Vervangen accu Zoe onder 75%

Plaats reactie

Topic author
spacefreek
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 apr 2021 19:46
Actief als: particulier

Vervangen accu Zoe onder 75%

Bericht door spacefreek »

Hallo Zoe-rijders,

Ik heb vandaag een aankoopkeuring laten doen voor een Renault Zoe met accuhuur (Q210, 2013) bij een erkende Renault dealer (overigens geen 'gecertificeerde Renault Z.E. dealer' :think:). Bij de aankoopkeuring kwam o.a. naar voren dat de accu inmiddels 76% van de originele capaciteit heeft (met 77k op de teller).

An sich lijkt dit percentage misschien wel mooi, aangezien de voorwaarden van de accuhuur duidelijk stelt dat 75% capaciteit gegarandeerd wordt (60% indien ouder dan 10 jaar).

Om duidelijkheid te krijgen heb ik wat gebeld met verschillende gecertificeerde Renault Z.E. dealers hoe ze om zouden gaan met deze accu indien die bijvoorbeeld komende jaar onder de 75% originele capaciteit valt. De reacties varieerden van "dan wordt 'ie direct aangemeld voor vervanging" tot "we gaan dan onderzoeken of dat te verwijten is aan u, hoe u bijvoorbeeld laadt, of rijdt, etc." (ik heb de auto nog niet eens gekocht, historie uitpluizen?) tot zelfs "waarom denk u dat u daar recht op heb" --> "Nou, ik betaal dan toch accuhuur, en dat staat in de voorwaarden?" --> "Ja, en? Garantie is niet levenslang hoor" :shock:

Enfin, ik weet dus niet wat wijsheid is. Moet ik deze Zoe hebben omdat ik binnenkort een nieuwe accu mag verwachten, of juist laten staan?

De voorwaarden van de accu-huur zijn gewoon echt niet te vinden online (bij Renault, noch RFS), alleen via Google kom ik ergens op een pdf uit (
Algemene_Voorwaarden_Batterijhuur_Renault_Z.E._-_januari_2020.pdf
) op cdn.group.renault o.i.d.
Echter, geen idee of dit verouderd is, en ook voor particulieren relevant is? Heeft iemand misschien een kopie van de accu-huur voorwaarden? Of kan die maken?

In de gevonden online versie zie ik overigens staan:
U verklaart het onderhoudsprogramma van het betreffende elektrische voertuig waarin de batterij is aangebracht te respecteren en zelf niets aan de batterij te doen en geen onderhoudswerkzaamheden te laten uitvoeren door een niet-erkende Renault Z.E. Dealer.
Hoe moet ik dit nou weer interpreteren? Gaat dit om werk aan de accu? Of zodra er ergens anders een keer een remblok of band is vervangen, vervalt dan alle rechten? En de huur dan?

Enfin, zijn er gevallen bekend van een daadwerkelijke accu-wissel vanwege een percentage <75%? Hoe is dit gegaan? Gezeur/soepel? Iemand ervaring? Ik ben reuze benieuwd!

Bedankt alvast!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 585
Lid geworden op: 11 jan 2015 12:22
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Vervangen accu Zoe onder 75%

Bericht door Sordone »

Hi. Met 95% zekerheid heeft deze Zoe geen zgn BMS update gehad en wordt de SoH verkeerd berekend door de software. Een echte Renault ZE dealer kan dit fixen voor nop en de firmware onderzoeken. Er zijn meerdere links op het forum hiervoor.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 sinds December 2014. KM > 185k (Soh 90%). Frank & Anja. +Zero SR/S (8-2020)
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
spacefreek
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 apr 2021 19:46
Actief als: particulier

Re: Vervangen accu Zoe onder 75%

Bericht door spacefreek »

Goede tip! Inmiddels gevonden op het forum. Ik zag dat de laatste SoH registratie van Dec. 2017 was, dus het zou ook goed kunnen dat er updates missen. Bedankt!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Vervangen accu Zoe onder 75%

Bericht door zoe2goe »

En over niet levenslange garantie van een huuraccu: je weet in ieder geval weer bij welke dealer je NIET moet zijn. Pffffff, ze gaan er niet eens over, de batterij is eigendom van RCI.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Marlijneu
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2022 11:23
Actief als: particulier

Re: Vervangen accu Zoe onder 75%

Bericht door Marlijneu »

Hallo,

Ik zit nu in dezelfde situatie en vroeg mij af hoe het nu verder is gegaan met de accu. Is de accu vervangen, of heb je de Zoe zo aan een dealer weten te verkopen?
Ik heb nu net een nieuwe Zoe uit 2020 en de oude uit 2013 wil ik verkopen. Deze rijdt nu nog maar 80 km ipv 120 km in 2020. Echter weet ik niet of het verstandiger is om eerst de accu te laten vervangen en dan de auto te verkopen.

Alle tips en informatie zijn welkom!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Vervangen accu Zoe onder 75%

Bericht door zoe2goe »

Stap 1: SOH en LBC firmware controleren met CanZE. Onder de 75% / lager dan versie 0854? Naar de dealer (2a). Daarboven ook (2b)
Stap 2a: De dealer zal de firmware updaten en resetten, maar vraag om een rapport van de SOH vóór de reset. Sta er op dat dit gratis gebeurt.
Stap 2b: Vraag de dealer zal de firmware updaten en resetten, maar vraag om een rapport van de SOH vóór de reset. Het maar is de vraag of hij zijn kosten vergoed krijgt, dus een rekening is mogelijk
Stap 3: De SOH staat nu magisch op 98%. Het zal even duren voordat de SOH weer zakt naar een realistische waarde, maar met de werkelijke te behalen range moet je het aardig kunnen inschatten. De Guess-O-Meter is natuurlijk enige tijd onbetrouwbaar, dus ik bedoel echt "werkelijke".
Stap 4: Als er geen verbetering optreedt claimen bij RCI.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht