Onze bestelling van de R5 is van oktober 2024 en wachten ook op de V2H optie. Maandje geleden nog de status aan onze dealer gevraagd: zou Q3 worden. Typisch is dat ons nooit iets is verteld van de beperkingen van V2H m.b.t. lader en energiecontract ... blijkbaar snappen dealers niks van deze techniek en zeggen dan maar liever niks.
Afgelopen vrijdag, 13 juni, hebben we een automatische mailing ontvangen van Renault Nederland:
Je hebt destijds jouw nieuwe Renault 5 besteld in afwachting van de modellen met Vehicle-To-Grid (V2G) technologie. Na eerder uitstel hebben we nu een update van de planning voor je.
Volgens de nieuwe planning gaan we vanaf oktober 2025 Renault 5-modellen produceren met een V2G-compatible boordlader die geschikt is voor Nederland. Daarna zullen we in de eerste helft van 2026 de volledige V2G-service in ons land lanceren. Deze service wordt daarna geleidelijk beschikbaar voor alle elektrische modellen van Renault.
De media besteedden recent aandacht aan het baanbrekende V2G-ecosysteem in Utrecht, met de nieuwe Renault 5 in de hoofdrol. Je vraagt je misschien af waarom deze technologie daar al beschikbaar is en nog niet bij jou thuis? Dat komt doordat we voor het particuliere V2G-aanbod nog enkele belangrijke stappen moeten testen en afronden. Daarom vragen we je nog even om geduld, we werken er hard aan om deze innovatieve technologie binnenkort ook voor jou beschikbaar te maken.
We doen ons best om zo snel mogelijk jouw nieuwe Renault 5 met V2G-technologie te leveren. De afgesproken compensatie, zoals eind 2024 met je gecommuniceerd, blijft gewoon van kracht. Jouw Renault dealer zal dit voor je verzorgen. Heb je hier vragen over? Neem dan contact op met je Renault dealer.
Met vriendelijke groet,
Team Renault 5
Renault Nederland
Dit matched dus wat Ron en Sjors al schreven. Ik neem aan dat een aantal van jullie deze mail ook hebben ontvangen?
Ik heb alleen geen idee wat ze bedoelen met: "De afgesproken compensatie, zoals eind 2024 met je gecommuniceerd, blijft gewoon van kracht.". Blijkbaar heeft onze dealer dat 'gemakshalve' vergeten te vermelden. Zou idd de wallbox korting kunnen zijn ... maar ... wisten ze dat eind 2024 al? Lijkt mij van niet.
Trouwens, de mail zelf is niet echt duidelijk. Ik dacht te begrijpen dat ik de auto pas "eerste helft van 2026" zou krijgen. Maar zoals in vorige berichten in dit draadje al staat zal het waarschijnlijk zijn dat de auto nog dit jaar wordt geleverd, echter dat de V2H/V2G optie pas in 2026 zal gaan werken ... dat wordt dan wellicht wel een software update. Zou de slimste aanpas zijn van Renault, dan kan deze update nog flink uitgesteld worden maar de auto's wel gewoon geleverd. Blijft gissen zo.
Ik ben erg benieuwd of wij nog iets van onze dealer gaan horen hierover, gaan we even afwachten.
Groet, Michael