Controleer verbinding?! :o

Plaats reactie

Topic author
Jaim0n
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2025
Laatste bezoek: 13 aug 2025 11:37
Actief als: particulier

Controleer verbinding?! :o

Bericht door Jaim0n »

Beste forumlezers,

Sinds kort heb ik een Zoe Q210 via marktplaats gekocht. De originele error was 'Accu laden niet mogelijk' en dat de linker wiellager vervangen moest worden. De rest van de auto zag er super goed uit, dus ik dacht; dat is vast wel te fixen!

Ondertussen heb ik een OBD scanner gekocht en heb ik een beetje de auto proberen uit te lezen. Eerst even op camZE zitten snuffelen en de accu zit op 92% SOH! :dance:

Na het resetten van de error codes krijg ik alleen nog de BCM B1510(14) error en de ABS error die met de wiellager te maken heeft.

Nu probeer ik weer op te laden (met de granny charger) om te kijken waar het probleem precies zit en krijg steeds de error op het dash; "Controleer verbinding". Het lijkt er ook op in camZE dat er geen 230vac door komt (zie foto). Zou dit een probleem in de kabel van de laadport naar de BCB kunnen zijn?

Iemand suggesties ideeën? Ik hoor ze graag! :think:


Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Pepone
Global Moderator
Global Moderator
Posts in topic: 1
Berichten: 1943
Lid geworden op: 20 mar 2020
Laatste bezoek: 14 aug 2025 17:51
Actief als: particulier
Locatie: Hollandscheveld Drenthe

Re: Controleer verbinding?! :o

Bericht door Pepone »

Is de Granny wel ok ?

Zie ook de weerstand naar aarde, die heeft geen waarde.

Probeer eens een laadstation.

Groet, Ron.
Global Moderator renaultforum.nl
________________________________
Renault Zoe R135 Zen 01-04-2020
Pack City
Z.E. 50 batterijkoop
Kleur: Blanc Glacier 369

ALFEN Eve single pro-line
3x16 Amp Muurlader

________________________________
De domste vraag is de vraag die niet wordt gesteld.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Gebruikersavatar

Sordone
lid
lid
Posts in topic: 1
Berichten: 617
Lid geworden op: 11 jan 2015
Laatste bezoek: 13 aug 2025 14:47
Actief als: particulier
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Controleer verbinding?! :o

Bericht door Sordone »

De ZOE is ook gevoelig voor de L en de N op de juiste ingang. Probeer de stekker van de granny eens om te keren in de wandcontactdoos.
Renault Zoe Zen, blanc nagre. Q210 van December 2014 tot Oktober 2024, verkocht met 196K km (Soh 90%).
Website: Mostaladda.eu voor EV apps en OpenChargeMap gpx bestanden. Landen bezocht met de Zoe: LU, BE, DE, FR, CH, IT.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jaim0n
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2025
Laatste bezoek: 13 aug 2025 11:37
Actief als: particulier

Re: Controleer verbinding?! :o

Bericht door Jaim0n »

Bedankt voor de reacties! Door jullie ben ik al een stuk verder nu, ik heb namelijk;

- De stekker in een geaarde wandcontact gestoken, leek me wel zo verstandig. :doh:
- Linksom gaan de stoppen door, rechtsom krijg ik weer "Accu laden niet mogelijk".

Op zich dus een mooi resultaat, de 'slechte verbinding' ligt dus echt aan welk wandcontact je de granny lader steekt.

Hoogstwaarschijnlijk ligt het probleem bij de gelijkrichter als ik zo lees. Aankomende vrijdag maar is de BCB openschroeven en kijken/meten hoe die er aan toe is :wink:

Ik hou jullie op de hoogte! :dance:

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links



Topic author
Jaim0n
repeating visitor
repeating visitor
Posts in topic: 3
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2025
Laatste bezoek: 13 aug 2025 11:37
Actief als: particulier

Re: Controleer verbinding?! :o

Bericht door Jaim0n »

Afgelopen vrijdag maar is begonnen aan het uit loshalen van de BCB. Rustig een YouTube video gevolgd hoe anderen het deden en op zich is alles prima te doen.

Uiteindelijk de BCB eruit gekregen en verder gegaan in de schuur. Daar de boel open gehaald en even alles doorgemeten. De capacitor gaf op 2/3 waardes in de 90uF aan en een in de 60uF. Hopelijk geeft dat in de toekomst geen problemen, maar goed om alvast te weten!

Toen de gelijkrichter vervangen. Uiteindelijk had ik dus wel een andere gelijkrichter erin zitten dan gedacht. Er zat een 296H50047R in, en die heb ik vervangen voor een 296H50036R. Ik vermoed dat te maken heeft met het laadvermogen? 47kW vs 36kW? Iemand enig idee?

Erna vol spanning de BCB deels in elkaar gezet en gaan testen, alles aansluiten en proberen! En ja hoor! Hij laad! Wat een geluk! :dance: :dance:

Erna alles weer uit elkaar gehaald en alles netjes aangesloten en nieuwe koelpasta op de componenten gesmeerd. Het was eindelijk net alsof je een computer aan het bouwen bent...

Geslaagde operatie, vandaag 80km mee gereden en erg tevreden! Dank voor alle hulp op het forum allemaal :clap:

Hieronder een aantal foto's van het gehele process:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links


Plaats reactie

Maak een account aan of log in om deel te nemen aan de discussie

Je moet lid zijn om een ​​reactie te kunnen plaatsen

Maak een account aan

Geen lid? Registreer om lid te worden van onze community
Leden kunnen hun eigen onderwerpen starten en zich abonneren op onderwerpen
Het is gratis en duurt maar een minuut

Registreer

Log in

  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht