Airco doet het wel/niet

Plaats reactie

Topic author
Kata
lid
lid
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 19 mei 2025 10:44
Actief als: particulier

Airco doet het wel/niet

Bericht door Kata »

Misschien een rare titel maar zal het even uitleggen: Het is sinds een 3-tal weken dat ik een probleem met de airco stand opmerkte. Het is ivm het warmere weer van toen dat het me opviel dat de klimaatregeling wel erg hard bleef blazen op de auto stand. Pas na een redelijk lange tijd (en dan spreek ik over meer dan 10 minuten en soms zelfs langer) daalde het binnenruimteventilatortoerental (sorry, lang "scrabble" woord...).

Om eea te testen zette ik de temperatuursregeling op LO. De ventilator draaide toen de hele tijd op max. maar er kwam niet echt koele lucht binnen. Maw, als je de instelling zo zet zou je toch verwachten dat de binnenstromende lucht heel koud of toch op zijn minst redelijk koel zou zijn. Maar dat was het niet dus. Het leek me eerder gewoon buitenluchttemperatuur.

Omdat ik niet goed kan zien of de airco pomp wel werkt keek ik onder de wagen en daar lekt toch wel series wat condens uit. Daarom vermoed ik dat de airco pomp wel werkt maar er eerder wat met het kleppensysteem dat de lucht naar de verschillende luchtkanalen stuurt mis is.

De vraag dus: Klopt mijn gedachtengang of is het zo dat een airco waarvan de druk ivm ontsnapt airco product gezakt is maar net nog boven het uitschakelpunt wel nog voldoende condensaat oplevert maar niet meer genoeg koelt om écht koude lucht af te geven?
A310 V6 2.7L.
Renault trafic 2.1L. D
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type II 1.5 dCi
Grand Scenic Type III 1.6 dCi
Grand Scenic Type IV dCi 150 EDC

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

mechanic
Gouden Bahco
Posts in topic: 1
Laatste bezoek: 19 mei 2025 19:37
Actief als: particulier

Re: Airco doet het wel/niet

Bericht door mechanic »

Het systeem verliest ongeveer 5-10% per jaar aan inhoud.
Dus tel uit na de laatste keer hoeveel er verloren is gegaan, het beste laat je dat even controleren. (Lees opnieuw vullen)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut