ik ben nieuw op het forum, mijn naam is Ernst en ik heb sinds juli dit jaar een Renault Megane 1 ph2 1.6 16v cabriolet van 2000, km-stand 203xxx. Heel blij mee, en hij rijdt erg lekker met dakje open, daar heb ik hem ook voor natuurlijk.
Maar helaas heb ik een probleem met de Megane. Hieronder volgt een heel verhaal over het probleem en wat ik al heb gedaan om het te verhelpen maar helaas tot nu toe zonder resultaat.
Wat gebeurt er?
Auto rijdt perfect (start koud ook goed), tot de motor goed op bedrijfstemperatuur is, zeg een km of 20-30, dan valt de auto uit onder het rijden. Hij gaat dan heel hard 'bokken', als ik dan de koppeling intrap wisselen soms de toeren even, dan is hij even de kluts kwijt (750 - dan 1300- dan weer 750, dan weer iets hoger) en uiteindelijk valt hij uit. Ik kan dan meestal niet direct starten (soms ook wel), zowel met sleutel (startmotor blijft dan doordraaien), als door koppeling op te laten komen. In dat laatste geval bokt hij verder maar slaat vaak niet aan, soms ook wel. Zo niet even wachten, zeg 20-30 seconden (soms ook korter) dan doet hij het weer (kan met koppeling of met sleutel), en dan rijdt hij alsof er niets gebeurt is. Dat kan dan weer een willekeurig aantal minuten goed gaan, maar als hij warm is blijft dit terugkomen.
Ik heb het ook gehad als ik hem met draaiende motor (warm) bij huis heb geparkeerd. Als het probleem dan voorkomt 'zaagt' hij even, toeren gaan even omhoog naar zeg 1300, dan weer netjes terug naar 750, dat doet hij een paar keer (soms 1, soms wel 8 keer), en dan slaat hij af. Lijkt mij dat dat hetzelfde probleem is. Motor lijkt voor zover ik kan horen wel netjes op 4 poten te blijven lopen de hele tijd. Bobines zijn een zwak punt bij deze auto dat weet ik, maar vermoed dat die in dit geval nog goed zijn.
Wat heb ik al geprobeerd
Nu heb ik hier en op het forum van de Renault Megane club al behoorlijk wat gelezen over wat dit allemaal kan zijn. Auto heeft afgelopen 3 jaar heel veel stil gestaan, al met al maar zo'n 500km gereden die tijd. Liep volgens mij ook best wat achter in zijn onderhoud, dus ik vond het niet zo gek dat er wellicht wat mee was. Ik heb de volgende dingen gedaan omdat ik ze een beetje verdacht / op de verschillende fora vond:
- Stappenmotor vervangen (ik had ook het probleem dat de auto uitviel bij stoppen bij bv een stoplicht, dat lijkt verholpen, schoonmaken hielp niet).
BDP sensor vervangen (heeft de blauwe stekker, oude exemplaar ook al, soldeerverbindingen lijken netjes)
MAP sensor vervangen
Koelwatertemperatuursensor vervangen
Motor uitgelezen op foutcodes met ELM327 en Carbit app; geen foutcodes gevonden (kan ook aan de gebruikte reader/app liggen realiseer ik me)
Gasklephuis schoongemaakt, was niet heel vies
Vacuümslangen die ik kon zien lijken allemaal goed en niet ingescheurd/ingedroogd
Verder is gedaan, ongerelateerd aan dit probleem (heb het idee dat de auto best wel wat achter liep qua onderhoud):
Distributie (+rollen en waterpomp) vervangen door Bosch carservice bij mij in de buurt
Olie + filter
luchtfilter
bougies
benzinefilter
Verder geprobeerd
Langzamerhand heb ik geen ideeën meer eigenlijk. Ik ben vanavond maar begonnen met massapunten van de motor bekijken, rechtsvoor (dus als je voor de auto staat linksvoor) bij de bumper was de bout flink verroest, maar zag er niet heel schokkend uit. Toch goed schoongemaakt. Massapunten bij de achterlichten lijken keurig, zal ze morgen met de contactspray behandelen maar vermoed daar niks geks. Alle stekkers onder de kap los gemaakt, ingespoten met contactspray en weer vast gezet, zagen er eigenlijk allemaal niet heel erg slecht uit.
Zekeringen in de auto gecheckt; allemaal OK, in de kast links voor (dus als je voor de auto staat rechts) onder de motorkap lijkt het allemaal netjes, zekeringenkast naast de accu zie ik wel behoorlijk wat blauwige oxidatie op de zekeringen zitten maar ik krijg ze er niet goed uit, ik ben bang dat ik de boel sloop als ik meer kracht zet (is hier een handigheidje voor oid?). Ik heb er nu contactspray op gespoten en de boel heen en weer bewogen, hopende dat dit wellicht iets aan oxidatie zou verwijderen.
Ik verwacht verder dat de katalysator kapot is, die rammelt vreselijk bij bepaalde uitlaatgasdruk. Valt me ook op dat de LTFT erg hoog is (25%), die verandert ook geheel niet, zelfs geen tiende procent.
En toen waren de ideeën een beetje op
Ik kan de inlaatluchttemperatuursensor nog vervangen, maar waardes die deze afgeeft lijken me wel plausibel. Wellicht een domme toevoeging maar geen storingslampjes op dashboard. Overigens zelfs niet toen ik de stekker van de lambda los trok, ik betwijfel nu dus zelfs of dat lampje wel werkt.
Als bijlage nog een readout van de sensoren waar ik signaal van kan aflezen, wellicht heeft iemand er iets aan. de 1e lambda is hier weer aangesloten overigens om het pendelen te zien. Ik ga de auto binnenkort langs de garage brengen om hem in ieder geval uit te laten lezen (Bosch carservice), wellicht dat ik hier iets verder mee kom.
Ik ben heel benieuwd of iemand nog ideeën heeft om me in de juiste richting te helpen, alle bijdragen worden erg gewaardeerd, bedankt!