Laadprobleem Zoe


ipepb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 6
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jan 2016 00:07
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ipepb »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Dank.

Ipe

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Idd houtje, touwtje gedoe. Is in een Tesla beter geregeld, maar alles heeft zijn prijs.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Riesbak
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 417
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:27
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Riesbak »

Geen laadprobleem, maar het Rensult SMS’je blinkt niet echt uit in duidelijkheid:

Afbeelding
Nu MG4 Electric Long Range Luxury, hiervoor: Zoe ZE 50 Life wit nov 2020 voorheen acculease, accu nu gekocht. Hiervoor: Zoe Intense Q210, Blanc Glacier, sept 2015.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gliset
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 3
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:27
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Gliset »

Riesbak schreef:Geen laadprobleem, maar het Rensult SMS’je blinkt niet echt uit in duidelijkheid:

Afbeelding
Beetje prutsen in Excel maakt het duidelijker :wink:

Code: Selecteer alles

T	H	e	t	 	o	p	l	a	d	e	n	 	v	a	n	 	d	e	 	b	a	t	t	e	r	i	j
T	 	v	a	n	 	u	w	 	a	u	t	o	 	i	s	 	0	5	/	0	9	/	2	0	1	8	 
T	1	7	:	1	5	 	g	e	s	t	o	p	t	.		b	a	t	t	e	r	i	j	n	i	v	e
P	a	u	:	 	8	6	 	%		H	e	t	 	R	e	n	a	u	l	t	-	t	e	a	m		
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00 :dance:
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Mastah
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 174
Lid geworden op: 09 feb 2018 11:46
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Mastah »

Ik heb een vraag of meer mensen BCB versie 08B1 hebben en of die laadproblemen ervaren bij laadpalen met 2 stekkers zoals die van EcoTap.

Bij mijn Zoe is laatst de Chameleon-lader (BCB) vervangen omdat deze defect was. En sindsdien bemerk dat als ik aan een laadpaal met 2 stekkers probeer te laden, en er al een andere auto aan dezelfde paal staat te laden (actief, dus niet standby) dat Zoe weigert te starten met laden. Dit mislukt 3 maal totdat de Zoe het opgeeft. Nu heb ik gebeld met Ecotap e.d. om te vragen of ze de startstroom konden verhogen, maar dat heeft tot nu toe geen soelaas geboden, het euvel blijft zich voordoen. Zij konden ook zien dat op zich de Zoe zich netjes beperkt tot het vragen van 9A.

Hebben meer mensen deze zelfde software versie (uitgelezen met CanZE) hetzelfde probleem? En is er evt een software update of downgrade om dit op te lossen? Of zijn er andere oplossingen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



barreman
Lid
Lid
Posts in topic: 3
Berichten: 72
Lid geworden op: 04 mei 2015 10:20
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door barreman »

Wij hebben dat probleem ook af en toe, maar lang niet altijd, en niet consequent ( de ene keer aan de ene paal wel, dan weer niet ).
Ik zal es met de OBD stekker gaan kijken of ik de versie van de BCB eruit kan krijgen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sordone »

Loadbalancing update op Ecotap laadpalen:

Vandaag moest ik wat sneller laden als thuis (1 fase 16A) en reed ik naar de Ecotap paal (3 fase 16A, type Laadzuil Duo Wide met connectoren aan weerszijde) 200 meter verderop. Paal vrij van auto's, laden gestart, alles prima. Totdat ik na 10 minuten thuis een sms kreeg met "het laden is gestopt door een storing" oid. Verdorrie. :oops: :cry2: :x Dus naar de laadpaal. Staat er ineens een zwarte Jaguar EV-400 naast de laadpaal en die was lekker aan het laden. Dus deur open en de Zoe geeft "Controleer laadstation". :naughty: Mijn ervaring weet dan dat de loadbalancing fout zit en de oplossing is om naar een 1 fase laadkabel over te gaan. Maar die heb ik thuis ook dus weer afgekoppeld en thuis verder gaan laden om geen tijd te verliezen.
Het zat me toch niet lekker dat ik als "eerste lader" van de paal afgesmeten werd en dus Allego gebeld.
Hier wist een dame me te vertellen dat dit een bekend probleem was bij Ecotap palen, er veel klachten waren en dat Ecotap een poos naar een oplossing gezocht heeft. Maar dat er nu een software update deze week naar alle Ecotap palen gedaan werd die het probleem met de loadbalancing op zou moeten lossen. :dance: We gaan het afwachten.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



frankh
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jun 2020 21:45
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door frankh »

Dit weekend heb ik in Groningen, in de parkeergarage onder het Forum, waar 10 EVBox 22kW palen staan, geprobeerd te laden met onze Zoe R90 uit 2017 (waar we nu een jaar in rijden). Geen van de 3 palen die we probeerden deed het met de Zoe, terwijl er wel andere auto's stonden te laden. Herkent iemand dat probleem? Ligt dat aan de Zoe, of aan de EVBox laders?
ZOE R90 2017

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

EVbox en ZOE. ZOE is kieskeurig, EVbox eigenwijs. Met een software update doen de meeste EVboxen het wel. Moeten ze wel ge-update worden. EV box weet van dit fenomeen, maar rolt die update niet over al hun laders uit. Overigens een dingetje dat een aantal jaren geleden speelde, dat het nog niet goed is, is wel “apart”. Ik rijd EV-boxen zoveel mogenlijk voorbij
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sordone »

De firmware in je Zoe moet ook recent zijn om een zogenaamde ramp-up die de EV box doet correct te laten verlopen. Als je de update hebt (ik heb hem dus laat je ZE dealer dit checken) dan merk je dat de Zoe drie keer gaat proberen om te laden. Ik weet niet of de load balancing goed gaat op de EV boxen. Ik gebruik een 1 fase kabel dan maar niet iedereen heeft die luxe. EV boxen vermijden is ook een goede strategie.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ffonz »

Zijn er mensen die mijn probleem herkennen en misschien weten wat er aan mijn Zoe Q90 mankeert?
Ik zit op dit moment in Frankrijk. Vorige week nog zonder problemen 22kW geladen in een dorpje. Afgelopen woensdag in een ander dorpje proberen te laden en bij het communiceren sloeg de laadpaal helemaal dood (22kW laadpaal van SIEEEN in Luzy). Wsl automaat ('stop') doorgeslagen. Helpdesk gebeld, die konden hem niet resetten. Gisteren in ander stadje andere laadpaal model, zelfde probleem, weer dood. Terwijl ik 8 dagen ervoor bij deze paal probleemloos had geladen. De laadpaal ernaast ook doorgeslagen en mijn kabel zat muurvast aan de paal. Ik via de Mairie monteur erbij gehaald en die zette iedere keer de spanning er weer op. Na nog een paar pogingen maar naar de Renault dealer gegaan. Daar op een laadpaal aangesloten, hier sloeg de stop niet door maar wel een rode neus. Omdat deze dealer pas over 6 dagen ernaar kon kijken ben ik naar een andere dealer gereden 20km verder. Ook daar een rode neus en met de granny cable ook. Die dealer kan er maandag naar kijken.

Het vertrouwen in de Zoe heeft een behoorlijke deuk opgelopen. Ik snap niet hoe de Zoe zomaar zo'n groot probleem kan krijgen. Heeft iemand een idee wat het kan zijn en hoe vaak komt dit voor? Ik heb de Zoe bijna 3 jaar en dit nog niet eerder meegemaakt.

Excuses voor als het antwoord hierop al hiervoor genoemd is, maar mijn internet is hier zo slecht dat ik de 33 pagina's hiervoor niet gelezen heb.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Helaas, geen idee. Fijne Renault Dealers daar.

Kun je nog amperages instellen op je granny-lader
Is er nog een snellader (met kabel eraan) in de buurt (let op je bereik)
Andere laadkabel (hoewel je de granny-lader al gebruikt hebt)
Aansluitplug voorin je ZOE zuiver en heel

Hoop dat @Zoe2goe meeleest, die heeft meer technische achtergrond (prive bericht, wellicht)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Te veel eer.

Klink als een "echte" fout. Overigens kan elke auto een probleem krijgen en het is ALTIJD "zomaar", of nee, altijd op het meest ongelegen moment. Anyway, aan die relativering heb je niks.

Ik vermoed een defect in de filter unit, vast-"gelast" één-fase relais. Als ze het onderdeel kunnen krijgen een relatief simpele vervanging. Aangenomen dat je een huuraccu hebt zou ik Renault Nederland bellen voor hulp.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ffonz »

Ok, jullie vermoeden dus wel de hardware. Ik had gehoopt dat jullie zouden zeggen: "Oh dat komt zo vaak voor. Accu los, even dit knopje indrukken, schop tegen het linker achterwiel en rijden maar..." :lol: Maar helaas. Ook geen software fout dus...

Ja, 2e Renault dealer gebruikte hun eigen kabel, dus daar ligt het niet aan. Een vastgesmolten relais. Komt dat vaker voor? Hopelijk hebben ze die op voorraad en kunnen we met onze eigen auto terug naar huis. Moet er niet aan denken om met een vervangende ICE auto naar huis te moeten. Al dat gedoe met dat schakelen hier in de bergen en die toeren: ene moment te hoge toeren en schakel je op, kom je niet meer vooruit vanwege te lage toeren. Achterhaalde techniek. En mijn vriendin maar kolen scheppen om de druk op de ketel te houden. :lol: Voor mij nooit meer terug!

Edit: oh ja, goede tip over die huuraccu. Als ze moeilijk doen over de rekening, dan zal ik Renault Nederland bellen.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Sowieso Renault NL bellen voor hulp tbv voorspoedig herstel.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

ffonz schreef: 14 aug 2021 22:42 Een vastgesmolten relais. Komt dat vaker voor?
Wat heet vaker? Het is voorgekomen en is bij mijn beste weten altijd veroorzaakt door een ernstig verkeerd geïnstalleerde laadpaal in combinatie met software in de auto die die conditie niet herkende. Ik heb begrepen dat dat in de meer recente software (we praten over sinds een jaar of 3, 4 oud) is meegenomen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ffonz »

Mijn Zoe is 2 weken geleden eindelijk gerepareerd! 7 weken zonder auto rondgefietst. 🙁 Het repatriëren van de auto naar Nederland heeft 4,5 weken geduurd en toen duurde de reparatie nog ruim 2 weken. Er bleek een 'filter' kapot te zijn. Kortsluiting maakte die op 1 fase. Ik neem aan dat dat een soort van R-C schakeling is om bij het omvormen van AC naar DC de rimpel van de spanning af te krijgen en een mooie gelijkspanning te krijgen. Maar verbeter me als ik het verkeerd heb! Zijn er mensen waarbij ook dit filter kapot is gegaan? Gelukkig zelfs na 4 jaar door Renault onder garantie gerepareerd: een geintje van bijna € 1400!

Achteraf had ik misschien nog gewoon ermee kunnen blijven rijden: 67% kans dat het filter op de enkele fase laden niet kapot was. Dan had ik wel 1-fase laadpalen moeten opzoeken of met de granny-cable moeten laden. Liever dat dan 7 weken zonder auto. 🙁
En thuis had het ook veel sneller gekund: ik had een afspraak bij de dealer kunnen maken en ondertussen gewoon korte ritjes kunnen maken zolang de accu nog niet leeg was. Nu heeft de auto ook nog een halve week stil gestaan zonder dat er naar gekeken was. Als de Zoe in Nederland kapot was gegaan, had de auto dus in 1,5 week gerepareerd kunnen zijn.

Kortom ik heb echt pech gehad...
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Zie voor plaatjes

https://canze.fisch.lu/still-more-bcb-pictures/

https://canze.fisch.lu/more-bcb-and-filter-pictures/

En voor uitleg

https://canze.fisch.lu/only-single-phas ... g-failing/

Het relais voor enkelfasig laden was in dat geval defect, maar er zijn ook gevallen bekend dat het door vonkvorming is vastgelast. Dan krijg je dus een mooie knal als je op 3 fasen aansluit. Lijkt alsof dat bij jou is gebeurd.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 42
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GertjanVB »

Heb ik ook gehad. Jouw oorzaak vaststelling en reparatie ging sneller. Wel alles onder garantie vervangen. Ik kon wel over 3 fase laden, 1 fase lukte niet (thuis en Q-park Lolo’s)
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ffonz
Lid
Lid
Posts in topic: 8
Berichten: 84
Lid geworden op: 13 dec 2018 16:48
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door ffonz »

Bedankt voor jullie info. Ik kan wel zeggen dat ik 1x een vonkoverslag heb gehoord, maar dat was pas bij de 4e poging. Toen liep ik met de laadpaal monteur te rommelen. Hij iedere keer de automaat van de laadpaal weer aanzetten en ik de auto aansluiten. Op dat moment dacht ik dat door al dat gerommel de status van de laadpaal of de Zoe niet meer klopte en er daarom al spanning op de stekker stond. Maar zou dus best een kapot relais geweest kunnen zijn.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 10
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Sordone »

Bij ons is de interne lader ook in 2017 vervangen toen deze in Italië kapot ging. Wij konden toen helemaal niet meer laden. :naughty: Is ook onder garantie vervangen. :clap:
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Als de paal er uit vloog nog voordat je ging laden (dus bij het insteken van de stekker), en het gebeurde NIET bij een 1 fase paal, was inderdaad het 1 fase relais vastgelast. Oorzaak beschreef ik eerder hier (15 aug)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Hallo, We hebben sinds 3 dagen een 2de hands Zoë in bezit. Het is een Zoë Q90 uit 2017. Tevens hebben we ook een Hyundai Kona en een Zappi V2 laadpaal. De Laadpaal is aangesloten op een 3 fase groep B25 achter een aardlek schakelaar. De hoofdaansluiting is de standaard 3x25A. De Auto wordt opgeladen met een MyEnergi 10m 32A max laadkabel.

De Zappi is ingesteld op een maximale belasting van 3x24A. Met behulp van CT ringen wordt het totale stroomverbruik gemeten bij de hoofdschakelaar. Als deze meer wordt dan de 24A op één of meerdere fasen dan schakelt de Zappi terug om deze grens niet te overschrijden.

Voor de Kona werkt dat prima. Echter met de Zoë slaat na enige tijd de groep eruit van de laadpaal zelf. In de stroomdiagrammen van de Zappi kan ik zien dat de Zoë enige tijd opgeladen heeft (tussen de 30 - 90 minuten) en aan het terugschakelen is in verbruik. Zonder dat er veel vraag is in de woning, springt de groep eruit. Bij inspectie zijn de Zappi, de kabel en de aansluitingen niet warm. Voelen koel aan.

De zoë laadt met een maximaal vermogen van rond de 11KW.

Naar mijn mening ziet alles er redelijk goed uit, maar ben ik bang dat er ergens kortsluiting ontstaat. Met name in de Zoë. Kan dat kloppen of is er nog iets anders waar ik naar zou moeten kijken?

p.s. Het heeft niet geregend of iets anders waardoor de aansluiting nat zou zijn geworden. Tevens heeft de garage de auto opgeladen via de standaard 220V Granny kabel. Voor ons niet echt een optie aangezien we ook nog een Kona moeten opladen.

Hoor graag jullie gedachten hierover.

EDITED: Enkele afbeeldingen over het stroomverbruik. Blauw is laadpaal verbruik, roze is huis (overig) verbruik
https://drive.google.com/file/d/1pogywl ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1y5RFtr ... sp=sharing

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Een tekeningetje helpt, ook wat voor aardlek (schakelaar of automaat), en wat er precies uitvalt, het is me niet helemaal helder of dat de aardlek voor de Zappi is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Ik zal kijken of ik een tekeningetje kan maken vanavond.


Schematisch:

=> AANVOER LEVERANCIER => 3x25a hoofdzekering => CT ring per fase => hoofdschakelaar => Aardlek schakelaar =>B25a krachtgroep => ZappiV2 met eigen fysieke zekering (waarde onbekend)


De B25a krachtgroep die gaat plat na verloop van tijd bij het laden van de Zoë (dus niet de aardlek schakelaar en ook niet de hoofdzekering)

De Zappi V2 kan je softwarematig maximaliseren welke stroom er maximaal afgenomen mag worden bij de CT ringen. Dit stond eerst op 24a, later aangepast naar 22a. Dit houdt in dat als er meer dan deze waarde aan stroom wordt gemeten bij de CT ringen, de Zappi automatisch afschakelt om te zorgen dat de totale stroom afname onder de aangegeven waarde blijft. (in het laatste geval dus onder de 22a per fase) Dit is dus de gecombineerde belasting van het stroomverbruik per fase van de Zappi + totale stroom verbruik elders in het huis per fase.

p.s. De B25a krachtgroep is uiteraard alleen voor de Zappi laadpaal, geen andere aansluitingen.
p.p.s. Na de hoofdschakelaar bevinden zich meerdere aardlek schakelaars en meerdere B16a enkel fase groepen voor het huis. Er is nog 1 andere krachtgroep voor de zonnepanelen. Dat is een 3 fase aardlekautomaat (dus aardlek op de groep zelf)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Hmmm, conclusie kan dus eigenlijk niet anders zijn dan dat OF de Zappi auto toch echt meer toelaat dan 25A (gemakkelijk te controleren met CanZE), of dat de B25a defect is.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Dat zou kunnen uiteraard. Echter de Zoë is niet boven de 15KW gekomen met laden (3*230v*24a = 16,56KW max wat de Zappi zou mogen toelaten) dus dat zou binnen de marges vallen.

Tevens is de groep eruit geslagen wanneer er geen piek te zien is in de stroom belasting. We hebben ook nog een Toon thermostaat waarop we het energie verbruik kunnen zien. Zelfde grafiek als die in mijn vorige post.

We hebben ook nog een Hyundai Kona 2018 Electric. Geen enkel probleem gehad met de Zappi laadpaal (is wel enkel fase charger in de auto, maar die gaat continue tot max belasting van 24a op een enkele fase in totaal verbruik. Dus laden + stroomgebruik in huis)

We gaan nog een ander laadkabel testen en een openbare 3fase laadpaal. Kijken of de zekering daar wel heel blijft.

Toegevoegd in 2 minuten 32 secondes:
@Zoë2Goë, bedankt voor je reacties overigens. Als ik wat meer weet laat ik het hier ook even weten.

P.s. ik ben er ook achter gekomen dat een blauw/rood knipperend Z.E. logo kan inhouden dat je de 230v thuislader in een stopcontact moet stoppen met randaarde. Zonder doet ie niet en krijg je de blauw/rood knipperend logo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Nou het wordt er niet beter op. Omdat we de laadpaal niet kunnen gebruiken heb ik de meegeleverde thuislader op een regulier stopcontact aangesloten. Vanochtend lag de groep en de aardlek van dat stopcontact eruit.

De Kona hebben we de eerste weken op hetzelfde stopcontact opgeladen voordat we de laadpaal hadden, geen enkele probleem.

Ik kan niet anders concluderen dat het de Zoë is die problemen geeft.

Wat wel opvalt is dat het eerste laden wel goed gaat. Gisteren is het laden rond 19:00hr gestart en vanochtend rond 06:00 lag alles eruit. Zoë waas toen op 60% lading (ik vertrek om 05:30 van huis en had even gekeken hoe ver het opladen als was, toen werkte het nog) Om 06:00hr kwam ik op mijn werk en belde mijn vrouw dat ze in het donker zaten.

Voor de technische details:
Aangezien we een geaard stopcontact moesten gebruiken, kon ik niet anders dan een verlengsnoer gebruiken:
3x1,5mm2 met randaarde
Volledig van de haspel gehaald
Maximale belasting afgerold 3000W
Thermische beveiliging

Lader is 10a (230V*10a = 2300W) Daarmee zou dat geen problemen opleveren. Om 23:00hr heb ik de laadkabel nog gecheckt toen ik ging slapen. Alles was prima en zeker niet warm o.i.d.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Korte update:

We zijn nog bezig met het onderzoek naar de oorzaak. Ondertussen ontdekt dat er veel problemen zijn met het Zoë laden ivm:

- te lage start spanning
- te hoge aardingsweerstand

In beide gevallen gaat de Zoë überhaupt niet starten met het laadproces. Daar heb ik geen last van, de Zoë start wel met laden echter na verloop van tijd vliegt de groep eruit.

Tevens is de auto goed opgeladen op een openbare laadpaal en bij de Garage waar we de auto gekocht hebben. Zowel op de 10a 220v (2,3KW) lader als 3-fase 16a (11KW)

Tevens tot de ontdekking gekomen dat de B25 groep waar de laadpaal achter zit voorzien is van een aardlekautomaat (30mA) Dit knopje is zo klein dat ik het niet had gezien. Daarmee is eigenlijk momenteel de conclusie dat het in de aarding moet zitten en dat zowel bij de Zappi v2 laadpaal (Z.E. ready) als bij het regulier 16a 220v stopcontact met de granny lader de aardlek beveiliging eruit is gesprongen.

Vanavond zal een electriciën de aardingsweerstand meten, maar hij had al gekeken en we hebben een TN installatie, daarbij zit de aarding gekoppeld aan de aarde van de leverancier (dit levert volgens de electriciën de beste aarding op) Hij verwacht dan ook geen problemen met de aardingsweerstand, maar goed dat horen we vanavond (zelf had ik al 0,8 - 1,0 ohm gemeten, dat is prima)

De eerder twee genoemde punten schijnen met een Zoë firmware update te kunnen worden verholpen, waardoor laden op meerdere typen laadpalen mogelijk is geworden. De vraag is echter waarom bij mij na verloop van tijd de aardlek eruit vliegt en of dit ook met de update kan worden verholpen. Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen en wat ik daar aan kan doen?

p.s. De Zappi configuratie met Zappi Bennelux besproken en dat ziet er allemaal prima uit. CT ringen werken ook prima.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 135
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door zoe2goe »

Nitpick: Dat heet een T-N-CS installatie. Alle moderne installaties zitten zo in elkaar. Maar of het op een boerderij in het buitengebied ook zo zit? Niet altijd!

Firmware kan schelen, misschien een wat betere golfvorm waardoor er minder lekstroom door de parasitische capacitieve koppeling in de motor stroomt (sorry voor het jargon), maar ik denk eigenlijk dat dit wordt verward met de wat hoger toegestane aardweerstand in de latere firmware, en dat heeft niks te maken met het probleem wat je hebt. Het kan in ieder geval geen kwaad.

Andere mogelijkheden die ik zo even zie
- die aardlek is gewoon niet goed. Met je knopje meet je alleen als hij te ONgevoelig is, niet TE gevoelig. De ZOE heeft vrij forse lekstromen in de hogere frequenties, en een aardlekschakelaar die niet helemaal op spec is kan dat oppakken. Ik zou die gewoon eens vervangen, liefst door een ander model

- Te veel onbalans in de fases. Niet erg waarschijnlijk

- Een resonantie met de voedende transformator. ZEER onwaarschijnlijk

Firmware, gemeten aardweerstand en fase-spanningen kun je opvragen met CanZE (Shameless Self Plug)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Dank je voor je reactie. Ik heb Zappi weer gebeld en zij geven aan dat er meerdere aardingscontroles plaatsvinden voordat er een laadsessie start. Tevens is de Zappi intern beveiligd met een 30ma aardlek.

Aangezien de groep in de meterkast eruit springt en niet de aardlek in de Zappi zelf, is het advies om de aardlek automaat weg te laten. Gewoon een groep B25a schakelaar te plaatsen.

De Electriciën die vanavond langskomt om te meten gaf ook aan dat het mogelijk is om een 300ma aardlek schakelaar nog naast de krachtgroep te zetten. Of dat conform de NEN normering is kijkt hij nog even na.

Toegevoegd in 20 minuten 36 secondes:
Interessant artikel:
https://satero.nl/welke-aardlekschakela ... en-waarom/

Wij hebben een TN installatie en de Zappi heeft aardlek detectie op AC en DC. In principe dus geen extra aardlek nodig lijkt het.

https://myenergi.nl/wp-content/uploads/ ... ssed-2.pdf

https://drive.google.com/file/d/1-SCQ8K ... sp=sharing

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

De meterkast is doorgemeten. Aardse weerstand is 0,12ohm en de aardlek is getest op 21,8ma.

Volgende de electriciën allemaal prima waarden. Alle groepen zijn conform de NEN aangesloten.

Nu wordt het lastig. De Zoë ligt aan de 3-fase lader momenteel. Vermogen teruggeschroefd naar 16a max. Kijken hoe lang het goed gaat.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 9
Berichten: 1418
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Pepone »

34 pagina's hier over dit onderwerp, en de meeste over jou type Zoe.
Heb je ze "effe" doorgelezen? :wink:

De Zappi komt 54 keer voor op het forum trouwens, zal niet altijd zijn omdat hij zo fijn werkt in combinatie met een Zoe.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

@Pepone, enigszins ook de reden waarom ik hier terecht ben gekomen.

Het probleem van de aardlekschakelaar die eruit springt, ligt toch echt aan onze Zoë. Door de manier waarop het laadproces van de Zoë is er een grotere kans op lekstromen vanuit de Zoë.

Wellicht dat dit allemaal binnen de fabrieks toleranties valt, maar als ik de Granny lader pak, vliegt de aardlek eruit van de groep waarop deze is aangesloten. Het probleem verhuist mee met de Zoë.

Thuis heb ik dus een 30ma aardlekschakelaar of automaat (ligt aan welke groep de Zoë zit) Waarschijnlijk hebben de garage houder en de openbare laadpalen een hogere tolerantie. Geen idee. Maar tot nu toe is het bij ons 9 van de 10 keer raak met de Zoë. Zonder Zoë nooit problemen gehad.

De Kona die we ook hebben kan ik prima aan de laadpaal of Granny lader opladen, geen enkel issue. Hopelijk kan de Renault dealer mij verder helpen vrijdag, anders ben ik bang dat het een 'ongelukkig samenspel van omstandigheden' is. Maar daar laadt ik mijn auto niet mee op.

Toegevoegd in 1 minuut :
P.s. eeuuhhj ja ik heb veel van de posts gelezen overigens.... De meesten gingen over het disco probleem, die heb ik niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 9
Berichten: 1418
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door Pepone »

Zo heb ik het probleem alleen bij één paal in Amstelveen waar onze dochter woont.
Daar wil de Zoë nooit in één keer volladen, moet ik wel 4 keer opnieuw starten.

Verder nooit ergens last. Ik denk dat het aan de paal ligt, maar volgens Allego is alles in orde.
Het blijft vreemd.


Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



GRAPHX
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 11
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 mar 2022 07:26
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door GRAPHX »

Ik las onder andere het volgende artikel:
https://www.oosterberg.nl/aardlektype-b ... 0gebruiken.

Tevens ook op andere sites wordt aangegeven aardlek Type B te gebruiken voor laadpalen.

Nu hebben we een:

Hager ADM425G - B25 Aardlekautomaat 4 Polig (30mA)
ADM425G Hager - B25 Aardlek automaat 4 Polig - Haco 25 Ampère / B-karakteristiek. 6 kA, 30 mA & klasse A

Als krachtgroep. Deze heeft dus een klasse A aardlek van 30mA. Zou het schelen als ik een 30mA Type B Aardlekautomaat er in zet? (Uiteraard B25)

Toegevoegd in 24 minuten 13 secondes:
Jammer altijd dat je dergelijke artikelen niet eerder vindt:
https://www.laadkabeldiscounter.nl/serv ... chakelaar/

Ik schat ik dat de Aardlekautomaat met een type A aardlek beveiliging de boosdoener is. Blijkbaar is er ook geen 3-fase aardlek automaat met een aardlek detectie type B. Zal een losse aardlekschakelaar type B worden met een installatie groep B25a.

Hopelijk lossen we het daarmee op.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in