Regeneratie Roetfilter
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Laatste bezoek: 27 mar 2025 20:03
- Actief als: particulier
Regeneratie Roetfilter
Het betreft een Espace 5 uit 2017 1.5 dCi
Ik heb al eens eerder (30 dkm geleden) mijn roetfilter laten regenereren bij de dealer. Nu heb ik weer de melding start/stop controleren, inspuitsysteem controleren, luchtverontreiniging controleren.
De monteur heeft de computer uitgelezen en meldt dat er 5 gram roet aanwezig is.
Hij denkt dat de regeneratie wel start, maar niet wordt afgemaakt. Dagelijks 30 km enkele reis is te kort. Terwijl ik de afgelopen weken diverse ritten 6x meer dan 120 km enkele reis heb gereden! En 5 weken geleden nog 4 ritten van 700 km. Regeneratie gebeurt door extra brandstof bij te spuiten. Als dit proces niet compleet is komt er diesel in de motor olie en de melding dat de olie te veel verdund is en dus moet worden vervangen.
Hoe kan ik zelf mijn regeneratie proces starten?
Hoe lang duurt dit proces?
Is het roetfilter daarna schoon / leeg?
Is 30 km werkelijk te kort. Welke afstand is dan wel oke?
Ik heb al eens eerder (30 dkm geleden) mijn roetfilter laten regenereren bij de dealer. Nu heb ik weer de melding start/stop controleren, inspuitsysteem controleren, luchtverontreiniging controleren.
De monteur heeft de computer uitgelezen en meldt dat er 5 gram roet aanwezig is.
Hij denkt dat de regeneratie wel start, maar niet wordt afgemaakt. Dagelijks 30 km enkele reis is te kort. Terwijl ik de afgelopen weken diverse ritten 6x meer dan 120 km enkele reis heb gereden! En 5 weken geleden nog 4 ritten van 700 km. Regeneratie gebeurt door extra brandstof bij te spuiten. Als dit proces niet compleet is komt er diesel in de motor olie en de melding dat de olie te veel verdund is en dus moet worden vervangen.
Hoe kan ik zelf mijn regeneratie proces starten?
Hoe lang duurt dit proces?
Is het roetfilter daarna schoon / leeg?
Is 30 km werkelijk te kort. Welke afstand is dan wel oke?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 21:05
Re: Regeneratie Roetfilter
Heb je het met je ruitenwisserhendel geprobeerd? Staat in je boekje.
Ong 30 min regen handmatig stilstaand, onder de 10 minuten snelweg.
30 km zou voldoende moeten zijn, zeker als je ook een keer per tankbeurt nog een langere rit doet, half uurtje zou al genoeg moeten zijn, met warme motor op de snelweg 2000 toeren.
Ong 30 min regen handmatig stilstaand, onder de 10 minuten snelweg.
30 km zou voldoende moeten zijn, zeker als je ook een keer per tankbeurt nog een langere rit doet, half uurtje zou al genoeg moeten zijn, met warme motor op de snelweg 2000 toeren.
Hide post links |
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Laatste bezoek: 27 mar 2025 20:03
Kom zojuist van de garage terug.
Regeneratie roetfilter kost 240,49 (vast tarief van Renault zegt de dealer)
Hiervoor zijn ze 1,5 uren bezig geweest. Auto aan de computer. Rijden met de auto.
Dat rijden is maximaal 5 km geweest.
Hoe hoog is het uurloon van de monteur?
Graag leer ik de truc met de ruitenwisser, want volgende keer doe ik dit graag zelf.
Regeneratie roetfilter kost 240,49 (vast tarief van Renault zegt de dealer)
Hiervoor zijn ze 1,5 uren bezig geweest. Auto aan de computer. Rijden met de auto.
Dat rijden is maximaal 5 km geweest.
Hoe hoog is het uurloon van de monteur?
Graag leer ik de truc met de ruitenwisser, want volgende keer doe ik dit graag zelf.
Hide post links |
-
- lid
- Laatste bezoek: 22 apr 2025 21:05
Ik kan het niet exact uit mn hoofd opdreunen, misschien kun je het in je boekje opzoeken of op youtube proberen. Ze rekenen je zeker 100 euro per uur (minimum dealer werkplaatstarief), de monteur krijgt daar maar een fractie van. Als je een beetje geavanceerde scantool kunt lenen zou het ook moeten kunnen. Maar als het nu gedaan is zit je voorlopig goed, gewoon opletten dat je af en toe wat doorgast en dan doet de auto het ook vanzelf. Loopt meestal vol door korte ritten.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-