Ik maak even een nieuwe draad aan om dit soort gevallen een beetje overzichtelijk te houden. De horror ervaring van ECO-Roller op dit punt beangstigen mij. Na mijn verhaal over de BMS update had ik niet verwacht hier zo snel terug te komen, helaas. Vorige week kreeg ik op 1 dag de melding "Elektrisch systeem controleren" na mijn werk was de melding weer weg, prima. Vandaag enkele dagen later kwam de melding weer terug. Canze plus proberen te raadplegen, maar ik kon ineens geen verbinding meer krijgen via BlueTooth, ok laat maar dan. Ik besloot verder te rijden, wat zonder problemen verliep, alleen de cruise control, werkte niet. Ik dacht laat ik nu een nieuwe 12volt accu kopen dan heb ik misschien meteen dit probleem verholpen. Gelezen dat die accu voor vreemde storingen kan zorgen als ie wat zwak wordt (Canze plus gaf hier geen advies over trouwens dagen eerder). Zo gezegd zo gedaan, 100 euro lichter en hop weer in de auto, met de bedoeling naar huis te rijden om de accu te vervangen. Mooi niet! Plotseling een hele andere melding op het scherm "STOP electr. storing GEVAAR" zie afbeelding hieronder
Het gaat hier om een Renault Zoe R90 41kW van 2017 met 118000 op de teller, nog maar twee maanden in bezit.
Ik dacht door te kunnen rijden maar ik kon niet harder dan 32km. Er zat niets anders op dan de ANWB bellen. Die heeft de 12v accu (niet verwarren met het batterijpakket voor de motor) vervangen, maar dat loste het probleem niet op. De foutmelding bleef staan en ik kon nog steeds niet harder dan 32 rijden. De ANWB man probeerde via de OBD2 stekker het probleem uit te lezen, maar gek genoeg kon ook hij geen verbinding krijgen met het systeem en kon verder niets voor mij doen dan te adviseren de auto naar de Renault dealer te rijden. Met een slakken gangetje door de stad, een hoop irritatie veroorzakend, kwam ik uiteindelijk bij de dealer. Hij staat daar nu en je zult begrijpen dat ik zeer gespannen ben over de uitkomst. Ik hoop echt dat deze dealer verstand van zaken heeft, dat is niet altijd vanzelfsprekend. Wordt vervolgt:“STOP electr. storing GEVAAR”
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 19 mar 2025 19:50
- Actief als: particulier
“STOP electr. storing GEVAAR”
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Update: “STOP electr. storing GEVAAR”
De Zoe is vanochtend gereset door de Renault Dealer, de melding is verdwenen en de auto rijd weer prima. Ik was gisteravond al enigszins gerustgesteld omdat ik op Franse forums zeker 10 meldingen vond met die storingsmelding "Stop Panne Electrique Danger" waar een zwakke 12 volt accu het probleem was. Het hing dus uiteindelijk op het resetten van de melding na het plaatsen van een nieuwe 12 volt accu. De ANWB kon geen verbinding maken. Ik hoop dat deze gebeurtenis andere mensen kan helpen. Je kunt er vanuit gaan dat zolang de melding weg blijft ik hier niet terug kom op dit onderwerp. Het kan dus handig zijn Franse forums te bekijken, in een browser kun je eenvoudig alles laten vertalen naar het Nederlands.
Hide post links |
-
- Global Moderator
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 03 mei 2025 18:06
Re: “STOP electr. storing GEVAAR”
Bedankt voor de terugmelding.
En leerzaam.
Groet, Ron.
En leerzaam.
Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369
ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader
Hide post links |
-
Nabrander: “STOP electr. storing GEVAAR”
Ik heb zo'n "speciale" meter waarmee je lood accu's kan testen op gezondheid. Wel even aardig natuurlijk als extra bewijs om de oude 12v accu die uit de Zoe komt te meten. Ik heb deze accu buiten de auto opgeladen om uit te sluiten dat er geen oplaad is geweest. Onderstaande afbeelding laat duidelijk zien dat deze accu aan zijn eind was.
Tot mijn stomme verbazing zag ik ook dat deze accu er vanaf het begin van leven van deze auto heeft ingezeten, de originele Renault-Nissan accu van 2 oktober 2017! Dat is een hele prestatie en geeft aan dat de 12volt accu wel voor een hoop elektrisch onderdelen van de auto wordt gebruikt, maar niet meer mishandeld wordt voor al die startpogingen die bij een benzine motor met de startmotor gebeuren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-