Batterij vervangen of niet?

Plaats reactie

Topic author
groninge
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jul 2020 10:25
Actief als: particulier

Batterij vervangen of niet?

Bericht door groninge »

Goededag,

In jun 2020 hebben wij een Renault ZOE uit dec 2013 aangeschaft. De state of health was toen 79% (gemeten met CanZe). Dankzij dit forum kwam ik er toen achter dat er een update voor de BMS was. Deze update is in jul 2020 geinstalleerd en de SOH ging toen naar 98% (en dat merkte je ook in de range +/- 120 KM).

Daarna is de range vrij vlot terug gelopen en bleef deze tussen de 90 KM (in de winter) en de 110 KM (in de zomer) hangen.

De laatste paar maanden zakte de (zomer) range echter tot het nivo van de winter. Ik dacht eerst dat het kwam door t erg warme weer maar ik heb t toch maar even weer in CanZe bekeken. En daarin is de waarde van SOH gedaald tot 72%(!).

Wij huren de batterij dus ik heb Mobilize gebeld en die verwijzen mij door naar de dealer voor een batterij meting. Dus ik heb de dealer gebeld en die zien adhv het kenteken dat de batterij op 92,8% SOH (?)zit. Dit geeft de auto blijkbaar eens in de zoveel tijd aan Renault door.

Ik zou toch denken dat de bron voor de SOH waarde dezelfde zou zijn maar er zit wel erg veel verschil tussen beide waardes dus wie heeft er nu gelijk? CanZe of Renault?
Screenshot_2023-09-24-18-50-16-132_lu.fisch.canze.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij vervangen of niet?

Bericht door zoe2goe »

De CanZE waarde is wat de battery controller aangeeft. Zou min of meer in lijn met je range moeten zijn. Ik zou de garage vragen om een daadwerkelijke diagnose met hun CLIP tool; wellicht rekenen ze daar wat voor. Ik begeef me nu op glad ijs: volgens mij geeft een Ph1 auto geen SOH door, maar de CLIP tool geeft het wel door als die aan de auto gepikt wordt. Het kan daarom een oude waarde zijn.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
groninge
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jul 2020 10:25
Actief als: particulier

Re: Batterij vervangen of niet?

Bericht door groninge »

Bedankt voor je reactie!

De Zoe gaat over anderhalve week naar de dealer voor een officiele batterij meting (en ze rekenen daar idd wat voor). Ben benieuwd wat daar dan uit gaat komen.
Je verklaring over dat de auto de SOH waarde niet doorgeeft en de clip tool wel, klinkt logisch. De km stand bijv van de auto zelf, wijkt soms 1 km af in canze (zal wel afronding zijn) en deze update ook netjes in de renault app.
Ik hou voor nu even bij hoeveel stroom de auto steeds laadt en zal ook eens bij de dealer een screenshot van hun waardes opvragen.

En dan maar afwachten tot het officiele resultaat bekend wordt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jorismb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 sep 2023 16:27
Actief als: particulier
Locatie: 040

Re: Batterij vervangen of niet?

Bericht door jorismb »

Ik hoop dat je even de moeite neemt om terug te komen naar dit forum en in dit topic je reactie achter laat.
Ik ben heel benieuwd wat de dealer meet. Na alle berichten die ik hier heb gelezen is dit een gevalletje 'wij van WC eend...." / de slager die zijn eigen vlees keurt.
Renault heeft simpelweg de macht/mogelijkheid gehad om in de software in te bouwen dat de SoH nooit onder 75% terecht zal komen. Volgens mij is er ook nog nooit iemand op dit forum geweest die een nieuwe batterij heeft weten los te peuteren bij Renault.
Hoogstens als er één of meerdere écht slechte cellen in het pakket zouden zitten zou ik me kunnen voorstellen dat de SoH onder de 75% zou komen. En dan nog? Wie kan mij vertellen hoe de SoH vastgesteld wordt door/bij Renault?
'13 Renault ZOE - '86 BMW 325e

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
groninge
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jul 2020 10:25
Actief als: particulier

Re: Batterij vervangen of niet?

Bericht door groninge »

Mijn excuses voor de late reactie. Het heeft allemaal lang geduurd.

De auto is halverwege oktober naar de dealer geweest voor de batterij meting. Daar hebben zij ook de 72% gemeten. Zij constateerden blijkbaar ook dat de auto geen data meer richting Renault stuurden dus ze hebben ook een en ander gereset waardoor dit weer op gang kon komen. Dit zou echter wel enige tijd (dagen/weken) duren werd mij verteld.
Dus ik heb begin november de dealer weer gebeld om te vragen hoe t zit. En zij gaven aan nog steeds de 92%* te zien en gaven aan er niks meer mee te kunnen. Mij werd verteld om dan maar contact op te nemen met Renault Nederland om na te vragen hoe het zit.
Dus Renault Nederland gebeld, verhaal verteld, case aan laten maken en uiterlijk 8 werkdagen later zou ik wat horen. Na ja dat werd uiteindelijk ruim 2 weken later want men had mijn tel nummer niet genoteerd.

Maar het uiteindelijke verhaal is dat de waarde die je uit de auto leest onbetrouwbaar is en niet wordt gebruikt om te bepalen of de batterij moet worden vervangen. De auto levert schijnbaar (via de esim?) een hoop data aan aan de hand waarvan Renault (de fabrikant) bepaalt wat de 'echte' capaciteit v/d batterij is. De laatste data aanlevering en dus bepaling v/d waarde voor onze Zoe is van 12 november en is 92% met de kleur 'groen'.

Hier kan je dus geen speld tussen krijgen.

Volgende maand is onze batterij 10 jaar oud en dan krijgen we hopelijk de 1 euro afkoop. Daar gaan we dan wel op in want de batterij gaan ze toch nooit vervangen en wegslepen (in geval van lege batterij) is goedkoper bij de wegenwacht :)

* Die 92% was dus blijkbaar ook de 'juiste' waarde volgens Renault. Er staat dan ook een kleurtje bij: rood is waarde onder 75%, geel is waarde kan niet worden bepaald omdat er geen (recente?) data beschikbaar is, groen is waarde boven 75% (en de gebruikte data is recent?)
Dit kleurtje heeft de dealer mij bij het allereerste telefoontje niet doorgegeven of omdat zij dit niet konden zien of gewoon niet gedaan. Dat weet ik dus niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



jorismb
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 2
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 sep 2023 16:27
Actief als: particulier
Locatie: 040

Re: Batterij vervangen of niet?

Bericht door jorismb »

Bedankt voor de terugkoppeling, zo hebben andere forum gebruikers er ook iets aan :)
'13 Renault ZOE - '86 BMW 325e

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



ZoeKees
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 47
Lid geworden op: 26 sep 2019 19:57
Actief als: particulier

Re: Batterij vervangen of niet?

Bericht door ZoeKees »

Hmmm. Dus de dealer heeft 72% gemeten. Je ervaart zelf ook de verminderde range, overeenkomend met ongeveer 72%. Canze zegt ook 72%. En nu wordt die waarde op een of andere manier niet goed doorgestuurd naar Renault NL (of ze ontkennen het gewoon) en die zeggen doodleuk 92%. Ik weet niet hoe je je recht hierin kunt krijgen, rechtsbijstand wellicht, juridisch loket, of Bovag. Maar ik zou nog even wachten met afkopen voor 1 euro. Als je afkoopt gaat je garantie op de batterij naar 8 jaar en 66%. Wat effectief betekent dat je 0 garantie meer hebt met je batterij uit 2013. En dan mijn je dus echt niks meer.
Sterkte hier mee. Renault laat zich (weer eens) van zijn slechtste kant zien
Renault Zoe R240 Intens Bleu Foudre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
groninge
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jul 2020 10:25
Actief als: particulier

Re: Batterij vervangen of niet?

Bericht door groninge »

Inmiddels ook afkoopprijs opgevraagd (begin januari) en deze week een antwoord: 630 euro. Ik ga idd nog even afwachten en twijfel nu ook sterk of de volgende EV wel weer een Zoe wordt. Beetje klaar met Renault en t gezeur eromheen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij vervangen of niet?

Bericht door zoe2goe »

Een beetje off topic, maar omdat je het zelf opbrengt. Ik vind het buitengewoon grappig dat deze ouwe bok meer dat 10 jaar geleden een nieuwe ZOE heeft gekocht (batterij bijna 3 jaar geleden afgekocht), en dat twee van mijn kinderen, die laten we eerlijk zijn toch niet per definitie papa als een rolmodel zien, de afgelopen maand alletwee een (tweedehands) ZOE hebben aangeschaft. Voor wat ik beschouw als mooie prijzen.

Afkloppen, maar "een volgende EV" is hier nog totaal niet aan de orde, ondanks de ruim 10 jaar. 630 euro voor de batterij zou ik geen moment over na hoeven denken, maar dat ben ik.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
groninge
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 5
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jul 2020 10:25
Actief als: particulier

Re: Batterij vervangen of niet?

Bericht door groninge »

Tsja, de range wordt steeds minder. We zitten nu op zo'n 85 km volgens de gom als de batterij vol is. Afgelopen zomer was dat ongeveer 95 km. Ben benieuwd of dat zo ook weer stijgt als het iets warmer wordt. Wat haal jij op een volle accu?
Daarnaast wil onze zoe niet op elke publieke laadpaal laden. We hebben gelukkig een eigen lader maar dat betekent wel dat we niet verder kunnen dan 40 km. We hoeven niet vaak zo ver maar 't zou toch fijn zijn als 't kan.
Ik twijfel nog over de afkoop. Op basis van de ervaringen tot nu toe ga ik er vanuit dat de batterij toch nooit vervangen gaat worden. Dus dan zou het wel verstandig zijn om 't gewoon te doen.
de
De zoe zelf rijdt ook super, het zijn wellicht eerder de ervaringen en dan dus het feit dat je met Renault te maken blijft houden als de volgende weer een zoe is.
Maar ik geef ook direct toe. Bij andere merken is het gras ook niet altijd groener.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

zoe2goe
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 3
Berichten: 2716
Lid geworden op: 12 mei 2014 22:09
Actief als: particulier

Re: Batterij vervangen of niet?

Bericht door zoe2goe »

Dat wordt zeker weer hoger in de zomer. 10 km verschil vind ik weinig. Ik haal als ik bewust rij nu 100 km. De GOM is precies dat, met de nadruk op G.

ZOE is erg kritisch met laders, heb ik ook wel eens lelijk last van. Het ligt bijna altijd aan de lader (aarding of fases niet goed aangesloten), maar daar heb je op zo'n moment allemaal niks aan. Volgens mij zijn de nieuwere een stuk beter wat dat betreft, maar weet ik niet uit ervaring.

Eens over wat je zegt over de afkoop (vervanging). Een van die twee nieuwe heeft nog een huuraccu, en in mijn beleving geeft dat flexibiliteit voor de koper als die onzeker is. Maar ik zou zelf, zeker als de auto nog langer dan een jaar blijft, meteen kopen.

Gras en groen: reken maar! En hier op het forum zie je natuurlijk meer de problemen dan de tevreden mensen. Ik heb zelf niet de neiging om posts te maken met "ik heb deze week weer zo fijn gereden".

Hoe dan ook: succes met de afwegingen.
Jeroen - Zoe Q210 sinds november 2013 - 100% PV gevoed - CanZE co-developer

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht