Advies gevraagd welke motor

Algemeenheden Espace, chit-chat, dingen die niet in andere forumdelen passen
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic author
maestro12
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Advies gevraagd welke motor

Bericht door maestro12 »

Mijn huidige Espace III begint ineens in rap tempo te verouderen, AB werkt niet (geen probleem mee), maar dan gaat het verder, twee portieren gaan niet meer mee op slot (is natuurlijk op te lossen), rechter aandrijfas begint ineens veel herrie te maken, klapraam achterklep lekt, stationair regelaar houdt hem lekker op 1600 rpm, koppeling (DM) begint het einde te naderen, motorkap krijgt ineens een mooi roestrandje, schokdempers rondom staan op de nominatie en nog wat andere gebrekjes.
Natuurlijk is het allemaal op te lossen, maar de auto heeft inmiddels bijna 4 ton gedraaid en is ook niet moeders mooiste meer, dus tijd voor weer een andere.
Dat zal een IV gaan worden (Phase 2, 2007-> ??), maar dan welke motor, de 2.0 16v of de 2.0T? (zijn ze überhaupt wel geleverd zonder T)
En daaruit volgend, is de Phase2 werkelijk veel beter dan de Phase 1, of is er bij een oude Phase 1 inmiddels alle problemen al wel opgelost (of blijven die komen?)
Ik ben een beetje van, wat er niet op zit kan ook niet stuk, maar is een turboloze motor een beetje in staat om een GE fatsoenlijk voort te bewegen. Ik hoef niet bij ieder verkeerslicht als eerste weg te zijn (maar wel als tweede :roll: )
En dan de volgende vraag, automaat of niet?
Kortom, zitten hier wijze gebruikers met ervaring met deze motoren.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door mechanic »

De f4r met of zonder turbo is een sterke motor, enkel bij de espace zijn er koelingsproblemen want turbo bijna klem tegen schutbord.

Of ze er zonder turbo zijn geen idee in de phase 2. Die zijn wel wat verbeterd, maar de basis is natuurlijk gelijk aan de ph1. De goede espace ph1 zijn denk ik uitgestorven, zijn snel economisch onrendabel.

De v6 is aan verbruik haast gelijk aan de turbo, maar ook.daar koelingsproblemen!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
maestro12
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door maestro12 »

Bedankt voor je reactie.
Dat van de turbo had ik inderdaad al begrepen, is er een handigheidje voor om dit een beetje te controleren zonder daarvoor de turbo te moeten demonteren (staat wat raar als je een auto komt kopen)
Wat je zegt over Ph1 en Ph2 is natuurlijk helemaal waar, ik twijfel daar ook nog over, ik rij al jaren renault (4, 5, supercinq, 11, 16, 25, 21, twingo's, espacen) ik ben dus op de hoogte van de nukken die Renault soms voor ons bedacht heeft.
Zou het bij een goed onderhouden Ph1 ook niet een beetje meevallen?

De v6 is mij te veel van het goede
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door mechanic »

Als ik zelf in de markt zou zijn voor een espace 4 zou ik een exemplaar zonder turbo nemen, en ook niet de v6.
Bepaalde onderhoudszaken/reparaties zijn meteen auto economisch afgeschreven.
Al is 140pk van de 2.0 16v (zonder turbo) ook wel weer ondermaats.
Maar om eerlijk te zijn zou ik je wellicht eerder een ander type aanraden, heb je de ruimte van een espace nodig? Het zijn erg dure auto's om op de weg te houden, altijd wel iets.

Een grand scenic 3 is ook een flinke auto en technisch gezien veel beter.
Dat is een veel gyn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
maestro12
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door maestro12 »

Ik heb de ruimte echt wel nodig van een Espace, heb nu een 'gewone' III en die is eigenlijk net te klein, het zal waarschijnlijk dus zelfs een grand kunnen worden, maar voor zover ik het nu begrijp is de grand alleen met turbo geleverd en net zoals jij zou ik liever een turboloze versie hebben.
Voordeel van een gewone IV is dat deze net al weer bijna 300 liter meer inhoud heeft dan een gewone III en dus alweer vergelijkbaar is met de GE III
Heb even de maten van GS vergeleken met mijn huidige Espace III, daar is de GS alweer een stukje kleiner bij, dat gaat het dus niet worden.

Ik hoop dat er ook nog een Espace IV rijder is die ervaring heeft met de turboloze versie.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door mechanic »

Een turbo vervanging is ruim een dag werk, motor eruit is eigenlijk het snelst. Het meer vermogen is zeker wel prettig, 170pk is op een espace al niet over bemeten.

Uit werkplaats ervaring weet ik dat de espace 4 geen fijne is voor de beurs, de ruimte is natuurlijk geweldig.

Een ph1 is ongeveer 20 jaar oud, door de hoge kosten en lage waarde vaak verwaarloosd. Als je er een vind is dat super natuurlijk.
In de kring raad ik mensen over het algemeen een dergelijke auto af.

Heb je de zitplaatsen nodig of de laadruimte?
Wellicht een kangoo/grand kangoo een optie? Heel stuk voordeliger in onderhoud.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
maestro12
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door maestro12 »

Ik heb meer de ruimte dan de zitplaatsen nodig.
Met name de ruimte is een ding, mijn vrouw staat regelmatig op beurzen en haar transportkisten zijn gemaakt op de Espace III, dus 5cm smaller dan past het al niet meer.
Maar dat de Espace IV geen fijne auto voor de portemonnee is wist ik eigenlijk al, daarom heb ik eigenlijk een jaar te lang doorgereden met mijn III, die begint nu toch echt wel tegen het einde te lopen, voordat dat echt gebeurd (gaat nog wel een jaartje mee denk ik) ga ik dus langzaam op zoek naar een vervanger.
Ik heb ook geen idee of b.v. een GS vanaf 2005 tot ca. 2012 veel kleiner zijn en welke motor.
Bij de oudere type zou ik toch weer kiezen voor een 2.0 16v en de nieuwere een 1.4 Tce??


De kangoo lijkt mij een stuk korter qua laadruimte en is de grand versie hiervan alleen met diesel geleverd wat dan mogelijk weer problemen met millieuzones gaat geven.(en bovendien vind ik ze niet zo heel fraai)
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door mechanic »

Ik denk in deze 'hard op' maar wat mee.
Jàren geleden een collega die een nieuwe Renault trafic 2 (halverwege jaren 2000) met de 2.0 16v benzine motor kocht.
50kg zwaarder dan een espace, zeeën van ruimte en maximaal betrouwbaarder dan een espace, en in onderhoud bij fatsoenlijk gebruik zeer gunstig.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
maestro12
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door maestro12 »

Jij mag rustig hardop meedenken, dat stel ik alleen maar op prijs.
Een Traffic had ik ook al aan gedacht/gekeken. Een paar dingen, ik mag geen bus in de straat parkeren, er zijn bijna geen benzine versies te vinden en zowel benzine als diesel versies zijn behoorlijk geprijsd.
Maar vrouwlief heeft ook gesproken het moet een Kangoo (vindt ze een grappige auto) of een Grand Scenic worden, beiden ongeveer net zo groot en evenaren qua ruimte de Espace III, Kangoo een stuk lichter, maar Scenic een veel betere trekker, ook niet onbelangrijk als de sleurhut mee moet.

War mij betreft ga ik dus opzoek naar een GS 2.0 16v of is de 1.4 tce ook een beetje betrouwbaar?
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door mechanic »

De gs 3, 2 0 16v is over het algemeen een Nissan moto en niet de oude f4r. De automaat is dan een cvt, zeer dorstige combi.
De 1.4tce (h4j-t) is ook uit de Nissan stal, en is gematigd betrouwbaar. Gekend met scheuren van cilinder wanden, koppakking/koeling euvels, etc. Ook is die een veel dorstiger dan in de folder, kleine motor zware auto moet constanr hard werken.

De 1.5dci is prima maar heden ten dage vloeken in de kerk bij velen.

Lastige keus!

Lastig alle

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
maestro12
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door maestro12 »

Ik begin steeds meer te neigen naar een zo jong mogelijke GS II, daar een paar jaar mee sturen en dan daarna maar weer verder kijken.
Goedkoop tweedehands hoeft niet altijd slecht te zijn, mijn Espace III heeft mij destijds € 750,- gekost en die heeft mij, tot nu toe, ook probleemloos 130k rondgereden en buiten het normale onderhoudt niets extra gekost. (dus ja, ik ben nogal fan van de f4r)

Ik zag al een GS 3 1.4tce staan voor een te mooie prijs, bij na bellen blijkt de motor nogal te roken, valt dus af.
Nog maar weer eens de tweedehands sites in de gaten houden
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 6
Berichten: 16029
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door mechanic »

Als je de perikelen van een gs 2 voor lief neemt is dat een fijne ruime auto.
Sommige zaken preventief doen, sommige niet.

Paar jaar geleden mn eerste auto gekocht die meer dan 500e kostte...prijs zegt niet veel nee.
De 1.4 is een soepel motortje, met gekende grote euvels ja.
De f4r is ook niet heilig, maar wel degelijker.

Ben benieuwd

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

RichTrip
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 3309
Lid geworden op: 11 dec 2009 10:35
Actief als: particulier
Locatie: Overijssel

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door RichTrip »

Ik vond de GSII een fijne auto. Maar wel met de 2.0 16V motor (F4R). Twee modellen gereden, beide op LPG. Het enige probleem met deze auto's is op dit moment, naast de bekende probleemjes zoals de airco(pomp) en de kleine electronische issues, de tijd. De jongste modellen zijn uit 2009, dus inmiddels 14 jaar oud. Het is de kunst de krenten uit de pap te vissen.
Met mijn autoradio reparatie hobby heb ik inmiddels al heel wat GSII's over de vloer gehad. Die varieerden van netjes onderhouden en in prima staat tot aan grafbakken :cry2:
Maar inmiddels zijn er meer op weg naar dat laatste uiterste dan naar het eerste uiterste...........
Nu: Twingo II 1.6 16V Renault Sport Gordini CUP 2011 Bleu Malte (TERNT)
Ex: Twingo II 1.2 16V Dynamique 2011 Rouge Dyna (TENNJ)
Ex: Grand Scenic 2.0 16V Serié Limiteé Tech Line LPG-G3 2006 Gris Beige (TEC66)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Topic author
maestro12
lid
lid
Posts in topic: 7
Berichten: 527
Lid geworden op: 31 mei 2018 08:54
Actief als: particulier

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door maestro12 »

Aangezien het regelmatig tot 'halve verhuiswagen' wordt gedegradeerd, vind ik een jongere auto niks, ik zou dan te bang zijn er iets aan te beschadigen. Als dat bij een niet al te dure gebeurd vind ik dat wel vervelend maar ik slaap er geen uur minder om.
Espace 2.0 16v 'The Race' 2002

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Fendy
Lid
Lid
Posts in topic: 1
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 jul 2022 18:26
Actief als: particulier

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door Fendy »

Als ik mee mag denken...ik heb een 4 phase II met turbo, prima ding voor zijn leeftijd, maar ik verlang nog steeds terug naar mijn S-Max, in ruimte bijna niet kleiner, tenzij je met 6 volwassenen op pad gaat, maar qua laadruimte door het gemak van de klapstoelen enorm breed inzetbaar. Ik kon met gemak een grote elektrische herenfiets achterin leggen door in 15 seconden alle zitrijen plat te leggen. Moet bij mijn Espace alle stoelen er uit tillen.

Dus tl;dr, is een S-Max niets voor je?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Hendrik48
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2024 15:40
Actief als: particulier

Re: Advies gevraagd welke motor

Bericht door Hendrik48 »

Het kost wat aan wegenbelasting, maar de diesel fap 173 is een geweldige motor met veel puf en zuinig 1 op 12+

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht