereageerd heb.

1. Uw klacht is op 9 november 2021 bij onze afdeling Klantenservice aangemaakt. Op dit moment is uw dossier bij Renault Nederland in behandeling genomen. In het voorgaande traject zijn wij niet betrokken geweest. Hoewel ik uw opmerking over de organisatie Renault begrijp, betrof het in uw situatie een pechgeval waar operationeel gezien de Renault Route Service en RCI (omdat de pechhulp gedekt is onder het huurcontract op de batterij) bij betrokken zijn geweest.

IK: Ik begrijp uw standpunt, mijn klacht heb ik toen pas ingediend bij Renault NL omdat ik gehoopt had er met de garage uit te kunnen komen.

2. Diagnose betekent inderdaad het uitlezen van storingscodes met behulp van diagnoseapparatuur en het volgen van de beschikbare informatie over de voorgekomen storing om tot een oorzaak en oplossing te komen. Diagnosekosten worden buiten de fabrieksgarantie niet door Renault vergoed.

IK: Duidelijk dat dit een bron van inkomsten is wat ik niet had verwacht gezien het feit dat de klant hier niet beter van wordt.

3. Renault Route Service is niet gemachtigd om diagnose te stellen. Bij storingsmeldingen en pechsituaties waarbij diagnose door een erkende Renault dealer dient te worden gesteld, heeft de Renault Route Service uitsluitend een transportfunctie.

IK: Mijn vraag gaat niet enkel over RRS, uw antwoord is onvolledig.

4. Wij kunnen hierbij slechts uitgaan van de informatie die uw voertuig aan onze database heeft doorgegeven en de diagnosekaart die bij het uitlezen van het voertuig is opgemaakt; hierbij is geen storingscode geregistreerd op de airconditioning. Het is voor ons niet mogelijk om aan te geven waarom de storingscode op de omkeermodule niet door uw lokale Renault dealer is opgemerkt tijdens de door u aangegeven werkplaatsbezoeken. Hierop zou de desbetreffende dealer wellicht een antwoord kunnen geven.

IK: Dan bevat jullie database dus onvolledige gegevens over mijn auto, waarom heeft u daarover geen contact opgenomen met mijn lokale Renault garage of de garage in en ’s Hertogenbosch?

5. Wij kunnen vanuit Renault slechts vaststellen dat de diagnose uitkwam op het uitvoeren van de OTS. Als er opmerkingen vooraf zijn gemaakt over mogelijke reparatiekosten in verband met dit probleem dan vinden wij dat spijtig, maar hier kunnen wij vanuit Renault Nederland geen verantwoordelijkheid voor nemen.

IK: Waarom is er dan niet eerst communicatie tussen de dealer/garage en de organisatie, zij vertegenwoordigen toch uw organisatie?

6. Ook hierbij gaan wij uit van de informatie die onze afdeling Techniek aan ons doorgeeft. Volgens deze afdeling functioneert de TCU en behoeft deze niet te worden vervangen.

IK: Er valt echt iets te verbeteren in de onderlinge communicatie, dit bepaalt het beeld van uw organisatie.

7. Voor uw aanschaf zijn er enkele relatief kleine garantiereparaties uitgevoerd (embleem, herprogrammering tractiebatterij, startvergrendeling). Van garantiewerkzaamheden op het airconditioningsysteem zien wij geen vermelding in ons garantiesysteem. Dit heeft plaatsgevonden in het land van eerste inschrijving te weten Duitsland. De afgegeven garantietermijnen op de auto zijn als volgt:

Autogarantie: 2 jaar kilometerstand onbeperkt tot 20.03.2018
Garantie elektrische aandrijflijn: 5 jaar 100000 Km (kilometerstand onbeperkt voor de eerste 2 jaar) tot 20.03.2021
Lakgarantie: 3 jaar kilometerstand onbeperkt tot 20.03.2019
Plaatwerkgarantie: 12 jaar kilometerstand onbeperkt tot 20.03.2028
Pechhulp: 2 jaar kilometerstand onbeperkt tot 20.03.2018

Op de tractiebatterij heeft u contractueel een garantie op de State Of Health <75%. Ook is de pechhulp onder dit contract gedekt.


IK: Dus u noemt 3 reparaties het “merendeel”, dat staat toch niet in verhouding wat er daarna/onlangs gerepareerd/vervangen is?

8. Uitsluitend de vervanging van de omkeermodule is 85% coulance geboden omdat hierop inderdaad de garantie op 20 maart 2021 verlopen is (onderdeel van elektrische aandrijflijn). Het airconditioningsysteem valt echter onder de autogarantie van 2 jaar en was reeds verlopen op 20 maart 2018. Nogmaals wil ik u aangeven dat ik het spijtig vind, dat u met de reparatiekosten wordt geconfronteerd. Echter ziet Renault Nederland geen aanleiding om op de eerder aangeboden en toegepaste coulance een aanvulling te doen.

IK: Waarom benoemt u niet hoe vaak de airco/verwarming al gerepareerd is en waarom ik daar binnen een korte periode telkens weer opnieuw voor moet betalen?

Daarmee sluit ik af met het volgende:

Helaas heeft u mijn vragen nog niet op alle punten volledig beantwoord.
Jammer want ik heb het toch behoorlijk uitgebreid en duidelijk omschreven.
Ik ben teleurgesteld in het verloop van de situatie en de afhandeling op deze manier.
Maar tegelijkertijd is er op een wat vreemde manier ook duidelijkheid ontstaan.
Het beeld dat ik had van (de organisatie) Renault is aanzienlijk veranderd door mijn ervaring.
De Renault Zoe was voor mij een stap naar een duurzamere manier van autorijden maar dat blijkt achteraf op cruciale punten niet zo te zijn (niet alleen in mijn geval).
Om toch op een positieve manier af te sluiten wil ik u laten weten dat ik door deze situatie veel te weten ben gekomen wat mij in de toekomst zeker ten goede zal komen, ik hoop dat ik u en uw organisatie ook wat heb geleerd en een nuttige klantervaring hebt geformuleerd.

Adieu...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Ronnie Veheij
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2022 11:41
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Ronnie Veheij »

Wat vervelend allemaal. Dankje voor de uitvoerige beschrijving. Ik heb zelf een ZOE uit 2017 nu 88000 op de teller en 5 jaar en 2 maanden oud en nu ook "STOP Elektr. storing motor". Ik vrees het ergste. Niet normale verwachtingen van een klant dat zo'n jonge auto stuk gaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 2
Berichten: 1402
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door Pepone »

Welkom hier.

Wat vervelend voor je, nu al twee storingen tegelijk bij jou :?:
post256523.html#p256523

De topics waar naar je verwijst zijn al oud en de starters zijn daarna ook niet meer gezien hier.
Dus van hun zal je geen reactie meer krijgen denk ik.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



R de mooij
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2023 13:28
Actief als: particulier

Re: Zonder aanleiding: “STOP electr. storing GEVAAR”

Bericht door R de mooij »

Hallo allemaal,

Deze storing heb ik ook gehad bij 124k op de teller
De eerste keer bleek het 1 van de veel voorkomende problemen te zijn bij zoe's dat is dat de lagers van de motor snel slijten.
Je merkt het tijdens het rijden dat de auto meer bijgeluiden begint te maken tijdens het rijden zelfs zo erg dat je geen overgang meer hoort van de zoemer tot 30kmh naar hogere snelheden.
Je hoort ook een soort van fluitend geluid.
Deze motor heeft Renault nederland volledig vergoed.

Nu heb ik weer hetzelfde probleem nog geen 100k met de motor gereden.
Aleen nu ben ik nog in afwachting van wat ze gaan doen.

Maar ik waarschuw alle zoe rijders als je vanaf de 30 kmh meer geluiden hoort dan rijwind dan zou ik als ik jullie was bij de garage aankloppen

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht