terugduwen cilinder remklauw espace type II

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
rd2270
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 mar 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Woerden

terugduwen cilinder remklauw espace type II

Bericht door rd2270 »

Is er een foefje om de cilinder in de achterste remklauw ( met mech.handrem) van mijn renault espace( 07-95 ) ingeduwd te krijgen?

nu ben ik wel bezig met een stukje plat, daarop gelast een moer m10 en daar weer op een grote ring gelast zodat het mogelijk is om druk uit te oefenen op de cilinder en tegelijkertijd de cilinder kloksgewijs in te draaien, heeft dit enige kans van slagen of is er een simpelere manier ?, ( behalve naar de garage brengen dan uiteraard)

alvast bedankt voor de eventuele tips en trucs

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3489
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Zitten er niet twee gaatjes/inkepingen in de remzuiger ?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rd2270
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 mar 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Woerden

Bericht door rd2270 »

ik neem aan dat je aan de voorzijde die tegen de blokken duwt bedoelt?

daar zit over de gehele lengte een sleuf van een mm of 8 breed

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

dan lijkt je manier een kans van slagen te hebben

hoewel ik zoals Mathijs ook 2 gaatjes/inkepingen gewend ben

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rd2270
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 mar 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Woerden

Bericht door rd2270 »

misschien een ander type remklauw dan?

evengoed , ben net bezig geweest om de cilinder in te duwen/draaien, maar zit totaal geen beweging in, vrees dat er weinig anders over gaat blijven dan toch maar even bij de vakgarage langs te gaan , alleen heeft die vrijdag pas tijd om de blokken te vervangen dus dat wordt even fietsen :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Het kan zijn dat deze remzuiger "linkse draad" heeft. Dus links-om = in. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rd2270
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 mar 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Woerden

Bericht door rd2270 »

owh , dat heb ik niet geprobeerd :oops:

overigens hoeveel slagen zou de cilinder ingedraaid moeten/kunnen worden

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Verwijderde gebruiker 25

Bericht door Verwijderde gebruiker 25 »

hij zou helemaal terug gedraaid moeten kunnen worden...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Voordat je de 2e terugdraaid kijk dan eerst even in het remvloeistofreservoir. Je duwt nl. de vloeistof terug en het kan zijn dat het niveau nu te hoog komt, voorzichtig opzuigen met een spuit (pas op de vloeistof bijt de lak weg!!!), en dan de andere terugdraaien, na montage vd remblokken een paar keer het rempedaal indrukken om de blokken te laten "zetten" en dan het vloeistof niveau kontroleren. SUC6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Terugdraaien zover als nodig is om de nwe blokken te plaatsen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3489
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Dit is het stukje gereedschap dat Renault zelf gebruikt, al heb je ook universeel setjes, zoals te zien is in dit topic :
(afbeelding onderaan) http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?pid=301574

quote uit bovenvermelde topic:
"...Denk er aan: remvloeistof nippel los draaien anders kan er vuil in de abs pomp komen!!!!! ..."


Misschien kun je zoiets nabouwen ? Of is dat juist wat je gedaan hebt :lol: (heb er geen goed beeld bij)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rd2270
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 mar 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Woerden

Bericht door rd2270 »

het idee is wel een beetje hetzelfde , alleen in plaats van het draadeind zoals op de tekening gebruik ik een bandenlichter of desnoods een koevoet om de druk op de cilinder uit te oefenen, en zit er op de ring aan de kant van de remzuiger een zeskant m10 moer om het draaien iets makkelijker te maken, dus met de koevoet druk je op de moer die aan het stripje in de uitsparing van de remcilinder zit en met je steeksleutel kun je tegelijk de cilinder draaien..

mmmm , als ik het zo teruglees zou het alleen dezelfde werking moeten hebben en is het niet eens een beetje hetzelfde 8) 8)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2824
Lid geworden op: 30 sep 2004
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Tot nu toe heb ik de cilinders altijd nog terug kunnen draaien met eenvoudige gereedschappen zoals een waterpomptang, een schroevendraaier, dat soort spul.
Misschien geluk gehad dat het nooit echt vastzat.

Wanneer je een dergelijk stukje gereedschap maakt, bedenk dan wel dat je iets maakt met wat fijnere schroefdraad.
Ik dacht dat het stukje speciaal gereedschap zelfs een as M6 heeft met bijbehorende schroefdraad.

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Berichten: 3489
Lid geworden op: 27 aug 2004
Laatste bezoek: 29 apr 2025 19:00
Actief als: particulier
Locatie: 森の中で - нахуй Путина, блядь сын
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Misschien een beetje dommig van mij, maar kan het ook zijn dat je te hard duwt ?

Ik denk trouwens dat het speciaal stukje gereedschap van Renault wel eens dezelfde spoed op de schroefdraad kan hebben als wat inwendig in de remzuiger/cilinder zit.
(zomaar even een gedachte sprongetje)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rd2270
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 mar 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Woerden

Bericht door rd2270 »

te hard duwen?, geen idee of dat inderdaad ook zou kunnen.

Bij de garage waar ik ben wezen vragen hoe en wat vertelde ze me dat een setje om de cilinder terug te draaien 182 euro ex zou kosten, nu was ik vanmiddag in een automaterialenzaak en daar werd het setje verkocht voor net geen 82 euro , universeel wel te verstaan en zowel links als rechtsdraaiend, dus toch maar eens dat setje aanschaffen.

In ieder geval is het mij met behulp van mijn eigen gemaakte "tool"niet gelukt , maar worden morgen de blokken vervangen voor het luttele bedrag van 55 euries inclusief materialen, dus dit probleem is opgelost, heb nog wel enkele andere dingen maar daarvoor zal ik een nieuw topic aanmaken.

Thanx voor de tips en overige reacties, en nieuwe tips zijn natuurlijk altijd nog welkom :wink:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Rossy
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 2
Berichten: 2824
Lid geworden op: 30 sep 2004
Laatste bezoek: 30 jul 2017 19:22
Actief als: particulier
Locatie: Emmeloord

Bericht door Rossy »

Mathijs schreef:Ik denk trouwens dat het speciaal stukje gereedschap van Renault wel eens dezelfde spoed op de schroefdraad kan hebben als wat inwendig in de remzuiger/cilinder zit.
(zomaar even een gedachte sprongetje)
Je gedachten zijn de goede kant op gesprongen, dit is inderdaad het geval.
Het universele tooltje heeft trouwens ook dezelfde spoed.
Op de een of andere manier hebben alle remcilinders met dit principe hetzelfde schroefdraad.
Toeval? Afspraak? 1 fabrikant?
Je zou het haast gaan denken...

Antonio.
Renault, a way of life!
-------------------------------------------------------------------------------------
Mijn auto's: R5 GTS Fashion '89, R5 GTX '87.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rd2270
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 mar 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Woerden

Bericht door rd2270 »

Nou joepie de blokken zijn vervangen, kosten 132,10 :shock: , was toch 55 euro???

ja klopt zegt de alleraardigste man van de garage maar dan had hij er zo goed als nieuwe remblokken ingedaan die hij toevallig nog had liggen, maar die paste net niet, euhhh dat hadden we niet afgesproken toch?

hoe dan ook linksachter remde hij ijzer op ijzer en nu na het vervangen blijft rechtsachter de rem hangen, dus kan twee dingen doen, 1) zelf uit elkaar halen en gangbaar maken of 2) weer terug naar de garage, kies toch maar voor de laatste optie want dit had hij zelf ook kunnen merken en blijven hangen deed hij voorheen niet.

dus auto weer een dag kwijt, want even tussendoor en erop wachten is er tegenwoordig geloof ik nergens meer bij

pfffffffffffff had toch beter dat setje kunnen kopen en het zelf kunnen doen, was even duur , of misschien nog wel goedkoper uitgeweest dan nu :?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

WillemS
Gerespecteerd lid
Gerespecteerd lid
Posts in topic: 4
Berichten: 6856
Lid geworden op: 04 okt 2009
Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Actief als: particulier
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Vreemde garage heb jij? Als je de blokken vervangen gaat kontroleer je eerst de gangbaarheid, reinigd en smeert het stuk vd remzuiger dat uitsteekt eerst in met siliconenvet.(nadat je de rubber caps hebt opgelicht) Dan draai je ze terug in.
Het kan nu zijn, omdat ze vast zitten, dat er roest op de zuiger zit. In het ergste geval kost het een nwe remtang(prijzig). Bereid je maar vast voor, maar even goed succes gewenst.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
rd2270
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 8
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 mar 2009
Laatste bezoek: 01 jan 1970 01:00
Actief als: particulier
Locatie: Woerden

Bericht door rd2270 »

mag toch hopen voor meneer de garagehouder dat ie het goed gedaan heeft, heb namelijk nooit problemen gehad van remmen die blijven hangen, daarom is het zo vreemd dat ie het nu wel doet

Is inderdaad een wazige garage, klein en achteraf garagebedrijfje waar we ooit eens terecht zijn gekomen toen we met een vorige auto door de anwb zijn afgesleept daarheen, dus je zou toch mogen verwachten dat hij weet wat hij doet :roll:

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht