(Renault Talisman) Multimediascherm Rlink start niet meer op

Zit er een stroomdraadje aan ? Dan is dit de juiste rubriek
Forumregels
-
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef (zoveel mogelijk) informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
Plaats reactie

Topic author
Jan Willem 1990
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 06 jan 2025 19:51
Actief als: particulier

(Renault Talisman) Multimediascherm Rlink start niet meer op

Bericht door Jan Willem 1990 »

Ik zit met het volgende probleem.

Bij mijn Renault Talisman uit 2017 start plotseling het multimediascherm in de middenconsole niet meer op.
Wat ik ook doe, hij reageert nergens op. Het gevolg is dat mijn radio, navigatie, parkeersensoren en camera, bediening van verwarming e.d. allemaal niet werken.
Heb al geprobeerd de aan/uit knop op het scherm langere tijd in te drukken, de home knop 5x snel achter elkaar in te drukken, de accu heb ik al langere tijd los gehad. Alles zonder resultaat. Bij het uitlezen komen geen storingen naar voren.

Het scherm heb ik gedemonteerd, daar is niets aan te zien.
Zijn er mensen die dit ook gehad hebben, of zijn er mensen met ideeën?
Achter het scherm zit een module, maar om die te demonteren, moet volgens mij het complete dashboard er uit.
Helaas kan ik geen elektrische schema's vinden om het een en ander door te meten.

Wat verder opvalt is dat mijn instrumentenpaneel een soort van flikkert en dat daar nu ook storing parkeerrem en dodehoek bewaking naar voren komen. Ook hoor ik een soort licht plofje uit de speaker in de rechter achterdeur.

Alle tips zijn welkom!
Nu: Talisman Estate TCe 150 2017
Vroeger: Mégane Estate 1.5dCi GT-Line 2012

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renier
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 26 feb 2025 20:06

Re: (Renault Talisman) Multimediascherm Rlink start niet meer op

Bericht door Renier »

Oei dat klinkt inderdaad niet goed. Als je zelf het scherm al hebt weten te demonteren dan ben je wel handig genoeg. De schermen willen wel eens defect gaan, maar ook die centrale unit die je beschrijft. En om die te verwijderen heb je zelf al gezien komt er nog meer demontagewerk bij.
Als je een vervangend scherm monteert uit een andere Talisman hoef je die niet in te laten lezen bij de dealer of zo, dus dat zou wel makkelijkste zijn om het scherm uit te sluiten. Ze zijn online gebruikt wel rond de €200,- te vinden.
Nu: Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris 2017 | Twingo I 1.2 16V Paris 2006
Ex: Laguna III Ph2 Estate 2.0T GT 2011 | Laguna II Ph2 Grand Tour 2.0 16V Dynamique 2005 | Twingo I 1.2 8V Helios 1999 | Megane II 2.0 16V Dynamique 2003 | Clio II Ph2 1.6 16V Dynamique 2003 | Twingo I 1.2 8V Air 2000

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Jan Willem 1990
3-posting-rookie
3-posting-rookie
Posts in topic: 2
Laatste bezoek: 06 jan 2025 19:51

Bericht door Jan Willem 1990 »

Toch ben ik bang dat het probleem in die module zit.
Als ik daar namelijk een stekker los koppel, stopt ook het flikkeren van mijn instrumentenpaneel.

De knopjes van het scherm in de middenconsole doen het wel. Als ik de verwarmingsbediening bijv. op auto zet, reageert hij daar op. Na ongeveer een seconde gaat het lampje auto wel weer uit.

Het mooiste zou zijn als ik elektrische schema’s heb. Is er iemand die mij daar aan kan helpen?
Nu: Talisman Estate TCe 150 2017
Vroeger: Mégane Estate 1.5dCi GT-Line 2012

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Renault47
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 13 apr 2025 10:25

Bericht door Renault47 »

ik lees in je eerste bericht ook een paar "spook"meldingen over storing parkeerrem etc. Ik heb dat ook eens dat soort meldingen gehad zoals storing parkeerrem, tank leeg (was vol) etc. Bleek een accucel te zijn die kapot was. Dus check even boordspanning stationair en met toeren, moet tussen 13,5 en 14,8 volt zijn en zo blijven, ook als je grote stroomverbruikers aanzet.
Renaults vroeger: Dauphine, R8 (2x), Caravelle, R16, R15, R25 2.2, Safrane 2.0, Vel Satis 2.0T, Vel Satis 3.5V6 initiale, Captur limited 0.9, Kadjar 1.3 intens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut