Stank probleem climate control Scenic 3 2013

Voor technische onderwerpen die niet in één van bovenstaande categorieën te vangen zijn.
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
picca
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2022 20:50
Actief als: particulier

Stank probleem climate control Scenic 3 2013

Bericht door picca »

Hallo ik ben Jaimy en heb een probleem met stank in onze Scenic 3 1.6 DCI van 2013.
Fijne auto maar er mankeert wel het één en ander aan. Ik vrees dat ik hier vaste gast ga worden :lol:

STANK
Als je de auto start en de blower gaat aan komt er een vieze geur uit de roosters. Airco aan of uit maakt niet uit, blower dus wel aan. Na een poosje is de stank (vrijwel) weg. Het is het best te omschrijven als een muffe, schimmelige geur.
Toen wij in augustus proef gingen rijden deed de airco het niet. Wij hebben toen afgesproken dat de koop enkel door zou gaan als de airco werkend gemaakt zou worden. Er is toen een andere pomp op gekomen. De airco heeft het dus een poos niet gedaan, ik weet natuurlijk niet hoe lang. Maar misschien is dat behulpzame info voor een diagnose.
Al gedaan: Reiniging met schuim door verschillende bedrijven. Ook met interieurfilter eruit en dan direct bij de verdamper.
Ozon reiniging diverse malen.

Nu las ik ergens dat het probleem kan komen door verstopte afvoer bij de paravaan. Dat daar dan blaadjes en dingen in gaan rotten. Dus dat wil ik even controleren en schoonmaken. Zou die afvoer achter de wielkuipen zitten? Hoe kom ik hier bij?

Andere ideeën? Bekende stank issues bij dit model?

GERATEL
De 1.6 DCI motor maakt bij koude start soms (niet altijd) een getik/geratel. Als je dan het toerental iets verhoogt gaat het weg. Lijkt mij een slappe distributieketting, of wellicht een spanner probleem. Meerdere professionals (waaronder de Renault dealer) hebben mij verzekerd dat deze 1.6 DCI motor eigenlijk nooit kettingproblemen heeft. Monteurs kunnen het ook niet horen, want daarvoor zou hij daar moeten overnachten en dan nog is het niet altijd. Wat denken jullie?

VERLICHTING
De verlichting doet ook niet helemaal wat het hoort te doen. Welke stand je ook selecteert, de verlichting blijft gewoon aan. Auto, aan, uit het maakt niet uit, dimlicht is aan. Wel krijg ik het dimlicht soms uit als ik de schakelaar op 0 zet geloof ik. Maar niet altijd! Misschien kijkt de verlichting sensor alsnog mee. Maar als het dimlicht dan uit gaat, dan is alleen de dagrij verlichting aan. Bij onze vorige auto, Megane 3 2012, werkte de verlichting precies zoals je verwacht.
Deze Scenic is een import wagen, misschien dat het in andere landen anders ingesteld is?

Alvast bedankt voor de hulp!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stank probleem climate control Scenic 3 2013

Bericht door mechanic »

Is het pollenfilter vervangen? Zo niet dat doen, best eentje met koolstof.

Dat geratel enkel met koude start zou me weinig zorgen geven als het snel stopt.
Zit er de juiste olie en filter in?

0 zou uit moeten zijn, dus dagrijverlichting aan. Die kan niet uit.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
picca
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2022 20:50
Actief als: particulier

Re: Stank probleem climate control Scenic 3 2013

Bericht door picca »

Bedankt je voor reactie Mechanic.

Ik heb er meteen een nieuw actief koolstoffilter in gezet. Had ik even moeten vermelden idd. Dat heeft dus niet geholpen. Ik heb mijn hoop nu gevestigd op die afvoer onder de paravaan. Als iemand weet hoe dat precies zit, waar die uitkomt en hoe ik erbij kom?

Olie en filter weet ik niet. Deze olie moet nog een jaar mee kunnen volgens de boordcomputer. Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan uploaden van het geluid.

De verlichting is wel echt vreemd dus. Misschien kan de Renault dealer dat programmeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stank probleem climate control Scenic 3 2013

Bericht door mechanic »

Waarschijnlijk komt de stank van de verdamper, die door 'foutief' airco gebruik vervuild/beschimmeld is.
Heel goed kom je daar niet bij alleen.

Die afvoeren zitten links en rechts onder de ruitenwisser motoren, paravaan zal los moeten.
Bij verstopping komt er ook water naar binnen, en is het pollenfilter vochtig.

De verlichting, het probleem is me niet geheel duidelijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
picca
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2022 20:50
Actief als: particulier

Re: Stank probleem climate control Scenic 3 2013

Bericht door picca »

De verdamper is al gereinigd met schuim, meerdere keren, maar dat heeft dus niet het gewenste effect. Zijn er nog andere manieren om deze te reinigen? Zonder het hele dashboard uit te bouwen ;-)

De verlichting: Op alle standen is dimlicht aan, dus op 0, stadslicht, AAN en AUTO. Volgens mij gaat het dimlicht alleen uit (en dagrij verlichting aan) overdag als er genoeg daglicht is en hij op stand 0 staat. Het is geen belangrijk issue, niet persé een probleem dat de verlichting altijd aan is, maar het is toch wel vreemd.

De stank is het voornaamste issue. Als hij blijft stinken hebben we weinig zin om in de auto te investeren.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 15972
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Stank probleem climate control Scenic 3 2013

Bericht door mechanic »

Is het vochtig in de auto? Maw komt het daadwerkelijk wel van de airco?

De verlichting is vast op te lossen, ben te lang weg bij renault om het paraat te hebben. Wat staat er in het boekje?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
picca
Nieuw lid
Nieuw lid
Posts in topic: 4
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 nov 2022 20:50
Actief als: particulier

Re: Stank probleem climate control Scenic 3 2013

Bericht door picca »

Zonder airco wordt de voorruit wel vochtig, maar niet extreem.
Volgens mij maakt het voor de geur niets uit of de airco aan of uit staat, zodra de blower aan gaat komt de stank binnen.

Verlichting: Ik zal eens kijken.

Bedankt voor je bijdragen mechanic!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1400
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Stank probleem climate control Scenic 3 2013

Bericht door Pepone »

Misschien ver gezocht maar ergens een dood dier onder de motorkap?

Er wordt nog wel eens een muizennest aangetroffen, in het luchtfilter bijvoorbeeld.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht