Scenic 2.0 RXi 2000 - welke banden kopen?
-
Topic author - lid
- Posts in topic: 10
- Laatste bezoek: 04 dec 2023 08:27
- Actief als: particulier
Scenic 2.0 RXi 2000 - welke banden kopen?
Dag allen, mijn huidige Scenic heeft Michelin Energy banden, 195/60 R15H. Staan op 2.2 & 2.0 achter; normaal gebruik.
KAn iemand mij voor mijn wagen banden adviseren die niet stommelen, rommelen, bonken kortom bij 50 km/h op een gladde asfaltweg stil zijn?
Ik krijg steeds commentaar van vrienden aan boord die over dat gerommel klagen. Nou lig ik daar niet wakker van maar ik wil het ook wel stil. Is dit eenbekende kwaal?
Schokdempers zijn nieuw.
Ben benieuwd naar jullie meningen/suggesties
Rein
KAn iemand mij voor mijn wagen banden adviseren die niet stommelen, rommelen, bonken kortom bij 50 km/h op een gladde asfaltweg stil zijn?
Ik krijg steeds commentaar van vrienden aan boord die over dat gerommel klagen. Nou lig ik daar niet wakker van maar ik wil het ook wel stil. Is dit eenbekende kwaal?
Schokdempers zijn nieuw.
Rein
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Re: Scenic 2.0 RXi 2000 - welke banden kopen?
Zijn toch niet 1 van de slechtste banden die er nu op zitten.Reinreno schreef:Dag allen, mijn huidige Scenic heeft Michelin Energy banden, 195/60 R15H. Staan op 2.2 & 2.0 achter; normaal gebruik.
Schokdempers zijn nieuw.
Rein
Je kan voor een leuk bandje gaan van continental gaan.
Hide post links |
-
Topic author - lid
H Wesley, het gaat eigenlijk niet om slecht.
Het weggedrag van deze banden over onlangs een tripje naar Biarritz heen en terug zo'n 3500 km was prima; met hersftige wegen, met volle bepakking en 4 personen... vaste ligging, geen spin....
... maar het voertuig leeg, egale asfaltweg is het een gestommel... en geen lagers defect!
Het lijkt of deze banden - overdreven - vierkant afslijten.
Enige suggesties?
Rein
Het weggedrag van deze banden over onlangs een tripje naar Biarritz heen en terug zo'n 3500 km was prima; met hersftige wegen, met volle bepakking en 4 personen... vaste ligging, geen spin....
... maar het voertuig leeg, egale asfaltweg is het een gestommel... en geen lagers defect!
Het lijkt of deze banden - overdreven - vierkant afslijten.
Enige suggesties?
Rein
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 01 jun 2025 14:03
Het is op dit forum al vaker voorbij gekomen. Ook de oudere variant van de scenic heeft sterk last heeft van cuppende banden. Is een compromis tussen slijtage en wegligging waarmee meer rekening is gehouden met de wegligging. De banden achter cuppen altijd, merk banden maakt niet uit.
Hide post links |
-
Topic author - lid
mechanic schreef:Het is op dit forum al vaker voorbij gekomen. Ook de oudere variant van de scenic heeft sterk last heeft van cuppende banden. Is een compromis tussen slijtage en wegligging waarmee meer rekening is gehouden met de wegligging. De banden achter cuppen altijd, merk banden maakt niet uit.
Dank voor dit voor mij nieuwe feit - altijd achter cuppen !
Cuppen had ik nog niet eerder gehoord.
Is dat zoiets als onregelmatig afslijten?
Waardoor wordt dat veroorzaakt?
Oude schokdempers? (Pas vernieuwd)
Ben benieuwd,
Rein
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
- Posts in topic: 5
- Laatste bezoek: 18 dec 2024 16:53
Het "cuppen" wordt veroorzaakt doordat de band steeds op dezelfde manier afrolt (de achterbanden), waardoor het rubber dat telkens "verbuigt" aan een kant schuin afslijt, je kunt het voelen door met je blote hand over het loopvlak te strijken, je voelt dan een scherpe rand aan een kant van de profielblokken. Je kunt het cuppen gedeeltelijk voorkomen door de banden van voor naar achter te wisselen, Helaas is dat bij de Scenic prijzig aangezien deze wielen voorzien zijn van spanning-sensoren, ikzelf rij een Safrane en doe dit iedere keer als ik de winterbanden vervang door zomerbanden en andersom. Volgens diverse tests zijn de meest geruisloze banden voor jouw maat de Bridgestone Turanza ER300, echter ik zou zeker gaan voor de nieuwe Michelins Energy Saver, aangezien de sporing van de Scenic achteras extra bandenslijtage opwekt. SUC6
Hide post links |
-
Topic author - lid
Ahah nu begrijp ik het. Het is wat de Duitsers "zaagtanden" ("Sägezahn", zoals bij een zaag) noemen. Dat kan al verholpen/gecompenseerd worden door de velgen Links-Rechts te wisselen; daardoor keert de rijrichting en de rotatie-richting om, toch?WillemS schreef:Het "cuppen" wordt veroorzaakt doordat de band steeds op dezelfde manier afrolt (de achterbanden), waardoor het rubber dat telkens "verbuigt" aan een kant schuin afslijt, je kunt het voelen door met je blote hand over het loopvlak te strijken, je voelt dan een scherpe rand aan een kant van de profielblokken. Je kunt het cuppen gedeeltelijk voorkomen door de banden van voor naar achter te wisselen, Helaas is dat bij de Scenic prijzig aangezien deze wielen voorzien zijn van spanning-sensoren, ikzelf rij een Safrane en doe dit iedere keer als ik de winterbanden vervang door zomerbanden en andersom. Volgens diverse tests zijn de meest geruisloze banden voor jouw maat de Bridgestone Turanza ER300, echter ik zou zeker gaan voor de nieuwe Michelins Energy Saver, aangezien de sporing van de Scenic achteras extra bandenslijtage opwekt. SUC6
Overigens, waardoor produceert de Scenic die zaagtand? Is het castor van de achterwielen niet goed berekend vanuit de fabriek? Het zijn NB niet-aangedrevn wielen met minimale belasting. Sporen ze niet goed?
Dank je WillemS voor de twee bandentips; die ga ik zeker bekijken/beluisteren als dat kan.
Met groet van
Rein
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 10 sep 2013 20:10
Meestal heeft een band een draai richting.Ahah nu begrijp ik het. Het is wat de Duitsers "zaagtanden" ("Sägezahn", zoals bij een zaag) noemen. Dat kan al verholpen/gecompenseerd worden door de velgen Links-Rechts te wisselen; daardoor keert de rijrichting en de rotatie-richting om, toch?
Als dat zo is dan kan dat niet.
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Rein, Het cuppen komt juist doordat de banden altijd op 1 manier rollen, met daarbij een wielvlucht van -1.30 en een toespoor afhankelijk van de velgmaat nl. 15" -3,9 mm. tot 17" -4,4 mm. met een marge van +/- 2,5 mm. De levensduur van de achterbanden van een Scenic is ook beduiden korter dan van een wagen met minder toespoor, maar dit is de concessie die gedaan wordt voor een betere wegligging. Dus bij de keuze van het bandenmerk speelt de slijtvastheid een grote rol, daarom alleen al zou ik kiezen voor de nwe Michelin Energy Saver. Dit zijn onbetwist de meest slijtvaste op de markt. Overigens je kunt deze en ook de E3A Energy die je nu hebt wel van links naar rechts wisselen, blijft over het probleem met de sensoren. Suc6
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
Ik kom bij twee banden bedrijven hier in Gelderland en die hebben een machine staan waarmee ze de *cuppen* van de band vrezen. Ik dacht dat dit nog wel een hoop rubber zou zijn wat er dan afkomt, maar dat valt reuze mee. Ook een hoogte slag is er zo uit te halen, maar dat *kost* iets meer rubber.
Probleem van het cuppen speelt bij veel auto merken. Auto's gonzen irritant en het weer rond maken van de band verhelpt dat. Kweet niet wat het kost of hoe het apparaat heet.
Probleem van het cuppen speelt bij veel auto merken. Auto's gonzen irritant en het weer rond maken van de band verhelpt dat. Kweet niet wat het kost of hoe het apparaat heet.
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Het is goedkoper zelf de banden even van plaats te wisselen, dan doet het wegdek het freeswerk !!
Hide post links |
-
Topic author - lid
WillemS schreef:Het is goedkoper zelf de banden even van plaats te wisselen, dan doet het wegdek het freeswerk !!
Dat laatste had ik ook bedacht, bedankt, klinkt simpel en logisch.
Groet van Rein
Hide post links |
-
Topic author - lid
WillemS schreef:Rein, Het cuppen komt juist doordat de banden altijd op 1 manier rollen, met daarbij een wielvlucht van -1.30 en een toespoor afhankelijk van de velgmaat nl. 15" -3,9 mm. tot 17" -4,4 mm. met een marge van +/- 2,5 mm. De levensduur van de achterbanden van een Scenic is ook beduiden korter dan van een wagen met minder toespoor, maar dit is de concessie die gedaan wordt voor een betere wegligging. Dus bij de keuze van het bandenmerk speelt de slijtvastheid een grote rol, daarom alleen al zou ik kiezen voor de nwe Michelin Energy Saver. Dit zijn onbetwist de meest slijtvaste op de markt. Overigens je kunt deze en ook de E3A Energy die je nu hebt wel van links naar rechts wisselen, blijft over het probleem met de sensoren. Suc6
....ehhhh heb ik sensoren? OP een Scenic uit 2001?
Rein
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 05 mar 2018 21:32
Volgens het instructieboekje wel....Reinreno schreef: ....ehhhh heb ik sensoren? OP een Scenic uit 2001?
Rein
http://www.scenicrijders.nl/instructieb ... mpleet.pdf blz. 2.12
Renault Captur 1.2 TCe 120 EDC (2014), two-tone, zilver, zwart dak.
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Ex: Renault Grand Scénic 2.0 Dynamique Luxe Aut. (2005), Renault Mégane Scénic 2.0 RT Aut. (1999).
Hide post links |
-
Topic author - lid
scenic schreef:Volgens het instructieboekje wel....Reinreno schreef: ....ehhhh heb ik sensoren? OP een Scenic uit 2001?
Rein
... ik ga morgen direct eens kijken... maar - dan heb ik toch ook andere ventielen, nietwaar? Da's me nooit opgevallen bij het bandenspanning controleren...
Enfin, bedankt voor het fraaie Driver's Manual!
Groet van Rein
Hide post links |
-
Topic author - lid
Reinreno schreef:scenic schreef:Volgens het instructieboekje wel....Reinreno schreef: ....ehhhh heb ik sensoren? OP een Scenic uit 2001?
Rein
... ik ga morgen direct eens kijken... maar - dan heb ik toch ook andere ventielen, nietwaar? Da's me nooit opgevallen bij het bandenspanning controleren...
Enfin, bedankt voor het fraaie Driver's Manual!
Groet van Rein
Na even checken blijk ik een Scenic I phase II te hebben: 2.0 RXi AUT uit 2000 en die heeft dat niet...

Dank voor de info niettemin en zo snel!
Groet van
Rein
Hide post links |
-
- lid
Wat er niet op zit, kan ook niet kapot gaan denk ik dan maar zo 

Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
Rein, dus nu van links naar rechts wisselen, en na een 500km. moet het wel over zijn. SUC6
Hide post links |
-
Topic author - lid
Ga ik zeker (laten) doen, donderdag as. in de werkplaats, klusjesdag!WillemS schreef:Rein, dus nu van links naar rechts wisselen, en na een 500km. moet het wel over zijn. SUC6
Dank voor alle vlotte en leerzame tips... cuppen... ik leer elke dag!
Groet van
Rein
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 26 feb 2011 19:57
- Contacteer:
op onze RXi 2.0i uit 2000 zitten ook geen bandenspanningssensoren, dacht dat die pas op de Scénic II kwamen?
Ford Focus Wagon Futura 1.6i 16v 2005 Magnum Grey
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Daewoo Kalos Class 1.4i 16v 2004 Blauw
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 27 nov 2014 17:30
Hoe moet dat nu met een draairichting gebonden profiel?WillemS schreef:Rein, dus nu van links naar rechts wisselen, en na een 500km. moet het wel over zijn. SUC6
Scénic III dCi 130 Privilege, Brun Moka
Hide post links |
-
Topic author - lid
Hema schreef:Hoe moet dat nu met een draairichting gebonden profiel?WillemS schreef:Rein, dus nu van links naar rechts wisselen, en na een 500km. moet het wel over zijn. SUC6
Simpel -- achteruit rijden

Rein
Hide post links |
-
- Gerespecteerd lid
t.a.v. Hema, De meest eenvoudige manier om Cuppen op te lossen is de draairichting te veranderen, dus links en rechts wisselen. Heb je draairichting gebonden banden, dan wil het wel eens lukken met wisselen van voor naar achter. Lukt het dan niet om het cuppen te verminderen, dan rest alleen de bandenman met een slijpmachine!!
Hide post links |
-
- lid
Ja, daar hebben wij wel wat voor indien wisselen niet helpt
http://www.profiletyrecenter.nl/display ... iretrimmen
http://www.profiletyrecenter.nl/display ... iretrimmen
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-