Verbruikscijfers R5
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 2
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 13 nov 2024
- Laatste bezoek: 24 jul 2025 21:47
- Actief als: particulier
Verbruikscijfers R5
Ik zit al geruime tijd op een verbruik van 13,8 kWh per 100 km.
Dan rij ik in Comfort, Airco aan, niet echt heel zuinige rijstijl maar wel netjes 100 op de snelweg.
Ik rij zowel in de stad, buitenwegen en snelweg.
Volgens ChatGPT zit ik dan op hele nette verbruikscijfers en daar ben ik het wel mee eens.
Bij alleen snelweg zit ik ook op die 15,3 (wel met mooi weer)
Dit zijn de cijfers die ChatGPT geeft.
Zacht weer, gemengd verkeer 13,8 kWh/100 km ±355 km
Alleen snelweg, normale dag 15,3 kWh/100 km ±320 km
Barre winteromstandigheden 20–22 kWh/100 km ±225–245 km
Wat is jullie ervaring?
Dan rij ik in Comfort, Airco aan, niet echt heel zuinige rijstijl maar wel netjes 100 op de snelweg.
Ik rij zowel in de stad, buitenwegen en snelweg.
Volgens ChatGPT zit ik dan op hele nette verbruikscijfers en daar ben ik het wel mee eens.
Bij alleen snelweg zit ik ook op die 15,3 (wel met mooi weer)
Dit zijn de cijfers die ChatGPT geeft.
Zacht weer, gemengd verkeer 13,8 kWh/100 km ±355 km
Alleen snelweg, normale dag 15,3 kWh/100 km ±320 km
Barre winteromstandigheden 20–22 kWh/100 km ±225–245 km
Wat is jullie ervaring?
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 15 feb 2025
- Laatste bezoek: 23 jul 2025 20:31
- Actief als: particulier
Re: Verbruikscijfers R5
Ik zit na 2200km op 14,5 waar hij afgelopen waak naar toe is gezakt van 14,6 af.
Merendeel nu buitengebied, weinig stad en soms snelweg.
Meestal eco maar soms wel even doortrekken.
Er valt voor mij dus nog wel wat te halen.
Hoe chatgpt bepaalt of dat goede cijfers zijn begrijp ik niet, of er moeten al heel wat mensen hun data aan chatgpt gevoerd hebben.
Merendeel nu buitengebied, weinig stad en soms snelweg.
Meestal eco maar soms wel even doortrekken.
Er valt voor mij dus nog wel wat te halen.
Hoe chatgpt bepaalt of dat goede cijfers zijn begrijp ik niet, of er moeten al heel wat mensen hun data aan chatgpt gevoerd hebben.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 01 mei 2025
- Laatste bezoek: 24 jul 2025 10:17
- Actief als: particulier
Re: Verbruikscijfers R5
Ik zit gemiddeld ergens boven de 15 met 8800km. Rij altijd met de motor op sport en stuur op normaal. Eco modus raak ik niet aan. Rij redelijk door en doe geen enkele moeite om zuinig te rijden. Valt op zich niet tegen.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 jan 2025
- Laatste bezoek: 25 jul 2025 10:33
- Actief als: particulier
Re: Verbruikscijfers R5
Ik kwam deze video nog tegen, vrij recent.
Range test R5
Ik post hier morgen even mijn verhaal over onze trip naar Oostenrijk met de R5, een kleine 2000km
Range test R5
Ik post hier morgen even mijn verhaal over onze trip naar Oostenrijk met de R5, een kleine 2000km

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 15 feb 2025
- Laatste bezoek: 23 jul 2025 20:31
- Actief als: particulier
Re: Verbruikscijfers R5
Rijden jullie in B of D? Ik zoals gezegd 14.5 en meestal B Eco
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid - eerste logo binnen
- Posts in topic: 2
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 01 mei 2025
- Laatste bezoek: 24 jul 2025 10:17
- Actief als: particulier
Re: Verbruikscijfers R5
Net gekeken, zit op 16.1. Ik rij wel veel snelweg en ook niet op de rechterbaan.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Topic author - Lid - en hoppa, logo 2
- Posts in topic: 2
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 13 nov 2024
- Laatste bezoek: 24 jul 2025 21:47
- Actief als: particulier
Re: Verbruikscijfers R5
Op zich nette cijfers denk ik zo.
Ik rij eigenlijk altijd in B.
Ben benieuwd naar cijfers van de rit naar Oostenrijk van CakeyEV.
Ik rij eigenlijk altijd in B.
Ben benieuwd naar cijfers van de rit naar Oostenrijk van CakeyEV.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 1
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 08 jun 2022
- Laatste bezoek: 25 jul 2025 10:17
- Actief als: particulier
Re: Verbruikscijfers R5
Ik heb over een langere periode 14.1 gemeten bij normaal rijgedrag en een mix aan wegen. Laatst een reset gedaan en in de eco stand gezet,
netjes gereden en kom nu uit op 12 rond over totaal gereden 167 km.
netjes gereden en kom nu uit op 12 rond over totaal gereden 167 km.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Lid
- Posts in topic: 2
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 15 jan 2025
- Laatste bezoek: 25 jul 2025 10:33
- Actief als: particulier
Re: Verbruikscijfers R5
Eerst wat verbruikscijfers van mezelf. Ik rij redelijk veel snelweg, 80 km/u wegen en eigenlijk weinig in de stad (alleen stad uit voor woon/werkverkeer). Mijn gemiddelde zit tussen de 12 en 13 kWh/100km met relatief goed weer buiten. Ik rij bijna altijd in Perso-modus (Eco) en in de B-stand. De A/C staat doorgaans uit (dat scheelt veel) of ik zet hem in het begin van de rit even aan om de auto wat koeler te krijgen en vervolgens weer uit.
Ik ben niet ontevreden, laatst had ik een netto range van 300km en nog 9% batterij over (en hij was opgeladen tot 90%), dus eigenlijk nog 19% batterij capaciteit over met 305km op de dagteller. Gemiddelde was toen 11,9kWh/100km.
Dan onze roadtrip naar Salzburg/Oostenrijk begin deze maand. Een trip van bijna 2000km heen en weer en de snelle uitkomst: geweldig!
Mijn partner en ik reden omstebeurt, telkens ritjes van 200/250km om vervolgens te laden (en de noodzakelijke pauze te hebben). Even de benen strekken en wat eten. Op de snelweg (100km/u in NL, 115km/u in Duitsland) was het verbruik ~15kWh/100km. Het snelladen ging als een zonnetje, de navigatie geeft de mogelijkheid aan waar we konden laden en via de ANWB app (waar wij de laadpas van hebben) konden we checken of we daar daadwerkelijk konden laden. Soms gaf de navigatie aan dat we met 30% batterij als moesten laden, maar als wij nog even wilden doorrijden, dan hadden we de navigatie geannuleerd en opnieuw ingevoerd. Op die manier gaat hij herberekenen en ging hij automatisch naar een laadpaal waar we met 15% zouden aankomen.
Het snelladen ansich was geen probleem en er was altijd plek. In Duitsland is het echt geen probleem om een goede plek te vinden (laadpleinen met 20 laadpalen). Via de ANWB app konden we de tarieven checken en kijken of er in de buurt misschien een optie was die goedkoper was dan de voorgestelde laadpaal in de navigatie. Dit hebben we meerdere keren gedaan en scheelde soms wel 15 cent per kWh! Omdat onze trip begin juli was, was het waarschijnlijk overal nog relatief rustig. In het hoogseizoen zal de drukte een stuk hoger liggen gok ik. Bij het snelladen ging het vermogen snel richting 100kW zoals de max is van de R5. Daar blijft hij een tijdje op en vervolgens zakt hij wel in naar 50/60kW. We hadden vaker het idee dat we moesten opschieten omdat de auto snel weer vol was dan dat we er op hebben moeten wachten (eigenlijk nooit). Vanaf 80% batterij merk je wel dat het snelladen een stuk langzamer gaat (wat bekend is), dus rond de 85-90% haalden we hem eraf en zetten we onze reis voort.
Eenmaal richting Oostenrijk werd het landschap bergachtig en dat merkten we wel aan het verbruik. Qua kracht en acceleratie van de R5 geen gebrek, ook niet "in de bergen", heerlijk! Het verbruik ging omhoog naar 16,0 kWh/100km.
Eindconclusie: de auto is echt een heerlijke reisauto (als je met 2 personen bent), onze achterbank was platgelegd en achterin lag alles vol met spullen (voor de camping). Dus qua gewicht waren we ook een stukje zwaarder dan regulier woon/werk verkeer. De auto is comfortabel, relatief stil (wel wat windgeruis op de snelweg) en vooral erg relaxed met adaptieve cruisecontrol (vooral in de Duitse files..). Geen geklooi meer met koppeling/handgeschakeld en veel lawaai van de motor. De rit was oprecht ontspannen en het laden, waar zo veel kritiek op is, is gewoon peanuts. Wij wilden ook gewoon even de benen strekken en naar het toilet, dus dat combineerden we met laden en dat ging uitstekend
Uiteindelijk verbruik over een rit van bijna 2000km was 16,4 kW/h waarbij we op de terugweg wat meer in Comfort modus hebben gereden en ook stukken 130/140 km/u in Duitsland. Ook die snelheden zijn voor de R5 geen probleem, ik heb even de max uitgeprobeerd en kwam op 154 km/u (auto is begrensd op 150 km/u) uit
Ik ben niet ontevreden, laatst had ik een netto range van 300km en nog 9% batterij over (en hij was opgeladen tot 90%), dus eigenlijk nog 19% batterij capaciteit over met 305km op de dagteller. Gemiddelde was toen 11,9kWh/100km.
Dan onze roadtrip naar Salzburg/Oostenrijk begin deze maand. Een trip van bijna 2000km heen en weer en de snelle uitkomst: geweldig!
Mijn partner en ik reden omstebeurt, telkens ritjes van 200/250km om vervolgens te laden (en de noodzakelijke pauze te hebben). Even de benen strekken en wat eten. Op de snelweg (100km/u in NL, 115km/u in Duitsland) was het verbruik ~15kWh/100km. Het snelladen ging als een zonnetje, de navigatie geeft de mogelijkheid aan waar we konden laden en via de ANWB app (waar wij de laadpas van hebben) konden we checken of we daar daadwerkelijk konden laden. Soms gaf de navigatie aan dat we met 30% batterij als moesten laden, maar als wij nog even wilden doorrijden, dan hadden we de navigatie geannuleerd en opnieuw ingevoerd. Op die manier gaat hij herberekenen en ging hij automatisch naar een laadpaal waar we met 15% zouden aankomen.
Het snelladen ansich was geen probleem en er was altijd plek. In Duitsland is het echt geen probleem om een goede plek te vinden (laadpleinen met 20 laadpalen). Via de ANWB app konden we de tarieven checken en kijken of er in de buurt misschien een optie was die goedkoper was dan de voorgestelde laadpaal in de navigatie. Dit hebben we meerdere keren gedaan en scheelde soms wel 15 cent per kWh! Omdat onze trip begin juli was, was het waarschijnlijk overal nog relatief rustig. In het hoogseizoen zal de drukte een stuk hoger liggen gok ik. Bij het snelladen ging het vermogen snel richting 100kW zoals de max is van de R5. Daar blijft hij een tijdje op en vervolgens zakt hij wel in naar 50/60kW. We hadden vaker het idee dat we moesten opschieten omdat de auto snel weer vol was dan dat we er op hebben moeten wachten (eigenlijk nooit). Vanaf 80% batterij merk je wel dat het snelladen een stuk langzamer gaat (wat bekend is), dus rond de 85-90% haalden we hem eraf en zetten we onze reis voort.
Eenmaal richting Oostenrijk werd het landschap bergachtig en dat merkten we wel aan het verbruik. Qua kracht en acceleratie van de R5 geen gebrek, ook niet "in de bergen", heerlijk! Het verbruik ging omhoog naar 16,0 kWh/100km.
Eindconclusie: de auto is echt een heerlijke reisauto (als je met 2 personen bent), onze achterbank was platgelegd en achterin lag alles vol met spullen (voor de camping). Dus qua gewicht waren we ook een stukje zwaarder dan regulier woon/werk verkeer. De auto is comfortabel, relatief stil (wel wat windgeruis op de snelweg) en vooral erg relaxed met adaptieve cruisecontrol (vooral in de Duitse files..). Geen geklooi meer met koppeling/handgeschakeld en veel lawaai van de motor. De rit was oprecht ontspannen en het laden, waar zo veel kritiek op is, is gewoon peanuts. Wij wilden ook gewoon even de benen strekken en naar het toilet, dus dat combineerden we met laden en dat ging uitstekend

Uiteindelijk verbruik over een rit van bijna 2000km was 16,4 kW/h waarbij we op de terugweg wat meer in Comfort modus hebben gereden en ook stukken 130/140 km/u in Duitsland. Ook die snelheden zijn voor de R5 geen probleem, ik heb even de max uitgeprobeerd en kwam op 154 km/u (auto is begrensd op 150 km/u) uit

Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie
Je moet lid zijn om een reactie te kunnen plaatsen
Maak een account aan
Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut