Ik ben sinds 1,5 jaar bezitter van een Renault Laguna Break 1.8 automaat (2002).
Vorig jaar december had ik voor het eerst een startprobleem. Het ziet er als vogt uit:
Ik open de deuren met de kaart, stop de kaart in de lezer. Alles lijkt te werken, geen vreemde lampjes die blijven branden e.d. Dan druk ik op start en dan gebeurt er helemaal niets. De startmotor doet niet eens een poging om rond te draaien. Er zijn wel wat klikjes hoorbaar en onder de auto klinkt een geluid dat het best als een soort sissen te omschrijven is (ik neem aan dat dit de benzinepomp is). Je hoort ook een klik (dat zou het relais van de startmotor kunne zijn). Maar starten .....ho maar. Ten maar de lokale sleepdienst gebeld (ik woon in Zweden, dus helaas geen ANWB). Hij had een starhulp bij zich, hing die aan de accu (want we gingen er eigenlijk vanuit dat de accu te leeg was om de startmotor ook maar iets te laten doen, hoewel radio, airco en verlichting gewoon werkte) en probeerde vervolgens te starten. Er gebeurde helemaal niets. Na 3 of 4 pogingen starte hij opeens. Bedankt voor de hulp.....120 euro armer en geen duidelijke probleem-oplossing. Vervolgens probleemloos gestart gedurende de 10 maanden die volgden (geen nieuwe accu ....niks van dat alles, dagelijks minimaal 2 keer meteen starten) tot voorgisteren..... In de stad gaan shoppen, komen terug, kaart in de lezer, op start drukken ....helemaal niks. Ik had inmiddels zelf een starthulp gekocht, maar aangezien alles weer normaal werkte, stond die dus thuis

Toen bij een winkel in de buurt startkabels gehaald en aan vriendelijk mensen gevraagd of ze wilden helpen. Dat wilden ze....kabels aangesloten (met lopende "donormotor") effe gewacht, op start gedrukt.....niets. De startmotor probeert niet eens! De mensen bedankt voor hun hulp en in de auto gestapt om maar weer een afsleepbedrijf te bellen. Eerst toch nog maar eens proberen.....na een keer of 10 de kaart erin en eruit en vaak op start drukken, start de motor opeens (niet met moeite of hakkelend, maar gewoon vroem.....lopen)!!!
De accu is dus goed, starmotor werkt in principe (heeft na het eerste voorval vele keren probleemloos gewerkt). Ik verwacht dus eigenlijk een elektronisch probleem. Een sensor die af en toe geen zin heeft, iets met de startonderbreking (hoewel ik uit andere posts begrijp dat de starmotor dan wel draait). Iemand ervaring hiermee?
Ik heb het probleem al eens in de garage aangekaart, maar er wordt geen foutmelding uitgelezen en aangezien hij het in 99% van de gevallen doet kunnen ze er weining mee. Helaas wonen we in de middle of nowhere en vertoeven we regelmatig in de bossen, ver verwijdert van bebouwing en dan voelt een wispelturige auto wat ongemakkelijk.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties en excusses voor de lange post.
Jos