Laadprobleem Zoe

MacManiac78
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 04 apr 2025 19:52
Actief als: particulier

Re: Laadprobleem Zoe

Bericht door MacManiac78 »

Dit is de aatste posting van de vorige pagina:

De storing "Laden onmogelijk" komt door een te lage laadspanning.
De ZOE heeft op 3 fase minimaal 14A nodig. Zet je in de Alfen laadpaal die laadspanning (al dan niet door load balancing) te laag en komt dit te vaak voor, dan moet deze storing worden gewist voor je weer laden kan.
Zelf wilde ik de auto ook alleen met zonnestroom laden en de laadspanning dus verlagen zodat het laden binnen de curve past, maar dan heb ik de volgende dag dus deze storing.

Wissen gaat vrij eenvoudig met CanZE. De daarvoor benodigde voorbereidingen staan keurig in de app. Bij Alfen is een toegangscode voor Alfen ACE installer op te vragen, dan kan je zelf alle instellingen aanpassen.
Mocht je willen smart-chargen met een niet meer door Jedlix ondersteunde ZOE willen neem dan even contact met mij op via een PM. Ik heb een alternatief gevonden.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MacManiac78
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

De laadpaal levert te weinig Ampère! De ZOE geeft dit terug aan de laadpaal en zo gaat niet de paal, maar de ZOE in storing! Hoe ik dit zeker weet? Ik wilde ALLEEN laden op zonnestroom, dus zette ik het vermogen van de laadpaal (onder de voor de ZOE (Q90) onder de magische grens van 10A. De ZOE laad wel, voor even.... vervolgens communicatie met de laadpaal, laadpaal reboot start op... van 3 fase naar 1 fase... dat een aantal keer en je hebt het niet kunnen laden in het display. Via OBD2 de ZOE gereset, nieuwe laadsessie... zelfde ellende. Reset van ZOE, laadpaal 10A.... nooit meer ellende gehad. Geeft de paal dus (vanwege load-balancing?) minder dan 10A dan ZAL de ZOE in storing gaan. Die storing is voorzover ik weet, alleen met OBD2 te resetten. Ik lees wel een dat de storing na weer gaan rijden self-reset, maar dit werkt niet bij mij, ook een andere lader testen gaf zelfde storing. Dit is gewoon een ZOE ding! OBD2 module kopen en in je auto bewaren. Just in case. Minimale massa: IDEM! (Ja, ik weet dat ik reageer op een heel oude post, maar de oudere ZOE rijdt nog rond en Dealers hebben veelal niet het juiste antwoord. Zij zijn immers geen ervaringsdeskundigen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

LokG
2-hit-miracle
2-hit-miracle
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 25 nov 2024 10:55

Bericht door LokG »

Nou daar is er weer eentje. Een Zoe 2020 r135. Laadpaal thuis laten aansluiten, een Zaptec GO. Nog geen 3 fase maar wel de voorbereiding. Zaptec staat in het systeem al op 3 fase 16a. Eerst mijn 2024 Tesla aan de lader. 3-4kw laden dus op 1 fase. Daarna de Zoe aan de Zaptec. Klik klik klik klik zegt de lader. Zoe zegt “controleren” en uiteindelijk kwam het bericht “kan geen AC laden”. Vanaf dat moment doet het laden van de Zoe het nergens meer. De Zoe staat nu bij de garage en die bereiden mij voor op een enorme schade en dito bedrag. Wat kan er fout zijn gegaan? Renault? Installateur van de Zaptec? Of zelfs de Zaptec?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ffonz
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 10
Laatste bezoek: 30 mar 2025 12:54

Bericht door ffonz »

Ik heb 1x gehad dat ik met mijn Zoe nergens meer heb kunnen laden. Dat kwam door een "vast gelaste" relais. Viel bij mij toen onder garantie.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 12
Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
Contacteer:

Bericht door Sordone »

Dit is wat evclinic over de Q210 zegt: https://x.com/evclinic/status/183904813 ... vZGkHsufcA
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

jrsikken
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 13 feb 2025 22:27

Bericht door jrsikken »

Kortsluiting! Ik heb een Zoe R90 uit 2018 met 44kWh huuraccu en op een dag werkte de laadplanner van mijn alfen eve single laadpaal niet en tien drukte ik in de Eve Connect app op Nu laden en toen viel het stroom in huis uit in twee van drie fasen. Stedin heeft 2 hoofdzekeringen vervangen. In de meterkast stond de automaat van de laadpaal uit. Nadat de hoofdzekeringen vervangen waren gaf de laadpaal error 102, internal error met het relay board aan, die is ook stuk. Alles stuk. De auto reed nog prima en op mijn werk maakte die ook een publieke laadpaal stuk. Waarschijnlijk kortsluiting. Daarna naar de garage gebracht, die weet zeker dat de gelijkrichter module kapot is. Er zit kortsluiting in. En het kost meer dan 1 dag om het te vervangen. Het kost 660 euro voor diagnostiseren en 3900 voor het herstellen van de auto.

Kennen jullie dit probleem?
Kan een Zoe stuk gaan van een laadpaal app?
Vind je het bedrag redelijk?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 12
Laatste bezoek: 06 apr 2025 09:02
Contacteer:

Bericht door Sordone »

Ja. Mijn oude Zoe is in Italie kapot gegaan in 2017 tijdens een laadpoging maar is toen onder garantie gemaakt. Ik kon toen niet meer laden. Was een hele toestand toen.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, KM 196K (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

ffonz
Lid - en hoppa, logo 2
Lid - en hoppa, logo 2
Posts in topic: 10
Laatste bezoek: 30 mar 2025 12:54

Bericht door ffonz »

Een paar jaar geleden zag ik een YouTube video over jouw probleem. Normaal vind ik YouTube filmpjes nooit meer terug, maar je hebt geluk! Hierin wordt jouw probleem gerepareerd.

Ik hoop dat je een beetje Engels verstaat, maar de held in het filmpje repareert een 'rectifier' (omvormer) van een Renault Zoe.
Hij is 3 uur aan het werk en kost in totaal 500 pond. Renault vervangt dus normaal de hele grijs/oranje unit ("motor-invertor & charger") en "cost in the thousands". Dus ja, het probleem is (op YouTube) bekend, en ja, voor Renault is €3900 een redelijk bedrag. Maar het kan dus veel goedkoper. Misschien kan je via de maker van het filmpje in contact komen met die held en vragen of hij een adres in Nederland weet die je zou kunnen helpen. Of zelf op zoek gaan naar jongens die net zo goed zijn als hij.
Als je geen adres kunt vinden (via Google of dit forum), dan zou ik ook nog de VER kunnen vragen. Die weten misschien ook nog wel wat. Laat even weten of ik het daar moet vragen.
Renault Zoe Q90, bouwjaar 10-2017
Renault Megane E-Tech EV60 Techno, bouwjaar 06-2022

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

MacManiac78
Lid - eerste logo binnen
Lid - eerste logo binnen

Ook hier, klik klik klik etc, geeft aan dat het relais te weinig ampere asngeboden krijgt, het gaat daardoor klapperen en kan zich vastlassen. Als het relais niet vastgelast zit, kan je de storing met CanZe wissen. Wil de storing niet wissen, dan heb je een dure reparatie te overdenken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut