31°C en een paar uur in de zon geparkeerd. Geluid gewoon weg!
-
Topic author - Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 3
- Laatste bezoek: 13 jun 2025 11:51
- Actief als: particulier
31°C en een paar uur in de zon geparkeerd. Geluid gewoon weg!
Gisteren was het een warme zomerdag, 31°C.
Mijn wagen enkele uren in de zon geparkeerd en als ik weer wou aanzetten was de klank gewoon weg. Niets met klank weerkte. Carplay ook niet, de Renault app met geluid (radio, usb-stick etc...) evenzeer, niets dat nog een noot wou produceren.
Heb ik na 52 jaar auto rijden nog nooit meegemaakt en zelfs nog zwaardere temperaturen meegemaakt, maar nooit is de klank uitgevallen.
Na 4 vier uur in de garage koelen heb ik de wagen terug gestart en de klank was weer daar.
Wil dit zeggen dat de R5 een bijzonder slecht audio systeem heeft dat snel uitvalt bij hogere temperaturen? Dat is dan bijzonder armzalig voor de wagen van het jaar 2025, of niet soms?
Ik krijg zo na een paar maand met dit leuke wagentje gereden te hebben de indruk dat het een mooi laagje vernis over armzalige kwailteit is. Is het daarom dat ze bij Renault maar twee jaar garantie durven geven, het zou een uitleg kunnen wezen.
Ik ben nieuwschierig of er nog andere R5 gebruikers dit is overkomen. Laat eens horen.
Mijn wagen enkele uren in de zon geparkeerd en als ik weer wou aanzetten was de klank gewoon weg. Niets met klank weerkte. Carplay ook niet, de Renault app met geluid (radio, usb-stick etc...) evenzeer, niets dat nog een noot wou produceren.
Heb ik na 52 jaar auto rijden nog nooit meegemaakt en zelfs nog zwaardere temperaturen meegemaakt, maar nooit is de klank uitgevallen.
Na 4 vier uur in de garage koelen heb ik de wagen terug gestart en de klank was weer daar.
Wil dit zeggen dat de R5 een bijzonder slecht audio systeem heeft dat snel uitvalt bij hogere temperaturen? Dat is dan bijzonder armzalig voor de wagen van het jaar 2025, of niet soms?
Ik krijg zo na een paar maand met dit leuke wagentje gereden te hebben de indruk dat het een mooi laagje vernis over armzalige kwailteit is. Is het daarom dat ze bij Renault maar twee jaar garantie durven geven, het zou een uitleg kunnen wezen.
Ik ben nieuwschierig of er nog andere R5 gebruikers dit is overkomen. Laat eens horen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Laatste bezoek: 13 jun 2025 05:56
Re: 31°C en een paar uur in de zon geparkeerd. Geluid gewoon weg!
Hier stond mijn noir ook in de zon maar geen probleem met de audio. Overigens geen harman kardon hier.
Hide post links |
-
In mijn geval wel een Harman Kardon.
Hide post links |
-
- Donateur
- Laatste bezoek: 13 jun 2025 09:32
Probeer volgende keer eens je radio te resetten door de aan-/uitknop een seconde of 6 ingedrukt te houden totdat de radio opnieuw opstart, dit lost vaak een hoop problemen op.
Renault Captur Techno E-Tech hybrid 145 (4-2024)
Packs: Full screen, Advanced driving assist, City Premium en draadloze oplader
Kleur: Noir Etoile
Dashcam Viofo A119 V3
Easylink versie 283C35538R (april 2025 geïnstalleerd)
Packs: Full screen, Advanced driving assist, City Premium en draadloze oplader
Kleur: Noir Etoile
Dashcam Viofo A119 V3
Easylink versie 283C35538R (april 2025 geïnstalleerd)
Hide post links |
-
- Lid
- Laatste bezoek: 13 jun 2025 09:37
Gisteren stond onze R5 ook lekker te shinen in de zon en geen problemen mbt geluid/radio. Ook HK systeem. Misschien een gevalletje incident, even resetten idd. Het blijft techniek.
Wat mij wel overkomt is dat als ik in de auto ga zitten en de auto start; de radio 1 seconde “overslaat” met hard geluid. Lastig om uit te leggen maar even een heel harde toon/“knal” van geluid en dan weer normaal de radio. Heeft overigens niks met warmte te maken en gebeurd ook niet elke keer..
Wat mij wel overkomt is dat als ik in de auto ga zitten en de auto start; de radio 1 seconde “overslaat” met hard geluid. Lastig om uit te leggen maar even een heel harde toon/“knal” van geluid en dan weer normaal de radio. Heeft overigens niks met warmte te maken en gebeurd ook niet elke keer..
Hide post links |
-
Bedankt voor de antwoorden. Volgens de garage is het feit van temperatuur louter toeval. Het kan geburen dat de computer die de klank stuur voor de R5 (een computer appart hiervoor) ergens op een blokade(software bug) stuit en tot reset wil overgaan om dit heuvel te klaren. Dit wil zeggen in de praktijk, de wagen heropstarten en onmiddelijk afsluiten en dan zowat 20 à 25 minuten laten resetten. Bij het terug opstarten is het programma dan weer bug vrij of in zijn normale flow. Deze uitleg komt welovereen met de praktijk ervaring en het zou nogal wat zijn dat de wagentjes in Spanje bv. dit heuvel dan dagelijks zouden meemaken. Het vervelende is, wanneer je dit vast stelt onder de baan dat je wel 20 à 25 aan de kant staat of moet verder rijden zonder klank. Dit is nu eenmaal het tijdperk van de computers. Heb ook gehoord van een andere Renault rijder die met een hybride reeed dat zijn voertuig na 500 meter stil viel. Hij na 20 minuten geïmobiliseerd te zijn weer helemaal correct aanzette. In die tijd was er waarschijnlijk maar 1 computersysteem dat het hele voertuig beheerde maar dit komt zeer dicht in de buurt bij deze ervaring. Nogmaals bedankt voor iedere reactie.
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut
Log in
-