Ad-blocker gedetecteerd: Onze website wordt mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Overweeg om ons te ondersteunen door uw ad-blocker uit te schakelen op onze website.
Mijn gemiddeld energieverbruik meter ( Zoe Ze50 R135) geeft niet lager aan dan 12,9 Kwh/100km.
Na een reset zakt hij elke keer tot 12,9 Kwh/100km en dan blijft hij daar op staan.
Terwijl het gemiddeld verbruik ongeveer 10 Kwh/100km of soms nog lager is.
Zijn er meer mensen die dit herkennen of haal ik een verbruik wat volgens Renault niet mogelijk is ?
Er is zeker een update voor, de garage had tijdens een update mijn computer "gesloopt", zit nu een nieuwe in met de nodige updates, Zoetje kan nu lager als 12,9 prima laten zien. Over 2 weken krijg ik de update van het energie flow scherm.
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.
ik heb pas 6 weken een Zoe 2020 dus ik weet er nog niet zoveel van, maar hoe kom jij aan een gemiddeld gebruik van 10kw per 100 km ? Heb je dat wel goed, want het lijkt me haast onwaarschijnlijk. Het zou betekeken dat je ruim 500 km haalt met een volle accu......
Mijn boordcomputer staat vaak tussen de 12,9 en 13,5 kw en dan moet ik verschrikkelijk mijn best doen (ik rij wel 80% snelwegkilometers en nooit harder dan 100).
Mogelijk moet ik wel een update hebben, want de actieradius staat bij een volle accu nu steevast tussen de 350 en 380 km terwijl er in het begin 410 km werd aangegeven. Gaandeweg het rijden loopt de actieradius dan wel weer op. Nu na 160 km heb ik bijvoorbeeld nog 242 km over volgens de BC
De energie balkjes (die groene) geven tijdens de ritten ongeveer 10KWH/100KM aan.
Als ik de kilometers bekijk die ik rij tot ik op ga laden dan kom ik zeker in de buurt van de 450km.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat het een sport is om zo min mogelijk energie te verbruiken.
Ik rijd ook veel op de snelweg wat zeer ongunstig is voor een elektrische auto.
Maximaal 90KMH en zoveel mogelijk slipstreamen.
En natuurlijk wat kleine aanpassingen aan de Zoe gedaan.
Ik ga maar eens een afspraak maken bij de dealer om de update te laten uitvoeren.
Knap verbruik dan zeg!
Welk merk en type banden heb je onder de Zoe? En welke aanpassingen doel je op? Ben wel benieuwd. Ik kom tot nu toe niet verder dan 410 Max en dan vind ik dat al behoorlijk! Ik rij dan tussen de 95 en
100 Max op de snelweg met 2,9 bar in de zomerbandjes
Ik heb op mijn Zoe r135 (16") de banden op 3.0 voor en 2,7 achter (dus 0,4 hoger dan standaard).
Michelin primacy 4.
Ik zal binnenkort een nieuw onderwerp starten waar we aanpassingen om het verbruik te beperken maar ook verfraaiingen kunnen delen.
Wat betreft het beperken van het energie verbruik ben ik van mening dat alle beetjes helpen, hoe klein ze ook zijn.
Mijn ervaring met elektrisch rijden zijn dat de lucht/rol weerstand op 1 staat bij de grootste variabele met betrekking op het verbruik.
Op 2 staat de buitentemperatuur.
En op 3 het gewicht.
Ook wordt vaak vergeten dat alle energie die je gebruikt uit het 12 Volt systeem uiteindelijk uit de hoogvoltaccu komt en dus invloed hebben op het verbruik.
Je kunt dus door het instellen van de Zoe best het een en anders doen om het energie verbruik te beperken.
Dat kun je helemaal persoonlijk doen en dingen uitzetten die jij niet belangrijk vind.
Ik heb bijvoorbeeld het automatisch in/uitklappen van de buitenspiegels uitgezet.
De Eco stand staat altijd aan en de Airco staat uit.
De kachel staat op minimaal dus de kachel verwarmt dus ook niet.
Je kunt in je t-shirt in de auto zitten maar je kunt ook een jas aan doen.
Het is maar net wat je zelf wil.
Ook scheelt het als je de auto af en toe in de wax zet. (inclusief de ruiten)
Je houdt de auto makkelijker schoon en (de grote vijand) de luchtweerstand wordt ook lager
Ook schakel ik regelmatig tussen D en B om maar zo min mogelijk de rem te gebruiken.
Ook heb ik alleen de hoogstnodige zaken in auto liggen.
Je kunt bijvoorbeeld best het instructie boekje thuislaten en die flacon ruitensproeiervloeistof hoeft ook niet mee wat mij betreft.
Sommige mensen gebruiken hun auto als opslagruimte.
En tsja, extra gewicht is extra verbruik
Kortom je kunt zelf best het een en ander doen om het verbruik te verminderen.
Waarom schakelen tussen D en B en niet gewoon in B laten?
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________ Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________ De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Omdat hij dan in de basis te hard afremt.
Mensen die achter je rijden worden soms verrast dat je fors afremt zonder dat de remlichten gaan branden (sommige merken hebben dit wel)
Ik laat hem uitrollen in D en als de snelheid bij het stoplicht of rotonde toch nog te hoog is dan zet ik hem in B om genoeg te vertragen om zo min mogelijk te remmen.
In mijn vorige elektrische auto kon ik het recupereren ook helemaal uitschakelen.
Dat werkt nog veel beter.
Dan kon je al heel vroeg het gaspedaal loslaten omdat de auto dan enorm goed uirolt.
Recupereren blijft toch een soort noodgreep om wat energie terug te winnen
En het is tenslotte zo dat energie die je niet te veel verbruikt ook niet hoeft terug te winnen !!!
Al die maatregelen zijn geweldig, maar ik wil gewoon lekker rijden.
Temperatuur op 20 graden, dat is prima voor de accu en voor mij.
Ik ben er niet voor de auto, de auto is er voor mij toch?
In B bij gas los gaat bij mij het remlicht branden bij een bepaalde snelheid.
Als je een stoplicht nadert bijvoorbeeld.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________ Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________ De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Zoef Zoef schreef: ↑04 sep 2021 17:22
Omdat hij dan in de basis te hard afremt.
Mensen die achter je rijden worden soms verrast dat je fors afremt zonder dat de remlichten gaan branden (sommige merken hebben dit wel)
Ik laat hem uitrollen in D en als de snelheid bij het stoplicht of rotonde toch nog te hoog is dan zet ik hem in B om genoeg te vertragen om zo min mogelijk te remmen.
In mijn vorige elektrische auto kon ik het recupereren ook helemaal uitschakelen.
Dat werkt nog veel beter.
Dan kon je al heel vroeg het gaspedaal loslaten omdat de auto dan enorm goed uirolt.
Recupereren blijft toch een soort noodgreep om wat energie terug te winnen
En het is tenslotte zo dat energie die je niet te veel verbruikt ook niet hoeft terug te winnen !!!
De remlichten gaan zeker wel branden, maar dit gebeurt boven een bepaalde remdruk en onder (ik geloof 70km/u). Verder hoef je niet het hele pedaal los te laten he, je kunt ook gewoon het laatste stukje vast houden zodat je zelf kunt bepalen hoe hard hij recupereert.
Gisteren bij de dealer een paar updates laten draaien en inderdaad het gemiddelde verbruik blijft niet meer vaststaan op 12,9 !!!
Ik heb nu ook een akoestische melding bij het openen en sluiten van de auto.
Die had ik voorheen nog niet.
Ook bij het openen? Weet je dat zeker? Je kunt namelijk de akoestische melding bij het sluiten gewoon uitzetten door in het menu de stille functie in te schakelen. Waarschijnlijk heeft je systeem een reset gehad waardoor deze stille functie uitgeschakeld is. Maar als je ook een geluidje bij het openen krijgt, is dat idd nieuw. Welke software versie draait je systeem nu? En heb je ook de eco monitor?
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Vraag: Iemand enig idee wat het (praktijk)gemiddelde brandstofverbruik zou moeten zijn van een captur 1.6 E-tech Full hybrid BJ. 2023.
Ik kom zelf uit op een gemiddelde van 5,8 ltr/100km. Lijkt mij wat veel. Afgaande op de recensies die ik heb...
Renault Grand Scenic BOSE 1.2tce uit 2013 (benzine)
Afgelopen weekend kreeg ik tijdens het rijden op de Autobaan, 3x de melding Risico op Motorschade . Na 5 seconden gaat de melding weer weg. Het was elke keer bij een snelheid van 100km per uur. We...
Afgelopen weekend kreeg ik tijdens het rijden op de Autobaan, 3x de melding Risico op Motorschade . Na 5 seconden gaat de melding weer weg. Het was elke keer bij een snelheid van 100km per uur. We zijn naar huis gereden met 94km per uur (afstand van...
Ik loop tegen het volgende probleem aan.
Auto staat in Comfort stand en de hybridesysteem wisselt steeds netjes af wanneer ik onder de 100km/u rij. Ga ik nou boven de 100km/u dan gaat de auto niet meer in EV stand zelfs niet...
Bij mijn espace 2.0 T is er een irritant zoemend/fluitend geluid. Dit loopt mee met het toerental. Zowel als de versnelling in vrij of in een versnelling.
De garage gaf aan dat het een versleten/kapot lager is van de stuurbekrachtigingspomp. Is er...