Chip tuning benzine motor zonder turbo

Zit het onder de motorkap en is het niet elektrisch ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 19
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
Actief als: particulier

Chip tuning benzine motor zonder turbo

Bericht door Renier »

Ik kwam laatst toevallig op de zeer uitgebreide site van Chippoint.

Ze geven aan dat ook als je een gewone benzine motor hebt, zonder turbo, chip tuning een merkbaar effect heeft op het vermogen en koppel. Best een interessant verhaal met duidelijke voorbeelden.

De chip tuning wordt gedaan met een rollenbanktest voor en na de chiptuning en je krijgt een uitdraai mee naar huis.

Hier een citaat van hun site waaruit zou blijken dat ook gewone benzine motoren merkbaar te chippen zijn:

Bron: http://www.chippoint.com/index.html
‘Tuners’ die met kant-en-klare chips, voorgeprogrammeerde software werken en bovendien geen vermogenstestbank bezitten, handelen meestal met TurboDiesel programma’s.
Een tuning van een benzinemotor zonder turbolader zou volgens deze categorie niet interessant zijn. Echter het tegendeel is waar.
Een 1.4 liter benzinemotor (bijvoorbeeld van een Fiat Idea 1.4 of Grande Punto 1.4) met standaard 95 pk vermogen en 128 Nm draaimoment is een interessant object voor de tuning. Qua vermogen levert het 9 of 10 pk op dus lijkt in eerste instantie niet bijster spectaculair. Maar kijken we naar het maximale draaimoment dan levert het een zeer positief beeld op.
Zo heeft deze Fiat pas bij 4300 toeren per minuut zijn maximale trekkracht van 128 Nm. Let op! Getuned heeft deze Fiat bij 1700 toeren deze 128 Nm al tot zijn beschikking, dankzij een vlakke curve van het draaimoment. Trouwens, die standaard 95 pk vermogen levert deze 1.4 liter pas bij 5600 omw/min en geen ene Fiat-rijder zal de hele dag met 5600 toeren rijden.
Let op: getuned heeft de motor al 95 pk vermogen bij slechts 4700 omw/min. Vanaf 1500 omw/min heeft deze 1.4 motor al iets meer vermogen en naarmate het toerental oploopt, loopt ook de aanwas in pk’s op. Zo ontwikkelt deze motor bij 3000 omw/min exact 50 pk aan vermogen. Getuned: 56 pk aan vermogen bij 3000 toeren of 50 pk bij 2600 omw/min. Tenslotte nog een opmerking over het draaimoment. Deze Fiat-motor krijgt 17 Nm (166 kgm) meer en dat is equivalent aan 26 Nm winst bij een turbodieselmotortuning.
En verplaatst u maar eens een gewicht van 166 kg over de afstand van 1 meter. Die arbeid die u daarvoor moet verrichten heeft de 1.4 nu extra in huis na de tuning. Overigens rijdt deze Fiat voortaan met de souplesse van de 1.6 liter benzinemotor. Hetzelfde geldt voor een getunede 1.6 liter benzinemotor; die haalt het niveau van de 1.8 liter standaardmotor. Etc. etc.
Wie zegt op internet dat tuning van benzinemotoren zonder turbo niet interessant is?

Voor elke Renault motor staat het vermogen en koppel voor en na tuning op de site: http://www.chippoint.com/chiptuning_renault.htm

Voor mijn Laguna 2.0 16V zou gelden:
- Af fabriek 135 pk/191 Nm
- Na chiptuning: 146 pk/211 Nm

Dus een vermogenswinst van 8% en een koppelwinst van ruim 10%

Ik vraag me af of er mensen zijn die dit al eerder hebben laten doen bij een gewone benzine motor en wat hun ervaringen zijn?
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wesley015
lid
lid
Posts in topic: 8
Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10

Bericht door wesley015 »

Met een 2.0 16V zal je wel wat meer resultaat behalen.
Maar daar staat ook wel een bedrag tegen over die minimaal 200,- zal bedragen.

Maar met een 8V en een motorinhoud van minder dan 1.6 zal het niet veel verschil maken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Resultaat en prijzen voor alle Renault motoren staan allemaal op hun site en had ik al genoemd voor mijn motor :wink: .

Ik ben puur geinterresseerd in de ervaring van mensen die dit hebben laten doen met hun benzine motor, of ervaringen met dit specifieke bedrijf.
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Dit hebben een aantal op het focusforum ooit ook gedaan, maar het merkbaar effect was voor hun niet merkbaar
de 1 bij een standaard 1.6i 16v, de ander bij een aangepaste 1.6i 16v, beide waren er niet positief over en 1 heeft
het ongedaan gemaakt met geld retour.
Maar in theorie zou de motor vloeiender moeten gaan lopen.

Kijk voor vergelijking anders eens op : http://www.bullpower.nl
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Meganieker
lid
lid
Posts in topic: 6
Laatste bezoek: 18 mei 2011 19:30

Bericht door Meganieker »

Chippen of niet chippen ?

bij chiptuning word de ecu opnieuw geprogrammeerd om zo de brandstof/luchtmengsel aan te passen.

Ikzelf ben van mening dat er goedkopere goede alternatieven zijn om meer vermogen uit je auto te halen zonder problemen.

Het chippen kost immers afhanelijk van auto meer dan 200.00 voor 5-10 pk bij NON turbo !

Uiteraard is het voor Turbo en diesel motoren wel weer een winst door het opvoeren van de turbo-druk, echter ook hier is het op een goedkopere manier te doen dmv een turbo-druk regelaar.

ikzelf rijd nu al geruime tijd met een condensator die op de luchtsensor word geplaatst.
Deze kost 10.00 en weet eigenlijk voor 99.9% dat het nagenoeg hetzelfde effect werkt.

Voordelen: auto is onderin pittiger, dus trekkracht verbeterd.

Min-punten: nog niet ontdekt met dagelijks 200 km rijden !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wesley015
lid
lid

Bericht door wesley015 »

Meganieker schreef:Chippen of niet chippen ?

bij chiptuning word de ecu opnieuw geprogrammeerd om zo de brandstof/luchtmengsel aan te passen.

Ikzelf ben van mening dat er goedkopere goede alternatieven zijn om meer vermogen uit je auto te halen zonder problemen.

Het chippen kost immers afhanelijk van auto meer dan 200.00 voor 5-10 pk bij NON turbo !

Uiteraard is het voor Turbo en diesel motoren wel weer een winst door het opvoeren van de turbo-druk, echter ook hier is het op een goedkopere manier te doen dmv een turbo-druk regelaar.

ikzelf rijd nu al geruime tijd met een condensator die op de luchtsensor word geplaatst.
Deze kost 10.00 en weet eigenlijk voor 99.9% dat het nagenoeg hetzelfde effect werkt.

Voordelen: auto is onderin pittiger, dus trekkracht verbeterd.

Min-punten: nog niet ontdekt met dagelijks 200 km rijden !
Condensator niet bekent bij mij. Kun je het meer uitleggen?
En heb je er een pic van om het te zien?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

@Dexter: weet je toevallig ook bij welk bedrijf ze die Focussen hebben laten chippen?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Meganieker
lid
lid

de condensator oftewel de weerstand zorgt voor een andere gegevens toevoer van het luchtkanaal, als dit dan verandert, dan word ook de inspuiting aangepast.

let wel !

je kan niet zomaar een weerstand gebruiken, komt niet goed dan.

heb er enige tijd voor lopen zoeken!

hierbij ff een voorbeeld foto van een andere auto, kan nu geen foto maken in het donker van mijn eigen auto !

VOORBEELD

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Meganieker schreef:Het chippen kost immers afhanelijk van auto meer dan 200.00 voor 5-10 pk bij NON turbo !
Sterker nog: het kost €475,- voor mijn motor :lol:

Het gaat natuurlijk vooral om de koppelwinst en dan is ruim 10% best veel lijkt me :roll: .
Extra pk's is niet zo interessant

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Meganieker
lid
lid

Renier schreef:
Meganieker schreef:Het chippen kost immers afhanelijk van auto meer dan 200.00 voor 5-10 pk bij NON turbo !
Sterker nog: het kost €475,-

Het gaat natuurlijk vooral om de koppelwinst en dan is ruim 10% best veel lijkt me.
Extra pk's is niet zo interessant

nou oke! pk's en koppel spelen met elkaar zonder pk's geen koppel en omgekeerd ook niet.
maar dan nog denk ik dat wanneer je meer pk's of koppel wilt hebben, je moet kiezen voor een andere auto!

of goedkopere alternatieven moet hebben, die dus immers niks kwaads doen en ook nog makkelijk ongedaan gemaakt kunnen worden. :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Ben ik niet met je eens. Waarom zou je moeten kiezen voor een andere auto in dit geval?

Dat is wel heel gemakkelijk geredeneerd. :?

Als ik met een paar honderd euro de "driveability" kan verhogen dan heb ik dat er wel voor over.
Leuke is ook dat je alles zelf op de testbank kan zien en precies weet hoveel vermogen en koppel hij heeft.

De auto bevalt verder prima en ben van plan er nog vele jaren me te rijden, heb hem pas een paar maanden.

Met een andere auto kom je direct bij een turbo benzine motor terecht en die hebben een hoger verbruik, lager onderhoudsinterval en vaker storingen. Maar belangrijker, ze zijn ook stukken duurder in de aanschaf als occasion dan een vergelijkbare benzine uitvoering. Of bij een 3.0 V6 maar die verbruiken veel meer. Diesel is voor mij geen optie, vanwege de hoge km-standen bij vergelijkbare occasions en de veel hogere wegenbelasting.

Dus alles overwegende is de 2.0 16V een prima motor voor mij, zeker gezien de staat waarin de auto verkeerd toen ik hem kocht (nieuwstaat met zeer weinig km en full options).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Meganieker
lid
lid

ja klopt idd is makkelijk geredeneerd,

maar als ik bij mijn huidige auto denk aan meer vermogen van pk's of koppel, dan kies ik zelf niet voor de optie om meer dan 200,00 te doen uitgeven voor een paar nm of pk's, dit is nauwelijks merkbaar en alles went natuurlijk

Dan zou ik persoonlijk redeneren naar een spijt aankoop misschien, en dan toch gaan voor de FR of een leuke WRX weer :-)

ik weet bijna zeker dat de resultaten niet te overwegen zijn naar verhouding van de kosten.

maar goed, Try it out !

(Volgens reviews van andere merken en zoals aangegeven al in dit topic, hebben meerdere mensen hetgeen terug laten draaien ivm andere verwachtingen)

als je nou een bmw zou rijden, dan kan ik me voorstellen dat je chiptuning zou willen overwegen.
bmw staat immers bekend dat de motoren in de 1.6 uitvoeringen 90 pk gelijk zijn als de 1.8 115 pk.
hierin is alleen de software verschillend, dit doen ze voor de prijzen !

misschien dat renault dit ook doet ?????

Succes met het maken van de juiste beslissing !
ik zal in iedergeval benieuwd zijn naar je ervaring na het tunen.

heb trouwens een goedkoper adres gevonden, ook inclusief rollerbank test en aanpassing van de ECU.
kijk eens op www.tuningfactory.nl

P.s! wat betreft storingen, ik heb helaas nog nooit zoveel problemen meegemaakt met renault dan bij mijn vorige auto's. en hier staan ze schijnbaar bekend om !

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wesley015
lid
lid

Bericht door wesley015 »

Meganieker schreef:ja klopt idd is makkelijk geredeneerd,

maar als ik bij mijn huidige auto denk aan meer vermogen van pk's of koppel, dan kies ik zelf niet voor de optie om meer dan 200,00 te doen uitgeven voor een paar nm of pk's, dit is nauwelijks merkbaar en alles went natuurlijk

Dan zou ik persoonlijk redeneren naar een spijt aankoop misschien, en dan toch gaan voor de FR of een leuke WRX weer :-)

ik weet bijna zeker dat de resultaten niet te overwegen zijn naar verhouding van de kosten.

maar goed, Try it out !

(Volgens reviews van andere merken en zoals aangegeven al in dit topic, hebben meerdere mensen hetgeen terug laten draaien ivm andere verwachtingen)

als je nou een bmw zou rijden, dan kan ik me voorstellen dat je chiptuning zou willen overwegen.
bmw staat immers bekend dat de motoren in de 1.6 uitvoeringen 90 pk gelijk zijn als de 1.8 115 pk.
hierin is alleen de software verschillend, dit doen ze voor de prijzen !

misschien dat renault dit ook doet ?????

Succes met het maken van de juiste beslissing !
ik zal in iedergeval benieuwd zijn naar je ervaring na het tunen.

heb trouwens een goedkoper adres gevonden, ook inclusief rollerbank test en aanpassing van de ECU.
kijk eens op www.tuningfactory.nl

P.s! wat betreft storingen, ik heb helaas nog nooit zoveel problemen meegemaakt met renault dan bij mijn vorige auto's. en hier staan ze schijnbaar bekend om !
Wat is een FR? ik hoop niet dat je de FR van seat bedoelt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Meganieker schreef:Volgens reviews van andere merken en zoals aangegeven al in dit topic, hebben meerdere mensen hetgeen terug laten draaien ivm andere verwachtingen)
Tot op heden heeft er nog niemand gereageerd die dit zelf heeft laten doen met z'n Renault benzine motor zonder turbo en daar was het me om te doen toen ik dit topic startte, niet een discussie over de zin en onzin en de kosten. Die overweging kan ik zelf wel maken.

Spijt van mijn aankoop heb ik absoluut niet.
Integendeel, ik zou nu weer gewoon deze motor uitzoeken, om de al eerder genoemde argumenten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CPTR
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32

Bericht door CPTR »

@Renier,

Op deze pagina zie je ervaringen ermee: http://www.ziptuning.nl/chiptuning-rijervaringen/

Zag een Clio'tje met een 1.2 16V ook staan http://www.ziptuning.nl/chiptuning-rije ... k-354.html . De meeste zijn echter Diesels of Turbo's.

Zelf zit ik ook te twijfelen. De 500 die ik heb gekocht heeft een 1.2 met 69 pk, terwijl een 1.4 (met 100 pk) EUR 2000 meer kost. Als je voor een paar honderd Euro in de buurt komt, ben je spekkoper.

De 2.0 16V in de Scenic die jij ook hebt vindt ik persoonlijk al vlot en soepel genoeg.
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 11
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53

Bericht door WillemS »

Wat een boeiende discussies allemaal over chip tuning! Even een paar opmerkingen Het veranderen van de kenvelden in de ECU is heel goed mogelijk als daar nog voldoende ruimte voor is, maar het resultaat is bij een "geblazen" motor veel meer dan bij een gewone motor(zowel diesel als benzine). Van de PK winst is in ons land weinig te verwachten (Pk's heb je nodig voor een hoge topsnelheid). Veel meer heb je aan een hoger koppel en dan nog bij een lager toerental, resultaat is soepeler rijden, minder schakelen nodig omdat je meer kracht ondering hebt. Dus bij caravanrijders te overwegen, maar laat de motor toch vooral wat toeren maken en soepel draaien(koeling). Het brandstof verbruik kan afnemen, maar als je gewend bent aan het betere presteren en daar ook gebruik van maakt wordt dit voordeel wellicht volledig teniet gedaan. Het werken met een weerstand is eigenlijk het voor de gek houden van de ECU, net zoals met die boxjes die je er tussen kunt zetten. Als je het toch wilt laten doen zoek dan een gerenomeerd bedrijf op en vraag referenties. De motorschade is niet te overzien bij onoordeelkundig ge-chip. Ikzelf overweeg dit ook te laten doen maar heb nog steeds geen goed adres. mvg WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wesley015
lid
lid

Bericht door wesley015 »

WillemS schreef:Wat een boeiende discussies allemaal over chip tuning! Even een paar opmerkingen Het veranderen van de kenvelden in de ECU is heel goed mogelijk als daar nog voldoende ruimte voor is, maar het resultaat is bij een "geblazen" motor veel meer dan bij een gewone motor(zowel diesel als benzine). Van de PK winst is in ons land weinig te verwachten (Pk's heb je nodig voor een hoge topsnelheid). Veel meer heb je aan een hoger koppel en dan nog bij een lager toerental, resultaat is soepeler rijden, minder schakelen nodig omdat je meer kracht ondering hebt. Dus bij caravanrijders te overwegen, maar laat de motor toch vooral wat toeren maken en soepel draaien(koeling). Het brandstof verbruik kan afnemen, maar als je gewend bent aan het betere presteren en daar ook gebruik van maakt wordt dit voordeel wellicht volledig teniet gedaan. Het werken met een weerstand is eigenlijk het voor de gek houden van de ECU, net zoals met die boxjes die je er tussen kunt zetten. Als je het toch wilt laten doen zoek dan een gerenomeerd bedrijf op en vraag referenties. De motorschade is niet te overzien bij onoordeelkundig ge-chip. Ikzelf overweeg dit ook te laten doen maar heb nog steeds geen goed adres. mvg WillemS
Als je het geen boeient discussie vind waarom neem je er dan zelf deel aan willem?
Sla dit onderwerp dan over.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Goed lezen Wes, wat staat er dan?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

wesley015
lid
lid

Bericht door wesley015 »

WillemS schreef:Goed lezen Wes, wat staat er dan?
Misschien begrijp ik je dan verkeerd maar ik zie het niet.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

@Scenic: Bedankt voor je reactie, heb ik tenminste wat aan :D

2.0 16V is op zich redelijk vlot, maar denk dat de Laguna II Grand Tour net nog wat zwaarder dan een Grand Scenic is? Al zal het niet veel schelen.
In de Megane II had ik exact dezelfde motor, die was echt een flink stuk minder zwaar, dat verschil merk je echt wel :cry:

Waar het me vooral om te doen is dat hij onderin iets meer koppel krijgt, met lage toeren heeft hij maar weinig trekkracht. Ik rij net als jij met een automaat, dan zit je zowiezo vaak in de lage toeren. als je het verhaal van Chippoint leest dan krijg je juist onderin wat meer koppel.

Is mijn redenatie helemaal, ik heb het helemaal niet over een veel duurdere auto aanschaffen, maar om uit de huidige auto zoveel mogelijk te halen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Renier, we zitten dus op een lijn, ikzelf rij in een Safrane 2.0 Alize automaat (1999 en 135dkm) en trek een tandemasser van 1350 kg.
Door de koppelomvormer heb je voldoende trekkracht maar soms wens ik toch iets meer koppel onderin het toeren gebied. Overigens is de ECU van een automaat anders geprogrammeerd als van dezelelfde auto met handschakeling.
mvg. WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

klopt, meestal wordt de automaat software ook aangepast bij chiptuning.

Denk dat ik het wel ga laten doen, niet op al te korte termijn, eerst nog even een spaarvarken stuk slaan voor de nieuwe winterbandjes... :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

O.ja, Renier m'n saf is leeg 1465 kg. en dan nog brandstof in de tank met 83 lt. en twee pers. en koffer met spullen (nee, geen patatten). Dus treingewicht zal zo'n 3.100 kg. zijn. (Max.treingewicht toegestaan is 3.190 kg.)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Da's een flinke bak gewicht :shock:

ik heb er hooguit enkele keren per jaar een boedelbakje achter... :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Renier, Winterbanden heb ik ook, Vredestein Snowtrack 2, bevalt uitstekend! Op de stalen velgen, De Alu Speedline wielen gaan NIET op de wagen in het pekelseizoen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Ik zweer bij Goodyears voor in de winter, komen keer op keer als beste uit de test.

Had hiervoor de Ultragrip 7, nu komen er Ultragrip Performance 2 onder.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Is waar! Maar voor 64,00 euro p.st. inklusief, heb ik toch ook een goede keus, vind je niet?!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Volgens mij ben je met elke goede merk band tegenwoordig niet slecht uit.

en je hebt gelijk hoor, die Goodyears van mij kosten €150,- per stuk incl montage :shock: .
Wel op 17" LM want ook al is het winter wil ik wel in stijl rijden :lol: :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

WillemS schreef:Ikzelf overweeg dit ook te laten doen maar heb nog steeds geen goed adres. mvg WillemS
Er zijn wel enkele gerenomeerde bedrijven te nomen:

Tunex, Chippoint en ZipTuning zijn wel de bekendste, alleen Tunex doet geen gewone benzine motoren, Chippoint en ziptuning wel. Ziptuning kost het €499,- en Chippoint €475,-

Belangrijkste is dat ze de chiptuning mbv een testbank doen.
Dus een meting voor en na zodat je het verschil ook daadwerkelijk kan meten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Zo veeleisend ben ik niet, maar met je eens "in stijl rijden" doen we beiden, in een RENAULT. De mijne is pas 10 jaar oud en als er niets van buitenaf gebeurt verslijt ik de saf. niet de komende 20 jaar. perfekte kar. Kan makkelijk 500 dkm. mee. Groet, WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid

Bericht door WillemS »

Renier, onze berichten kruissen elkaar. Ik ga eerst naar Braspenning in Amsterdam, die ken ik persoonlijk, zij doen BMW-tuning, eerst maar eens een "boom" opzetten over de risico's. Laat het resultaat wel weten op het forum. Voor nu gegroet, WillemS

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

DexterXL
lid
lid
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
Contacteer:

Bericht door DexterXL »

Renier schreef:@Dexter: weet je toevallig ook bij welk bedrijf ze die Focussen hebben laten chippen?
Ik dacht iig Tunningservice in Huizen, de andere zat/zit ergens in het zuiden van het land,
verwacht van dit soort tunningen geen wonderen, hij zal hooguit iets soepeler lopen en iets zuiniger, wel is het
mischien handig om voor dat je hem laat tunnen er een sport-vervangingsfilter te plaatsen, hierdoor kunnen ze hem
nog wat beter afstellen.
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Meganieker
lid
lid

DexterXL schreef:
Renier schreef:@Dexter: weet je toevallig ook bij welk bedrijf ze die Focussen hebben laten chippen?
Ik dacht iig Tunningservice in Huizen, de andere zat/zit ergens in het zuiden van het land,
verwacht van dit soort tunningen geen wonderen, hij zal hooguit iets soepeler lopen en iets zuiniger, wel is het
mischien handig om voor dat je hem laat tunnen er een sport-vervangingsfilter te plaatsen, hierdoor kunnen ze hem
nog wat beter afstellen.

scherpere nokkenassen willen ook nog wel helpen ;-)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

CPTR
lid
lid
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32

Bericht door CPTR »

Renier schreef:@Scenic: Bedankt voor je reactie, heb ik tenminste wat aan :D

2.0 16V is op zich redelijk vlot, maar denk dat de Laguna II Grand Tour net nog wat zwaarder dan een Grand Scenic is? Al zal het niet veel schelen.
Scenic weegt 1505 kg, vandaag langs zien komen omdat ik een nieuwe autoverzekering afsluit (wil geen reclame maken ofzo, maar ga via united consumers nu van 380 per jaar naar 170 per jaar :D - beide WA+)

Koppel onderin mis ik ook af en toe. Dan trap ik 't gas even door de weerstand heen voor de "kick-down".
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Renier
Global Moderator
Global Moderator

Bericht door Renier »

Klopt, kick-down gebruik ik ook wel eens voor een inhaal actie op de snelweg.
Moet je niet naar het actuele verbruik kijken... :lol:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut