Geen power, zwarte rook.
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 02 jun 2023
- Laatste bezoek: 22 feb 2024 20:11
- Actief als: particulier
Geen power, zwarte rook.
Espace 2.2 DCI begin 2002. Dus laatste van voor de wissel naar de volgende serie.
Hallo,
Ergens vorige week wat vragen gepost aangaande het uitvallen van de motor maar kon nadien weer meteen starten.
Ga maandag as naar een diagnose centrum maar,
Vandaag kijk ik naar mogelijk lossen draden, slechte contacten en wat vind ik?
De stekker die ( foto 1 ) zit, lijkt me losjes in de zitting te zitten.
Ik kijk en wat vind ik?
Schilderstape propje.
Dus de stekker en de daarin aanwezig zijnde contacten maken helemaal geen contact.
Hoelang dat er in zit?
GEEN IDEE.
Ik haal de tape weg, en plug de stekker degelijk in de zitting.
Wij vertrekken en ik probeer een paar keer of de motor nog uitvalt, niet.
Ik blij, maar waarom en wie heeft die tape er in gestopt?
Maar toch, plots motor toch uit.
Opnieuw gestart en slaat weer aan kunnen zonder meer onze weg verzorgen.
Tot op een zeker moment, na een stop aan een winkel we weer vertrekken en wat blijkt, geen fut meer, geen power, en zwarte rook van jewelste.
Voordien liep de motor steeds bijna rookloos.
Stekker er weer uit de zitting ( is gelijk aan MET de prop ) Maar nog steeds geen power.
Nu heb ik hierbij enkele afb waarbij ik graag wat uitleg geef of wil hebben.
Foto1: Voorbeeld uit video waar de blauwe stekker zichtbaar is maar bij onze auto lijkt dat een zwarte te zijn, alleen hangt gewoon los.
Foto2: Zicht op papierprop in zitting van stekker.
Foto3: NIET AANWEZIG
Foto4: De tape op zich.
Foto5: Losse zwarte stekker.
Foto 6: Zicht op stekkers en zitting zonder tape.
Foto 7: Beter zicht op zwarte stekker waarin een soort plug zit.
Foto8: VRAAG, WAT IS DIT EN WAT DOET HET?
Toegevoegd in 4 minuten 24 secondes:
OOOOPS, ik zie nergens waar of hoe ik wat kan aanpassen, vandaar dat ik deze als reactie erbij zet.
Een paar keer verscheen op het dashboard een rode waarschuwing war je als een temperatuurgrafiek zou kunnen omschrijven. ( ROOD ).
Hallo,
Ergens vorige week wat vragen gepost aangaande het uitvallen van de motor maar kon nadien weer meteen starten.
Ga maandag as naar een diagnose centrum maar,
Vandaag kijk ik naar mogelijk lossen draden, slechte contacten en wat vind ik?
De stekker die ( foto 1 ) zit, lijkt me losjes in de zitting te zitten.
Ik kijk en wat vind ik?
Schilderstape propje.
Dus de stekker en de daarin aanwezig zijnde contacten maken helemaal geen contact.
Hoelang dat er in zit?
GEEN IDEE.
Ik haal de tape weg, en plug de stekker degelijk in de zitting.
Wij vertrekken en ik probeer een paar keer of de motor nog uitvalt, niet.
Ik blij, maar waarom en wie heeft die tape er in gestopt?
Maar toch, plots motor toch uit.
Opnieuw gestart en slaat weer aan kunnen zonder meer onze weg verzorgen.
Tot op een zeker moment, na een stop aan een winkel we weer vertrekken en wat blijkt, geen fut meer, geen power, en zwarte rook van jewelste.
Voordien liep de motor steeds bijna rookloos.
Stekker er weer uit de zitting ( is gelijk aan MET de prop ) Maar nog steeds geen power.
Nu heb ik hierbij enkele afb waarbij ik graag wat uitleg geef of wil hebben.
Foto1: Voorbeeld uit video waar de blauwe stekker zichtbaar is maar bij onze auto lijkt dat een zwarte te zijn, alleen hangt gewoon los.
Foto2: Zicht op papierprop in zitting van stekker.
Foto3: NIET AANWEZIG
Foto4: De tape op zich.
Foto5: Losse zwarte stekker.
Foto 6: Zicht op stekkers en zitting zonder tape.
Foto 7: Beter zicht op zwarte stekker waarin een soort plug zit.
Foto8: VRAAG, WAT IS DIT EN WAT DOET HET?
Toegevoegd in 4 minuten 24 secondes:
OOOOPS, ik zie nergens waar of hoe ik wat kan aanpassen, vandaar dat ik deze als reactie erbij zet.
Een paar keer verscheen op het dashboard een rode waarschuwing war je als een temperatuurgrafiek zou kunnen omschrijven. ( ROOD ).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Geen power, zwarte rook.
De EGR afgekopped? -Of is die ondicht, versleten, vol roet?- Als je daar manipuleerd zal de motor stoppen (milieu).
Even kan je nog kijken of de tube van turbo naar inlaat geen scheur heeft.
Add bleu leeg, overtijd of te dik geworden kan ook dat hij stilvalt.
Even kan je nog kijken of de tube van turbo naar inlaat geen scheur heeft.
Add bleu leeg, overtijd of te dik geworden kan ook dat hij stilvalt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 02 jun 2023
- Laatste bezoek: 22 feb 2024 20:11
- Actief als: particulier
Re: Geen power, zwarte rook.
De auto is van 2002 dus helemaal geen AD blue hoor.
Er staat ondertussen een nieuwe EGR op.
Geen resultaat.
Er staat ondertussen een nieuwe EGR op.
Geen resultaat.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Geen power, zwarte rook.
Bij mij zat die inlaat vol roet en vettigheid. Dit was dan een kopcilinder met aangegoten inlaatspruitstuk. Met een stuk veer heb ik gaan peuteren, die kamers naar de inlaatklep zaten vol roet.
Er zijn filmpjes op youtube die dat reinigen met nootjes of de motor reinigingsvloeistof laten opzuigen. Voor kenners dan.
En zo rijden er veel diesels rond, ze missen veel pk's zo. Doch de aangezogen lucht wordt gemeten en daarop de hoeveelheid brandstof. Hij rookt dus niet.
Omdat je egr stekker eraf ligt bij je en de egr niet is aangeleerd via een Clip van Renault zal je dat rood lampje hebben en de motor niet aanslaan.
Er zijn filmpjes op youtube die dat reinigen met nootjes of de motor reinigingsvloeistof laten opzuigen. Voor kenners dan.
En zo rijden er veel diesels rond, ze missen veel pk's zo. Doch de aangezogen lucht wordt gemeten en daarop de hoeveelheid brandstof. Hij rookt dus niet.
Omdat je egr stekker eraf ligt bij je en de egr niet is aangeleerd via een Clip van Renault zal je dat rood lampje hebben en de motor niet aanslaan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 02 jun 2023
- Laatste bezoek: 22 feb 2024 20:11
- Actief als: particulier
Re: Geen power, zwarte rook.
Waarschijnlijk heb je het over de EGR klep.
Die is vervangen maar het probleem is niet weg.
Staat nu bij de garage. Laatste diagnose is dat de centrale stuurunit de boosdoener zou zijn.
Klein voordeel bij de garage waar hij nu staat is dat ze veel onderdelen van oudere auto's hebben en deze testen.
Als het niet ok is gaat dat onderdeel er weer af en hoef je het dus niet te betalen terwijl het geen soelaas brengt.
Die is vervangen maar het probleem is niet weg.
Staat nu bij de garage. Laatste diagnose is dat de centrale stuurunit de boosdoener zou zijn.
Klein voordeel bij de garage waar hij nu staat is dat ze veel onderdelen van oudere auto's hebben en deze testen.
Als het niet ok is gaat dat onderdeel er weer af en hoef je het dus niet te betalen terwijl het geen soelaas brengt.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 09 apr 2017
- Laatste bezoek: 03 mei 2025 23:39
- Actief als: particulier
Re: Geen power, zwarte rook.
Mijn schoonzus had vroeger een Astra waar om de haverklap iets aan was, die reed meermaals rond met een vervangen onderdeel en een week later terug hetzelfde probleem... Terug uitbouwen en een volgend onderdeel er in. Tot ze het beu was en een andere wagen kocht, nieuw... Ondertussen is die wagen +- 10 jaar oud en geraakt ze ook al niet meer door de Apk. Diesel, jeweetwel.... Emissie/uitstoot
. Aan die wagen is niks stuk aleen die uitlaatgassen doen moeilijk 
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Berichten: 16674
- Lid geworden op: 24 apr 2008
- Laatste bezoek: 03 mei 2025 19:29
- Actief als: particulier
- Locatie: Someren
Re: Geen power, zwarte rook.
Hoor je niet ergens lucht lekken?
Auto in vrij en gas pedaal helemaal induwen?
Lekke interkoeler bijvoorbeeld.
Het is gokken zonder goed te kijken, de vraag is hoever je wil gaan met een 20 jaar oude diesel.
Auto in vrij en gas pedaal helemaal induwen?
Lekke interkoeler bijvoorbeeld.
Het is gokken zonder goed te kijken, de vraag is hoever je wil gaan met een 20 jaar oude diesel.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 02 jun 2023
- Laatste bezoek: 22 feb 2024 20:11
- Actief als: particulier
Re: Geen power, zwarte rook.
Feit is dat ik helemaal geen andere wagen wil. Nooit een voor de rest zo'n goede auto gehad. De Espaces nadien hebben ook al weer een metalen huisje, zijn wat betreft uiterlijk helemaal mijn ding niet. Neen, hou mijn MK3 liever lopende en wel.scarface450 schreef: ↑01 sep 2023 18:05 Mijn schoonzus had vroeger een Astra waar om de haverklap iets aan was, die reed meermaals rond met een vervangen onderdeel en een week later terug hetzelfde probleem... Terug uitbouwen en een volgend onderdeel er in. Tot ze het beu was en een andere wagen kocht, nieuw... Ondertussen is die wagen +- 10 jaar oud en geraakt ze ook al niet meer door de Apk. Diesel, jeweetwel.... Emissie/uitstoot. Aan die wagen is niks stuk aleen die uitlaatgassen doen moeilijk
![]()
Ten andere hier zijn auto's ook veel te duur naar de normen wie we in België gewoon waren.
Onze auto komt voor het overige dansend door de APK. Vandaar de frustratie met dit probleem.
Iemand die ooi de versie 3 van Espace ( op lange basis ) mocht rijden wil niets anders of rijdt gefrustreerd met wat anders.
Toegevoegd in 1 minuut 59 secondes:
Geen luchtlekken. Maar nog niet echt naar geluisterd.
Dat gaan we doen eens we terug zijn uit vakantie.
Auto staat nu zo'n 2300 km bij ons vandaan in ons thuisland.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Geen power, zwarte rook.
Tegenwoordig zijn de wagen of hun computer al slim. elke keer dat een piston bovenaan compressie maakt heeft de starter iets meer stroom nodig. Hij vergelijkt de 4 cilinders.
Is er teveel verschil in compressie onderling(openstaande of dicht gekoekte klep) dan gaat de motor niet aan(emissie).
Maar zijn er niet meer brandende lampjes of afgekoppelde stekkers, die plakband hoort daar niet thuis. Begin bij het begin, die BDP sensor. Of gewoon de remlichtschakelaar,ik moet soms dat pedaal intrappen om gestart te geraken. En 't rood pinkend lampje dat bij contact aan continu moet branden.
Is er teveel verschil in compressie onderling(openstaande of dicht gekoekte klep) dan gaat de motor niet aan(emissie).
Maar zijn er niet meer brandende lampjes of afgekoppelde stekkers, die plakband hoort daar niet thuis. Begin bij het begin, die BDP sensor. Of gewoon de remlichtschakelaar,ik moet soms dat pedaal intrappen om gestart te geraken. En 't rood pinkend lampje dat bij contact aan continu moet branden.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 02 jun 2023
- Laatste bezoek: 22 feb 2024 20:11
- Actief als: particulier
Re: Geen power, zwarte rook.
De motor loopt hoor.
Alleen hij sloeg af en toe gewoon af. Starten en meteen weer lopen.
Dan vraag je jezelf af, ?????
Dus naar de garage afspraak maken.
In Portugal moet je geduld hebben, veeeeeeeeeeeeeeeel geduld.
Ondertussen extra probleem, power volledig weg.
Zwarte uitlaatgassen geen doen.
Dus nu na een omzwerving van de ene garage naar de andere bij weer een andere maar die hadden de eerste week geen tijd en zijn dan met vakantie gegaan. Ik denk ( hoop ) week. Dus zouden ze maandag as weer aan de slag gaan.
Het is nu wel zo dat we momenteel de auto niet nodig hebben daar we met de camper onze verplaatsingen doen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat dat zo blijft.
Alleen hij sloeg af en toe gewoon af. Starten en meteen weer lopen.
Dan vraag je jezelf af, ?????
Dus naar de garage afspraak maken.
In Portugal moet je geduld hebben, veeeeeeeeeeeeeeeel geduld.
Ondertussen extra probleem, power volledig weg.
Zwarte uitlaatgassen geen doen.
Dus nu na een omzwerving van de ene garage naar de andere bij weer een andere maar die hadden de eerste week geen tijd en zijn dan met vakantie gegaan. Ik denk ( hoop ) week. Dus zouden ze maandag as weer aan de slag gaan.
Het is nu wel zo dat we momenteel de auto niet nodig hebben daar we met de camper onze verplaatsingen doen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat dat zo blijft.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Geen power, zwarte rook.
Ik vermoed toch een scheur in tube vanaf turbo.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 02 jun 2023
- Laatste bezoek: 22 feb 2024 20:11
- Actief als: particulier
Re: Geen power, zwarte rook.
Ik ga het vermelden zodra we thuis zijn en ze bv in de garage niets hebben gevonden.
Bedankt voor de tip.
Ik ga het vermelden zodra we thuis zijn en ze bv in de garage niets hebben gevonden.
Bedankt voor de tip. Kan ge bv met behulp van een afbeelding tonen over welke tube je het hebt?
Toegevoegd in 1 minuut 5 secondes:
Bedankt voor de tip.
Ik ga het vermelden zodra we thuis zijn en ze bv in de garage niets hebben gevonden.
Bedankt voor de tip. Kan ge bv met behulp van een afbeelding tonen over welke tube je het hebt?
Toegevoegd in 1 minuut 5 secondes:
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 5
- Berichten: 987
- Lid geworden op: 17 mar 2010
- Laatste bezoek: 02 mei 2025 11:20
- Actief als: particulier
Re: Geen power, zwarte rook.
Dikwijls is dat een gummi slang die vanaf de turbo vertrekt naar de intercooler. Tussen de de andere slangen en tubes.
De scheur gaat telkens dicht als de turbo geen druk geeft.
Ge moet gaan voelen of de slang intact is(motor af en evtl koud).
Mechanic had het over een lek in de intercooler.
Er gaat dan teveel lucht via de luchtfiler en luchtmassameter die niet in de motor geraakt. Het mengsel is dan te rijk berekent (zwarte rook).
De scheur gaat telkens dicht als de turbo geen druk geeft.
Ge moet gaan voelen of de slang intact is(motor af en evtl koud).
Mechanic had het over een lek in de intercooler.
Er gaat dan teveel lucht via de luchtfiler en luchtmassameter die niet in de motor geraakt. Het mengsel is dan te rijk berekent (zwarte rook).
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 7
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 02 jun 2023
- Laatste bezoek: 22 feb 2024 20:11
- Actief als: particulier
Re: Geen power, zwarte rook.
Opgelost. echt, geloof het of niet we zijn er uit.
Sorry voor het uitroepen bij deze maar we zijn zo gelukkig dat we ons schip terug in eigen haven hebben en weer kunnen varen.
Vele diagnoses ten spijt.
Vele testen met donorparts van andere auto's ten spijt.
Een vervanging van de EGR klep ( mocht maar kon nog wachten ) ten spijt.
Een vervanging van de dieselpomp ( mocht ook maar kon ook nog wachten ) ten spijt.
De tijdelijke vervanging van de Central Engine Unit ( CEU ) ( bleek niet het probleem te geven ) ten spijt.
Ganse inspecties van kabelbomen op breuken ( zowel bij stilstand als rijden ) ten spijt.
Uiteindelijk opgelost met het simpelste gereedschap wat er bestaat voor dieselauto's / motoren, namelijk de test met maatbekertjes om te kijken hoeveel diesel er terugvloeit naar de tank. Wat bleek in ons geval?
cilinders 2; 3; en 4 hadden weinig in het maatglas, cilinder 1 daar tegenover zat aan ruim het 4 of 5 veelvoud aan brandstof.
Dat wil gewoon zeggen dat cilinder 1 bijna geen brandstof kreeg.
Met als gevolg gewoon tegen een constante snelheid rijden was ok, maar zodra je power vroeg alle alarmbellen afgingen omdat er te weinig diesel was voor die eerste cilinder en de CEU alle toevoer afsloot ter bescherming van de motor in zijn geheel.
Dus forum leden, wie met ditzelfde probleem kampt doe even de eenvoudige test en weet misschien voldoen voor een snelle herstelling.
Kleine toevoeging.
Volgens de garage zou de vervuiling van de injector te maken hebben met de huidige diesel. Hij ziet namelijk zeer vaak dat dieselfilters zeer vuil zijn na in verhouding minder km dan normaal zou zijn. Zou te maken hebben met toevoegingen die er voor dien niet waren. Nu blijkbaar biodiesel gemengd met echte diesel en andere extra's.
Sorry voor het uitroepen bij deze maar we zijn zo gelukkig dat we ons schip terug in eigen haven hebben en weer kunnen varen.
Vele diagnoses ten spijt.
Vele testen met donorparts van andere auto's ten spijt.
Een vervanging van de EGR klep ( mocht maar kon nog wachten ) ten spijt.
Een vervanging van de dieselpomp ( mocht ook maar kon ook nog wachten ) ten spijt.
De tijdelijke vervanging van de Central Engine Unit ( CEU ) ( bleek niet het probleem te geven ) ten spijt.
Ganse inspecties van kabelbomen op breuken ( zowel bij stilstand als rijden ) ten spijt.
Uiteindelijk opgelost met het simpelste gereedschap wat er bestaat voor dieselauto's / motoren, namelijk de test met maatbekertjes om te kijken hoeveel diesel er terugvloeit naar de tank. Wat bleek in ons geval?
cilinders 2; 3; en 4 hadden weinig in het maatglas, cilinder 1 daar tegenover zat aan ruim het 4 of 5 veelvoud aan brandstof.
Dat wil gewoon zeggen dat cilinder 1 bijna geen brandstof kreeg.
Met als gevolg gewoon tegen een constante snelheid rijden was ok, maar zodra je power vroeg alle alarmbellen afgingen omdat er te weinig diesel was voor die eerste cilinder en de CEU alle toevoer afsloot ter bescherming van de motor in zijn geheel.
Dus forum leden, wie met ditzelfde probleem kampt doe even de eenvoudige test en weet misschien voldoen voor een snelle herstelling.
Kleine toevoeging.
Volgens de garage zou de vervuiling van de injector te maken hebben met de huidige diesel. Hij ziet namelijk zeer vaak dat dieselfilters zeer vuil zijn na in verhouding minder km dan normaal zou zijn. Zou te maken hebben met toevoegingen die er voor dien niet waren. Nu blijkbaar biodiesel gemengd met echte diesel en andere extra's.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 221 Weergaves
-
Laatste bericht door Thijs3.5
-
- 2 Reacties
- 525 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 26 Reacties
- 3254 Weergaves
-
Laatste bericht door Jannes-46
-
- 2 Reacties
- 566 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 247 Weergaves
-
Laatste bericht door Fren
-
- 0 Reacties
- 351 Weergaves
-
Laatste bericht door Sivar
-
- 0 Reacties
- 280 Weergaves
-
Laatste bericht door IamNotStradamus