Vragen Zoe Q210

Plaats reactie

Topic author
MatMaas
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2022 11:17
Actief als: particulier

Vragen Zoe Q210

Bericht door MatMaas »

Sinds 3 januari 2022 zijn wij in het bezit van een ZOE Q210 van december 2017 met eigen accu. Omdat we al een Tesla MS hadden waren we al gewend aan het elektrisch rijden en wilden we er een stadsauto bij die ook elektrisch was. En dat is dus onze ZOE geworden.

Heb wel al gelijk een aantal vragen:
1. Onze laadpaal waaraan de Tesla altijd probleemloos laad, stopt er bij de ZOE soms zomaar mee en dan is de automatische zekering in de meterkast uit gesprongen. Soms gaat het ook gewoon goed en soms dus ook niet. Iemand die weet wat dit kan zijn?
2. De Tesla krijgt OTA (Over The Air) updates. Heeft een ZOE dat ook of moet ik daar de updates zelf op een andere manier installeren?
3. De My Renault app kan ik niet gebruiken omdat ik een 10 cijferige code moet kopen in de vorm van een abb. Is dat zinvol of krijg je daar ook wel goede extra functies voor in de app?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1402
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Vragen Zoe Q210

Bericht door Pepone »

[mention]MatMaas[/mention]
Welkom hier.

Ik heb je technische vragen even naar het juiste forum verplaatst.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Vragen Zoe Q210

Bericht door zoe2goe »

1. Moeilijk zo te bepalen. Kan namelijk aardlek of overbelasting zijn. Tevens ontbreekt te veel info. Maar het is mogelijk dat het laadstation verkeerd is ingesteld. Als ZOE prima laadt als de batterij bijna vol is, maar de boel klapt als hij vrij leeg is, is het overbelasting en is ws een verkeerde instelling op de paal. Een ZOE Q model KAN, mits haar dat (verkeerd) wordt vertelt tot 32A enkelfasig en 63A driefastig laden :-o Als ze simpelweg niet wil starten met laden is het meestal een aardfout.

2. Nee. Kleine, niet technische updates (denk aan kaarten) gaan via de SD kaart en een PC applicatie, grote met potentiële veiligheids implicatie via de dealer.

3. Twee zaken:
a. als je Renault belt krijg je de basis functionaliteit gratis. Uit mijn hoofd zeg ik dat je dan ongeveer niets kunt DOEN, maar wel laadstand uitlezen en dat soort dingen. Tegen betaling kun je ook AC en laadschema's instellen . Laadschema misschien ook gratis, ben ik vergeten
b. Over het nut kun je van mening verschillen. Persoonlijk vind ik het voor zeker een Q model niet de moeite. De GPRS module wil nog wel eens wat "overslaan" (met een bijzondere affectie op mijn garagepad ;-) ) en de opgeleverde informatie is zeer beperkt. De nieuwe ZOEs leveren aanzienlijk meer en vaker info.

Hope this helps.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



LennartK
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2019 14:13
Actief als: particulier

Re: Vragen Zoe Q210

Bericht door LennartK »

Vraag 1: aardingsfout. Durf ik je 10 tegen 1 te verwedden, nadat ik tientallen palen heb geprobeerd op diverse plaatsen en het na bellen met de monteurs áltijd dat probleem is geweest.
Overigens laadt de auto helemaal niet met 63A 3-fasig, maar kan deze op 35Ax 3 fasen laden. Zo kom je op de 22KW AC.
Vraag 2. haha. Ik ben al blij als mijn entertainment-systeem het überhaupt doet zonder verstoringen.
Vraag 3: ik rij inmiddels 3 jaar een Zoe (180.000km gehad) en nog nooit de App gebruikt. En nooit gemist. Maar ik laad dan ook (sinds 2,5 jaar, antwoord 1 heeft betrekking op het eerste half jaar) gewoon op mijn eigen oprit op (max 17KW met mijn laadpaal).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



aip
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 mei 2015 20:24
Actief als: particulier

Re: Vragen Zoe Q210

Bericht door aip »

Inmiddels al 7 jaar een Zoef hier. Van het soort dat we dan maar Q210 noemen. Accu inmiddels 75%, dus die 210 halen we nooit, maximaal de helft, maar als boodschappen- of haal-en-breng-auto voldoet ie prima.

- laden doet 'ie wel op 63a 3-fase. Dat is nou net het hele 'Q' deel. Niet dat je die palen nog veel kan vinden, maar het kan.
- updates kun je vergeten. Daar doet Renault al lang niet meer aan.
- die app: spaar je de moeite. Onze Tesla en Volvo apps zijn nuttig, dat was die van de Zoe nooit, ook in 2015 al niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



LennartK
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2019 14:13
Actief als: particulier

Re: Vragen Zoe Q210

Bericht door LennartK »

Foutje mijnerzijds. Inderdaad natuurlijk 43kw AC. Helaas heeft Fastned ze bijna allemaal weggehaald.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Vragen Zoe Q210

Bericht door zoe2goe »

Fastned heeft op ruwweg 1/3 van de stations (steekproef op de kaart, ik heb ze niet allemaal geteld) 38 of 43 kW AC. Dat is meer dan de helft, maar ij zou dat nog niet als "bijna allemaal" willen lezen. Ik bestrijd overigens niet dat het een "dying breed" is maar als je NET te kort hebt is het heerlijk met een Q210.

63A: QED

Updates zijn er nog steeds voor bv kaarten, en ook technische. De stelling "kun je vergeten / al lang niet meer aan " is in die zin misleidend dat ze inderdaad niet (nooit) OTA mogelijk waren. Ik bestrijd overigens ook hier niet dat ze weinig zinvol zijn, maar dat is toch wat anders. Technische updates zijn er nog steeds, maar garages passen ze alleen toe op basis van een klacht. Zelfs hier bestrijd ik niet dat dat een twijfelachtig beleid is en ook dat is wat anders.

Voor de liefhebber: mijn beste updates ooit:
1) technisch LBC naar 0854. Dat levert 50% meer marge op voor aardfouten en scheelt dus een slok op een borrel. Mijn gok is dan ook dat je auto die update niet heeft. DE Guess-O-metrer is echter wat springeriger en neigt naar optimisme ;-)
2) lang is kort een Europese kaart gratis beschikbaar geweest. Ik heb door een paar hoepwltjes moeten springen om de originele TomTom SD kaart te klonen naar een grotere, maar het eindresultaat is wel fijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

0111 Mtbiker
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 mar 2016 22:22
Actief als: particulier

Re: Vragen Zoe Q210

Bericht door 0111 Mtbiker »

Was het niet zo dat FastNed de laadsnelheid terug had geschroeft omdat er zoveel problemen waren met de quickcharge Zoe?
Na een jaar of zes in de ZOE nu in een Renault Kangoo Electric met een 46kWh accu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
MatMaas
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 2
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 jan 2022 11:17
Actief als: particulier

Re: Vragen Zoe Q210

Bericht door MatMaas »

Dank voor jullie snelle reacties.
Zal de electricien vragen eens naar de aarding te kijken.
En Renault eens bellen voor de gratis koppeling van de app.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Vragen Zoe Q210

Bericht door zoe2goe »

0111 Mtbiker schreef: 11 jan 2022 22:23 Was het niet zo dat FastNed de laadsnelheid terug had geschroeft omdat er zoveel problemen waren met de quickcharge Zoe?
Jep, sommige modellen. Helaas hebben ze nooit willen vertellen wat het probleem was. Het was voor zover ik heb kunnen afleiden van de schaarse informatie een combinatie van de auto, toleranties, en details op het station zelf. We zullen het nooit weten. Maar 38 kW is ook best aangenaam ;-)
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

GertjanVB
Donateur
Donateur
Posts in topic: 1
Berichten: 1876
Lid geworden op: 21 dec 2013 15:32
Actief als: particulier
Locatie: Oosterhout NB
Contacteer:

Re: Vragen Zoe Q210

Bericht door GertjanVB »

Harmonische storingen werden als reden opgegeven. Had iets te maken met de afstand van het trafo/verdeelstation naar de laadpaal.
Geen idee wat dat zijn overigens ;-)

Overige vragen;
- Tesla doet max 11 kW, Zoë 22 kW. Als de aansluiting dat niet trekt en de paal niet aan loadbalancing doet, dan slaat ie bij de Zoë af terwijl Tesla geen probleem geeft. 3*25A accepteert max 15-16 kW
- updates lopen over de Renault R-link store dmv de SD-kaart (Adidas netwerk) en de R-link Toolbox (desktop progje) op de Renault r-link site Aanmelden en inlog verkrijgen en dan je app selecteren of updates down en uploaden. Heb geduld en tel meermalen tot 10. Basisconnectiviteit is gratis meen ik.
- vergeet de app. Voorverwarmen gaat handig via de knop op je sleutelkaart, of geprogrammeerd in de auto.
Zoe Q210 Life - oktober 2013 - 40kW | Tesla Model3 - maart 2019 - 75kW | Zoe R135 Intens - januari 2020 - 50kW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



LennartK
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 3
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 okt 2019 14:13
Actief als: particulier

Re: Vragen Zoe Q210

Bericht door LennartK »

3*25 geeft ruim 17kw. De auto zal vragen wat hij kan, dus zonder load balancing vraagt ie maximaal wat je laadpaal kan leveren. Als er dan nog extern verbruik is, dan klapt het.
Mijn laadpaal (wallbox) geeft max 17.3 kw. Maar uiteraard met load balancing, want het huis verbruikt ook (all electric). Als vaatwasser en wasmachine draaien en de warmtepomp aan staat blijft er maar 8kw voor de auto over. Zonder load balancing is het poef...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

OlafH
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 feb 2015 18:51
Actief als: particulier
Locatie: Veenendaal

Re: Vragen Zoe Q210

Bericht door OlafH »

Heb ik ook eens gehad bij een maatje met een Tesla. Er is geen auto die zoveel wisselstroom kan trekken als een Zoe, dus veel palen zijn niet eens ingesteld, omdat geen auto meer dan 11kW trekt. Behalve de Zoe... En als de paal dan 22 of zelfs 43 kW gaat trekken, dan gaan de zekeringen in de meterkast er uit. Niet persé een aardingsprobleem, dat is meestal wel het geval bij publieke laadpalen die niet werken met een Zoe.
R110 september 2019
Q210 augustus 2014 => ingeruild met 211.000 km

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Vragen Zoe Q210

Bericht door zoe2goe »

Het verschil tussen een aardings- en overbelastingsprobleem (dat laatste zoals @OlafH zegt vanwege verkeerde instelling) is relatief gemakkelijk te bepalen. De aardingscontrole gebeurt ongeveer een seconde na de KLIK in de laadpaal en voordat het daadwerkelijke laden begint, en dus in stilte. Voor een overbelasting is ten minste even echt laden nodig, en dat hoor je aan de fluit.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht