veiligheidsgordel afgekeurd

Plaats reactie

Topic author
Kangootjo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jan 2015 19:50
Actief als: particulier

veiligheidsgordel afgekeurd

Bericht door Kangootjo »

Hallo allemaal,
Mijn Kangoo 1600 16V van 2005, 5-deurs personenuitvoering is van de week afgekeurd bij de APK. Een lastig punt is dat de veiligheidsgordel aan de bestuurderskant is afgekeurd op slijtage (misschien tussen de deur beland). Contact met de dealer levert op dat het linkerdeel (met de rolautomaat, niet met het 'aanspanexplosief') als apart vervangingsdeel beschikbaar is geweest. Na wat zoekwerk was het resultaat: alleen de hele set is misschien leverbaar maar zou uit Frankrijk moeten komen met een levertijd van minimaal 10 weken.
Gezocht bij onderdelenketens, maar deze leveren alleen universele gordels. Daarna gezocht naar gebruikte gordels. Heel specifiek voor mijn auto kan ik op onderdelenlijn niet vinden wat ik zoek. Wel worden er gordels van de Kangoo van dezelfde leeftijd aangeboden maar dan van andere types (diesels, besteluitvoeringen en zo). Wat ik aan nummers zie (mogelijk OEM nummers) wisselt nogal.
De originele gordel is een TRW met als onderdeelnummer 3304 3466 en op het label staat expliciet nog 'airbag' vermeld. Iemand enig idee hoe ik hier het beste naar verder kan zoeken?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: veiligheidsgordel afgekeurd

Bericht door mechanic »

Als ik het goed heb, stelt de dealer dat de gordel met rol mechaniek niet als los onderdeel is geleverd?!

De gordelspanners zit zover ik weet bij de gordelsluiting aan de stoel.

Op de huidige gordel zal een nummer staan, beginnend.met 7700 of 7701?
Op de sloop zijn genoeg gordels te krijgen.
Ook is het laten vervangen van de gordelband een optie,maar wellicht duurder dan een gordel van de sloop.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kangootjo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jan 2015 19:50
Actief als: particulier

Re: veiligheidsgordel afgekeurd

Bericht door Kangootjo »

Ha, mechanic,
Bedankt dat je weer bijspringt.
Volgens de dealer is het linkerdeel (de rolgordel met de riem en 'het mannetje' van de gesp) los leverbaar geweest, maar nu niet. Een complete gordel kunnen ze in Frankrijk bestellen en misschien laten aanrukken, maar de levertijd zal dan minstens 10 weken zijn.
Op de Nederlandse sloperijen is als ik zoek voor dit type Kangoo niets te vinden. Wel gordels van andere types met een grote kans (volgens de aanbieders) dat ze passen. Ook is het risico bij een oude gordel groot dat die ook flink versleten is.
Ik heb de indruk dat de slijtage begint met het pluizen van de randen van de riem op het stuk waar deze iets raakt, Dat lijkt vaak bij keuringen en tweedehands verkoop met een vlammetje weggewerkt te worden. Als het gezonde weefsel wat te heet wordt kan het smelten. Dat zie je niet als je er niet speciaal op let, maar met het heen-en-weerschuiven van de gordel kunnen er dan kleine stukjes uitbreken, wat wel goed zichtbaar is en reden voor afkeur.
De originele gordel (denk ik, de auto hebben we tweedehands gekocht) is een TRW met als produktnummer 3304 3466. Het Renaultnummer kan ik niet vinden.
Wat misschien ook belangrijk is is dat er op het label van de TRW gordel AIRBAG vermeld is, hoewel ik niet kan bedenken wat dat met dit stuk van de gordel te maken heeft.
Verder vind ik verhalen op internet dat vervangen van de riem niet mag.
Om terug te komen op mijn vraag: Op de onderdelenlijn en ook op Ebay staan veel gordels voor Kangoos met een fotootje erbij, waarop weinig detail te zien is, maar die wel sterk op de mijne lijken. Daarbij staan nogal wat verschillende, lange nummers . Sommige beginnen met een 3, maar ook 7 en 8 be ik tegengekomen7. so. Ik vermoed dat dat de OEM nummers van Renault zijn, maar ik kan nergens vinden wat de gelijkenissen en de verschillen zijn. Ik zoek maar kom niet verder en hoop dat jij of iemand anders me een duwtje in de goede richting kan geven.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: veiligheidsgordel afgekeurd

Bericht door mechanic »

De airbag staat los van de gordel band/rol mechaniek.
Ik vermoed dat de gordels uitwisselbaar zijn, van een gelijk bouwjaar.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kangootjo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jan 2015 19:50
Actief als: particulier

Re: veiligheidsgordel afgekeurd

Bericht door Kangootjo »

Toch een goede gebruikte van hetzelfde merk en artikelnummer. Blijft een beetje wonderlijk dat zoiets via Renault zo moeilijk (of helemaal niet) te krijgen is. bijna 19 jaar is een respectabele leeftijd voor een auto, maar dat zo'n essentieel onderdeel er dan niet meer voor te vinden is is toch pijnlijk! Nogmaals dank, mechanic!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 3
Berichten: 16030
Lid geworden op: 24 apr 2008 20:47
Actief als: particulier
Locatie: Someren

Re: veiligheidsgordel afgekeurd

Bericht door mechanic »

Mooi, ook weer goedgekeurd al?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Kangootjo
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 4
Berichten: 16
Lid geworden op: 18 jan 2015 19:50
Actief als: particulier

Re: veiligheidsgordel afgekeurd

Bericht door Kangootjo »

Nee, ze hadden nog wat puntjes en bij de heersende temperatuur schiet het niet erg op. (Opgebokt en op de koude grond eronder werken was vroeger makkelijker!)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in