Renault zwijgt over chips

Voorpagina / in het nieuws
Forumregels
- Nieuws hoeft niet over Renault alleen te gaan, alles wat interessant is, kan hier geplaatst worden
- Meningen kunnen ver uiteen lopen over sommige (actuele) onderwerpen, speel svp op de bal en niet op de man
- Slechts een linkje plaatsen is niet echt de bedoeling, copy-paste een stuk van de tekst met de bron-link eronder
- Je kan (stukken van) het bericht onder de tags zetten, dan zijn ze alleen voor ingelogde gebruikers leesbaar.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
M.N.
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 jul 2014 14:29
Actief als: particulier

Renault zwijgt over chips

Bericht door M.N. »

Renault Nederland en de diverse dealers laten niéts los over het wereld wijde tekort aan chips en geleiders en wat dit kan betekenen voor de nieuw bestelde auto's.
Zijn er meerdere Renault rijders die hier last van hebben of mee te maken hebben gehad, en wat is er aan gedaan? Was er nog iets te onderhandelen of blééf een stramme houding hierin.
Ben benieuwd naar de reacties.
Trotse eigenaar 17-11-2021, Renault Arkana RS ,autom.,grijs metallic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
M.N.
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 jul 2014 14:29
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door M.N. »

https://automotive-online.nl/management ... lectronics

Toegevoegd in 1 minuut 11 secondes:
Maar daar is niets over bekend bij de diverse dealers die veel beloven.
Trotse eigenaar 17-11-2021, Renault Arkana RS ,autom.,grijs metallic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door Pleiades »

Maar wat is precies het probleem dan? Ik ben wel benieuwd naar je verhaal.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
M.N.
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 jul 2014 14:29
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door M.N. »

Ok. Nieuwe Arkana besteld. Met onderdelen van de Captur. Kon niet anders. Maar ook die onderdelen (halfgeleiders en chips) komen waarschijnlijk laat. Ik heb nog het voorstellen neer gelegd om het contract om te zetten voor een test Arkana, maar dat wil de dealer niet.
Dus als mijn Arkana niet in de tweede week van januari '22 geleverd wordt, ga ik op zoek naar iets anders. Maar had het graag anders gezien.
Trotse eigenaar 17-11-2021, Renault Arkana RS ,autom.,grijs metallic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door Pleiades »

Ik denk dat de Renault dealer ook niet weet precies wat de gevolgen zijn van de chiptekorten. Renault maakt voor het fabriceren van de auto's gebruik van het "just in time" principe. Een voordeel daarvan is dat ze nooit grote voorraden op locatie hoeven op te slaan (kostenbesparing). Nadeel is dat als er wat gebeurt in de gigantisch complexe aanleveringsketens je hele productie op zijn gat kan komen te liggen.

Dus als er ergens een lockdown is, of een tekort aan chips loopt de aanleveringsketen daar vast. In 2011 waren er bijvoorbeeld leveringsproblemen voor verschillende Renaults met metallic lak. De fabriek die halffabricaten maakte voor de metallic lak van Renault stond namelijk in de buurt van Fukushima. Toen lag de productie ook een tijd stil.

Nu hebben we dus te maken met tekort aan halfgeleiders en onvoorspelbare lockdowns. Dat gaat dus geheid mis in de leveringsketens volgens het JIT principe.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
M.N.
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 jul 2014 14:29
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door M.N. »

Dank voor je uitgebreide antwoord. Alle begrip natuurlijk voor de ontstane moeilijkheden. Maar wat mij tegen staat is de slechte transparantie en communicatie. Ik heb duidelijk diverse mogelijkheden aangeboden en gesuggereerd om beide partijen tot elkaar te laten komen. Enige ruime toeschikkelijkheid om mij als klant te compenseren in de aankomende problematiek t.a.v. de te late levering zou Renault alleen maar sieren. Tot nu toe alleen maar een starre houding ontvangen. Helaas resulteert dat alleen maar in een starre houding en frustrerende houding ook mijnerzijds. Tot nu dus een gemiste kans om een trouwe Renault rijders te behouden.
Trotse eigenaar 17-11-2021, Renault Arkana RS ,autom.,grijs metallic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pleiades
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2668
Lid geworden op: 08 jun 2008 19:05
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door Pleiades »

Ik vermoed dat er niet veel financiële ruimte is om klanten te compenseren. De verkopen gaan op zich goed, maar er worden door chiptekorten veel minder nieuwe auto's afgeleverd; dus minder geld verdiend door de dealers. Ik denk dat daar de starre houding wel eens vandaan kan komen.
2000 Renault Laguna 1.6 16v RXI ~ 2010-2012 ~
2006 Renault Mégane RS 225 ~ 2012-2014 ~
2006 Renault Mégane CC 2.0 Exception ~ 2014-2015 ~
2018 Renault Clio Limited TCe90 ~ 2018-2021 ~
2021 Renault Arkana Hybrid R.S. Line ~ 2021-Heden ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
M.N.
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 jul 2014 14:29
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door M.N. »

Ik begrijp je antwoord, en ik wil er financieel niet beter op worden. De starre houding om b.v. de koop ongedaan te maken en een andere Arkana waar alle onderdelen wel op zitten, is toch niet een onmogelijk bedacht.
Daarbij kan dit alleen maar leiden tot verliezers. Geen transparantie naar je klant zal ook niet naar begrip leiden. In mijn geval tot dusver teleurstelt. Denk dat ik een wat grotere klok moet gaan zoeken.
Trotse eigenaar 17-11-2021, Renault Arkana RS ,autom.,grijs metallic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1444
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door larsdijkstra 16v »

Een grotere klok zoeken, wat wil je dan verder bereiken...?
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

maestro12
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door maestro12 »

Je hebt zelf getekend voor een nieuwe auto met onderdelen die je nu eigenlijk niet meer wilt?
Ik geef je weinig kans en de afleveringsdatum zal niet een harde datum zijn maar een verwachte.
En deze problemen spelen niet alleen bij Renault maar in de hele autobranche, als je nu snel een auto wilt hebben moet je tweedehands kopen (waarbij je dan vrede moet hebben met de aanwezige opties en zelf niets kunt kiezen)
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
M.N.
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 jul 2014 14:29
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door M.N. »

Als je echt goed zou kunnen lezen dan zou je kunnen zien dat toen ik de auto kocht, er wel sprake zou zijn van een tekort van chips en halfgeleiders en ik er rekening zou moeten houden met ..... Ook heb ik zelf voorgesteld om dan maar een tweedehands te willen kopen, en dan maar met wat opties minder, maar wel de originele cockpit met groot scherm. Dat alles had je kúnnen lezen, dus ik kan helaas niets met de aangeboden antwoorden, en maakt mijn voorstel alleen maar weerbaarder.
Trotse eigenaar 17-11-2021, Renault Arkana RS ,autom.,grijs metallic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1444
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door larsdijkstra 16v »

Maar je wist van de evt tekorten, wat wil je dan nu bereiken?

En ik en wij kunnen best goed lezen, dus op deze toon hoef je niemand hier aan te spreken
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
M.N.
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 jul 2014 14:29
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door M.N. »

Wat ik wil bereiken; transparantie en openheid van Renault. Niet dat zo'n groot concern zich in stilzwijgen, over de rug van haar klanten, het beste jongetje van de klas blijft spelen. Allereerst gaat het voor de gewone consument niet op een paar euro's maar om serieus geld. Meedenken MET de klant kan dan zorgen voor begrip en geduld. Het liefst zou ik de koop niet meer door laten gaan en een tweedehands Arkana kopen, maar eenzijdig opzeggen zou mij teveel gaan kosten. Ik blijf Renault trouw, omdat het een goed merk is, maar ik begrijp niet dat de frustratie niet begrepen wordt. Contract met de dealer en Renault Nederland verloopt helaas erg stroef en helaas zie ik op geen enkele manier enige medewerking.
En over het lezen ? Misschien ook voorgaande reacties lezen, dit geeft al veel opheldering naar aanleiding van de vraagstelling en voorkomt overbodige vragen.
Trotse eigenaar 17-11-2021, Renault Arkana RS ,autom.,grijs metallic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1444
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door larsdijkstra 16v »

Er worden normale en vriendelijke vragen gesteld, echter je toon is aanmatigend en niet vriendelijk. Je hoeft hier niemand "de les te lezen" op deze manier.
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
M.N.
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 jul 2014 14:29
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door M.N. »

Het zal nooit mijn bedoeling zijn om iemand " de les te lezen ". Probeer een constructieve discussie te voeren en dan is het inlezen van voorgaande reacties wel degelijk van belang.
Ook krijg ik zelf het gevoel dat er een "lange neus" naar me getoond wordt door mij er op te attenderen dat ik zelf getekend heb.
Hierdoor zou het kunnen dat het onvriendelijk en aanmatigend over kan komen. Is dus niet de bedoeling. Heb het beste voor met de mensen die Renault een warm hart toedragen.
Hoop dus verder op een constructieve discussie te voeren over her onderwerp.
Trotse eigenaar 17-11-2021, Renault Arkana RS ,autom.,grijs metallic.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



larsdijkstra 16v
lid
lid
Posts in topic: 4
Berichten: 1444
Lid geworden op: 09 aug 2013 08:12
Actief als: particulier

Re: Renault zwijgt over chips

Bericht door larsdijkstra 16v »

Ok! :D 8)
Laguna lll GT GrandTour 2.0 16v Turbo 2008 + Megane l Cabrio 2.0 16v Aria F4R 2003

Ex: Mégane Hatchback 2.0 16v 1999 F7R, Laguna ll GrandTour 2.0 16v Turbo 2007, 19 16v Cabrio 1993, Renault 19 16v 1991

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in