Espace 3.0V6 Automaat "dieselt"
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Espace 3.0V6 Automaat "dieselt"
Hoi!
Net aangemeld, en dan gelijk al met vragen komen... Ik probeer het gewoon!
Ik ben één van de vaste bestuurders van een Espace 3.0 V6 automaat uit '97, en sinds kort werkt-ie zeg maar "suboptimaal"... Het voelt alsof de versnellingsbak voor het gemak in de hoogste versnelling blijft staan, en veel plezier met optrekken, zeg maar. Je voelt de motor trillen, terwijl ik de V6 normaal gesproken toch redelijk stil vind. En op de snelweg loopt je verbruik op tot 1:4, wat ik ook vrij onaangenaam vind. Aanvankelijk ging het probleem (tijdelijk) over door even op de snelweg te rijden, zo bij 90 à 100 per uur kwam de wagen bij zijn positieven en kon je weer even vrolijk verder. Vanmiddag werkte ook dat niet, en bleef de motor behoorlijk vervaarlijk trillen bij 130 (op de teller). We hebben 'm een tijdje terug voor een grote beurt gebracht met deze klacht, en er werd gezegd dat het probleem verholpen was, maar het wordt eigenlijk alleen maar erger. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik word er langzamerhand heel nerveus van, zeker als ik alle topics over de kosten van het reviseren van versnellingsbakken lees...
Net aangemeld, en dan gelijk al met vragen komen... Ik probeer het gewoon!
Ik ben één van de vaste bestuurders van een Espace 3.0 V6 automaat uit '97, en sinds kort werkt-ie zeg maar "suboptimaal"... Het voelt alsof de versnellingsbak voor het gemak in de hoogste versnelling blijft staan, en veel plezier met optrekken, zeg maar. Je voelt de motor trillen, terwijl ik de V6 normaal gesproken toch redelijk stil vind. En op de snelweg loopt je verbruik op tot 1:4, wat ik ook vrij onaangenaam vind. Aanvankelijk ging het probleem (tijdelijk) over door even op de snelweg te rijden, zo bij 90 à 100 per uur kwam de wagen bij zijn positieven en kon je weer even vrolijk verder. Vanmiddag werkte ook dat niet, en bleef de motor behoorlijk vervaarlijk trillen bij 130 (op de teller). We hebben 'm een tijdje terug voor een grote beurt gebracht met deze klacht, en er werd gezegd dat het probleem verholpen was, maar het wordt eigenlijk alleen maar erger. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik word er langzamerhand heel nerveus van, zeker als ik alle topics over de kosten van het reviseren van versnellingsbakken lees...
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 23 jun 2011 12:07
Ik roep maar wat (nergens op gebaseerd trouwens): kan het misschien iets met de computer te maken hebben c.q. zou het resetten door de accu er even "vanaf te halen" mogelijk een oplossing zijn?
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
- Actief als: particulier
Nee ik denk het niet je zou hem gewoon even uit moeten lezen kijken of die wat aan geeft.
Hide post links |
-
Topic author - 2-hit-miracle
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Dat wordt van de week toch maar weer een bezoekje aan de dealer...
Mocht u trouwens nog ideeën hebben, graag: ik ga graag goed geïnformeerd op pad!
Mocht u trouwens nog ideeën hebben, graag: ik ga graag goed geïnformeerd op pad!
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
- Contacteer:
zo die subtitel lezende, komt het er op neer dat 'ze' je eindelijk uit de auto en in de bus hebben gekregen...
Dacht even dat de auto in zijn nood-loop programma stond. Dan trekt die op als een overbeladen tractor (traaaaag....), en eenmaal op snelheid, is er maar een bepaalde snelheid waar die nog een beetje goed doet (tussen de 70 en 90 doorgaans)
Maar als je al bij de garage geweest bent, zullen ze daar wel naar gekeken hebben.
Er was meende ik een manier om de automaat te programmeren.
Weet niet meer precies hoe het ging, uit het blote hoofd was het door het gaspedaal helemaal in te trappen, dan het contact aanzetten, en na iets van 20 of 30 seconden het gaspedaal los te laten en dan het contact weer uit te zetten.
Pfoe, dat was echt lang geleden, weet het niet meer precies.
Het lijkt erop dat de automaat niet weet in welke versnelling die moet gaan.
Dus ergens loopt daar iets mis met de communicatie van bijvoorbeeld de gas regel klep stand, het toerental van de motor en de automaat regel eenheid.
Kijk eens goed onder de motorkap of alle stekkers goed vastzetten, en ook rond de gas klep of daar niet iets mechanisch te veel speling heeft gekregen.

Dacht even dat de auto in zijn nood-loop programma stond. Dan trekt die op als een overbeladen tractor (traaaaag....), en eenmaal op snelheid, is er maar een bepaalde snelheid waar die nog een beetje goed doet (tussen de 70 en 90 doorgaans)
Maar als je al bij de garage geweest bent, zullen ze daar wel naar gekeken hebben.
Er was meende ik een manier om de automaat te programmeren.
Weet niet meer precies hoe het ging, uit het blote hoofd was het door het gaspedaal helemaal in te trappen, dan het contact aanzetten, en na iets van 20 of 30 seconden het gaspedaal los te laten en dan het contact weer uit te zetten.
Pfoe, dat was echt lang geleden, weet het niet meer precies.
Het lijkt erop dat de automaat niet weet in welke versnelling die moet gaan.
Dus ergens loopt daar iets mis met de communicatie van bijvoorbeeld de gas regel klep stand, het toerental van de motor en de automaat regel eenheid.
Kijk eens goed onder de motorkap of alle stekkers goed vastzetten, en ook rond de gas klep of daar niet iets mechanisch te veel speling heeft gekregen.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 nov 2017 11:45
- Contacteer:
Is het niet iets motorisch?
Je hebt het over dieselen, cilinder(s) uitgevallen mss?
Je hebt het over dieselen, cilinder(s) uitgevallen mss?
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Ik zou er zeker niet te lang mee doorrijden, is het nl. een cylinder die niet mee doet, dan loopt hij op 5 ipv 6 cylinders, dan kan het je de katalisator kosten. Dus asap naar de dealer laten uitlezen, vraag naar de fout-codes schrijf ze op of vraag naar een print-out. dan heb je voor later nog enig houvast. SUC6
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-