advies aanschaf: Megane Grand tour 2.0 16V Dynamique / Privilege Luxe
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 01 nov 2009
- Laatste bezoek: 22 apr 2019 21:07
- Actief als: particulier
advies aanschaf: Megane Grand tour 2.0 16V Dynamique / Privilege Luxe
Beste Megane gebruikers en forumleden,
graag zou ik jullie behulpzame en eerlijke advies willen horen betreffende een eventuele aanschaf van een Megane Grand tour 2.0 16V Dynamique / Privilege Luxe uit 2004.
Na zo'n 15 jaar Opel te hebben gereden, tja sorry, wil ik mijn horizon eens verbreiden en ben ik bij een GT Dynamique / Privilege Luxe uitgekomen.
Ik rijd op dit moment een Opel astra club stationwagon 1.6 uit eind 1998. De uitstraling en dashboard van de Megane spreken me erg aan van deze auto t.o.v. andere merken en types van rond deze tijd (2004-2005). Naar mijn idee was Renault destijds al behoorlijk ver voor in zijn tijd qua uitstraling en features.
Echter als ik op de diverse webites informatie inlees of bij de diverse occasiondealers navraag doe betreffende dit type auto lees/hoor ik eigenlijk overal dat er o.a. structurele problemen zouden zijn met:
- de elektrische installaties
- windgeruis bij snelwegsnelheden
- rumoerige motor bij hogere toerentallen
- matige kwaliteit o.a. van carrosserie van het merk Renault t.o.v. b.v. Opel of Ford
Zijn deze argumenten terecht?
Graag hoor ik jullie mening betreffende deze items.
Al vast hartelijk dank!
Hemertje
graag zou ik jullie behulpzame en eerlijke advies willen horen betreffende een eventuele aanschaf van een Megane Grand tour 2.0 16V Dynamique / Privilege Luxe uit 2004.
Na zo'n 15 jaar Opel te hebben gereden, tja sorry, wil ik mijn horizon eens verbreiden en ben ik bij een GT Dynamique / Privilege Luxe uitgekomen.
Ik rijd op dit moment een Opel astra club stationwagon 1.6 uit eind 1998. De uitstraling en dashboard van de Megane spreken me erg aan van deze auto t.o.v. andere merken en types van rond deze tijd (2004-2005). Naar mijn idee was Renault destijds al behoorlijk ver voor in zijn tijd qua uitstraling en features.
Echter als ik op de diverse webites informatie inlees of bij de diverse occasiondealers navraag doe betreffende dit type auto lees/hoor ik eigenlijk overal dat er o.a. structurele problemen zouden zijn met:
- de elektrische installaties
- windgeruis bij snelwegsnelheden
- rumoerige motor bij hogere toerentallen
- matige kwaliteit o.a. van carrosserie van het merk Renault t.o.v. b.v. Opel of Ford
Zijn deze argumenten terecht?
Graag hoor ik jullie mening betreffende deze items.
Al vast hartelijk dank!
Hemertje
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 17 okt 2009
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
- Actief als: particulier
Wat betreft de elektra is het niet het beste merk,
en het windgeruis komt wel eens voor bij het panorama dak maar dat word meestal snel verholpen.
En dan heb je het over rumoerige motoren, dat heb ik nog niet eerder gehoord moet ik zeggen.
Wat bedoel je met matige kwaliteit van het carrosserie?
en het windgeruis komt wel eens voor bij het panorama dak maar dat word meestal snel verholpen.
En dan heb je het over rumoerige motoren, dat heb ik nog niet eerder gehoord moet ik zeggen.
Wat bedoel je met matige kwaliteit van het carrosserie?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 01 nov 2009
- Laatste bezoek: 22 apr 2019 21:07
- Actief als: particulier
rond en/of boven de 4.000 toeren zou de carrosserie en onder het dashboard trillingen veroorzakenwesley015 schreef:Wat betreft de elektra is het niet het beste merk,
en het windgeruis komt wel eens voor bij het panorama dak maar dat word meestal snel verholpen.
En dan heb je het over rumoerige motoren, dat heb ik nog niet eerder gehoord moet ik zeggen.
Wat bedoel je met matige kwaliteit van het carrosserie?
de matige kwaliteit zou zijn het merk renault wat ik zo op de consumenten websites lees
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 17 okt 2009
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
- Actief als: particulier
Consumenten website's is een moment opgaven.hemertje schreef:rond en/of boven de 4.000 toeren zou de carrosserie en onder het dashboard trillingen veroorzakenwesley015 schreef:Wat betreft de elektra is het niet het beste merk,
en het windgeruis komt wel eens voor bij het panorama dak maar dat word meestal snel verholpen.
En dan heb je het over rumoerige motoren, dat heb ik nog niet eerder gehoord moet ik zeggen.
Wat bedoel je met matige kwaliteit van het carrosserie?
de matige kwaliteit zou zijn het merk renault wat ik zo op de consumenten websites lees
Die gaan met een multimap onder hun arm op 1 dag 10 verschillende auto merken langs.
Dus ik zou daar niet te veel waarden aan hechten.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 6856
- Lid geworden op: 04 okt 2009
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
- Actief als: particulier
- Locatie: Heemstede
Beste Hemertje, De electronica is altijd een heet hangijzer. Hoe meer toeters en bellen, hoe meer kans op storingen. Zo simpel is het. De Megane is hier geen uitzondering op. De andere zaken waar je over spreekt zijn beslist niet van toepassing op de Renault's van deze tijd, de kwaliteit is zelfs zeer goed te noemen. Suc6
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Ik heb ruim 3 jaar met zeer veel plezier een Megane II 2.0 16V Dynamique (5 deurs hatchback) uit 2003 gereden, met automaat.
Heerlijke en betrouwbare auto die ons nooit in de steek heeft gelaten. Ik heb nu in de Laguna II weer exact dezelfde combi, dus ook een 2.0 16V automaat in Dynamique uitvoering.
Ik vind het juist een erg stille motor, al hoor je hem in de Laguna duidelijk minder dan in de Megane.
Je geeft aan een Megane uit 2004 te willen. Dat is het fase 1 model, wat ik ook had.
Persoonlijk zou ik nu nooit meer een fase 1 kopen en altijd voor een fase 2 gaan. Die is er vanaf 2005.
De voor- en achterkant is vernieuwd, maar vooral het dashboard staat op een hoger plan kwa afwerking en uiterlijk en de inruilwaarde zal oko wat hoger zijn.
Keuze tussen een Privilige of Dynamique is erg persoonlijk.
De Dynamique is de meest "sportieve" uitvoering wat kleurstelling van het interieur betrteft, de Privilige is meer de (in mijn ogen) "ouwe lullen" uitvoering. Maar je moet gewoon kiezen welke uitvoering je kwa uiterlijk en opties het meest aanspreekt.
Wij hebben in die 3 jaar slechts 1 electronische storing gehad (een melding "stoelverwarming defect" terwijl die optie niet aanwezig was).
Verder is deze specifieke motor wat gevoelig voor vervuiling van het gaskleppenhuis. Hij gaat dan slecht starten, stotteren of afslaan. Vooral met een automaat heb je daar eerder last van en als je veel kortere ritjes maakt. Laat dat nou net de (bejaarde) eerste eigenaar van onze Megane hebben gedaan.
Het is echter snel op te lossen door dit af en toe te laten schoonmaken en dan is het vooral een zeer stille en betrouwbare motor. Ik heb er al heel wat aanhangers achter gehad, zowel met de Megane als de Laguna.
Windgeruis kan ik me niet echt herinneren. Het panormisch dak wordt op de Megane fora inderdaad zeer vaak genoemd: wind en klapper geluiden, ze willen ook nog wel eens spontaan in duizend stukje "ontploffen" (zijn me enkele gevallen bekend)
Carosserie problemen zijn echt onzin, dat is juist iets waar Renault zo graag mee adverteert, net als met de actieve en passieve veiligheid en innovatie. Ze geven niet voor niets zoveel jaren carosserie garantie.
Heerlijke en betrouwbare auto die ons nooit in de steek heeft gelaten. Ik heb nu in de Laguna II weer exact dezelfde combi, dus ook een 2.0 16V automaat in Dynamique uitvoering.
Ik vind het juist een erg stille motor, al hoor je hem in de Laguna duidelijk minder dan in de Megane.
Je geeft aan een Megane uit 2004 te willen. Dat is het fase 1 model, wat ik ook had.
Persoonlijk zou ik nu nooit meer een fase 1 kopen en altijd voor een fase 2 gaan. Die is er vanaf 2005.
De voor- en achterkant is vernieuwd, maar vooral het dashboard staat op een hoger plan kwa afwerking en uiterlijk en de inruilwaarde zal oko wat hoger zijn.
Keuze tussen een Privilige of Dynamique is erg persoonlijk.
De Dynamique is de meest "sportieve" uitvoering wat kleurstelling van het interieur betrteft, de Privilige is meer de (in mijn ogen) "ouwe lullen" uitvoering. Maar je moet gewoon kiezen welke uitvoering je kwa uiterlijk en opties het meest aanspreekt.
Wij hebben in die 3 jaar slechts 1 electronische storing gehad (een melding "stoelverwarming defect" terwijl die optie niet aanwezig was).
Verder is deze specifieke motor wat gevoelig voor vervuiling van het gaskleppenhuis. Hij gaat dan slecht starten, stotteren of afslaan. Vooral met een automaat heb je daar eerder last van en als je veel kortere ritjes maakt. Laat dat nou net de (bejaarde) eerste eigenaar van onze Megane hebben gedaan.
Het is echter snel op te lossen door dit af en toe te laten schoonmaken en dan is het vooral een zeer stille en betrouwbare motor. Ik heb er al heel wat aanhangers achter gehad, zowel met de Megane als de Laguna.
Windgeruis kan ik me niet echt herinneren. Het panormisch dak wordt op de Megane fora inderdaad zeer vaak genoemd: wind en klapper geluiden, ze willen ook nog wel eens spontaan in duizend stukje "ontploffen" (zijn me enkele gevallen bekend)
Carosserie problemen zijn echt onzin, dat is juist iets waar Renault zo graag mee adverteert, net als met de actieve en passieve veiligheid en innovatie. Ze geven niet voor niets zoveel jaren carosserie garantie.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 01 nov 2009
- Laatste bezoek: 22 apr 2019 21:07
- Actief als: particulier
bedankt voor je duidelijke antwoord!Renier schreef:Je geeft aan een Megane uit 2004 te willen. Dat is het fase 1 model, wat ik ook had.
Persoonlijk zou ik nu nooit meer een fase 1 kopen en altijd voor een fase 2 gaan. Die is er vanaf 2005.
De voor- en achterkant is vernieuwd, maar vooral het dashboard staat op een hoger plan kwa afwerking en uiterlijk en de inruilwaarde zal oko wat hoger zijn.
maar ik dacht dat Phase II pas vanaf 2006 was?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
December 2005 om precies te zijn maar als je vanaf 2006 zoekt heb je ze zowiezo.
Het is niet allen puur esthetische verbeteringen, er zijn ook wat technische veranderingen doorgevoerd, al is het niet veel. wat ik in ieder geval weet is dat de regensensor bij de phase 2 is verbeterd.
Het is niet allen puur esthetische verbeteringen, er zijn ook wat technische veranderingen doorgevoerd, al is het niet veel. wat ik in ieder geval weet is dat de regensensor bij de phase 2 is verbeterd.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 4
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 01 nov 2009
- Laatste bezoek: 22 apr 2019 21:07
- Actief als: particulier
Beste Renier, allen,
het is uiteindelijk onderstaande auto geworden, waarinin mu een weekje of iedere dag met plezier in rond rij
- Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi, Diesel, 105PK, februari 2006, 139.000km
Nu hoorde ik van een collega van me dat het interessant kan zijn om mijn auto te laten chiptunen.
Hierdoor zou het:
- meer vermogen
- zuiniger rijden bij zelfde rijstijl opleveren.
Na wat rondlezen op het internet heb ik begrepen dat bij het chiptunen van een auto deze eerst op een rollerbank wordt gezet en uitgelezen wordt hoe de huidige status van de motor is n.a.v de km-historie en rij-eigenschappen.
Vervolgens worden dan de standaard parameters van de software in de motormanagement aangepast m.b.t. mijn type auto. Daarna wordt als laatste de auto nogmaals op de rollerbank gezet en gecontroleerd of de software update goed is uitgevoerd of dat hij nog enigzins aangepast moet worden, tenslotte heeft iedere motor zijn eigen km-historie en rij-eigenschappen. Kunnen jullie mij antwoord geven op de volgende vragen:
- Klopt dit beeld wat ik ervan heb, of voert men deze anders uit?
- Wat zijn de eventuele risico's die ik loop, o.a. met de motor en aandrijfstangen enzo?
- Hebben jullie hier zelf ervaring mee en waar hebben jullie dan de tuning laten uitvoeren?
Graag hoor ik van jullie....
Al vast hartelijk bedankt!
Groeten, Jeroen.
het is uiteindelijk onderstaande auto geworden, waarinin mu een weekje of iedere dag met plezier in rond rij
- Renault Mégane Grand Tour 1.5 dCi, Diesel, 105PK, februari 2006, 139.000km
Nu hoorde ik van een collega van me dat het interessant kan zijn om mijn auto te laten chiptunen.
Hierdoor zou het:
- meer vermogen
- zuiniger rijden bij zelfde rijstijl opleveren.
Na wat rondlezen op het internet heb ik begrepen dat bij het chiptunen van een auto deze eerst op een rollerbank wordt gezet en uitgelezen wordt hoe de huidige status van de motor is n.a.v de km-historie en rij-eigenschappen.
Vervolgens worden dan de standaard parameters van de software in de motormanagement aangepast m.b.t. mijn type auto. Daarna wordt als laatste de auto nogmaals op de rollerbank gezet en gecontroleerd of de software update goed is uitgevoerd of dat hij nog enigzins aangepast moet worden, tenslotte heeft iedere motor zijn eigen km-historie en rij-eigenschappen. Kunnen jullie mij antwoord geven op de volgende vragen:
- Klopt dit beeld wat ik ervan heb, of voert men deze anders uit?
- Wat zijn de eventuele risico's die ik loop, o.a. met de motor en aandrijfstangen enzo?
- Hebben jullie hier zelf ervaring mee en waar hebben jullie dan de tuning laten uitvoeren?
Graag hoor ik van jullie....
Al vast hartelijk bedankt!
Groeten, Jeroen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 3
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 23 feb 2007
- Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06
- Actief als: particulier
- Locatie: Groningen
Als je hem laat tunen kies dan in ieder geval voor een tuner met rollenbanktest (lang niet allemaal hebben ze zo'n dure rollenbank).
Bekendste tuners zijn wel:
tunex.nl (geen rollenbank (krijgen ze geloof ik nog wel) maar doen zeer veel Renault, de halve Lagunaclub is er al geweest met zeer veel tevredenheid)
chippoint.nl
ziptuning.nl
chipmeister.nl
en vele, vele andere (maar let op rollenbank criterium)
Op hun sites kan je voldoende info vinden.
Chiptunen heeft vooral zin bij turbo motoren, dus diesels en benzine turbo motoren.
Atmosferische benzine motoren is maar weining winst te boeken.
Bekendste tuners zijn wel:
tunex.nl (geen rollenbank (krijgen ze geloof ik nog wel) maar doen zeer veel Renault, de halve Lagunaclub is er al geweest met zeer veel tevredenheid)
chippoint.nl
ziptuning.nl
chipmeister.nl
en vele, vele andere (maar let op rollenbank criterium)
Op hun sites kan je voldoende info vinden.
Chiptunen heeft vooral zin bij turbo motoren, dus diesels en benzine turbo motoren.
Atmosferische benzine motoren is maar weining winst te boeken.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 242 Weergaves
-
Laatste bericht door Pepone
-
- 14 Reacties
- 905 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 251 Weergaves
-
Laatste bericht door PaultjeeeV
-
- 0 Reacties
- 200 Weergaves
-
Laatste bericht door Ben1972
-
- 5 Reacties
- 335 Weergaves
-
Laatste bericht door bvk010
-
- 2 Reacties
- 558 Weergaves
-
Laatste bericht door stadium III
-
- 0 Reacties
- 178 Weergaves
-
Laatste bericht door Bousche