Motor defect Clio Tce 0.9 2014

Alles wat met de motor van de Clio te maken heeft.
Plaats reactie

Topic author
Honkyponky
1-hit-wonder
1-hit-wonder
Posts in topic: 1
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2023 18:09
Actief als: particulier

Motor defect Clio Tce 0.9 2014

Bericht door Honkyponky »

Hallo allemaal,

Sinds eind mei heb ik problemen met mijn Clio TCe 90 Energy Night & Day van 2014, 160.000 gelopen.

Het begon met een ratelend/tikkend geluid tijdens het rijden. Enkele dagen hierna ging het motormanagement lampje branden. Hierop heb ik op 31 mei de auto naar een Bovag garage gebracht (welke in de omgeving hoog staat aangeschreven). De foutcode was 'Foutmelding regelventiel nokkenas inlaat', hierop hebben ze het regelventiel van de nokkenas inlaat gereinigd (tekst op factuur) en de motor geflusht.

In de 1e week van september kwam de ratel/het tikkende geluid weer terug, ook 'bokte' de auto bij lage toeren (in alle versnellingen), alsof de auto af wou slaan. Ook duurde het éénmalig lang (5 seconden) voordat de auto startte. Het motormanagement lampje ging geen enkele keer branden. Op 11 september heb ik de auto weer naar de garage gebracht, het vermoeden van de garage was dat de wagen op 2 cilinders liep. De auto werd wederom uitgelezen maar er waren geen foutcodes aanwezig, hierdoor was het niet mogelijk om een diagnose te stellen. Wederom hebben ze de nokkenas versteller opnieuw gereinigd en vanwege het bokken zijn preventief alle bougies vervangen. Nadat de reparatie was afgerond reed ik naar huis en bokte de auto éénmalig, het tikkende/ratelende geluid was wel weg.

De dagen hierna reed ik meerdere dagen zonder problemen, gevolgd door een dag met bokken en dan weer enkele dagen zonder bokken. Ik merkte op dat de wagen minder vermogen had dan voorheen, het tikkende/ratelende geluid sloop er vervolgens weer in. Hierop heb ik weer contact gezocht met de garage en de wagen daar weer afgeleverd (rond 21 september). Wederom zaten er geen foutcodes in de wagen men geen diagnose kon stellen, hierop zijn preventief alle bobines vervangen. Er werd mij verteld dat ze zonder foutcodes geen verder onderzoek konden verrichten en dat ze het niet wisten als de problemen aanhielden. Kosten van het vervangen van de bougies en bobines en het reinigen van de nokkenas versteller komen uit op 470 euro.

Vorige week vrijdag 19 oktober rij ik over de snelweg en ik hoor weer hetzelfde ratelende geluid, plotseling neemt het vermogen van de auto af, zonder motormanagement lampjes oid, de auto gestopt en in stationair zat hij heel erg te trillen. Wegrijden ging lastig (met hoge toeren), hierop heb ik de wagen direct weer aan de kant van de weg gezet en pechhulp ingeschakeld. De conclusie van de pechhulp was dat de auto op 2 cilinders liep maar ik kon er nog wel gewoon mee naar de garage rijden, als tijdelijke oplossing bood de pechhulpmedewerker aan om achter hem aan te rijden naar zijn werkplaats, zijn vermoeden was namelijk een defecte bougie of bobine die hij in zijn garage kon vervangen. Bij de garage begon het motormanagement te knipperen. Toen de beste man wou beginnen met sleutelen zei hij: ik doe er niks aan maar sleep de wagen naar jouw garage. ik vermoed dat je distributieketting is opgerekt aan het geluid te horen.

De auto is vervolgens begin deze week afgeleverd bij mijn garage. Vandaag kreeg ik het slechte nieuws te horen: het ziet er slecht uir, er is geen compressie en het tikkende geluid duidt op het afbreken van iets. Wat? Dat kunnen ze me niet zeggen, dan moet het hele blok uit elkaar. Wel is men opzoek naar een ander motorblok. Dat zal blijkbaar de goedkoopste optie zijn, of wellicht de weg van de minste weerstand?

Om een lang verhaal kort te maken: de problemen aan mijn auto hebben nooit aan de ontsteking gelegen, het vervangen van de bougies en bobines zijn voor Jan l*l geweest. Heeft de garage steken laten vallen? En ik weet dat het een lastige vraag is, maar wat zou de daadwerkelijke oorzaak van het ratelende geluid kunnen zijn? Ik vermoed dat het probleem altijd te maken heeft gehad met mijn nokkenas versteller, of iets in die richting, aangezien deze twee keer is gereinigd.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Motor defect Clio Tce 0.9 2014

Bericht door mechanic »

Het had ook op een andere manier bekeken kunnen worden, door onderdelen van plaats te wisselen ipv gelijk vervangen.

Het doet verder niks af van de eind conclusie, geen compressie is een grote reparatie waarvan het sneller is de motor te vervangen dan de boel open te trekken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1420
Lid geworden op: 20 mar 2020 16:20
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Motor defect Clio Tce 0.9 2014

Bericht door Pepone »

Heeft de Renaultdealer er al eens naar gekeken of uitgelezen.

“Bovag” zegt mij niet zo veel.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen, 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

________________________________

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



CapturIvoire
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 sep 2016 19:05
Actief als: particulier

Re: Motor defect Clio Tce 0.9 2014

Bericht door CapturIvoire »

Waarschijnlijk dus de distributieketting die zodanig is opgerekt dat er in de motor zuigers met kleppen in aanraking zijn geweest.
Als er een klep krom is sluit deze niet meer goed af en heb je geen compressie meer op de cilinder waarvan er 1 of meerdere kleppen krom zijn.
Iedere goede garage hier in Duitsland waar ik nu woon heeft een endoscoop waarmee ze via het bougiegat de cilinderruimte in kunnen om deze te inspecteren. Zo kun je een preciezere diagnose stellen.
Bij deze motoren is het trouwens erg belangrijk je olie minimaal iedere 10.000km te verversen. Vervuilde olie laat zo'n ketting erg snel slijten.
Die officiële termijnen van Renault (30.000km of 3 jaar) slaan echt nergens op.
Mijn ouders rijden slechts 3000km per jaar met hun Captur 0.9 TCE. Eergisteren toevallig de olie weer eens vervangen na 1 1/2 jaar en 5000km. De olie die eruit kwam was pikzwart. Vooral als je vaak korte ritjes maakt is het juist van belang de olie vroegtijdig te verversen.
En geen E10 rommel tanken. Die troep breekt de additieven in je olie af waardoor de smerende werking vroegtijdig fors afneemt.
Dit soort kleine downsizers vragen minimaal om 98 oktaan. Vaak tank ik zelfs Aral 102 Ultimate in Duitsland.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



scarface450
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 681
Lid geworden op: 09 apr 2017 12:42
Actief als: particulier

Re: Motor defect Clio Tce 0.9 2014

Bericht door scarface450 »

Ik ben ook voorstander om elk jaar voor een oliewissel te gaan , ongeacht de km's !
Mijn 1e afspraak is inmiddels gemaakt voor m'n clio hybride .....nog geen 6000 km op 1 jaar :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht