end of live snelladen ZOE ZE?

Plaats reactie

Topic author
zoerijder
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2018 18:44
Actief als: particulier

end of live snelladen ZOE ZE?

Bericht door zoerijder »

Fastned heeft niet altijd een oplaad punt voor een ZOE. Dat gaan er relatief ook niet meer worden over tijd
Dan nu ook Shell met hun oplaad punten die aangeeft dat ze AC beschikbaarheid terug gaan schroeven.

Wat betekend dat voor ons als eigenaren? komt er een adapter die jwe gratis kunnen krijgen? of komt er adapter voor een echte hoofdprijs? (TM Renault)

Of is er niets aan de hand en heb ik me vergist?

Ik hoor graag jullie inzichten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: end of live snelladen ZOE ZE?

Bericht door Riesbak »

CCS is nu de standaard, mij maakt het persoonlijk niet uit. Heb net vanaf maart 8200 kilometer erop zitten, heb ik ooit een Fastned snellader nodig gehad (kan zelf niet laden met CCS, heb ik niet op mijn ZE50), nee nooit. Range is groot genoeg, ben je van Fastned "afhankelijk" begrijp je misschien EV rijden niet. Als je denkt stroom nodig te hebben, ga dan niet ergens heen daar parkeren en daarna stressen over stroom. Nee, rij naar 1 van de heel vele openbare laadpalen en ga daar dan staan.

En misschien om commentaar voor te zijn: mijn vorige Zoe was een Q210 22kW versie, heb er 82.000 kilometer mee gereden en maar heel incidenteel bij Fastned gestaan.

En zoek eens op 22kW opladers bij McDonald vestigingen, zijn er meer als je verwacht.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: end of live snelladen ZOE ZE?

Bericht door ffonz »

Ik weet niet of je een Q210 of Q90 hebt, maar voor de Q90 vind ik de tijdwinst tegen vallen. Ik heb een Q90 en met CanZE meet ik tegenwoordig de laadsessies. In de grafiek (zie bijlage) mijn laatste laadsessie. Wat is het tijdsverschil tussen 43 kW en 22 kW laden?
De bovenste grafiek geeft in wit de laadsnelheid aan en in regenboog kleuren in de onderste grafiek hoe vol de accu is.
Ik heb geladen van 11:41 tot 12:50, van 6kWh tot 35 kWh. 1:09 uur totaal dus. Percentages SoC van de GOM weet ik niet meer precies, maar ik dacht iets van 13 tot 94%. Tot 11:49 is de laadsnelheid constant 37kW. Daarna gaat de snelheid ongeveer lineair van 37 tot 20 kW omlaag. Het 1e sprongetje in de laadgrafiek klopt niet. Mijn telefoon stond toen een paar minuten uit en registreerde daardoor geen metingen. Vanaf ongeveer 12:21 is de laadsnelheid net zo snel als bij een 22 kW laadpaal. Ergens tussen 11:49 en 11:57 is de laadsnelheid langzaam omlaag gegaan. Voor het gemak neem ik even aan dat de laadsnelheid in een rechte lijn afneemt van 37 kW tot 22 kW tussen 11:49 en 12:21. Het oppervlak onder de lijn is het aantal kWh. De eerste 8 minuten is 'vol' vermogen geladen met 37 kW (43 kW haal ik dus nooit met mijn Q90). Het oppervlak is hier een rechthoek in de grafiek. Dus (37 - 22) x 8 / 60 = precies 2 kWh. Het oppervlak van de driehoek onder de schuine lijn omlaag is (37 - 22) / 2 = 7,5 kW in 32 min = precies 4 kWh. (7,5x32/60). Mijn 'winst' tussen snelladen en versneld laden (22kWh) is dus 2+4=6,0 kWh. Op een 22 kWh paal kost me dat 6/20 x 60 = 18 minuten extra laadtijd. Er vanuit gaande dat een laadpaal van 22 kW slechts 20 kW kan leveren. Bij een 22 kW laadpaal had deze laadsessie dus 1:27 uur gekost. Met een paar minuten foutmarge in de berekening zal het dan tussen de 1:25 en 1:29 liggen.

En nu het antwoord op je vraag: Voor mij vergaat de wereld niet als er geen 43kW laders meer zouden zijn. Ik ben nu op vakantie in Frankrijk en geen snellader in de buurt. Ik ben maar wat blij dat ik met 22kW in 1,5 tot 2 uur helemaal vol ben. Eventjes een dorpje of restaurantje bezoeken en ik zit weer vol. Ik moet er niet aan denken dat ik hier een Jaguar I-pace zou hebben. Dan kan ik nog geen 10% per uur laden hier. De dichtstbijzijnde laadpaal is op 20 minuten rijden, dus een nachtje aan de laadpaal laten staan is ook geen optie. En iedere andere EV kan maar 11kW laden waardoor even vol gooien al gauw 4 uur duurt. Na een etentje in een restaurant zit er dan max 50% bij.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Knarf93
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 93
Lid geworden op: 14 nov 2017 22:51
Actief als: particulier

Re: end of live snelladen ZOE ZE?

Bericht door Knarf93 »

Een adapter gaat het sws niet worden, CCS en Chademo is DC en de Zoe laad op AC.

Leuk dat ik nu ook op Leaf fora zit; Muxsan is voor de leaf CCS aan het ontwikkelen en volgens dit bericht komt hij er misschien ook aan voor de ZOE.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 73550/last
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Leaf

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: end of live snelladen ZOE ZE?

Bericht door ffonz »

Gebruiker Hachy van Laadpastop10 heeft een gesprek op Clubhouse met hem gehad. Ik heb van Maarten begrepen dat die CCS voor een oude Zoe zo'n €3k gaat kosten. Vind ik het niet waard voor een auto met een restwaarde van zo'n €10k. Onder de €1000 was ik enthousiast geworden.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
zoerijder
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 2
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2018 18:44
Actief als: particulier

Re: end of live snelladen ZOE ZE?

Bericht door zoerijder »

hatertelijk dank voor de reacties to zo ver. Maar begrijp ik nu dat snel laden voor mijn zoe wel of niet mogelijk gaat blijven zonder 3k e (TM Rrenault) veel te dure add ons?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: end of live snelladen ZOE ZE?

Bericht door Riesbak »

Stel je betaald 3K voor de ombouw, en er gaat wat kapot, ben benieuwd wat Renault gaat doen i.v.m. een eventuele garantie. Heb je wel een snellaad mogelijkheid nodig? Als je met een EV rijd zoals je met een fossiel rijd meestal wel. Ik heb een Zoe gehad met 22kW accu, als ik ergens heen ging parkeerde ik niet zomaar ergens, maar bij een laadpaal, bij klanten, vrienden, bij uit eten gaan etc.

Wat doet iedere auto het meest? Nee, niet rijden, maar stilstaan, en dan kan je prima opladen. Wil je perse snellladen, koop dan een EV met CCS.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht