Parkeersensoren zelf plaatsen Trafic

Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Parkeersensoren zelf plaatsen Trafic

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Model/uitvoering :Trafic 2012
Bouwjaar :2011
Brandstof :diesel (Euro 5 motor = Euro 4 met roetfilter dus)

Dacht eerst dat het volledig zou mislopen maar nee, het liep goed af. Foto's te vinden op:
http://logocom.be/auto/pictures/parkeersensoren/

1. Nam terug systeem van zo'n 80 EUR dat ik laatst op Honda FRV inbouwde met 4 bumpersensoren en draadloos ontvangertje voor vooraan. Voor mij wel gemakkelijker omdat ik de optie nam van één grote platte koffer waaronder je kunt schuilen als je wilt picknicken onderweg terwijl je op de koffervloer zit...

2. In tegenstelling tot Honda FRV, panikeerde ik eerst, want ik voelde onvoldoende diepte tussen plastic achterbumper Trafic en de echte metalen bumper eronder. Sprong Renault garage Denoyel J. uit Brugge binnen en die zeiden dat ik inderdaad moest opletten want dat zij door beide bumpers moesten boren (bij verkoop moesten dan beide bumpers vervangen worden of de sensoren meegegeven).

3. Toen merkte ik dat de bumper gemakkelijk kon gedemonteerd worden: Onder kofferdeksel slechts 3 moeren met zeshoekige kop (wel speciale sleutel dus), en dan onderaan een kliksysteem van PVC en dan links blijft de bumper scharnieren. Zie foto op http://logocom.be/auto/pictures/parkeer ... perlos.jpg

4. Je maakt voorzichtig links zowel binnen als buiten de bekabeling los van de achterlichten. Het paarse kabeltje is de + van het achterlicht (kun je merken, demonteren lichten is niet nodig, maar ik doe dit ter controle, zie foto's ook). De verste draad is de aarding (-). Je klikt hierop de bedrading die in de sensorkit zat zodat deze de stroom afkoppelt voor de sensoren van het achteruitrijlicht. Zelf maakte ik een fout en kortsluiting bij het uitmeten, en het duurde meer dan de helft van de installatietijd (15 van de 30 minuten, als je het niet gewoon bent, reken je een uur tijd) om de juiste zekering op te sporen voor de sensoren want dat was NIET de gewone links, maar een blauwe helemaal rechts (zekeringkastje zit vooraan helemaal links als je de deur opendoet van het dashboard, openklikken gewoon; tangetje zit ook in paneel dat je losdraait, maar geen extra zekeringen waren aanwezig bij mij - had er wel zelf liggen van zelfde kleur 10 Ampère dus). Andere draad is overigens achtermistlicht, dus die laat je gewoon. Praktisch wil dit zeggen, dat van zodra je in achteruit schakelt, je sensoren beginnen te scannen (met infrarood frequentie of zelfs radiogeluid dacht dacht ik).

5. Dan zie je dat ONDERAAN de bumper WEL plaats is, maar dan mag je niet exact 1/3de nemen van de bumpers om er in te kunnen met de speciale boor van diameter 20 mm (2 cm!) om de sensoren erin te 'klikken'. Ik boorde daar dus, links van de passieve bumperreflectoren, rechts ook, en dan op liefst 50 cm naar het midden toe van elke kant, zodat je mooi naast de pvc connectoren uitkomt binnenin. Elke sensor, te beginnen van de verste links, geleid je dan langs de cliphouders die mooi binnenin al bestaan op de metalenbumpers en de draad van het rechts mist- en/of achterlicht al begeleiden, tot je terug in je linker achterlicht uitkomt en zo naar binnen in je carrosserie gaat. Daar moet je eventueel licht de rubber dichting afknotten, maar ik deed het zonder enig knippen en verspreidde de vier kleine sensorkabeltjes. Vervolgens neem je zowel de stroomkabel (afgetapt van het achterlicht draad, die paarse zoals vermeld en de zwarte aarding) als de vier sensoren en die sluit je aan. De kortste draad is de meest rechtse (van achteren gezien), de langste twee draden zijn van links omdat ik daar terugkeerde om ze mooi samen te houden. Je test uit VOOR je de bumper uitdoet, met vooraan de auto aan te zetten (NIET laten draaien!) in achteruit, en in je sigarettenaansteker de display aan te sluiten, ik deed dit met een lange 12 volt verlengdraad zodat ik elke sensor kon testen op de vier dieptes die gemeten worden (rood = dichtste, groen = verst, oranje ertussen).

6. Dan alles dicht terug, en ook het 'bakje' van de achteruitrijsensoren (= de zender) met het losse radiodraadje vast te vijzen.

7. Dan vooraan een goede locatie zoeken voor de display, ik nam links tegen de versnellingspook omdat ik wellicht nog vele dingen ga aansluiten later erbij, en ik een aftakdoos van 1 X 12 volt naar 4 X 12 volt heb gevezen onder mijn dashobard al voor opladen van fototoestellen op usb en gsm's e.d (later komt wellicht opnieuw volwaardige 220 volt -installatie met apart laadbare 190 Ah batterij in de koffer nog vanuit de batterij onder de voeten van de bestuurder), en die vastvijzen (bij eerste onderhoud, vraag ik deze vast te monteren met andere 12-volt vaste stekker ipv op 12volt contact; is riskant als die loskomt en je 'rekent' op je achteruitrijsensoren.
En zo kom je tot foto 6 uiteindelijk op http://logocom.be/auto/pictures/parkeer ... y-voor.jpg.

Foto 7 op http://logocom.be/auto/pictures/parkeer ... -klaar.jpg toont de koffer dicht, op foto 8 http://logocom.be/auto/pictures/parkeer ... 188-na.jpg vind je intussen ook terug het Abeco-ladensysteem dat al meer dan 12 jaren meegaat van mijn Vito over mijn Vivaro tot nu mijn Trafic, alsook de zwarte vloer die ik met gewone zwarte autoverf donker maakte (een fietsenrek voor 2 fietsen staat ook vast vooraan schuin, maar is vervangbaar worden door de motowielklem).

Nu nog lange tijd mijn hoofd breken hoe ik er ook nog een uitklapbaar systeem in maak om ook bureauwerk met mijn Aldi Medion computertje van 240 EUR onder de baan te werken met een klapstoeltje in hartvorm uit de Euro-shop en hoe ik bepaalde aparte boxen kan fixeren naast de schuifdeur om vlotter en efficiënter te werken zonder de voorzetel te 'besmeuren' met klasseurs en boekhoudmateriaal dat ik meeneem (ik ben o.a. informaticus, vrije beroeper en fiscalist/jurist maar bovenal aspiraties als 'prutser/stielman/wiskundige/wetenschapper/uitvinder/papa').

Liefs en tot later wellicht!

+JMVB uit Bellegoed, Bellegem, Belgium (geboren Bruggeling, die stad weten Nederlanders meestal wel liggen)
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Banderas
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 aug 2016 19:45
Actief als: particulier

Re: Parkeersensoren zelf plaatsen Trafic

Bericht door Banderas »

Beste
Zou je afmetingen hebben waar sensoren juist zitten zou namelijk ook proberen in te bouwen maar weet niet juist waar door dat je niet veel plaats hebt tussen ijzeren bumper en plastic en moet minimum hoogte niet 45cm zijn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Parkeersensoren zelf plaatsen Trafic

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Oei, mijne Renault Trafic werd in ultimo snel vervangen door een leasing met de nieuwe Opel Vivaro 1.6 (NIET biturbo maar goedkoopste versie, bij Renault kon je deze niet kopen en geen 2000 EUR besparen op motorversie om allerlei opties te financieren).

Ik ga kijken of ik ergens nog iets liggen heb, maar vrees ervoor. PS: Vandaag net heel klein paaltje links achteraan op mijn L2H1 hier in Sofia aangereden maar die bumper lijkt veel steviger te zijn dan vroeger, toch op die plaats! De sensor ging helemaal niet af, terwijl het paaltje op 2 cm ervan links de sensor geraakt heeft (van de 4, ditmaal nam ik echter de optie bij met camera en die is werkelijk perfect met een achterklep en veel beter dan met achterdeuren, maar ik ging vandaag toch iets te ver op centimeters).

Ik voelde met mijn hand telkenmale achter de bumper ook of het vrij was, en baseerde me daarop. Het systeem dat ik installeerde en gekocht had, was niet zo heel gevoelig en sprak ook van 45 cm, maar werkte/werkt meer dan perfect. De mevrouw die mijn Trafic kocht heeft wel een buisje in het midden moeten laten vervangen voor de meting van de turbodruk en een nieuwe embréageschijf, maar naar ik vernam was het uitzonderlijk dat ik 200.000 km daarmee gereden had zonder meer. Ik wou de wagen terugkopen toen ze ontevreden leek, maar dat wou ze niet.

Het record dat ik met deze wagen brak, van België naar Bulgarije met één tank (schuingezet zodat er 112 liter in ging), is absoluut niet te breken met mijn nieuwe, ook al is die een litertje zuiniger, omdat de tank maar 75 liter groot meer is (voorzien op een tank voor AddBlue en ik wou nog net de versie zonder die zinloze kostenverhoging) en dat vind ik erg, erg jammer. Maar voor de rest: geniaal hoe ze de Trafic/Vivaro nog verder opgewaardeerd hebben in luxe voor de chauffeur en die bureau is ook geniaal. Ik nam ook de optie van PTO (Power Take Off) en ben daar ook dolblij over. Groetjes, +je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Thomas84
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 1460
Lid geworden op: 29 jun 2015 04:27
Actief als: particulier
Locatie: Midden Nederland

Re: Parkeersensoren zelf plaatsen Trafic

Bericht door Thomas84 »

Waar heb je de PTO voor gebruikt?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Grand Espace IV phase 4 Initiale 2.0 dCi 173pk automaat
voorheen: Grand Espace IV phase 2 Dynamique 2.0 dCi 150pk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Re: Parkeersensoren zelf plaatsen Trafic

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

PTO werd in aanvang gebruikt voor IR (infraroodpaneel) om laadruimte te verwarmen over een extra batterij 12 volt, 200 Ampère uur omdat ik in de winter bij temperaturen onder de minus 20 graden naar Bulgarije moest met mijn Tervuerense Herder, maar nu gebruik ik die met een grote manuele switch om bijv. straks een frigo koud te houden terwijl ik naar Griekenland rij (dit weekend 40 graden verwacht). Ik heb een 1500/1000 Watt piek/nominaal omvormer achteraan.

Let wel: als je die continu gebruikt: na 90.000 km v riem extra nazien want daar zitten die extra laadpennen op.

Ik heb ook het stationair toerental bij gebruik van de PTO+knop naar 1200 rpm laten brengen (maar zet ik enkel aan kndien nodig).

Het was lang zelf zoeken en na wat tips van mijn goede garage te Kortrijk,vind je die aansluitdoos onder ee chauffeurszetel.

Let ook op: er is wel een afsluitbeveiliging bij te laag voltage, maar toch blijven vlgs de handleiding beide batterijen in verband met elkaar. +je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



PvB
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2022 14:43
Actief als: particulier

Re: Parkeersensoren zelf plaatsen Trafic

Bericht door PvB »

Beste forumleden, ik ben in het bezit van een Renault Traffic T29 2,5 DCI (L1H2) bouwjaar 2012. De bus is professioneel omgebouwd tot een camper; binnenzijde geheel afgewerkt. Helaas heb ik bij het achteruitrijden met de bumper een rotsblok geraakt, resultaat: parkeersensoren werken niet meer.

Reparatieprobleem: de garagemonteur van Renault stelt vast dat hij het circuit niet kan doormeten omdat hij niet weet waar het 'aansluitkastje' zich bevindt. Hij vermoedt dat deze zich linksachter in de wand achter de betimmering bevindt. Alvorens ik met zijn veronderstelling mee ga - want dat betekent dat er in de wandbekleding gezaagd moet gaan worden - wil ik aan u voorleggen of iemand ervaring heeft en weet waar dat befaamde 'kastje' zich zich zou moeten bevinden en daarmee dus onnodige sloop kan worden voorkomen. Bij voorbaat dank voor eventuele suggesties.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
VAN BELLE Jean Marc
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 4
Berichten: 114
Lid geworden op: 23 feb 2012 22:48
Actief als: professional
Locatie: Bellegoed, Bellegem, Belgium
Contacteer:

Trafic 2.0 dci 2012 Re: Parkeersensoren zelf plaatsen

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Thomas84 schreef: 17 aug 2016 18:24 Waar heb je de PTO voor gebruikt?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
Trafic 2.0 dci 2012

De bedoeling was een warmte/koude acclimatisatie in de laadruimte om die als bureau of voor mijn hond te gebruiken, maar heb nooit zo'n unit gevonden. Afgaande op de zekering die men gebruikte, kan ik zien dat die extra alternator tot zo'n 350 à 400 Watt of meer kan leveren als je rijdt. Er is ook een extra knop rechts naast de middenconsole die je kunt laten instellen voor hoger stationair toerental, bij mij op 1400 RPM gezet (of 1200 RPM, weet het niet meer, maar kan dit gewoon in de Opel Garage via TIS of Technical Information Management systeem laten bijstellen).

Pas recenter heb ik er deze zomer een verticale ventilator en kleine dingen op aangesloten zonder extra autobatterij ertussen en met een 1000 Watt 230V omvormer en ik merkte dat zelfs bij het uitleggen van de wagen, die door blijft draaien bij een behoorlijk batterijniveau en die dan toch afslaat als die een eindje draait, dus geen platte batterij.

Lijkt dus een heel waardevolle optie te zijn. Enige nadeel is dat je V riem wel een andere is en je de garage dat soms moet zeggen als je die laat vervangen.

Ik zit al vlakbij de 380.000 km met deze wagen en hij draait nog bijzonder 'nieuw' volgens mij. Wel nu schokdempers achteraan moeten laten vervangen door de slechte wegen hier, maar ik rij bijzonder voorzichtig en mijn 4 seizoensbanden van Lassa zijn echt bijzonder goede keuze geweest van mijn Bulgaarse bandenboer in Kjustendil hier, die veel weet van sneeuw en Bulgaarse wegen en rekening hield met mijn lage Bulgaarse budget en zachte rijstijl.

Je kunt alles volgen van mij op https://www.spritmonitor.de/en/user/VANBELLEJean.html en kies dan Opel Vivaro (is wel degelijk een Renault trafic en je zult zien dat ik ook de winnaar ben in zuinigheid met deze full option wagen hoewel ik de allerlichtste motoruitvoering heb, en bijna altijd op ECO rij, behalve bij inhalen in de bergen en zo).

Bagrentsi, 22/10/2022.

+je
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
3. Als je niet tevreden bent over je vrouw, hoeft zij met jou ook geen vrede te nemen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht