Bekabeling (kabelboom) Renault Megane Scenic II (JMO/1_) 2.0

Op zoek naar Renault onderdelen of gereedschap?
Forumregels
-Postings worden 5 maanden na de laatste (re)actie verwijderd
-Vermeld in de titel voor welk type Renault (!)
Plaats reactie

Topic author
Mthart
Net ingestapt
Net ingestapt
Posts in topic: 4
Laatste bezoek: 23 apr 2025 12:36
Actief als: particulier

Bekabeling (kabelboom) Renault Megane Scenic II (JMO/1_) 2.0

Bericht door Mthart »

Hallo allemaal

Ik ben op zoek naar deze bekabeling omdat (één van de) eigenaar(s) de kabel naar de module van de raam motor heeft doorgeknipt. :oops: :fp:
Electrisch raam doet het dus niet.
Bij voorbaat dank
Maarten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Posts in topic: 3
Laatste bezoek: 04 mei 2025 20:16
Contacteer:

Re: Bekabeling (kabelboom) Renault Megane Scenic II (JMO/1_) 2.0

Bericht door Mathijs »

Dus, als ik het goed begrijp, zoek je de kabelboom voor in de linker of rechter voordeur?
Dan kan het van belang zijn om te vermelden of je auto key-less entry heeft. 💡

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mthart
Net ingestapt
Net ingestapt

Bericht door Mthart »

Oeps! Sorry! Dat ben ik idd vergeten te vermelden.
Het is voor de linker voordeur! Nieuw zijn ze niet meer te krijgen vertelde de man van het centraal magazijn Dordrecht me.
Hij gaf me wel het onderdeel nr. 8200 466 081
De auto heeft inderdaad key-less entry.
Ik had al een deur gehaald op een sloperij en dacht de kabel daarvan over te kunnen zetten, maar ik miste daarop 2 stekkers die naar de handgreep gaan. Waarschijnlijk zijn die voor de Key-less entry. Ik heb de deur toen terug gebracht en gekeken of ze eentje hadden die die bewuste stekkers wel had maar heb bij een stuk of 6-7 Scenics de deurbekleding er af gehaald en gekeken of er één bij was mét die bewuste stekkers maar helaas!

Maarten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Mthart schreef: 17 apr 2025 11:57 ...heb bij een stuk of 6-7 Scenics de deurbekleding er af gehaald en gekeken of er één bij was mét die bewuste stekkers maar helaas!
Oei, zullen ze blij mee zijn op de sloop :lol:
Je kan aan de buitenkant al zien of een deur key-less heeft of niet.

Zit er een (vaag) grijzig kapje onder de deurklink, dan heeft die geen key-less, zit er een 'rookgetint' (soort IR glas van afstandbediening) vaak ietwat glanzend kapje, dan heeft die key-less.
Weet ook niet of de niet-key-less variant ook een rond sluitknopje op de greep heeft, nooit op gelet eerlijk gezegd.

Maar met het risico een domme vraag te stellen (ja, die bestaan wel degelijk, let maar op), als je de oude kabelboom eruit hebt liggen, wat is dan het probleem om deze draad voor draad door te meten en zo de defecte draad te vinden en te 'bypassen' ? :think:
¯\(ツ)/¯ Nothing great was ever achieved by being realistic!!
It's better to be absolutely ridiculous than absolutely boring

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mthart
Net ingestapt
Net ingestapt

Bericht door Mthart »

Dankje Mathijs

Géén idee of ze blij waren of niet op de sloop. Niet zo boeiend eigenlijk vind ik! :)

Ik had eigenlijk nog niet in de gaten dat als er gewoon een grijs plaatje op zit het géén key-less is en bij een 'rookgetint' glaasje wél.
Bij een grijs plaatje dacht ik dat het glaasje gewoon verweerd was. Wéér wat geleerd!

"Maar met het risico een domme vraag te stellen (ja, die bestaan wel degelijk, let maar op), als je de oude kabelboom eruit hebt liggen, wat is dan het probleem om deze draad voor draad door te meten en zo de defecte draad te vinden en te 'bypassen' ?"

Nee, dit is géén domme vraag! Ik ben wél dom of misschien beter gezegd onwetend wat betreft elektronica !
Hoe ik dat zou moeten doormeten heb ik écht geen flauw idee!!!

Het is ook zo dat ik inmiddels wel de module heb (dat zwarte kastje dat onder het raammotortje zit). Daar komen 5 draden uit die ik aangesloten heb zoals op de foto te zien is. De 3 dunne grijze draden kunnen natuurlijk op verschillende manieren aangesloten worden maar ik heb geen idee welke op welke moeten en zoals ik al zei weet ik niet hoe je dat zou moeten doormeten. :x
De 2 dikkere draden zijn denk ik wel goed aangesloten zo. zwart/wit op zwart/wit en zwart/geel op egaal grijs.

Ik stuur 2 foto's mee. 1 van de situatie zoals die was toen ik de eerste keer de bekleding weghaalde
20250410_153746.jpg
en 1 van hoe ik het eea nu aangesloten heb.
20250414_115607.jpg
Het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat de module en/of het motortje kapot is/zijn. Óók geen idee hoe ik daar achter kan komen. Ik heb overigens wél een multimeter maar ik weet niet hoe ik die moet gebruiken.

Groetjes en fijn weekend.
(kan pas maandag weer reageren. Ben even op reis)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Mathijs
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door Mathijs »

Die zwarte module (Temic heette die geloof ik) is de vensterregulator, en die staan er wel om bekend stuk te gaan.
Kan je voor veel geld van goede kwaliteit kopen of goedkoper een chinees kloon via Ali of dergelijke (of natuurlijk sloop, geloof dat jij wel een sloop weet waar alle deurpanelen al vanaf zijn.... :lol: (kan je gelijk even kijken of alle draadkleuren nog kloppen)
Daar zou ik persoonlijk meer op inzetten.

En als je een multimeter hebt, dan kan je kabels doormeten met behulp van een piepgeluidje.
Aan beide zijden van de kabel een meetpen, en krijg je dan een piepgeluid dan heb je de juiste kabel te pakken en is die ook heel.
Doorgaans zijn de kabels overigens niet het probleem.

Enne...die open stekkerverbindingen is wel een beetje vragen om een flinke kortsluiting, eerlijk gezegd, doe er wat krimpkous overheen en laat dat dan samenkrimpen.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Topic author
Mthart
Net ingestapt
Net ingestapt

Bericht door Mthart »

Hallo Mathijs

Bedankt weer voor je reactie en sorry dat het 2 dagen later is geworden alvorens te antwoorden.
Enne...die open stekkerverbindingen is wel een beetje vragen om een flinke kortsluiting, eerlijk gezegd, doe er wat krimpkous overheen en laat dat dan samenkrimpen.
Haha! Ja dat weet ik. Was alleen voor de foto. Heb ze daarna voorlopig ff ingetaped. Als het allemaal gaat werken ga ik er wel krimpkous overheen doen.
Die zwarte module (Temic heette die geloof ik) is de vensterregulator, en die staan er wel om bekend stuk te gaan.
(of natuurlijk sloop, geloof dat jij wel een sloop weet waar alle deurpanelen al vanaf zijn.... :lol: (kan je gelijk even kijken of alle draadkleuren nog kloppen)
Daar zou ik persoonlijk meer op inzetten.
Lijkt mij óók het beste dus ga ik van de week of volgende week weer richting sloop.
Ik denk dat ik gewoon het hele raammechanisme met motor en vensterregulator meeneem. Die kan ik (relatief) makkelijk er uit halen en er bij mij weer in zetten. Ik hoop dat dat gaat werken.

Maar ik zit er over te denken om eerst dat raammechanisme uit m'n lv deur te halen en aan te sluiten op m'n rv, of la deur om te kijken of het daarop wél werkt. Als dat zo is, is er iets mis met de bekabeling van de lv deur. Zo niet, dan is het hoogstwaarschijnlijk de vensterregulator en/of raammotor! Dat zou toch moeten werken? Ik heb hier op het forum iets over gelezen maar dan zou de knop andersom werken. Dus naar boven wordt naar beneden en andersom. Maar dat is niet erg, het is toch alleen maar om te testen.

Afijn,... Heb het e.e.a te doen dus. Kan ff duren voor ik weer wat schrijf maar ik hou je zéker op de hoogte.

Vriendelijke groet,

Maarten.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community