Automatische Transmissie
Forumregels
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
- Vermeld het type Renault in de titel, liefst tussen [ haken ] aan het begin van de titel
- Geef zoveel mogelijk informatie over het betreffende model en jaartal, zodat er niet naar gevraagd hoeft te worden.
-
Topic author - Lid
- Posts in topic: 11
- Laatste bezoek: 11 mar 2025 10:31
Automatische Transmissie
Hallo,
Ik heb een grand scenic uit 2009 met een 2.0 liter en automaat. Nu krijg ik soms kort na het starten de melding controleer automatische transmissie en de auto valt dan stil. Als ik dan weer start werkt alles weer normaal. Wat kat het euvel zijn? Auto heeft 312.000 op de teller.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik heb een grand scenic uit 2009 met een 2.0 liter en automaat. Nu krijg ik soms kort na het starten de melding controleer automatische transmissie en de auto valt dan stil. Als ik dan weer start werkt alles weer normaal. Wat kat het euvel zijn? Auto heeft 312.000 op de teller.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
- Posts in topic: 7
- Laatste bezoek: 12 mar 2025 18:47
- Actief als: particulier
Re: Automatische Transmissie
Laat de auto eens uitlezen en zie wat daar uitkomt?
Hide post links |
-
- lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 12 mar 2025 00:14
-
Topic author - Lid
Ik ga komend weekend naar de monteur om uit te lezen. Het gebeurt alleen als hij koud is in de eerste 500 meter als ik het gas los laat voor een drempel of als er een auto uit de zijstraat komt.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Kan me niet indelen dat de automaat kaan zien of er een auto.uit de zijstraat komt?
Deze dp0 transmissie is niet vrij van problemen, is er ooit wat aan de 'bak' gedaan?
Doet vermoeden dat het oliepeil verkeerd is of de olie 'versleten'.
Deze dp0 transmissie is niet vrij van problemen, is er ooit wat aan de 'bak' gedaan?
Doet vermoeden dat het oliepeil verkeerd is of de olie 'versleten'.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Hahaha dat klopt. Maar dat is het moment dat ik het gas loslaat en hij stil valt met de melding controleer Auto. Trans.
Nee er is nog nooit iets aan de bak gedaan en ik had het zelf al met de monteur bedacht dat we misschien de olie een keer moesten verversen of zo.
Hopelijk is het uit de code te herleiden als we hem uitlezen.
Nee er is nog nooit iets aan de bak gedaan en ik had het zelf al met de monteur bedacht dat we misschien de olie een keer moesten verversen of zo.
Hopelijk is het uit de code te herleiden als we hem uitlezen.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
We zijn weer wat wijzer. Het uitlezen van de bak gaf de het gewenste resultaat.
Maar als ik alles op een rijtje zet dan het volgende. Vlak na een koude start en dan het terugvallen van het toerental, maakt dat de motor afslaat. Ook als ik start, even wat gas geef, het toerental loopt op tot 3000 toeren en dan loslaat valt het toerental te ver terug en slaat de motor af. ESP uitgeschakeld en controleer automatische transmissie zijn dan het gevolg. Maar niet de oorzaak.
De oorzaak is het te ver terugvallen van het toerental. Bijneem warme motor valt hij netjes terug tot 800 en blijft dan mooi stationair lopen.
Dus het zieke wordt nu naar de sensor of klep of wat dan ook die niet of niet goed reageert of het verkeerde signaal of stand doorgeeft.
Iemand een idee?
Maar als ik alles op een rijtje zet dan het volgende. Vlak na een koude start en dan het terugvallen van het toerental, maakt dat de motor afslaat. Ook als ik start, even wat gas geef, het toerental loopt op tot 3000 toeren en dan loslaat valt het toerental te ver terug en slaat de motor af. ESP uitgeschakeld en controleer automatische transmissie zijn dan het gevolg. Maar niet de oorzaak.
De oorzaak is het te ver terugvallen van het toerental. Bijneem warme motor valt hij netjes terug tot 800 en blijft dan mooi stationair lopen.
Dus het zieke wordt nu naar de sensor of klep of wat dan ook die niet of niet goed reageert of het verkeerde signaal of stand doorgeeft.
Iemand een idee?
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Zou beginnen met de gasklep te controleren en reinigen.
Als je de beschikking hebt om deze daarna opnieuw te kalibreren is dat nog een optie, maar niet noodzakelijk
Als je de beschikking hebt om deze daarna opnieuw te kalibreren is dat nog een optie, maar niet noodzakelijk
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Die heb ik schoongemaakt met speciale spray. Tenminste als dat die is in het gasklephuis daar kwam wel wat koolstof van af maar niet echt veel zeg maar. Ook de iridium bougies heb ik vervangen vorige week. En daarom ook het gasklep huis schoongemaakt omdat doe boel
Open lag en het een bekend probleem is.
Maar hoe kun je deze calibreren want je beweegt hem wel tijdens het sprayen en schoonvegen?
Open lag en het een bekend probleem is.
Maar hoe kun je deze calibreren want je beweegt hem wel tijdens het sprayen en schoonvegen?
Laatst gewijzigd door Pepone op 10 feb 2025 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Het is dus een scenic 3 merk ik op, met de Nissan motor en cvt?
Beetje een omslag jaar 2009 van model 2 naar 3.
Heb je gecontroleerd op inlaat lucht lekkage en de inlaat pakking vervangen?
Beetje een omslag jaar 2009 van model 2 naar 3.
Heb je gecontroleerd op inlaat lucht lekkage en de inlaat pakking vervangen?
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Klopt is een Grand Scenic 3
Hoe kan ik controleren op inlaat lucht lekkage?
En de pakking heb ik niet gezien en dus ook niet vervangen. Weet niet waar die zou moeten zitten.
Maar wat we wel tegen kwamen was dat het bovenste buisje afgebroken was waar dat stevige slangetje opzit met zo’n speciale connector. Deze hebben we met speciale lijm terug gelijmd en met het schoonmaken zagen we dat deze al eens gelijmd was….. want we moesten de oude lijm verwijderen. Een ander iets is dat het verbruik momenteel met zo’n 2 liter per 100km is toegenomen.
Maar omdat de motor weer mooi stationair draaide na “reparatie”, schoonmaken van het gasklephuis en vervangen van de bougies dachten we dat we dat probleem hadden getackeld….. maar er zit dus nog iets.
Toegevoegd in 1 minuut 3 secondes:
Overigens waardeer ik de reacties enorm!!
Dus hartstikke bedankt daarvoor en dat mag ook wel eens gezegd worden
Hoe kan ik controleren op inlaat lucht lekkage?
En de pakking heb ik niet gezien en dus ook niet vervangen. Weet niet waar die zou moeten zitten.
Maar wat we wel tegen kwamen was dat het bovenste buisje afgebroken was waar dat stevige slangetje opzit met zo’n speciale connector. Deze hebben we met speciale lijm terug gelijmd en met het schoonmaken zagen we dat deze al eens gelijmd was….. want we moesten de oude lijm verwijderen. Een ander iets is dat het verbruik momenteel met zo’n 2 liter per 100km is toegenomen.
Maar omdat de motor weer mooi stationair draaide na “reparatie”, schoonmaken van het gasklephuis en vervangen van de bougies dachten we dat we dat probleem hadden getackeld….. maar er zit dus nog iets.
Toegevoegd in 1 minuut 3 secondes:

Hide post links |
-
Topic author - Lid

Hide post links |
-
- Gouden Bahco
Waar het kunststof inlaatspruitstuk zit aan de motor huist een inlaat pakking, zie in dit filmpje rond plm 6 minuten.
Je zou met een draaie de motor wat remmenreiniger kunnen spuiten over enkele locaties van het inlaatspruitstuk. Veranderd de motorloos wordt er dus 'valse luch' aangezogen. Denk aan rond de pakking, de gerepareerde 'pijpjes' etc.
Is dat allen in orde zou je alsnog eens kunnen proberen al dan niet bij de garage de gasklep te kalibreren/adaptieve waardes de resetten.
Je zou met een draaie de motor wat remmenreiniger kunnen spuiten over enkele locaties van het inlaatspruitstuk. Veranderd de motorloos wordt er dus 'valse luch' aangezogen. Denk aan rond de pakking, de gerepareerde 'pijpjes' etc.
Is dat allen in orde zou je alsnog eens kunnen proberen al dan niet bij de garage de gasklep te kalibreren/adaptieve waardes de resetten.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Automatische Transmissie
Hallo Mechanic, ik kan geen filmpje zien en ook geen hyperlink naar een filmpje....?
Kun je het filmpje op een andere manier delen? Heb wel interesse
Ik heb in de manual gekeken dus ik denk dat je nr2 bedoeld? Zie foto.
Maar zoals gezegd het filmpje is ook meer dan welkom. Wellicht leerboek er weer van
Kun je het filmpje op een andere manier delen? Heb wel interesse

Ik heb in de manual gekeken dus ik denk dat je nr2 bedoeld? Zie foto.

Maar zoals gezegd het filmpje is ook meer dan welkom. Wellicht leerboek er weer van

Hide post links |
-
Topic author - Lid
Dank je wel!
Helder en het is niet helemaal het zelfde maar in lijnen komt het overeen
Ik ga insprayen en kijken of het iets oplevert en ik ga de pakkingen allemaal controleren. Ik moet dan wel even naar een kennis die een garage met brug heeft om lekker droog en warm te kunnen sleutelen.
Het resultaat in welke vorm dan ook zal ik hier posten.
Toegevoegd in 1 uur 39 minuten 7 secondes:
Helder en het is niet helemaal het zelfde maar in lijnen komt het overeen

Ik ga insprayen en kijken of het iets oplevert en ik ga de pakkingen allemaal controleren. Ik moet dan wel even naar een kennis die een garage met brug heeft om lekker droog en warm te kunnen sleutelen.
Het resultaat in welke vorm dan ook zal ik hier posten.
Toegevoegd in 1 uur 39 minuten 7 secondes:
Hide post links |
-
Topic author - Lid
-
- Gouden Bahco
Meestal vervangen je dergelijke pakkingen ineens mee ivm zekerheid.
De motor in deze scenic icm cvt is afkomstig van Nissan dus dat zal grotendeels inderdaad overeenkomen.
Mbt de lambdastoring, zou die opslaan en wissen. Dat zijn vaker spook storingen.
Overigens, een cvt heeft zeker ook onderhoud nodig (gebeurd vaak niet) en is bij dit model (en vele Nissans) vaak iets wat defect raakt.
De motor in deze scenic icm cvt is afkomstig van Nissan dus dat zal grotendeels inderdaad overeenkomen.
Mbt de lambdastoring, zou die opslaan en wissen. Dat zijn vaker spook storingen.
Overigens, een cvt heeft zeker ook onderhoud nodig (gebeurd vaak niet) en is bij dit model (en vele Nissans) vaak iets wat defect raakt.
Hide post links |
-
Topic author - Lid
Gisteravond was het zover, alles in huis en even sleutelen.
we hebben de krukassensor vervangen en omdat het pijpje defect was van het inlaat spruitstuk deze ook met de MAP sensor, tevens alle pakkingen dus de vier aan de voorkant van het spruitstuk en die van het gasklephuis. Overigens moet ik eerlijk zijn en erkennen dat de pakking van het gasklephuis echt wel op was, niet meer soepel en hard/stug en bij en als je hem inkneep voelde je de barstjes er in komen)
Helaas viel de motor vanmorgen weer stil met koude motor, na twee honderd meter gas even losgelaten in de straat en hop daar gebeurde het.
Het is dus echt alleen bij koude motor in de eerst kilometer, dus wellicht automatische choke iets? Waar en hoe kan ik dat vinden of controleren? Iemand idee?
Of andere tips en trucs zijn welkom
we hebben de krukassensor vervangen en omdat het pijpje defect was van het inlaat spruitstuk deze ook met de MAP sensor, tevens alle pakkingen dus de vier aan de voorkant van het spruitstuk en die van het gasklephuis. Overigens moet ik eerlijk zijn en erkennen dat de pakking van het gasklephuis echt wel op was, niet meer soepel en hard/stug en bij en als je hem inkneep voelde je de barstjes er in komen)
Helaas viel de motor vanmorgen weer stil met koude motor, na twee honderd meter gas even losgelaten in de straat en hop daar gebeurde het.
Het is dus echt alleen bij koude motor in de eerst kilometer, dus wellicht automatische choke iets? Waar en hoe kan ik dat vinden of controleren? Iemand idee?
Of andere tips en trucs zijn welkom

Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 479 Weergaves
-
Laatste bericht door mechanic
-
- 0 Reacties
- 131 Weergaves
-
Laatste bericht door Iolaire
-
- 3 Reacties
- 216 Weergaves
-
Laatste bericht door Burg
-
- 1 Reacties
- 290 Weergaves
-
Laatste bericht door Renault47
-
- 2 Reacties
- 204 Weergaves
-
Laatste bericht door Mathijs
-
- 2 Reacties
- 555 Weergaves
-
Laatste bericht door hansje55
-
-
Problemen automatische versnellingsbak met caravan
door Vertrokken - 46088 » » in Aandrijving, wielophanging, besturing, remmen van de Captur 2 - 4 Reacties
- 710 Weergaves
-
Laatste bericht door Vertrokken - 46088
-