sloop airco inbouwen in Twingo 2003 zonder airco

Radio, elektrische ruiten & stoelverstelling, centrale vergrendeling, verlichting, etc.

Topic author
Jeroen2
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 1
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 jul 2019 12:19
Actief als: particulier

sloop airco inbouwen in Twingo 2003 zonder airco

Bericht door Jeroen2 »

Sloop airco overzetten op Twingo 2003 zonder airco.

Al een jaar of 4 veel plezier van een Twingo uit 2003, een 16 klepper.
Maar geen airco. Vaker lees je het advies: kijk of je een Twingo met airco kunt kopen. Dat scheelt.
Afijn, toch aan een ‘zelf de airco er opzetten projekt’ begonnen, want de auto is verder erg goed met nog geen 90.000 gelopen en tijd genoeg.
Dat levert al doende een aantal vragen op waar ik tegen aanloop, en hoop op ervaringen en kennis van andere forum leden.

- Heeft een Twingo met airco een andere ECU, of zijn er een paar draadjes meer aangesloten op een airco Twingo? (ik moet nog terug naar de sloop om die stekkers te zien)
- Is het mogelijk om zelf die extra draadjes op de ECU stekkers te zetten/solderen, of is het beter om airco ECU stekkers uit een bestaande (sloop)-kabelboom te knippen en de draden opnieuw en extra aan elkaar te solderen?
- In de handleiding die ik gebruik van Revue Technique Automobile wordt gesproken over een ‘sonde evaporateur’ van het type CTN. Een thermistor die bij hogere temperaturen een hogere weerstand geeft.
Vervolgens volgen een paar waarden van de weerstand in combinatie met de temperatuur. De warmste is nul graden C, met ongeveer 9k ohm weerstand, en de koudste, - 25 C gekoppeld aan ongeveer 7000 ohm.
Mijn vraag is: waar zit dat ding, deze sensor? Kachelhuis, of de drukregelaar (pressostaat) achter de rechterkoplamp? (vanuit interieur bekeken).
- Op de radiateur voor de motor zit een mooie grote ventilator. In het midden is er een twee-pennig stekkercontact male. Je zou denken dat dit voor de voeding is om het ding te laten draaien, net zoals bij de motor zonder airco. Klopt dat?
- Vanuit interieur bekeken rechtsonder zit er nog een tweepennig stekkercontact male op de opbouw, met wat dikke windingen. Waar is deze verbinding voor?
- Het frontje met de drie knoppen en aan/uit knop voor de AC heeft een witte stekker met 2x5 pennen.
- Er zijn 2 pennen van deze witte stekker waarvan de functie mij niet duidelijk wordt: Dat is B1, met ‘signal recyclage compresseur conditionnement air’. Het is een groene draad die naar de ECU gaat en daar als bruin op contact D2, zwarte stekker ECU, aankomt
- En het gaat om de B2, ‘Commande + dispositif soufflage air froid et capteur 3 fonctions conditionnement d’air.
Wat zou dit zijn? Een geschakelde plus? Voor een blaasapparaat koude lucht? En die 3 functies??? Overigens is de B2 niet terug te vinden in de schema’s, ook niet specifiek voor de airco. In mijn (witte airco) stekker is de B2 en B3 niet bekabeld. B4 heeft 2 zwarte draden, die in de schema’s als massa (-) dienen. B5 is een blauwe draad, die voeding geeft. (+)


Verder ben ik benieuwd of er in het zwarte kastje van mijn Twingo zonder airco naast de accu een aantal relais missen, en zekeringen, die wel vermeld staan bij de airco uitvoering.

Het zou dan gaan om een relais:
voor de pressostaat (drukregeling)
voor de aircopomp mee te laten draaien met de poelie
voor het dispositif soufflage air froid

en misschien wel meer. Morgen ga ik dit controleren.

Al jullie commentaar en tips zijn welkom!
Groeten,
Jeroen2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht