1.2 TCE motor vervangen

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Plaats reactie

Topic author
haelewyn
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jul 2017 00:30
Actief als: particulier

1.2 TCE motor vervangen

Bericht door haelewyn »

Ik rijd met een Megane met 1,2 tce motor die onlangs bij 36.000 km door Renault zonder kosten werd vervangen.

De motorsoftware kreeg een update in 2017 om olieverbruik te voorkomen en dat was, volgens wat ik las, de oorzaak van een ander probleem.

Immers : er kwam daarne (aan de geur en het peil te merken) duidelijk benzine bij de olie.
Aan de knalpot liep er ook een zwart mengsel van olie en benzine uit.

Daarop is dan de motor vervangen. Die handeling wordt bij mijn middelgrote dealer meer dan één keer per week uitgevoerd en bij een grote garage van Renault hoorde ik dat ze er vaak drie per week (1.2 tce) vervangen.
Er moet dus nog productie zijn van deze motor want hij wordt met duizenden nog geplaatst als je dat wereldwijd extrapoleert.

Ik vrees nu echter dat men een motor met dezelfde ontwerpfouten in plaatst. Ik ben daar redelijk zeker over want die kunnen niet echt verholpen worden en .. één garage bevestigde me dat ze van die nieuw geplaatste motoren er ook al 1 hebben vervangen.
Men zegt : hij wordt anders elektronisch gestuurd.. maar daardoor is hij vorige keer net stuk gegaan.

Ontwerpfouten zouden zijn : schraapveren / segmenten die hun werk niet aankunnen, inspuiting langs de zijkant direct in de cilinder waardoor er op de wand van de cilinder wordt verneveld en dat geeft beschadiging (evtl door ontvetting... ?).
In ieder geval zijn er op de zijkant van de cilinder bij een kapotte motor schuursporen te merken en zijn de cilinders daar beschadigd.

Voor Renault is waarschijnlijk de kous af over een paar jaar.
Ik had nu nog 5 jaar garantie maar die is ondertussen voorbij.
Op de nieuwe motor geeft men 1 jaar garantie maar in die tijd zal hij wel niet stuk lopen.
En daarna kan je als klant 'je plan trekken' vrees ik.

Iemand die daar meer informatie of inzichten over wil delen ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door larsdijkstra 16v »

Je hebt her en der al wat dingen gevraagd en geschreven, je bent er wel heel er mee bezig volgens mij… (niet aanvallend bedoeld hoor… :wink: ). Volgens mij kun je hem beter verkopen, geeft je meer rust lijkt me
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
haelewyn
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jul 2017 00:30
Actief als: particulier

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door haelewyn »

Klopt allemaal Lars.
Ik wil het eigenlijk ook volledig begrijpen en zie het wat als een case study.
Ik ben er veel mee bezig, ja.
Jij werkt bij Renault als ik het me goed herinner ?

In ieder geval is mijn uitlaat vol gitzwarte troep nu aan de buitenkant... Dat is na het plaatsen van de nieuwe motor nog erg opgelopen. De oude troep komt er nog uit zeker.

En wat je zegt is waar : ik zoek tijdens het rijden naar elk geluidje en de oorsprong ervan. De rust is wat weg.
De nieuwe is bijna uitgekozen.

In Frankrijk is er heel veel over te lezen met als thema 'moteurgate 1.2 tce' maar van de nieuwe 1.2 Tce motor lees ik ook niet echt dat het daarmee probleemloos wordt.

Misschien willen sommigen dat ik er gauw over ophoud.
Eigenlijk vind ik dat dat door andere gebruikers mag geweten zijn.

Ik heb geen gevoelens van wrok tegenover Renault maar feit is toch dat ze met die 1,2 Tce veel mensen een auto hebben verkocht die nooit 100.000 km zal halen zonder heel veel problemen of in mijn geval slechts 36.000 km met 1 motor.
En dan nog met een kalme rijder, meer onderhoud uitgevoerd dan door Renault voorgeschreven (om de 2 jaar en 30.000 km tegenover jaarlijks / 10.000 km).

Wel gereden op de manier die de boordcomputer vraagt (vaak onder 2000 toeren) en de laatste tijd vaker korte ritten.

Foto's : minder olie in uitlaat voor de vervanging dan een week na vervanging van de motor.
Wat met de katalysator en lambdasondes...?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
haelewyn
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jul 2017 00:30
Actief als: particulier

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door haelewyn »

Foto's waren niet mee gegaan precies...

Oude situatie en minder olie bij reparatie.

Na de nieuwe motor, slechts 100 km verder, betert het voorlopig niet echt precies.

Even aanzien zeker ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1443
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door larsdijkstra 16v »

Even aanzien en niet alles zo onderzoeken… :wink: en weinig toeren en korte stokjes zijn al helemaal uit den boze. Bij lage toeren komen er heel veel verkeerde krachten op motor en ketting, echt funest. Meer toeren maken, gas erop.

Rij even lange afstanden en lekker in de toeren, motor moet goed warm worden en uitlaat etc schoon branden, zie het even aan.

Ik werkte bij Alpine/Renault inderdaad
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door Valkenet »

Dat is idd zo. Bestuurders kijken op het dashboard wanneer zo moeten overschakelen.
Maar dan rij je met een motor onder zijn toeren, en daar worden ze niet beter van.
Waarom zit het er dan in zou je zeggen; allemaal voor zo min mogelijk uitstoot die de regeringen eisen.
Gewoon naar de motor luisteren deed je vroeger ook. En tank dan gelijk V Power vindt de motor ook veel lekkerder.

Rij al meer als 20 jaar alleen maar met Vpower.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door nikk »

Wens je er sterkte mee. Ik ben van plan het hele direct ingespoten / egr / downsize / turbo hoofdstuk over te slaan en van mijn begin deze eeuw ongeblazen benzine blokken tzt over te stappen naar elektrisch.
Recent een bekende van me er van weten te overtuigen een 2009 megane met een 1.6 16v aan te schaffen ipv tce.
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
haelewyn
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jul 2017 00:30
Actief als: particulier

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door haelewyn »

Ik heb er zo ongeveer hetzelfde idee over. Behalve dat ik die fase niet overgeslagen heb.
Een paar autojournalisten vonden deze motor x jaren geleden goed en betrouwbaar .. niet dus.
Renault is niet het enige merk met problemen met die kleine bakjes.
Ik ben eens bij Toyota aan het kijken. De 1800 hybride voldoet ook aan de uitstootnormen en is naar mijn ervaring betrouwbaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

MrVince
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 sep 2020 14:23
Actief als: particulier
Locatie: Gent

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door MrVince »

Als ik er wat aan mag toevoegen heb ik dezelfde motor gehad en ook die was rijp voor de schroothoop (56000 km). Blijkbaar zijn die blokken ook verkocht geweest aan Mercedes en hebben die wel een cent terug gevraagd van Renault (informatie die m'n dealer me gaf) maar verschuilt Renault zich een beetje omdat er te veel van die motoren in omloop zijn.

M'n dealer heeft me toen nog meegegeven dat ik blij mag zijn met m'n sportieve rijstijl, dat zou ze langer in leven houden.

Hem verkopen en iets anders aanschaffen terwijl hij nog rijd is misschien wel de meest verstandige, als het niet de enige keuze is. Ik stond op het punt om dat te doen, toen ben ik aangereden en heb ik een geweldig mooie deal kunnen sluiten voor een wagen die eigenlijk al perto was voor de aanrijding.
04/02/2021 RIP Renault Megane III Grandtour 1.2TcE
Mercedes C200d Estate 1.6 R9M

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3306
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door RichTrip »

Volgens mij zijn aan Mercedes alleen maar de nieuwere 1.3 TCe motoren geleverd en niet de 1.2 TCe.
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
haelewyn
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jul 2017 00:30
Actief als: particulier

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door haelewyn »

In de bestelwagen, identiek aan de Kangoo ? De citan. Daar vind ik de 1.2 Tce.
Maar benzinemotoren zullen er daar niet veel inzitten.

A en B klasse : geen idee.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Valkenet
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 1628
Lid geworden op: 27 nov 2007 19:40

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door Valkenet »

Ik rij nu een jaar als leasewagen een KIA NIRO 100 % electrich. Rijdt perfect en een actieradius van 420 km.
Heel tevreden mee. Enige nadeel is dat er geen aanhanger achter kan.
En voor de vakanties neem ik de Avantime.

Heerlijk genieten met nog een degelijk blok.

Groet Martin

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



nikk
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2010
Lid geworden op: 13 nov 2010 14:53
Actief als: particulier

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door nikk »

Mooie combi Valkenet. Zou voor mij ook werken. Espace voor vakanties en sjouw en stouw werk. Een EV voor alle andere kilometers. Moet echter nog een tijdje sparen :->
Golf 1.2 TSI highline DSG7 '12
Chrysler Town & country limited 4.0 V6 '08
Scenic Tech line 1.6 16v automatic '07
Matra Espace The race 2.0 16v '02

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
haelewyn
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jul 2017 00:30
Actief als: particulier

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door haelewyn »

Een Duster 1.0 met lpg of een Sandero stepway met lpg...

Zou dat iets zijn om mee op reis te gaan ?

Heeft de 900 of 1000 Cc trouwens ook gekende problemen zoals de 1,2 Tce ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door mechanic »

Als je bepakt en bezakt op reis wil, en met de airco aan de bergen in wil is een 1.0 met lpg niet de slimste keuze.
Lpg is nooit vanuit de fabriek, je hebt een compleet systeem naast het originele wat in de toekomst wellicht problemen geeft.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
haelewyn
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jul 2017 00:30
Actief als: particulier

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door haelewyn »

Ook ondervonden dat lpg storingsgevoeliger is en vaker technische keuring nodig heeft of aanpassingen.
Het was niet echt een ernstige vraag hoor. Ik heb ook mijn twijfels bij de keuze van een dergelijk blokje. En al zeker ik combinatie met reizen en hard werken (de motor dan toch).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 526
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door maestro12 »

mechanic schreef: 13 jul 2021 09:33 Lpg is nooit vanuit de fabriek, je hebt een compleet systeem naast het originele wat in de toekomst wellicht problemen geeft.
Misschien niet bij Renault, maar er zijn wel degelijk fabrikanten die 'af fabriek' een LPG installatie leveren en daar tonnen probleemloos mee rond rijden, wat trouwens ook geldt voor achteraf ingebouwde installaties, daarbij komt nog dat LPG klopvaster is dan benzine, dus juist voor hoogbelastte blokken helemaal niet zo'n gekke keuze (alhoewel ik toch voorstander blijf van een lekker 2.0 of meer blok)
Spreekt voor zich dat je ook aan een LPG installatie onderhoud dient te plegen!
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
haelewyn
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jul 2017 00:30
Actief als: particulier

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door haelewyn »

Het positieve van het verhaal is wel dat ze bij de Renault en Dacia motor er de LPG samen mee in lepelen en dat ze bij Dacia er deze maand ook 5 jaar garantie op geven.

"""""""De LPG-aanpassing van onze wagens wordt direct in onze assemblagefabrieken uitgevoerd. Ons doel? Ervoor zorgen dat je je LPG-motor vlot kunt bestellen, zonder extra vertraging, met één enkele contactpersoon voor de garantie en het onderhoud van je wagen. """""""
https://nl.dacia.be/lpg-dacia/betrouwbare-motor.html

Maar, ... op deze auto had ik ook 5 jaar garantie (Megane met 1,2 TCE) en ik zit nu wel in een positie waar ik me moet afvragen wat ik er mee ben.
Ok, ik kreeg gratis een nieuwe motor wat erg goed is en beter dan zonder die uitgebreide garantie. Maar het blijft wel een ding dat nooit lang zal lopen. Als je de aantallen ziet met hoeveel ze vervangen worden vraag ik me af hoeveel er 100.000 km gaan halen en met hoeveel problemen of kosten.
Als het met zekerheid 50.000 km was dat ik nog kon rijden, zou het nog IETS zijn. De mijne ging stuk bij 36000 km en dat maakt een mens toch onzeker voor de toekomst.
De vervangende motor wordt volgens de dealer anders elektronisch gestuurd. De vorige ook en zo is hij nou net kapot gegaan.

Met of zonder LPG vind ik dat 1 liter blokje een vinnig ding, trekt goed op en je scheurt er in een Clio bv erg lekker mee door de bocht, maar in een Duster is een 1300 met 130 pk al weinig. Ik durf me niet voorstellen wat ik van de 1.0 zou vinden.
Ik vrees dat je de auto dan alleen vooruit krijgt als je constant veel gas geeft en goed doortrekt in de toeren...
met een verbruik dat ergens boven de 8 liter uitkomt op benzine ?

En uiteraard vraag ik me dan af : verbruikt dat ding dan ook geen olie..
of draait hij niet stuk op een kilometerstand van vijf getalletjes ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 15971
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door mechanic »

Heb zo geen idee welke dat dan zouden zijn Maestro, zou uiteraard zomaar kunnen. Bijvoorbeeld destijds de Volvo bifuel modellen werden achteraf ingebouwd, de Chevrolet Spark bifuel eveneens.

Het hele extra systeem langs het oorspronkelijke benzine systeem is uiteraard extra storingsgevoelig.
Dat de brandstof voordelen heeft ben ik zeker mee eens, heb ook wat jaren lpg gereden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GTMart
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 844
Lid geworden op: 25 jan 2013 23:21
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door GTMart »

Durf bijna niet te reageren en de goden te vervloeken maar ik ben erg tevreden met de 1.2 Tce tot nu toe.. laat ik hopen dat dat zo blijft.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6

Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
haelewyn
Lid
Lid
Posts in topic: 9
Berichten: 97
Lid geworden op: 05 jul 2017 00:30
Actief als: particulier

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door haelewyn »

Hoe oud ? Hoeveel km ? Welke rijstijl of gewoonten ?

Zoveel te beter als er goeie bij zitten hoor;
Ik kan niet voor anderen spreken maar zelf hoor ik het graag :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GTMart
lid
lid
Posts in topic: 2
Berichten: 844
Lid geworden op: 25 jan 2013 23:21
Actief als: particulier
Locatie: Heerlen

Re: 1.2 TCE motor vervangen

Bericht door GTMart »

Gekocht in 2018 met 24000 km en heeft inmiddels een km stand van 45000. Auto is een van de laatste GS3 ph3 van 2015.
Heb meerdere auto's dus auto wordt af en toe bereden.
Geheel dealer onderhouden en olie laat ik jaarlijks vervangen door de voorgeschreven olie.

Rijstijl gewoon normaal, hij hoeft zelden te werken.
Als ik er al mee rij is het best een fijne motor, let er wel op dat ik onderin niet teveel belast ivm overbelasten ketting.
Grand Scenic III Ph3 Limited 1.2 Tce
Trafic III L2h1 Luxe Dci145 EU6

Voorheen;
Espace IV PH2 init 3,5V6
Laguna III sedan GT 2.0T
Trafic II Ph2 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph2 2 GT 2.0T
Megane CC Ph1 2.0 dyn
Scenic II Ph1 2.0 dyn
Trafic II Ph1 2.5Dci L1H1
Laguna II Grand Toer Ph1 1.8 Priv

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht