Integratie van de Zoe in Home Assistant?

Plaats reactie

Topic author
RunLiftCode
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 apr 2022 15:14
Actief als: particulier

Integratie van de Zoe in Home Assistant?

Bericht door RunLiftCode »

Hallo allemaal!

Als ITér heb ik Home Assistent draaien voor de Automatisering in huis, veelal hobby matig ;)
Ook lees ik bijvoorbeeld mijn slimme meter uit via de P1 poort en ook de Info van de Zonnepanelen combineer ik.
Dus ik weet wat ik verbruik aan energie en wat ik wanneer opwek.
Nu wil ik kijken (met de oog op het salderen wat verdwijnt) of ik mijn (vrijdag op te halen) Zoe R90 uit 2016 ook kan 'sturen' om alleen op te laden tijdens de periode dat de Zon schijnt en dus (in de zomer) volledig op de Zonnestroom kan rijden. En dan dit zonder hier (weer) een separaat (duur) systeem voor aan te schaffen door het te integreren in mijn Home Assistent configuratie.

Zijn er hier mensen die dit al doen binnen hun HA configuratie? Je kunt natuurlijk een slim oplaad punt hebben die bepaald of je kunt laden maar ik hoop dat het ook mogelijk is om vanuit de Auto (door middel van een API) te bepalen of hij gaat laden of niet. Wellicht door middel van deze (dit soort) API's https://github.com/fungus75/ioBroker.zoe2#features

Hoor graag of er al mensen zijn die dit doen en/of hier graag meer over zouden willen ontdekken om misschien gezamenlijk op ontdekkingstocht te gaan ;)
Zoë R90 Entry 22kWh 2016

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 1
Berichten: 2714
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Integratie van de Zoe in Home Assistant?

Bericht door zoe2goe »

Je kunt het niet echt handig met de API doen. Hooguit kun je via de API timer gestuurd opladen beïnvloeden, maar ik heb geen idee hoe goed dat gaat. Sowieso wordt het niet echt "live", want de auto maakt maar eens per 15 of 30 minuten contact, als het lukt.

De "goede" oplossing is via de laadpaal. Als je wens is om alleen te schakelen is het niet zo moeilijk. Optie 1 is: veel laders hebben de mogelijkheid tot een "enable" functie, bv om een kaartlezer op aan te sluiten, meestal simpelweg via een te sluiten of openen contact. Die kun je uitstekend misbruiken voor dit doel. Optie 2 is knutselen: Je kunt de Control Pilot via een relais laten lopen. Precieze details komen wel als je die route wilt gaan volgen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in