Aandrijfgeluiden


BBEL
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2019 12:37
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door BBEL »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

Achteruit rijden is volgens mij stiller dan vooruit.
Ik heb een geluidsopname proberen te maken met mijn gsm naast mij op de bank.
Naar seconde 8-10 wordt de gas gelost en bij seconde 11-14 tijdens het opnieuw gas geven hoor je een lichte ruis.
Ik hoop dat dit hoorbaar is en tegelijk een normaal geluid :fp:

https://www.dropbox.com/s/7f8qam2tg7ksv ... 4.MOV?dl=0

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

HarmOtten
Donateur
Donateur
Posts in topic: 22
Berichten: 1175
Lid geworden op: 27 okt 2013 23:03
Actief als: particulier
Locatie: Noord-Limburg

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door HarmOtten »

Ik hoor niet het typische geluid wat bedoeld wordt in dit draadje. Ik weet wel hoe het klinkt, want ik heb het in 2015 gehad.
Als je in de buurt van Noord-Limburg bent, mag je langs komen. (Stuur maar een [pb]) Dan hoor ik wel of het vergelijkbaar is of niet.
ZOE (Q210) rijder van 05-2013 t/m 03-2019. (08-2017 batterij ge-upgrade naar 41kWh)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
PieterZoe
lid
lid
Posts in topic: 22
Berichten: 941
Lid geworden op: 04 jul 2013 13:40
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door PieterZoe »

Ik hoor het ook niet. Het klinkt voor alsnog normaal. Als je nabij Amsterdam woont kun je ook bij mij langskomen voor een second opinion

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



BBEL
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 4
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2019 12:37
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door BBEL »

Bedankt, dat is een hele geruststelling. :wink:
Langskomen zal niet lukken, ik woon een eind in België.
Ik had op het duitse forum https://www.goingelectric.de/forum/rena ... 35232.html ook een geluidsfragment gevonden en dat klinkt inderdaad anders. Men stelt dat een geluid zoals dat van een tram ok is,
maar niet het geluid van een cirkelzaag. Bij mij zal het geluid dus wel ok zijn.
Kan het geruis eigenlijk van de banden komen? Ik heb onlangs mijn 17 inch velgen vervangen door 16 inch met 4 seizoensbanden.
Druk naar 2.8 bar gebracht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Gliset
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 1
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jun 2017 17:27
Actief als: particulier
Contacteer:

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door Gliset »

Een wat stoffig topic... Maar hier kwam ik dus met de R90 uit 2018 een paar maanden geleden terecht.

In de loop van de zomer begon het me op te vallen dat de Zoë meer geluid ging maken. In eerste instantie dacht ik aan een elektronisch geluid, omdat het voor mij leek op het geluid in de trein. Tot het me te veel ging irriteren en ik me toch ook wat zorgen ging maken. Begin september daarom een afspraak gemaakt met de garage waar ze in onderhoud is, Terwolde Emmeloord. Daar was al rap de conclusie dat het in het elektrische deel van de aandrijving moest zitten. En dat mogen ze in Emmeloord niet doen, daarvoor moet je naar Zwolle. (Zelfs onze plaatselijke Renault dealer in Meppel doet dat niet en verwijst naar de concurrent in Zwolle... Gevraagd omdat er wat veel wachttijd was in Zwolle en dat voor ons toch wat ingewikkelder is.)

Eind september stond de auto in Zwolle en kwam het telefoontje: "Je motor moet vervangen worden". Dat is best even schrikken voor een nog geen 5 jaar oude auto met net 100.000km op de teller. Gelukkig is Terwolde Zwolle echt heel behulpzaam. Hun boodschap was dat ze in overleg met Renault NL zouden gaan over de kosten. En dat hebben ze gedaan: er komt geen rekening bij ons!

Dus werd een vervangende motor besteld en de reparatie ingepland. Flinke klus: als VW-liefhebber weet ik dat een kever motor in een uurtje is vervangen (en de kever weer rijdend is), maar de motor van een Zoë uitbouwen en inbouwen kost twee werkdagen door het vele programmeerwerk. En tot die tijd konden we doorrijden met onze eigen Zoë. Althans... Dat was het plan. Tot ze er (19 oktober) 1,5km van huis volledig de brui aan gaf. Rode waarschuwing op het dashboard en nul aandrijving. Kon alleen de berm insturen. Wegenwacht gebeld. Die was wel wat verbaasd dat we mochten doorrijden, maar dat was ook mijn eigen keuze. Samen geprobeerd of de Zoë toch nog weer wilde starten. Ja, maar na 750m hield ze er opnieuw mee op. De WW was wat wijfelend over slepen met de Zoë, dus hebben we haar op de dichtsbijzijnde parkeerplaats geduwd. (Ik was allang blij dat de auto er niet op de A28 de brui aan gaf, waar die dag werkzaamheden waren en géén vluchtstrook...)

De volgende dag is de Zoë door Terwolde afgesleept en hebben we een vervangende auto meegekregen om de tijd tot de afgesproken reparatiedatum te overbruggen (Een bijna nieuwe Arkana. Ik kan niet echt meer wennen aan zo'n hybride geval...). En 8 november kwam het telefoontje dat onze Zoë weer gerepareerd is.

Blij dat ik onze Zoë weer thuis heb. Ben nog wel wat te alert op bijgeluiden, maar de eerste ritten zijn prima verlopen. De ongerustheid zal wel weer slijten, heb goede hoop dat ze het tenminste weer 100.000km zal volhouden :mrgreen: En na noodgedwongen wat andere auto's te hebben gereden waardeer ik de Zoë ook weer meer.

Echt alle lof voor Terwolde Zwolle (het vroegere Oving) voor het afhandelen van dit issue. Natuurlijk mag een motor niet zo snel kapot gaan, maar tegelijkertijd weet je ook dat bijna 5 jaar oud en 100.000km geen automatisme meer oplevert over wie de kosten draagt...
2022-10-20 12.57.10.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zwarte Zoe R90 sinds 10/2/2018 15:00 :dance:
In 5 jaar ruim 100.000km elektrisch plezier (inclusief Parijs en Noorwegen), sinds km 101468 een nieuwe motor. Na 1.5 jaar straatladen nu vooral thuisladen op eigen zonne-energie met een Zappi V2 3F lader

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door zoe2goe »

Keurig opgelost lijkt me. Dank voor het delen!
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1414
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door Pepone »

Hier in Hoogeveen ook goede ervaringen met Terwolde.
Hebben nog geen reparaties gehad aan de Zoe maar dit geeft vertrouwen.

De vestigingen hebben goede contacten onderling heb ik gemerkt, wat de een niet weet, weet de ander wel.


Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jorismb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 sep 2023 16:27
Actief als: particulier
Locatie: 040

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door jorismb »

Mijn ZOE (2 maanden in bezit) maakt hetzelfde geluid, al vanaf aankoop. Ik heb haar gekocht van vrienden en navraag gedaan, bij hun heeft ze dit geluid altijd gemaakt. Ik maak me er niet zo'n zorgen om, laat maar lopen, ik merk wel wanneer ze er de brui aan geeft.

Vandaag moest de ZOE op APK bij Hedin in Eindhoven (voorheen Stern), afgezien van de gebruikelijke checks en onderhoud en een verse APK kwam ook daar de opmerking "we vinden wel dat ie een raar geluid maakt"
Ja precies, daar was ik me al van bewust. Er werd gelijk een prijskaartje aangehangen, 5100 euro voor vervanging. Dit is redelijk in lijn met wat ik op dit forum heb gelezen.Ik heb gezegd, "simpel, of ik 'm nú laat vervangen of eerst in de soep laat draaien en dán vervangen, het blijft 5100 euro."
Maar wat ik me nu echt afvraag is, wie heeft gedurfd om hier gewoon mee door te blijven rijden tot ze er écht mee ophoudt, en hoe lang gaat dat goed? Ik heb namelijk al wat gevallen gelezen in dit topic van mensen die de motor al na 50 duizend km vervangen hebben, wie zegt niet dat ie ondanks het geluid er niet nog 100dkm tegenaan zou kunnen?
Gliset hierboven dus, maar nog meer mensen die gewoon 'accepteren' dat het geluid erbij hoort?

Dan vervolg vraag, stapje vooruit gedacht. Is er inmiddels al een beetje een tweedehands markt gaande voor dit soort onderdelen? Aandrijflijnen, lader units, batterijen? Wie (buiten de dealer om want die doet alleen maar nieuw voor €5100) durft dit aan. Ervaringen? Adresjes?
'13 Renault ZOE - '86 BMW 325e

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jorismb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 sep 2023 16:27
Actief als: particulier
Locatie: 040

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door jorismb »

Ik zie dat ik uiteindelijk geen reactie meer heb gehad op mijn eigen bericht hierboven. Ik heb echter zelf wél een update.

Ik heb de lagers van mijn ZOE verleden maand laten vervangen, het kan dus wel! Na het dealerbezoek en de realisatie dat ik nu afhankelijk ben van de ZOE doordat ik elke dag woon-werk verkeer rijd wilde ik toch op zoek naar een alternatief voor de €5100 die Renault me voorschotelde. Het is immers bekend dat het probleem in de motorlagers zit, (ook bij Renault zelf overigens), maar alles vervangen is voor hen de enige oplossing. Na werkelijk waar uren googlen vond ik allereerst deze video, maar ik vond Kroatië toch net wat te ver rijden. Na nog langer googlen kwam ik ironisch genoeg terug op het Renault forum en wel bij deze post. Hmm, interessant, iemand beweert een Renault ZOE motor te kunnen maken. Na het googlen van de naam kwam ik inderdaad uit op deze pagina.

Ik zat toevallig net in een periode van vakantie en aansluitend een verhuizing, dus ik heb de auto op tijd weggebracht (spannend, bijna 100km op 1 lading over de snelweg) met de gedachte, 'kijk maar wanneer jullie er aan beginnen, als ik hem maar over 4 weken terug heb'. Ik had geluk en de auto was 3 dagen voor mijn deadline klaar. Niet alleen de motorlagers zijn vervangen, maar ook die van de bak. Blijkbaar was er erg lang doorgereden met dit geluid (bevestigd door vorige eigenaars) waardoor er ook nog wat nevenschade was die niet zomaar te verhelpen viel. Het geluid is dus niet helemaal weg, maar wel aanzienlijk verminderd. Ik ben een happy man wat dat betreft en dat voor een kleine €2000, veel beter dan wat de dealer voorstelde!
'13 Renault ZOE - '86 BMW 325e

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 18
Berichten: 2715
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door zoe2goe »

Geweldig opgelost en super tip. Dank.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ZoeKees
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 sep 2019 19:57
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door ZoeKees »

Ik heb dezelfde situatie als jorismb. In augustus begon mijn Zoe iets lawaaiiger te worden. Een soort wopopopopop geluid tot 40 kmh, een fluittoon rond 65 en 100 kmh. Bij 50 en 80 kmh was het stil. Bij de dealer overlegd dat we even zouden aanzien of het erger zou worden. Het geluid zat waarschijnlijk in de elektromotor, maar vervanging zou rond 5000 euro gaan kosten. En exacte diagnose was ook al duur aan uren.

Vorige week had had ik me net bedacht dat het geluid te erg werd en dat het tijd werd er wat aan te doen. Te laat: ik kwam stil te staan met een "stop. Electrische motor storing". Naar de garage gebracht en snelle diagnose was dat het lag aan de elektromotor met versleten lagers. Exacte diagnose zou al snel 500 euro kosten, en de kans was groot dat hier ook uit zou komen dat de motor vervangen moet worden a 5000 euro. Alleen lagers vervangen kunnen/doen ze niet bij Renault.

Op youtube vond ik inderdaad ook eerst een bedrijf in Kroatië die het kon repareren. En toen hier op het forum en melding over de elektrische garage in Harmelen die het mogelijk ook zou kunnen. Zij halen komende week mijn auto op. Hopelijk voor kerst gerepareerd voor veel minder geld dan Renault. Ik laat weten hoe het afloopt.
Renault Zoe R240 Intens Bleu Foudre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



theritz
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 mar 2022 16:45
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door theritz »

Wat kost het daar in Harmelen dan bij benadering?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jorismb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 sep 2023 16:27
Actief als: particulier
Locatie: 040

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door jorismb »

Rond de 2000 euro.
'13 Renault ZOE - '86 BMW 325e

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



theritz
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 58
Lid geworden op: 27 mar 2022 16:45
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door theritz »

Zo, da's nog niet misselijk maar al wel veel beter dan die 5 ruggen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ZoeKees
Lid
Lid
Posts in topic: 2
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 sep 2019 19:57
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door ZoeKees »

ZoeKees schreef: 03 dec 2023 19:59 Op youtube vond ik inderdaad ook eerst een bedrijf in Kroatië die het kon repareren. En toen hier op het forum en melding over de elektrische garage in Harmelen die het mogelijk ook zou kunnen. Zij halen komende week mijn auto op. Hopelijk voor kerst gerepareerd voor veel minder geld dan Renault. Ik laat weten hoe het afloopt.
Ik heb net voor kerst mijn Zoe weer opgehaald bij de Elektrische Garage in Harmelen. Zij hebben nieuwe lagers in de elektromotor gezet en de Zoe rijdt weer als een zonnetje. Heerlijk stil. Kosten ongeveer 1650 euro (de R motor schijnt iets goedkoper te repareren te zijn dan de Q motor). Nog steeds een hoop geld, maar stukken beter dan 5000 euro die Renault mij in het vooruitzicht stelde.

Lesson learned: niet wachten als de lagers lawaai beginnen te maken, maar direct laten vervangen door de Elektrische Garage. Ik heb gewacht tot ik stil kwam te staan met een "stop elektrische motor storing". Hoop gedoe en een hoop kosten om de (niet meer rijdende) auto naar Harmelen te transporteren. Als je hem zelf kunt brengen scheelt dat een hoop. En ook: als je te lang wacht kan de rotor de stator beschadigen, waardoor lagers vervangen niet meer helpt en er alsnog een nieuwe motor in moet. Ik had geluk dat er geen verdere schade aan de motor was.
Renault Zoe R240 Intens Bleu Foudre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Henk68
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 51
Lid geworden op: 19 jun 2022 12:33
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door Henk68 »

:thumb: Bedankt voor het delen van de update.
Renault Zoe R135 Intens bj 2020

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



dominique-
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2017 15:40
Actief als: particulier

Re: Aandrijfgeluiden

Bericht door dominique- »

Ook hier ZOE met R90 motor en 145 000 km uit 2017. Zelfde verhaals als ZoeKees, ook wagen naar Harmelen laten brengen want dealer zou € 4240 aanrekenen voor volledige vervanging motor. Op Autoscoot24.be vond ik al direct een ZOE met kapotte motor, en een met nieuwe motor. Op Franse en Duitse fora ook veel klachten over zelfde probleem, wat toch wijst op een systematisch probleem in een wagen die toch al 5 jaar op de markt was toen ik hem kocht? Slechts zelden is Renault tegemoet gekomen met een gedeeltelijke compensatie (buiten garantie)... Men jaagt zo de klanten naar de concurrentie... Zie bv. ook deze zeer teleurgestelde Fransman
https://communaute-etech.renault.fr/for ... 357/264094

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in