Startmotor Renault Master II 2003
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 25 jan 2022
- Laatste bezoek: 24 feb 2022 21:24
- Actief als: particulier
Startmotor Renault Master II 2003
Hallo, nieuw hier op het forum. Ben in het bezit van een Renault Master II uit 2003, omgebouwd tot camper. Maak daar met veel plezier gebruik van, onderhouden is niet echt moeilijk, eenvoudige techniek. Maar heb nu een uitdaging.
Bus staat in deze periode soms wat langer stil. Wel de accu uitgebouwd en aan de druppellader gehangen in de garage. Nu wilde ik hem deze week gebruiken, ook omdat met enige regelmaat rijden beter is als stilstand. Maar ik bleek net iets te laat te zijn.
Accu geplaatst, maar de startmotor blijft hangen, ik denk dat de rondsel er niet goed uitkomt. Twee klikken, 1 van het relay ende tweede uit de startmotor.
Dus die wil ik gaan uitbouwen, schoonmaken, gangbaar maken en terug plaatsen. Ik heb alle 4 de wielen los gemaakt om de starterkrans te kunnen bewegen, maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Ook de bekende tik op de startmotor werkte niet. Althans, ik denk dat ik op de startmotor heb getikt.
Want dat is uiteindelijk de vraag, ik heb nog niet het juiste beeld onder de motorkap, weet zo ook niet welke bouten te moeten lossen om hem uit te bouwen.
Wie helpt mij op weg, sleutelen is niet het probleem, maar wat duidelijkheid.
Bij voorbaat dank.
Bus staat in deze periode soms wat langer stil. Wel de accu uitgebouwd en aan de druppellader gehangen in de garage. Nu wilde ik hem deze week gebruiken, ook omdat met enige regelmaat rijden beter is als stilstand. Maar ik bleek net iets te laat te zijn.
Accu geplaatst, maar de startmotor blijft hangen, ik denk dat de rondsel er niet goed uitkomt. Twee klikken, 1 van het relay ende tweede uit de startmotor.
Dus die wil ik gaan uitbouwen, schoonmaken, gangbaar maken en terug plaatsen. Ik heb alle 4 de wielen los gemaakt om de starterkrans te kunnen bewegen, maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Ook de bekende tik op de startmotor werkte niet. Althans, ik denk dat ik op de startmotor heb getikt.
Want dat is uiteindelijk de vraag, ik heb nog niet het juiste beeld onder de motorkap, weet zo ook niet welke bouten te moeten lossen om hem uit te bouwen.
Wie helpt mij op weg, sleutelen is niet het probleem, maar wat duidelijkheid.
Bij voorbaat dank.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 4
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 20:07
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Startmotor Renault Master II 2003
Welkom,
Wat is de spanning van de accu in rust?
Even met een multimeter meten.
Zitten alle massakabels goed vast?
Bij een camper nogal een dingetje, weet ik uit ervaring.
Alle stekkers en andere verbindingen gecheckt?
En je hebt op de startmotor getikt, maar je weet het niet zeker?
En je gaat hem uitbouwen......., sorry moest even lachen.
Groet, Ron.
Wat is de spanning van de accu in rust?
Even met een multimeter meten.
Zitten alle massakabels goed vast?
Bij een camper nogal een dingetje, weet ik uit ervaring.
Alle stekkers en andere verbindingen gecheckt?
En je hebt op de startmotor getikt, maar je weet het niet zeker?
En je gaat hem uitbouwen......., sorry moest even lachen.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 25 jan 2022
- Laatste bezoek: 24 feb 2022 21:24
- Actief als: particulier
Re: Startmotor Renault Master II 2003
Ik weet dat het de lachspieren activeert. Ik kijk in de motorruimte, hoor waar de tik van de startmotor vandaan komt. Ik weet dat daar een starterkrans zit en dat daar de startmotor in moet aangrijpen. Qua techniek kom ik er wel. Maar ben nogal visueel ingesteld. Dus in feite zou ik geholpen zijn met een afbeelding, dat is hem dan kom ik er wel uit.
De accu is nieuw en volledig geladen met een goede Ctec lader.
De accu is nieuw en volledig geladen met een goede Ctec lader.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 4
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 20:07
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Startmotor Renault Master II 2003
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 25 jan 2022
- Laatste bezoek: 24 feb 2022 21:24
- Actief als: particulier
Re: Startmotor Renault Master II 2003
Nou geloof ik niet dat ik veel wijzer wordt van honderd afbeeldingen van een nieuwe starmotor op het internet. Dus ik ga maar even ergens anders mijn licht opsteken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16683
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Startmotor Renault Master II 2003
Zover ik weet huist de starter achterop de motor, bereikbaar van de onderzijde.
Welke motor is er aanwezig?
Welke motor is er aanwezig?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 25 jan 2022
- Laatste bezoek: 24 feb 2022 21:24
- Actief als: particulier
Re: Startmotor Renault Master II 2003
Kijk, vanaf de onderzijde is al een richting, bodemplaat eronder uit en dan mogelijk zicht op de zaak.
Het betreft de 2.5 DCI motor in een Master II uit 2003, de 84 KW uitvoering.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 552
- Lid geworden op: 30 apr 2013
- Laatste bezoek: 05 mei 2025 15:56
- Actief als: particulier
Re: Startmotor Renault Master II 2003
Al eens aan een spiegel gedacht om op plaatsen te kijken waar je moeilijk bij kan?
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 25 jan 2022
- Laatste bezoek: 24 feb 2022 21:24
- Actief als: particulier
Re: Startmotor Renault Master II 2003
Er zit heel wat in die motorruimte wat het zicht belemmert. Maar ik heb hem inmiddels gevonden en opgelost. Ik had niet de ervaring dat hij minder goed ging starten in het verleden. De accu kan natuurlijk altijd spelbreker zijn. Het zal niet de eerste zijn zijn die van de ene op de andere dag het loodje legt.
Het zat hem uiteindelijk in de aansluiting van de startmotor naar de accu. De signaalstroom, afkomstig van het startrelais was er wel, maar de dikkere kabel van de accu naar de motor zelf was slecht aangesloten en kon dus waarschijnlijk het volle vermogen niet doorgeven. Vandaar de tik en plaats van een krachtig ronddraaiende spindel.
Kabel opnieuw gestript. nieuw oog eraan en het geheel gemonteerd met accu vet. 100 punten weer.
Dus dit topic mag worden afgesloten.
Het zat hem uiteindelijk in de aansluiting van de startmotor naar de accu. De signaalstroom, afkomstig van het startrelais was er wel, maar de dikkere kabel van de accu naar de motor zelf was slecht aangesloten en kon dus waarschijnlijk het volle vermogen niet doorgeven. Vandaar de tik en plaats van een krachtig ronddraaiende spindel.
Kabel opnieuw gestript. nieuw oog eraan en het geheel gemonteerd met accu vet. 100 punten weer.
Dus dit topic mag worden afgesloten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 2
- Berichten: 16683
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 18:02
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Startmotor Renault Master II 2003
Goed gewerkt! Van een afstand blijft het altijd gokken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 552
- Lid geworden op: 30 apr 2013
- Laatste bezoek: 05 mei 2025 15:56
- Actief als: particulier
Re: Startmotor Renault Master II 2003
Idd goed opgelost!
En gelukkig enkel wat werk en kleine onderdelen nodig gehad. 


A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 4
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 20:07
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Startmotor Renault Master II 2003
Vandaar ook mijn opmerking, voordat je de startmotor los gaat halen.
Topic sluiten doen we niet zo gauw, voor de eventuele vragen en opmerkingen.
Groet, Ron.
[mention]Leon de Kock[/mention]Zitten alle massakabels goed vast?
Bij een camper nogal een dingetje, weet ik uit ervaring.
Alle stekkers en andere verbindingen gecheckt?
Topic sluiten doen we niet zo gauw, voor de eventuele vragen en opmerkingen.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 6
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 25 jan 2022
- Laatste bezoek: 24 feb 2022 21:24
- Actief als: particulier
Re: Startmotor Renault Master II 2003
Inderdaad, die ga ik allemaal even nalopen, baat het niet dan schaadt het niet
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 4
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: 20 mar 2020
- Laatste bezoek: 12 mei 2025 20:07
- Actief als: particulier
- Locatie: Hollandscheveld Drenthe
Re: Startmotor Renault Master II 2003
Veel gebruikers halen de massa van het motorblok zelf, zoals de startmotor en sommige sensors.
Tussen de aandrijflijn (vaak op de versnellingsbak) en de accu zit soms een gevlochten platte strip met twee ogen of een accuklem die de massa of 'min' verzorgt.
Deze hangt in regen weer en wind en is dan daardoor gecorrodeerd.
En er gaan hoge stroomsterkten door bij het starten.
Kijk daar ook even naar als je toch bezig bent.
is oorzaak van menig storing.
Groet, Ron.
Tussen de aandrijflijn (vaak op de versnellingsbak) en de accu zit soms een gevlochten platte strip met twee ogen of een accuklem die de massa of 'min' verzorgt.
Deze hangt in regen weer en wind en is dan daardoor gecorrodeerd.
En er gaan hoge stroomsterkten door bij het starten.
Kijk daar ook even naar als je toch bezig bent.
is oorzaak van menig storing.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 659 Weergaves
-
Laatste bericht door Martinuss
-
- 6 Reacties
- 731 Weergaves
-
Laatste bericht door Sam2008
-
- 7 Reacties
- 975 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 160 Weergaves
-
Laatste bericht door dutchbert
-
- 0 Reacties
- 117 Weergaves
-
Laatste bericht door Marcel63
-
- 0 Reacties
- 341 Weergaves
-
Laatste bericht door kqwil
-
- 1 Reacties
- 295 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone