Koppelingsleiding ontluchten

Versnellingsbakken, assen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, etcetera
Forumregels
-Vermeld het type/model(!!) Renault in de posting
-Vul svp de gevraagde gegevens aan
Plaats reactie

Topic author
herothemouse
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2022 17:02
Actief als: particulier

Koppelingsleiding ontluchten

Bericht door herothemouse »

Beste mensen,

Graag zou ik gebruik willen maken van wat deskundig advies. Ik rij in een renault Trafic II, bouwjaar 2005 dacht ik. Ik zit met het volgende:
De koppeling wil niet volledig loskomen omdat er lucht in de leiding zit, aldus mijn garagehouder. Hij heeft zelf nu geen tijd dus stelde hij voor het zelf te doen. Het reservoir zit vol met olie. Het aanzuigen of doorlopen van de olie vanuit dit reservoir lijkt niet vanzelf te gebeuren want wanneer de slang van het reservoir af is loopt er niks uit. Is dat normaal? Ik zou hebben gedacht dat olie vanuit het reservoir de leiding in zou lopen en het ontluchten bij het ventiel lager in de motorruimte daardoor niet zo moeilijk zou zijn. Is hier een logische procedure voor. Ik krijg de leiding zo niet gevuld. De druk is inmiddels helemaal van het pedaal. Alvast bedankt voor de reactie.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsleiding ontluchten

Bericht door mechanic »

Is er gerepareerd aan de koppeling? Het druklager zelf is meestal de oorzaak van her op de bodem blijven liggen van het pedaal.

Er zijn verschillende druklagers, met verschillende manieren van ontluchten.
Vaak is het zo dat er 2 metalen clipjes zijn, de achterste maak je los en je trekt de leiding er 'een tandje' uit, zodat de vloeistof uit de nippel komt.

Vaak een zeer lastige klant om te ontluchten, met eindeloos pompen van het pedaal tot gevolg.
Met een drukvat in de garage gaat het soms ook haast niet, e al helemaal wanneer de cilinder zelf lucht aa zuigt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
herothemouse
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2022 17:02
Actief als: particulier

Re: Koppelingsleiding ontluchten

Bericht door herothemouse »

Nee, er is niet gerepareerd aan de koppeling. Hij greep net niet goed aan en mijn garagehouder zei dat er lucht in de leiding zat zoals omschreven boven. Er zit een ontluchtingsnippel halverwege de leiding. De pedaal bleef niet liggen maar nu opeens wel na het proberen los te draaien van de ontluchtingsnippel (hij was nog niet los). in de leiding. Ik laat hem wel wegslepen naar een garage want ik vrees dat ik er zo niet uit kom. Hij staat op de oprit en niet op een brug. Bedankt voor de moeite

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 2
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Koppelingsleiding ontluchten

Bericht door mechanic »

De garage zei lucht in de leiding, zonder de leiding los genomen te hebben? Dat is apart elk geval, lucht komt er niet vanzelf.
Vermoedelijk is er meer aan de hand, maar hopelijk niet.

Maak eens een fotootje van de leiding/nippel.
Het is vaak gewoon een gedoe, maar niet onmogelijk natuurlijk.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
herothemouse
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2022 17:02
Actief als: particulier

Re: Koppelingsleiding ontluchten

Bericht door herothemouse »

Hij had het over ontluchten. Ik vind het ook maar raar en een andere garagehouder vond het ook maar een raar advies. Ik laat hem vandaag wegslepen naar een andere garage. Weer een les wijzer niet alles zomaar aan te nemen. De andere garagehouder heeft er voor de deur een vluchtige blik op geworpen en dacht het wel te kunnen herstellen zonder veel gedoe. De anwb meneer kon dit bevestigen. Het reservoir lijkt vervuilt waardoor er geen olie meer in de slang gekomen is met een luchtbel tot gevolg. Zelf vullen is een lastige klus heb ik mij laten vertellen en ik laat het dus maar doen. Dit item kan dicht.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in